Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 836
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 834

Følg bodybuilding.dk på

Holdnings/Skulder problemer - Med billede

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej. Mine skulderblade stikker ud fra min ryg og mine skuldre er forskudt lidt frem hvilket jeg synes får mit bryst til at se mindre og dårligere ud, ydermere har jeg haft problemer med min venstre skulder når jeg bænker. Synes generelt at dårlig holdning får folk til at se dårligere ud og jeg selv er ingen undtagelse. I stedet for at tegne og fortælle har jeg taget nogle billeder. Er der nogen som kan sige mig hvad jeg skal gøre for at rette op på dette og ting som evt kan forværre situationen. Uden at lyde utaknemmelig vil jeg gerne bede folk som ikke ved 10000% hvad de snakker om, om at lade være med at komme med råd. Hvis du "har en ide om at" eller du har "læst en artikel om emnet" eller sårn noget så lad venligst vær med at komme med råd, da jeg allerede selv har læst utallige artikler om emnet og mange af dem kommer med forskellige råd/løsninger og nogen af dem er endda direkte modstridende. Det eneste der er dårligere end ingen råd er dårlige råd og jeg gider ikke bruge tid og energi på nytteløse øvelser der ikke hjælper eller som måske bare forværrer min situation endnu mere. :)

MEN

Jeg ved også at der er nogle stykker her inde som VIRKELIG ved hvad de snakker om, og det er dem jeg henvender mig til her. Jeg har overvejet at gå til fysioterapeut flere gange for at få hjælp men jeg tænkte at hvis der nu var nogen der kunne hjælpe mig her inde var det lige et forsøg værd.

Photo on 2012-11-22 at 21.17 #2.jpg
billede 1.

Photo on 2012-11-22 at 21.17.jpg
billede 2.

Photo on 2012-11-22 at 21.18.jpg
billede 3.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

synes godt nok ikke at dine skuldre er fremskudte.. overhovedet ikke.
Brugeravatar

Reputation point: 189

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 175.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Rent holdningsmæssigt kan du jo være utrolig proaktiv.

Frem med brystkassen, tilbage med skuldrene og ret overkroppen op, specielt når du sidder ned er det vigtigt. Derudover er det en rigtig god idé, at spænde mavemusklerne for at hjælpe ryggen med at holde hele overkroppen oprejst, igen specielt når du sidder ned.

Det kunne godt ligne en lille smule, at dine skulderblade stikker ud. Omvendt kunne det sagtens være fordi du ikke har særligt meget masse på ryggen (no offense), så ser man jo sådan noget tydeligere.

- ifm. med ovenstående kan du lave scap pushups (google det), og du kan fx også lave en øvelse hvor du "sætter" skuldrene. Den går ud på, at du presser skuldrene tilbage og sammen, sådan at skulderbladene bevæger sig ind mod hinanden, lav 5x5 og hold dem i 5 sekunder (alt dette er noget jeg har fået af en fysioterapeut). Øvelserne styrker serratus anterior, som holder skulderbladene på plads på kroppen, fungerer de korrekt kan man ikke få fingre ind under skulderbladene når man står normalt.
Fokus på midterryg når du træner; jeg synes tit, at de øverste traps (nakken) kan tage over og blive for dominerende ift. de midterste og nederste traps.

Men igen så slemt er det virkelig heller ikke med dig, jeg tror det er tydeligt fordi du er lidt lille i det.

Reputation point: 100

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 180.00

Logbog: Vis logbog

Det ser ud til, for mig, at du har englevinger. Hvis rhomboideus minor og major ikke er særligt trænede samt de resterende muskler omkring scapula, får du englevinger, der viser sig ved, at skulderbladene er meget fremtrædne. Træn de dybe rygmuskler, evt. med close grib pulldown, T-row med close grib (hvis de er kabel, bare alm. T-row hvis du har stang + skriver).
Dine skuldre ser ikke synderligt fremskudte ud, dette kan være et problem for dig, hvilket du bare har personificeret og måske forstørret uden grund.

Jeg selv har haft en kyfose, hvilken jeg har trænet væk ved forskellige rygøvelser.

Fx. T-row close grib i kabel: Saml skulderbladene på ryggen inden øvelsen. Under øvelsen holdes skulderbladene så vidt som muligt sammen, da du på denne måde får strammet den horisontale del af trapezius op, rhomboideus major og minor bliver stærkere/strammet op, hvilket er med til at sætte scapula tilbage i sin normalstilling.

