Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1411
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1408

Følg bodybuilding.dk på

Huller i tænderne, tips og tricks

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg var i fredags til tandlægen, og der havde jeg desværre 1 hul, det fik jeg lavet og snakket med min tandlæge, omkring det med tandbørstningen. Han anbefalede en el tandbørste ( som jeg nu har købte ) også sagde han, at jeg måske skulle tænke over min kost. Og han mente faktisk ikke slik, men generelt hvad jeg spiste, da det også kunne have en virkning.

Jeg stopper fra og med idag, med alt sødt stads, ( dog til specielle lejligheder )

Nogle herinde, som før har stået i en ligende situation, og fået bugt med det? ( hvordan )

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 170.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Jeg har haft ét hul i hele min karriere, men det var nærmest mikroskopisk og blev faktisk set ved at tilfælde på et røntgenskud jeg alligevel skulle have lavet.

Det der virker, og altid har virket for mig, er det jeg selv ville kalde "systematisk tandbørstning":

Start i overmunden i en af siderne, børst alle tænderne der grundigt, både på ydersiden og nede i "tandbunden". Fortsæt derefter til fortænderne og over i venstre side. Gør herefter det samme i undermunden.

Det gør det nemmere at vide sig sikker på at man har været rundt omkring alle tænderne.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Vis logbog

Sæt en timer - brug 10 min på at børste tænder morgen og aften (læs eller lav noget andet imens) - de fleste er dovne og kaster tandbørsten rundt 1-2 minutter i munden. Det kan redde dig fra mange huller - og brug det system s0enice er inde på.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Reputation point: 75

Geografisk sted: Copenhagen

Træner her: The Gym

Jeg er 23 og har aldrig haft et eneste hul, og jeg bruger altså ikke mere end 1-2 min på at børste tænder - to gange om dagen. 10 min virker helt overdrevet. Til gengæld bruger jeg mundskyl, men det har så vidt jeg ved ingen indflydelse på huller i tænderne.
Brugeravatar

Reputation point: 495

Geografisk sted: Vejle

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00

Pzyrex skrev:Jeg er 23 og har aldrig haft et eneste hul, og jeg bruger altså ikke mere end 1-2 min på at børste tænder - to gange om dagen. 10 min virker helt overdrevet. Til gengæld bruger jeg mundskyl, men det har så vidt jeg ved ingen indflydelse på huller i tænderne.

Det kommer an på hvor mange problemer man har med det - nogle børster knap nok tænder og oplever sjældent huller, ligesom nogle ryger hele livet uden de oplever noget. De 1-2 minutter de fleste bruger, er som oftest ret utilstrækkeligt, specielt hvis man bare børster sådan lidt tilfældigt rundt. Mellem 5-10 minutter øger chancen for at have været alle steder rundt pænt meget.
Brugeravatar
Månedens skribent: Januar 2008 Månedens skribent: Februar 2009 Månedens skribent: September 2009
Admin

Vil lige indskyde her, at er man interesseret i at holde en nogenlunde tandhygiejne kan man børste tænder flere timer dagligt og stadig få karies, paradentose etc. Dette af den simple årsag, at det kan være decideret umuligt at rengøre mellemrummene imellem tænderne med tandbørsten. Regelmæssig brug af tandtråd og/eller mellemrumsbørster er som minimum krævet for at holde en nogenlunde tandhygiejne. Føj dertil en tandrensning hos tandlægen minimum en gang om året (af hensynet til en studerendes budget) - allerhelst 2-3 gange om året. Hvorfor?
En tandlæge kan gå ned i lommerne imellem tandkødet og tænder og rense dér - så er man så godt som sikker på at undgå paradentose. En sådan rensning kan man simpelthen ikke selv foranstalte, så det er 2-400 kroner givet rigtig godt ud. Desuden er det en lækker følelse at komme ud fra tandlægen med et toptunet og skinnende tandsæt. ;)

Til at gøre brugen af tandtråd mere udholdelig vil jeg anbefale sådan en her (eller lignende):
http://www.nordenta.dk/Default.aspx?ID=2&ProductID=1755@@SHOP1&GroupID=1108@@SHOP1

De omtalte mellemrumsbørster ser sådan ud (konsulter evt. din tandlæge, de anvendes ligesom tandstikkere)
http://www.webapoteket.dk/personlig-pleje/mund-tandpleje/mellemrumsboerster
"Whatever you're doing.... Have pride in it.. Do it to the best of your ability... Peace Dorian"

Do not pray for easy lives, pray to be stronger men.
Do not pray for tasks equal to your powers, pray for powers equal to your tasks.
Brugeravatar

De her, har været løsningen på alle mine problemer! Og hvad skrev Yat3s !
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

Jeg har også læst, at for ens generelle mundhygiejne er det markant vigtigere at bruge tandtråden end det rent faktisk er at børste tænder. Bakterier og madrester der sidder fast imellem tænderne kan sågar være årsag til cancer i gummerne.
Why can't a heterosexual guy tell a heterosexual guy that he thinks his booty is fly?
Brugeravatar

Reputation point: 924

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Kostplan: Ingen kostplan

+1 til tandtråden
Min far er tandlæge :) Husk at tandtråden både skal køre "frem og tilbage samt op og ned." :D

Reputation point: 25

Ja, tandtråd er godt - så vidt jeg ved kan det ligefrem forlænge ens levetid.
Brugeravatar
Admin

Jeg er ret sikker på det er min børsteteknik, som fejler noget, når jeg bruger den almindelig børste. Kan jeg ikke finde ud af at børste i cirkler, har i nogle tricks der. Eller må jeg over og lærer at børste rigtig ved tandlægen?

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 170.00

Pzyrex skrev:Jeg er 23 og har aldrig haft et eneste hul, og jeg bruger altså ikke mere end 1-2 min på at børste tænder - to gange om dagen. 10 min virker helt overdrevet. Til gengæld bruger jeg mundskyl, men det har så vidt jeg ved ingen indflydelse på huller i tænderne.

Mundskyl er unødvendigt. Antibakterielle midler på daglig basis er ikke fornuftigt. Systematisk tandbørstning, godt ind imellem tænderne, og tandtråd er opskriften.
Det eneste jeg ved, er, at jeg intet ved.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Jeg talte med en tandlæge for nogle år siden han fortalte at det var meget individuelt om man er disponeret for huller. Han fortalte tandbørstning havde mindre indflydelse men tænder også blev svækket indefra.

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 56 gæster