Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 677
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 674

Følg bodybuilding.dk på

HST med pullups?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Er ved at være færdig med min dekon uge så sidder og sammensætter et program til de næste 8 uger. Skifter nogle enkelte øvelser ud hver gang for at få best muskel symmetri.

Men har lige et lille hurtigt spørgsmål - Har tit overvejet at smide pullups/chinups ind i stedet for mine sædvandelige kabel-øvelser. Men siden det er et HST program så har jeg ikke rigtig mulighed for at lave en progression i de 2 øvelser (kan max tage 5 reps eller sådan noget) så derfor har jeg altid bare fortsat med de normale kabel-øvelser da jeg bare kan justere vægten efter hvilken uge jeg er i.
Med andre ord - vil det være en fornuftigt at smide pullups/chinups ind i mit HST program? Vil det ikke gå ud over nogle af muskelgrupperne når jeg ikke kan lave progression?

På forhånd tak
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Er der ikke såan en pull-up station hvor der er modvægt?
Pull-ups = OVERHÅND
Chin-ups = UNDERHÅND

LOG
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Biggalow skrev:Er ved at være færdig med min dekon uge så sidder og sammensætter et program til de næste 8 uger. Skifter nogle enkelte øvelser ud hver gang for at få best muskel symmetri.

Men har lige et lille hurtigt spørgsmål - Har tit overvejet at smide pullups/chinups ind i stedet for mine sædvandelige kabel-øvelser. Men siden det er et HST program så har jeg ikke rigtig mulighed for at lave en progression i de 2 øvelser (kan max tage 5 reps eller sådan noget) så derfor har jeg altid bare fortsat med de normale kabel-øvelser da jeg bare kan justere vægten efter hvilken uge jeg er i.
Med andre ord - vil det være en fornuftigt at smide pullups/chinups ind i mit HST program? Vil det ikke gå ud over nogle af muskelgrupperne når jeg ikke kan lave progression?

På forhånd tak

Noget som har hjulpet min styrke i chinups er at køre 6-5-4-3-2-1. Lav 6 kropshævninger, hold pause i lige så lang tid som det tog at lave de 6 kropshævninger. Lav 5 kropshævninger, hold pause i lige så lang tid som det tog at lave de 5 kropshævninger... osv osv. Evt så kør bare 5-4-3-2-1 eller hvad du nu orker..
Brugeravatar

Fat skrev:Er der ikke såan en pull-up station hvor der er modvægt?

Ikk lige hvad jeg ved af - der er selvfølgelig et belte som jeg kan bruge til at smide ekstra kg på. Men det er sådan set ikke vigtigt nu da jeg knap kan tage 5 reps uden kg. Problemet er bare, at når jeg er så slap i denne øvelse så er det næsten udelukket med progression i de 8 uger. Så vil det gøre skade på mit HST program?
Brugeravatar

Berton skrev:
Biggalow skrev:Er ved at være færdig med min dekon uge så sidder og sammensætter et program til de næste 8 uger. Skifter nogle enkelte øvelser ud hver gang for at få best muskel symmetri.

På forhånd tak

Noget som har hjulpet min styrke i chinups er at køre 6-5-4-3-2-1. Lav 6 kropshævninger, hold pause i lige så lang tid som det tog at lave de 6 kropshævninger. Lav 5 kropshævninger, hold pause i lige så lang tid som det tog at lave de 5 kropshævninger... osv osv. Evt så kør bare 5-4-3-2-1 eller hvad du nu orker..

Det lyder meget fornuftigt :)
Men som jeg kan se, vil det ikke rigtig fungere i et HST program? Da denne form for øvelse ikke vil give en moderat progression igennem ugerne.
Jeg tror næsten lige meget hvordan jeg udføre øvelsen så vil jeg ikke kunne skabe en progression. Så mit spørgsmål er egentligt bare om det vil skade mit HST program med sådan en øvelse?
Brugeravatar

Nahh, som sådan vil det være svært med progression i denne øvelse lige pt, hvis du ikke har noget tårn, hvor du kan køre pulldowns...?
Evt. kør chinups med spotter, som lige hjælper dig det sidste...? Så skal det nok komme. Eller køre "cable straight arm pulldown". Er også med til at hjælpe dig i chinups.. :)
Brugeravatar

Berton skrev:Nahh, som sådan vil det være svært med progression i denne øvelse lige pt, hvis du ikke har noget tårn, hvor du kan køre pulldowns...?
Evt. kør chinups med spotter, som lige hjælper dig det sidste...? Så skal det nok komme. Eller køre "cable straight arm pulldown". Er også med til at hjælpe dig i chinups.. :)

Tak for din tid.
Ja du har nok ret. Så må jeg bare bide i det sure æble i denne her cyklus og så få et ordenligt fundementalt tårn i de øvelser :)
Men lige en hurtigt ting: Rammer pullups ikke ryggen mere? hvorimod chinups specielt rammer biceps?
Brugeravatar

Vil nu godt mene at du kan skabe progression i chin/pullups uden at vægten nødvendigvis stiger - bare workloaden gør det :
fx
Uge 1+2: 2sætx4reps
Uge 3+4: 3x5
Uge 5+6:4x5-6 (alt efter hvor meget din styrke er steget)

så er der stadig progression i øvelsen ved hjælp af stigninger i sæt og reps
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

jeg ville mene at du skal køre pulldowns i kapeltræk som de pleger også for eksempel lave pullups når du kommer hen til sidst i cyklusen hvor du kan tage dem også få det antal gentagelser som du skal have.
så på den måde kan du tage øvelsen for for hver cyklus du bliver stærkere uden at gå på kompromis med antal rep
Brugeravatar

Geografisk sted: Horsens

Træner her: Horsens Styrkeløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 150.00

Nick187 skrev:Vil nu godt mene at du kan skabe progression i chin/pullups uden at vægten nødvendigvis stiger - bare workloaden gør det :
fx

Hvilket vil spolere at CNS ikke er helt stærkt, hvilket vil ødelægge de fleste øvelser der bruger vingerne
Nubretpumper
Brugeravatar

Biggalow skrev:
Berton skrev:

På forhånd tak

Det lyder meget fornuftigt :)
Men som jeg kan se, vil det ikke rigtig fungere i et HST program? Da denne form for øvelse ikke vil give en moderat progression igennem ugerne.
Jeg tror næsten lige meget hvordan jeg udføre øvelsen så vil jeg ikke kunne skabe en progression. Så mit spørgsmål er egentligt bare om det vil skade mit HST program med sådan en øvelse?

Det vil ikke skade dit hst at pullups.. Du kan eventuelt nøjes med tre prgression trin.. Og så bare køre med samme progression mere end en uge i træk.. Hvis du vil være lee i pullups så er der også kun en måde at blive det på, og det er igennem masse af pullups..

Geografisk sted: København

Træner her: Odense Styrkeløfter Klub
The Gym

Misterhamper skrev:
Nick187 skrev:Vil nu godt mene at du kan skabe progression i chin/pullups uden at vægten nødvendigvis stiger - bare workloaden gør det :
fx

Hvilket vil spolere at CNS ikke er helt stærkt, hvilket vil ødelægge de fleste øvelser der bruger vingerne

Så er det jo bare at starte lavere ud i starten af progressionen - var også bare en måde at vise hvordan man kunne progressionere i en kropsvægtsøvelse
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM