Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1179
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1176

Følg bodybuilding.dk på

Hurtighed

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg søger lidt hjælp mod den rigtige retning.

Jeg spiller fodbold 3 gange om ugen, løbe træner ved siden af..
..meeeen..
Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvordan jeg skal ændre på min træning, så jeg kan øge intensiviteten på toppen.
Føler ikke jeg er langsom, mit spørgsmål går bare på. Om der er nogen der ved noget omkring hvilke ændringer, man kan lave i et træningsprogram, så man kan øge hurtigheden i de små intervaller, som jeg kan bruge på banen.

På forhånd tak

//J-bird

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvis vi snakker hurtigere sprint er det rimeligt simpelt. Du skal styrke din bagkæde. Dødløft, RDL, hip-thrusts og kettlebell swings er alle gode valg. Og så suppler med en squat-variant, og evt. med pause i bunden, og du er godt på vej.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Ja, vi snakker vel i bund og grund om hurtigere sprint. Det er den fine balance jeg skal finde, hvor jeg bibeholde udholdenheden - samtidig med at jeg øger min hurtighed. Træner godt nok også 2-4 gange om ugen i det lokale fitness center. Og begyndte for 1 måned siden at træne squat, samt øvelser med sådan en kettlebell.

Men du mener at det er i centeret svaret er, og ikke i løbe/teknikken ?

Det samme som Petern skriver. Husk også ar Køre tungt og eksplosivt, for optimal påvirkning af dine muskel 2 fibre . Og så ville jeg også tage noget plyometrisk træning med i mit program. :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 1.00
- Dødløft: 1.00

Tunge squat har videbskabligt belæg for at øge hastigheden i spurt.

Der ud over, så træn selvfølgelig nogle spurter. 60 meter, og 100 meter, det skal nok hjælpe dig.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

toto_G4M3R skrev:Tunge squat har videbskabligt belæg for at øge hastigheden i spurt.

Der ud over, så træn selvfølgelig nogle spurter. 60 meter, og 100 meter, det skal nok hjælpe dig.

Rigtig med de tunge løft.

Men hvis han vil træne fodboldspecifik træning for optimal spurt. Så skal han IKKE spurte 60-100 meter. Men ligge hovedvægten på små korte spurte, både for reaktionsevnen og for max speed så hurtig som muligt. alt fra 5 - ca. 20 meter er optimalt.
Brugeravatar

Styrkeliste

Nu skal jeg være sikker på vi mener det samme, for det jeg forstå ved tungt og eksplosivt er det jeg gør nu.

Jeg kører 3 sæt a 5 rep. - Hvor jeg f.eks. ved bænkpress. kører den i normal tempo ned, og så nærmest skyder den op.

Ang. spurt, så kører jeg selv et program udendørs. Hvor jeg har sat kegler op tilforskellige små distance øvelser, med og uden bold. :)
og der snakker vi netop som baggio123 siger, 5-20 meter distancer.

Tusind tak for jeres respons, tror jeg har fået lidt mere styr på at det er i centeret at træningen mangler.

J-bird skrev:Nu skal jeg være sikker på vi mener det samme, for det jeg forstå ved tungt og eksplosivt er det jeg gør nu.

Jeg kører 3 sæt a 5 rep. - Hvor jeg f.eks. ved bænkpress. kører den i normal tempo ned, og så nærmest skyder den op.

Det er også fint. Lidt inspiration - min off-season bentræning til 60m og 100m har set sådan her ud:

mandag:
Dødløft op til tung 4-5'er
Split squats 3x8
Hip-thrusts 2-3x12

fredag:
Push press/jerks op til tung 3'er
1-ben dødløft 3x8
1-ben hip-thrusts 2-3x12

Derudover lidt blokstarter, korte sprints på 20-40m og lidt box-jumps/standing long jumps.
Brugeravatar

Udover ovenstående allerede skrevet. Og som jeg tidligere skrev, så synes jeg du seriøst også burde kigge på plyometrisk træning. Hvilket helt sikker vil hjælpe dig til det eksplosive :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Peter N - Tak for inspirationen, lader til at jeg ikke er helt galt på den i sæt og rep så :)

Baggio123 - Sidder og læser nettet tør for viden omkring plyometrisk træning, tak for den hehe

J-bird skrev:Nu skal jeg være sikker på vi mener det samme, for det jeg forstå ved tungt og eksplosivt er det jeg gør nu.

ja, men du løber ikke hurtigere af bænk pres, men af squat.
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Som de andre siger er tung styrketræning en god ting..

Men en ting der undrer mig når folk taler om de vil være hurtigere er at de siger at de "spiller fodbold", "Løber" eller "styrketræner"

Hvis du vil være hurtigere i sprint så skal du træne sprint ! de andre dele skal nok hjælper dig men hvis du bare tror at squats and milk er svaret for at ramme et top niveau i sprint tager du fejl.

læs alt hvad charlie francis har skrevet om hurtigheds træning og kør det.. så skal du nok blive hurtig.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 155.00

Blunt skrev:Som de andre siger er tung styrketræning en god ting..

Men en ting der undrer mig når folk taler om de vil være hurtigere er at de siger at de "spiller fodbold", "Løber" eller "styrketræner"

Hvis du vil være hurtigere i sprint så skal du træne sprint ! de andre dele skal nok hjælper dig men hvis du bare tror at squats and milk er svaret for at ramme et top niveau i sprint tager du fejl.

læs alt hvad charlie francis har skrevet om hurtigheds træning og kør det.. så skal du nok blive hurtig.

Charlie Francis trænede sprintere, og ikke fodboldspillere. Når herren her i forvejen træner fodbold og styrketræning er det begrænset i hvor stort omfang man kan tilføje decideret sprinttræning. Når man tilføjer noget vil man oftest være nød til, at fjerne noget andet. Derudover er hastighedstræning HÅRDT for kroppen - det har ligeså drænende indvirkning på nervesystemet som tunge squats og dødløft, og det river i muskler og sener som få andre ting.
Brugeravatar

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster