Det ser ud til, for mig, at du har englevinger. Hvis rhomboideus minor og major ikke er særligt trænede samt de resterende muskler omkring scapula, får du englevinger, der viser sig ved, at skulderbladene er meget fremtrædne. Træn de dybe rygmuskler, evt. med close grib pulldown, T-row med close grib (hvis de er kabel, bare alm. T-row hvis du har stang + skriver).
Dine skuldre ser ikke synderligt fremskudte ud, dette kan være et problem for dig, hvilket du bare har personificeret og måske forstørret uden grund.
Jeg selv har haft en kyfose, hvilken jeg har trænet væk ved forskellige rygøvelser.
Fx. T-row close grib i kabel: Saml skulderbladene på ryggen inden øvelsen. Under øvelsen holdes skulderbladene så vidt som muligt sammen, da du på denne måde får strammet den horisontale del af trapezius op, rhomboideus major og minor bliver stærkere/strammet op, hvilket er med til at sætte scapula tilbage i sin normalstilling.
Desuden kan du sørge for at få strukket din brystmuskulatur godt ud, specielt pars clavicularis (den øverste del), for at opnå en slappe muskulatur omkring brystet. Er brystmuskulaturen stram, kan denne være med at til at protrahere (trække fremad) dine skuldre, samt abducere dine skulderblade fra hinanden. En slappere brystmuskulatur kan altså også afhjælpe dit evt. problem med holdningen og problemet med englevingerne.
Jeg er ikke ekspert på området, men har haft præcis de samme problemer som du nævner, jeg har trænet dem væk og jeg læst meget om det.
Jeg læser deusuden selv til fys, så jeg har haft undervisning om scapula. ;)