Desuden kan du sørge for at få strukket din brystmuskulatur godt ud, specielt pars clavicularis (den øverste del), for at opnå en slappe muskulatur omkring brystet. Er brystmuskulaturen stram, kan denne være med at til at protrahere (trække fremad) dine skuldre, samt abducere dine skulderblade fra hinanden. En slappere brystmuskulatur kan altså også afhjælpe dit evt. problem med holdningen og problemet med englevingerne.

Jeg er ikke ekspert på området, men har haft præcis de samme problemer som du nævner, jeg har trænet dem væk og jeg læst meget om det.

Jeg læser deusuden selv til fys, så jeg har haft undervisning om scapula. ;)
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 190.00

Det ser ud til, for mig, at du har englevinger. Hvis rhomboideus minor og major ikke er særligt trænede samt de resterende muskler omkring scapula, får du englevinger, der viser sig ved, at skulderbladene er meget fremtrædne. Træn de dybe rygmuskler, evt. med close grib pulldown, T-row med close grib (hvis de er kabel, bare alm. T-row hvis du har stang + skriver).
Dine skuldre ser ikke synderligt fremskudte ud, dette kan være et problem for dig, hvilket du bare har personificeret og måske forstørret uden grund.

Jeg selv har haft en kyfose, hvilken jeg har trænet væk ved forskellige rygøvelser.

Fx. T-row close grib i kabel: Saml skulderbladene på ryggen inden øvelsen. Under øvelsen holdes skulderbladene så vidt som muligt sammen, da du på denne måde får strammet den horisontale del af trapezius op, rhomboideus major og minor bliver stærkere/strammet op, hvilket er med til at sætte scapula tilbage i sin normalstilling.

Desuden kan du sørge for at få strukket din brystmuskulatur godt ud, specielt pars clavicularis (den øverste del), for at opnå en slappe muskulatur omkring brystet. Er brystmuskulaturen stram, kan denne være med at til at protrahere (trække fremad) dine skuldre, samt abducere dine skulderblade fra hinanden. En slappere brystmuskulatur kan altså også afhjælpe dit evt. problem med holdningen og problemet med englevingerne.

Jeg er ikke ekspert på området, men har haft præcis de samme problemer som du nævner, jeg har trænet dem væk og jeg læst meget om det.

Jeg læser deusuden selv til fys, så jeg har haft undervisning om scapula. ;)
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg aner ikke hvorfor den har lagt mit indlæg ind tre gange, men det valgte den at gøre. !(#%?!? Macbook.
Brugeravatar

Styrkeliste

@Madz - Jamen det er jeg da egentligt glad for at høre :)

@Jussefar - Jamen jeg prøver også på at gå ret og holde brystkassen frem og hovedet op :), men jeg må indrømme at jeg synes det er lidt anstrengende at holde rygge rank og skulderne tilbage når jeg sidder ned. Når jeg sidder ned er det for det meste for at slappe af foran computeren eller skrive opgave, og så synes jeg hurtigt det bliver en smule hårdt at sidde og holde sig rank samtidig. Jeg er begyndt på scap push ups og face pulls for et par uger siden men har ikke mærket noget resultat endnu, men jeg forsætter!

@Slabet - Jeg har selv læst meget om det og kan nikke genkendene til det du skriver. Jeg tror jeg smider close grip row ind i min rutine som du siger og hvornår, hvor tit og hvor længe skal jeg strække mine brystmuskler ud ?

Tak for svarene

Hold strækket 3 x 30 min med hver arm dagligt, evt. efter endt træning.
Du kan stille og roligt trappe ned, når du begynder at kunne se fremgang ift. skuldrenes position og en eventuel indvirkning på scapulas placering i hvilestilling. :)

Mht. at du får ondt i venstre skulder - hvordan er din teknik, når du bænker?
Jeg ved ikke, hvor lang tid du har trænet, men teknikken spiller en vigtig rolle ift. bænk, da skulderbæltet ikke er designet til at modstå så stor belastning, som brystet kan holde til.
http://www.youtube.com/watch?v=c6I0z_d4xqYTjek det ud, hvordan han kører bænk, ift. albuernes flexion i grader og hvor, at stangen rammer hans bryst.
Brugeravatar

Styrkeliste

Okay. Går ud fra du mener 3x30 sec med hver arm og ikke min :)??

Okay. Går ud fra du mener 3x30 sec med hver arm og ikke min ??

lige præcis ;)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding