Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69535 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050005 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1236
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1234

Følg bodybuilding.dk på

HST som 2-split?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej :) ,
Jeg planlægger at starte på HST om et par uger, men problemet er at jeg kun kan træne man-,tirs-,ons- og torsdag, så jeg kan ikke få 48 timers restitution mellem hvert pas, som det er meningen. Så jeg ville bare høre om man kunne køre det som 2 split? - eller om det er bedre at køre det som fullbody f.eks. mandag, tirsdag og torsdag?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det allerbedste ville være ikke at køre HST. Jeg ville hellere suspenderes i en tank fyldt med piranhafisk end køre HST.
Sidst rettet af SandyFrink 8. jan 2010, 22:50, rettet i alt 1 gang.
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

http://www.supertraining.dk.
http://www.instagram.com/simonsupertrainer
Brugeravatar

Reputation point: 2384

Geografisk sted: Island of Simonia

Styrkeliste
- Bænkpres: 82.50

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Ingen kostplan

SandyFrink skrev:Det allerbedste ville være ikke at køre HST.

Hvorfor? Venligst uddyb.

Geografisk sted: Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

junikz skrev:

Hvorfor? Venligst uddyb.

Der er større chance for at vinde i lotto end at få sandy til at forklare hvad han mener.. Han gider ikke hjælpe folk der er så langt under ham [-( Kun komme med dumme kommentare som man som nybegynder ikke aner hvad man skal bruge til.

No1two skrev:Hej :) ,
Jeg planlægger at starte på HST om et par uger, men problemet er at jeg kun kan træne man-,tirs-,ons- og torsdag, så jeg kan ikke få 48 timers restitution mellem hvert pas, som det er meningen. Så jeg ville bare høre om man kunne køre det som 2 split? - eller om det er bedre at køre det som fullbody f.eks. mandag, tirsdag og torsdag?

Well hvis du virkelig ikke har mulighed for at træne andre dage end dem, så ville jeg gøre det sådan. HST kan sagtens køres som et split program, det er der mange andre der har gjort tidligere.
Det selvfølgelig ikke det mest optimale kun at kunne kører man til tors. Men det er trods alt bedre end ingenting.

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Karl Æg skrev:Periodiseret progression ala det man laver i fx HST har til formål at gøre dig stærkere ved at stimulere CNS og de neurale tilpasninger. Det er et styrkeløfterprincip. I HST vil man typisk træne med submaksimale vægte ca. halvdelen af tiden, fordi programmets progression dikterer det. Det får man ikke store muskler af. Man bliver muligvis stærkere, men selv dette er spekulativt, eftersom man bruger enormt meget tid på at lave alt for høje gentagelser. Og dette er kernen af, hvorfor HST er noget lort. Som hypertrofiprogram tvinger det udøveren til at spilde tiden ca. halvdelen af tiden (den første uge af en ny reprange) og som styrkeprogram tvinger det udøveren til at spilde tiden ca. 2/3 af tiden (de uger hvor man træner lettere end 5 reps).

Hypertrofi er et resultat af, at man træner hårdt. Musklerne vokser ikke fordi du laver neurale tilpasninger, men fordi du udsætter dem for en hård belastning over en given tidsperiode. Pga. den indlagte progression er HST ikke særlig hårdt, og derfor er det ikke særlig anvendeligt, hvis formålet er hypertrofi.

De fleste begyndere der prøver HST siger, at de får både styrke- og hypertrofimæssig fremgang. Min påstand vil være, at man responderer på stort set hvad som helst, hvis man som begynder ikke er vandt til at træne efter en så fastsat programstruktur. Jeg kunne aldrig drømme om at køre endnu en HST-cyklus.

Hvad jeg skrev i en lignende tråd igår. Mit umiddelbare bud er, at Sandys ankepunkter mod HST er nogenlunde sammenfaldende. Men det, vil jeg på det kraftigste understrege, er blot et bud. Man kan aldrig med sikkerhed sige, hvad Oraklet siger, når det sådan taler i gåder.
This is your life and it's ending one minute at a time
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 710

Geografisk sted: Østerbro

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 225.00

Illisher skrev:
junikz skrev:

Hvorfor? Venligst uddyb.

Der er større chance for at vinde i lotto end at få sandy til at forklare hvad han mener.. Han gider ikke hjælpe folk der er så langt under ham [-( Kun komme med dumme kommentare som man som nybegynder ikke aner hvad man skal bruge til.

Derfor jeg skrev sætningen 'Venligst uddyb'.. ellers ville der bare komme en kommentar som: "Det er et skod program" ;-)

Geografisk sted: Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

Illisher skrev:Der er større chance for at vinde i lotto end at få sandy til at forklare hvad han mener.. Han gider ikke hjælpe folk der er så langt under ham [-( Kun komme med dumme kommentare som man som nybegynder ikke aner hvad man skal bruge til.

Gider du lige opføre dig ordentlig? Hvad bilder du dig egentlig ind?
You can put 10 pounds of muscle a year on, so when I'm 50 I'll weigh 500 pounds. I'll be the freak of the week.

Brugeravatar

Styrkeliste

SandyFrink skrev:Det allerbedste ville være ikke at køre HST. Jeg ville hellere suspenderes i en tank fyldt med piranhafisk end køre HST.

Nu hvor der blev snakket om dine ligegyldige indlæg. Dette er da et glimrende eksempel derpå. Hvad er dog meningen med dit indlæg, da det på ingen måde besvarer personens spørgsmål?
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Power Gym
Aalborg Styrkeløfter Klub

Andars skrev:
SandyFrink skrev:Det allerbedste ville være ikke at køre HST. Jeg ville hellere suspenderes i en tank fyldt med piranhafisk end køre HST.

Nu hvor der blev snakket om dine ligegyldige indlæg. Dette er da et glimrende eksempel derpå. Hvad er dog meningen med dit indlæg, da det på ingen måde besvarer personens spørgsmål?

Well ignorer det som de fleste andre gør, der er ikke så meget andet at gøre. Samt så at forsøge at versætte hans ofte bizare svar som ægget her fik gjort godt.

Styrkeliste

Illisher skrev:
Andars skrev:

Well ignorer det som de fleste andre gør, der er ikke så meget andet at gøre. Samt så at forsøge at versætte hans ofte bizare svar som ægget her fik gjort godt.

Ja det er selvfølgelig rigtigt, men jeg vil da stadig gerne påpege hans indlægs ligegyldighed, når han tilsyneladende ikke selv kan se det.
Brugeravatar

Det er hans holdning til programmet og dets anvendelighed, det kan man sagtens bruge til noget uden en tilhørende forklaring.

Det her er bodybuilding, det er ikke den med de bedste forklaringer der vinder.

Jeg er forøvrigt enig med Sandy, HST i sin rene form er noget lort. Karl Æg forklarer ganske godt hvorfor.

Incognito har tit talt om udtrætning som en meget potent stimulans, det mangler man 100% i HST.
Jeg bruger gerne selv progression i mine programmer og gerne mange basisøvelser når jeg ikke lige er skadet som nu, men volumen er mange gange højere end HST, og jeg er også ganske pjattet med noget udtrætning. Det bliver så bar ei form af High Rep hell
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

poul hansen skrev:Det er hans holdning til programmet og dets anvendelighed, det kan man sagtens bruge til noget uden en tilhørende forklaring.

Forklar mig lige hvordan du konstruktivt (og måske som nybegynder) kan bruge:
"Det allerbedste ville være ikke at køre HST. Jeg ville hellere suspenderes i en tank fyldt med piranhafisk end køre HST."
Brugeravatar

Andars skrev:Jeg vil da stadig gerne påpege hans indlægs ligegyldighed, når han tilsyneladende ikke selv kan se det.

Jeg vil gerne påpege, at den dag jeg interesserer mig for din mening om noget som helst er den dag jeg som allergi-fri person begynder at interessere mig for pollental. Hvad giver dig den fundamentalt forskruede opfattelse, at du har krav på nogen som helst forklaring for hvorfor HST er noget lort? Er det i grunden faldet dig ind, at jeres spørgsmål er fundamentalt forfejlede, idet I efterspørger grunde til hvorfor HST skulle være noget lort, når det I bør søge, er svaret på hvorfor HST overhovedet skulle være godt?

Brugeravatar

Styrkeliste

Andars skrev:
poul hansen skrev:Det er hans holdning til programmet og dets anvendelighed, det kan man sagtens bruge til noget uden en tilhørende forklaring.

"Det allerbedste ville være ikke at køre HST. Jeg ville hellere suspenderes i en tank fyldt med piranhafisk end køre HST."

Man kan bruge det til at vælge et andet program?
Brugeravatar

SandyFrink skrev:
Andars skrev:Jeg vil da stadig gerne påpege hans indlægs ligegyldighed, når han tilsyneladende ikke selv kan se det.

Jeg vil gerne påpege, at den dag jeg interesserer mig for din mening om noget som helst er den dag jeg som allergi-fri person begynder at interessere mig for pollental. Hvad giver dig den fundamentalt forskruede opfattelse, at du har krav på nogen som helst forklaring for hvorfor HST er noget lort? Er det i grunden faldet dig ind, at jeres spørgsmål er fundamentalt forfejlede, idet I efterspørger grunde til hvorfor HST skulle være noget lort, når det I bør søge, er svaret på hvorfor HST overhovedet skulle være godt?

Om du interesserer dig for min mening er for mit vedkommende ligemeget. Det er mig også ligemeget hvorvidt HST er noget lort (jeg er selv lige begyndt på det for at prøve det af), men jeg synes det er utrolig dårlig stil at du svarer på den arrogante måde når en, måske nybegynder, spørger til råds på et forum der trods alt er til for at kunne debattere bodybuilding etc. Der er absolut ingen grund til at svare på den måde, uanset hvor dårligt det program end måtte være.

Og med hensyn til hvorvidt jeg har krav på din mening, så er et forum til for at dele meninger, så hvis du ikke er interesseret i det, hvorfor så overhovedet være her?
Brugeravatar

poul hansen skrev:
Andars skrev:

Det er korrekt. Men forestil dig at sidde i en situation som nybegynder. Du spørger til råds omkring et program på et forum, og får et arrogant svar omkring hvor dårligt programmet er - uden begrundelse. Spørgsmålet er så hvorvidt du kan bruge svaret til noget. Jeg ved du godt selv kan se det, det gavner jo på ingen måde med sådan et indlæg :)
Brugeravatar

poul hansen skrev:
Andars skrev:

ja og hvad skal det så være tænker trådstarter... Så er han igen tilbage hvor han begyndte.

jeg ser ingen grund til at komme med så ukonstruktive svar til en der er så åbenlyst ny i det. Og bare fordi der er en på internetter der skriver det er lort, er det jo ikke ensbetydende med det er rigtigt.
han ved jo ikke at sandy bag alle de fine formuleringer og sjove sætninger faktisk er ganske dygtig og klog i alt hvad der høre til under bodybuilding og mere. Så et konstruktivt svar til en der er ny, må åbenlyst være det der gavner OP mest.

Styrkeliste

Det kan til stadighed undre mig hvor interessante Sandys holdninger er for folk, der tilsyneladende ikke er enige med ham eller ikke forstår ham. Gang på gang bliver han afkrævet svar for sine bombastiske udmeldinger og gang på gang afviser han at svare. Det er et meget forudsigeligt mønster, som hans læsere og kritikere falder lukt i hver gang. Han har jo ikke tænkt sig at svare på tiltale. Ikke nu, ikke senere. Lad være med at forvente det og accepter hans bidrag for hvad de er; meget unuancerede holdninger der i stort set alle tilfælde er 100 % sandfærdige. Hvis I har brug for nuancer for at acceptere det han skriver, kan I jo med fordel selv opsøge informationer eller anvende en smule kritisk tilstillingtagen.

Ovenstående er ikke en rant. Det er en anvisning. Følg den eller lad være. Men at blive ved med at afkræve svar af Sandy for ting han ikke svarer på er ligesom at prøve at score Megan Fox; not gonna happen.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Karl Æg skrev:Det kan til stadighed undre mig hvor interessante Sandys holdninger er for folk, der tilsyneladende ikke er enige med ham eller ikke forstår ham. Gang på gang bliver han afkrævet svar for sine bombastiske udmeldinger og gang på gang afviser han at svare. Det er et meget forudsigeligt mønster, som hans læsere og kritikere falder lukt i hver gang. Han har jo ikke tænkt sig at svare på tiltale. Ikke nu, ikke senere. Lad være med at forvente det og accepter hans bidrag for hvad de er; meget unuancerede holdninger der i stort set alle tilfælde er 100 % sandfærdige. Hvis I har brug for nuancer for at acceptere det han skriver, kan I jo med fordel selv opsøge informationer eller anvende en smule kritisk tilstillingtagen.

Ovenstående er ikke en rant. Det er en anvisning. Følg den eller lad være. Men at blive ved med at afkræve svar af Sandy for ting han ikke svarer på er ligesom at prøve at score Megan Fox; not gonna happen.

kort sagt.. første svar OP skulle have haft var !!SØG!!

OP kan jo ikke bruge et sådan svar til noget som helt. han ved ikk hvem sandy er, han ved sikkert ikke det store om BB hvorfor han jo spørger.. og han bliver ikke klogere af sådanne svar. Og JEG synes bestemt ikke de gavner nogen. Men kunne da være man selv bare skulle stoppe med sine forklaringer og bare svar folk i korte intetsigende svar. :-k

Styrkeliste

Det er lidt sjovt, her inde forventer alle at få detaljerede forklaringer på hvorfor.
Når jeg render rundt som personlig træner med ganske høj pris pr. time, spørger de meget sjældent om hvorfor, men har dog krav på svar hvis de spørger.

Resultaterne er det der tæller, og det er ikke altid dem med de bedste forklaringer, der giver dig de bedste resultater med din træning. Det virker bare bedst på skrift, men ikke nødvendigvis i virkeligheden.
Husk også det når i læser artikler på nettet osv.
Brugeravatar

poul hansen skrev:Det er lidt sjovt, her inde forventer alle at få detaljerede forklaringer på hvorfor.
Når jeg render rundt som personlig træner med ganske høj pris pr. time, spørger de meget sjældent om hvorfor, men har dog krav på svar hvis de spørger.

Resultaterne er det der tæller, og det er ikke altid dem med de bedste forklaringer, der giver dig de bedste resultater med din træning. Det virker bare bedst på skrift, men ikke nødvendigvis i virkeligheden.
Husk også det når i læser artikler på nettet osv.

Det eneste JEG forventer er at man hjælper hinanden. Det er jo trods alt det forummet er til. Og som nybegynder kan man ikke bruge et sådan svar. Så hvis ikke man har noget konstruktivt så lad da vær med at forvirre ham der spørger mere. Mere kan der da ikke være i det?

Styrkeliste

Illisher skrev:OP kan jo ikke bruge et sådan svar til noget som helt. han ved ikk hvem sandy er, han ved sikkert ikke det store om BB hvorfor han jo spørger.. og han bliver ikke klogere af sådanne svar. Og JEG synes bestemt ikke de gavner nogen. Men kunne da være man selv bare skulle stoppe med sine forklaringer og bare svar folk i korte intetsigende svar. :-k

Læser du overhovedet hvad jeg skriver? Det er ikke tilfældigt at Sandy svarer folk som han gør. Han gør det meget overlagt og det kan alle dine velmenende intentioner, gode argumenter eller generelle irritabilitet gøre noget ved. I stedet for at beklage dig, bør du affinde dig med det. Du kan ikke gøre noget for at ændre på det alligevel.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Karl Æg skrev:
Illisher skrev:OP kan jo ikke bruge et sådan svar til noget som helt. han ved ikk hvem sandy er, han ved sikkert ikke det store om BB hvorfor han jo spørger.. og han bliver ikke klogere af sådanne svar. Og JEG synes bestemt ikke de gavner nogen. Men kunne da være man selv bare skulle stoppe med sine forklaringer og bare svar folk i korte intetsigende svar. :-k

Læser du overhovedet hvad jeg skriver? Det er ikke tilfældigt at Sandy svarer folk som han gør. Han gør det meget overlagt og det kan alle dine velmenende intentioner, gode argumenter eller generelle irritabilitet gøre noget ved. I stedet for at beklage dig, bør du affinde dig med det. Du kan ikke gøre noget for at ændre på det alligevel.

i know.. Synes bare det synd at bb.dk det seneste stykke tid har udviklet sig til så meget mudderkastning og flueknepperi som man ser hver dag. og at man som ny bruger ikke kan bruge halvdelen af de svar man får. Men kan man ikke lide lugten... ja, jeg kunne jo bare smutte væk også var den skid slået.

Styrkeliste

Illisher skrev:i know.. Synes bare det synd at bb.dk det seneste stykke tid har udviklet sig til så meget mudderkastning og flueknepperi som man ser hver dag. og at man som ny bruger ikke kan bruge halvdelen af de svar man får. Men kan man ikke lide lugten... ja, jeg kunne jo bare smutte væk også var den skid slået.

Eller også kunne du bruge din tid på at udbrede korrekt viden og oplysning til folket i stedet for at bekymre dig om, at Sandy for lidt morskab ud af at komme med sin uforbeholdne og uunderbyggede mening til dit og dat :)

Nye brugere er desuden meget velkomne til at bruge søgefunktionen. Den er der til selvsamme.
Brugeravatar
Moderator

Styrkeliste

Karl Æg skrev:
Illisher skrev:i know.. Synes bare det synd at bb.dk det seneste stykke tid har udviklet sig til så meget mudderkastning og flueknepperi som man ser hver dag. og at man som ny bruger ikke kan bruge halvdelen af de svar man får. Men kan man ikke lide lugten... ja, jeg kunne jo bare smutte væk også var den skid slået.

Eller også kunne du bruge din tid på at udbrede korrekt viden og oplysning til folket i stedet for at bekymre dig om, at Sandy for lidt morskab ud af at komme med sin uforbeholdne og uunderbyggede mening til dit og dat :)

Nye brugere er desuden meget velkomne til at bruge søgefunktionen. Den er der til selvsamme.

Synes jeg også selv jeg gør ret godt for tiden. (skulder klap til mig selv :dance: ) Men synes det er ærgeligt at der er så mange tråde herinde efterhånden hvor der bliver flueklneppet helt vildt. Og tonen generalt det sidste stykke tid er desværer blevet værre og værre. Der skal ikke meget til længere før folk begynder at kaste mudder. Efter min mener er det begyndt at løbe lidt løbsk, og hvis ikke der er nogle standarter eller bliver sat et stop i ny og næ, så holder man jo ikke ud at skulle læse med. :( Synes engang her var så dejligt at være, og at alle var meget hjælpsomme. Måske var jeg snæversynet der, eller også har tonen på bb.dk bare tager et skridt i den forkerte retning. :-k

Styrkeliste

Det sjove er at IMO er Sandys svar meget brugbart.
Der mangler bare en forklaring til for at det glider godt ned. Det er konstruktivt på den vis at man ikke vil spilde sin tid på HST hvis man lytter efter Sandys indput.

Jeg husker i sin tid på MOL hvor en fyr spørger til gode råd til hvordan han kan træne i en bænkpres trøje for første gang med sine venner i sin lille jernhule.

Mit eneste svar er: at han skal gå ned i en styrkeløftklub.

Det pisser personen der har spurgt usigeligt af. Selv efter flere andre har overbevist ham om at det er smartest for hans helbred at tage ned i en styrkeløftklub er han stadig sur på mig...
Hvorfor skal jeg bruge utallige indlæg og lange forklaringer for at redde ham fra sig selv og en alvorlig skade? Jeg har erfaringen med skidtet og giver ham et godt råd, det er mig der bør blive pissed off fordi han ikke tager mit råd for gode varer og tror han ved bedre uden nogen form for forhåndsviden.
Brugeravatar

Okay, hvis ikke HST er et godt program, hvilket andet program kunne så være godt til en med ca. 4 måneders erfaring?
Brugeravatar

Logbog: Ingen logbog

Det er fantastisk så meget folk lader sig gå på af en lille smule retorisk leg.
Sandy er jo tydeligvis både intelligent og velformuleret (!!), men vælger ikke at spilde sin tid på at forklare ting der er blevet forklaret tusind gange før.
Når man har prøvet at hjælpe folk med lange indlæg 274 gange, men aldrig fået andet ud af det end at de har lavet deres eget program fordi de vil have flere curlz, tjah så bliver man lidt træt i ansigtet.

Er det konstruktivt? Maybe not, men det er pissesjovt.

Folks reaktioner og den måde mange bliver fornærmede over at de ikke får alt serveret (og måske slet ikke får en begrundelse) er et kommunikativt studie i verdensklasse. Der kunne skrives Ph.D.er om det.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

No1two skrev:Okay, hvis ikke HST er et godt program, hvilket andet program kunne så være godt til en med ca. 4 måneders erfaring?

Starting Strength.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

No1two skrev:Okay, hvis ikke HST er et godt program, hvilket andet program kunne så være godt til en med ca. 4 måneders erfaring?

At træne med fornuftige erfarne mennesker er det bedste begynder program.

Alternativt skriver jeg en artikel om det perfekte begynder program en dag.

http://www.elitefts.com/sheiko/exemplary_6.htm

Det her er udmærket hvis man gerne vil være styrkeløfter, de fleste begyndere vil sikkert smide for meget vægt på og have lorte teknik.
Brugeravatar

Næste

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 6 gæster