Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1513
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1510

Følg bodybuilding.dk på

Hvad gør man ved angst?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Jeg har i noget tid døjet med anfald af pludselig opstået kraft hovedpine, mavepine + at det føles som om alt energi løber ud af kroppen. Det kommer som at vende en hånd og jeg kan ikke finde årsagen.
Har idag været ved en super god læge, der for engang skyld tog sig tid til at lytte og hun mente det var angst anfald. Så fik en henvisning til en Psykolog, men der er jo ventetid og det er virkelig ikke fedt at vente, som jeg har det nu, alt er helt sort i perioder.
Ved godt man ikke kan råde til hvad der kan løse det her på nettet, men er der nogle der har erfaringer med hvad der virker, alternative metoder, alt modtages med kyshånd.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har selv haft meget bøvl med angst, og mange gange har jeg oplevet en ude af kroppen oplevelse. Jeg kan bedst karakterisere det som om, at jeg pludseligt har meget svært ved at rumme de indtryk jeg får udefra, især mht. andre mennesker der bare "er der" i området, samt jeg taber kontrol over min egen selvbevidsthed. Jeg karakterisere det således, at min hjerne forsøger at rumme alt andet end mig selv i nuet. Det giver noget nær de samme symptomer som du beskriver her. Når jeg bliver opmærksom på at det indtræffer, så skal jeg lige finde et sted hvor der er ro, og derefter prøve på at komme "ind i kroppen igen", og forblive der. Det gør jeg ved at fokusere meget tydeligt på især mine fødder, for jeg har lagt mærke til at det er der jeg først mister alt føling, og har du ikke bevidst forbindelse til fødderne, så kan det hurtigt lede til ubevidst tab af kontrol. Derefter, hvis det er rigtig slemt tilfælde, meditere jeg lidt. Jeg trækker hænderne op foran mig og fokusere på dem og bevidst måler jeg distancen mellem ansigt og hånd, mens jeg skiftevis bevæger dem frem og tilbage mod ansigtet. Det hjælper på fornemmelsen af kontrol med omgivelserne.

Enlig enormt svært at hjælpe i dit tilfælde på baggrund af det du har fortalt her, men hvis nu du havde det samme, kunne det muligvis hjælpe indtil du fik tid hos en psykolog..
Brugeravatar

Reputation point: 65

Geografisk sted: Aalborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 235.00
- Dødløft: 280.00

Logbog: Vis logbog

Når man får et angstanfald udløses de samme hormoner i kroppen, som under en nærdødsoplevelse. Det er simpelthen kroppen der reagerer fysisk og er i "flight-mode", uden at der er nogen umiddelbart grund til det.
Det er rigtig godt du tager forbi en psykolog, der kan hjælpe dig med at få styr på angsten. En anden ting der måske kan være et værktøj i din dagligdag er en app. Den hjælper dig med at tale dig ned når du får et anfald, og beroliger dig og forklarer hvad det er der sker fysisk. En af min venner bruger en der hedder panic eller Don´t panic. Jeg kan desværre ikke huske den eksakte titel, men skriver igen når jeg har den. Den har hjulpet ham meget i dagligdagen.
Ellers er der herunder en liste med nogle forskellige apps, der kan hjælpe dig med at slappe af og fokusere. Håber det kan hjælpe dig på vej.

http://www.healthline.com/health-slides ... droid-apps

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00

Så fik jeg det eksakte link:

https://itunes.apple.com/dk/app/panic-a ... 65332?mt=8

Ved "Use Instant help" og baderingen er der 3 lyd oplæsninger, der kan hjælpe en hvis man får et anfald og skal bruge app´en med det samme.

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Squat: 150.00
- Dødløft: 210.00

Døjer selv med angst og depression, hvor det nogen gange er så slemt, at jeg hallucinerer om natten og generelt har nedsat appetit og øget træthed osv.
Jeg har været til psykolog med det, og det har ikke hjulpet specielt meget, det bedste er bare at lære at kontrollere det, men jeg syntes du skal tage til psykolog uanset hvad, da vi alle er forskellige jo.

Reputation point: 20

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 90.00
- Dødløft: 150.00

Kostplan: Vis kostplan

Tak for alle forslagene. Er meget taknemmelig.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Det er en god ide at starte ved lægen som du selv har gjort. De kan henvise dig til en psykolog. Alt efter hvor du bor i landet kan der også være mulighed for at der i kommunen er visse tilbud til dig, såsom et center der kan hjælpe med et forløb for folk med angst og socialfobi. Her møder du andre der har det på samme måde, og får nogen redskaber til at hjælpe dig af med det, hvilket er skide godt. Vi har det her i Aarhus. Ventetiden er dog ofte lang. Din læge ør vide om det er tilfældet.
Sidst rettet af ThomasNielsen 22. jul 2014, 00:07, rettet i alt 1 gang.
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

Jeg vil foreslå dig at komme i gang med en psykolog hurtigst muligt. Jeg har selv gået til psykolog med angst, og det har hjulpet så meget. Jeg var lidt skeptisk før jeg begyndte, men det har senere hen vist sig at være meget nyttigt. Jeg turde ikke køre alene eller tage i Bilka f.eks. Så er meget taknemmelig for den hjælp man får hos psykologen.

Old school skrev:Jeg har i noget tid døjet med anfald af pludselig opstået kraft hovedpine, mavepine + at det føles som om alt energi løber ud af kroppen. Det kommer som at vende en hånd og jeg kan ikke finde årsagen.
Har idag været ved en super god læge, der for engang skyld tog sig tid til at lytte og hun mente det var angst anfald. Så fik en henvisning til en Psykolog, men der er jo ventetid og det er virkelig ikke fedt at vente, som jeg har det nu, alt er helt sort i perioder.
Ved godt man ikke kan råde til hvad der kan løse det her på nettet, men er der nogle der har erfaringer med hvad der virker, alternative metoder, alt modtages med kyshånd.

Du har sikkert nogen ting du gør som kan hjælpe dig i forskellige situationer (måske du ikke er klar over dem endnu, men så fortæller din psykolog dig det) - f.x jeg går ingen steder uden min sportstaske, det er min "sikkerhed" eller en vandflaske

Ellers en lille ting kan være, at når du mærker det komme, så prøv at flyt fokus fra dig selv, se dig omkring og tæl alle de gule ting du kan få øje på, en simpel øvelse .. enhver ting som kan flytte fokus fra dig selv vil egentlig hjælpe
Lev, kæmp og opnå kun det som du vil for dig SELV inderst inde! Lad dig ikke ændre af selv-paranoia eller folks meninger -- Du er elsket for den du er.

Brugeravatar

Reputation point: 62

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 233123.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 313133.00

Har fået en til til psyk i næste uge, lige nu virker det som om lang tid. Men håber det blir godt.

Tak for alle de gode råd.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Skriver lige på farten, opdaterer måske når jeg kommer hjem igen.

Angst er noget værre noget i de perioder hvor det er slemt, jeg kender mere end alt til det, vil jeg vove at påstå. Men der er også metoder som hjælper. Mange siger man altid bare skal kaste sig hovedkuls ud i alt muligt grænseoverskridende. Det mener jeg nu ikke. De gange jeg virkelig har følt det var en dårlig idé, men gjort noget alligevel fordi jeg var sikker på det ville hjælpe har jeg været slået helt ud i til tider månedsvis på grund af dette ene ekstreme anfald.

Jeg håber du får hjælp, hvis det er i hverdagen du er angst kan det være medicin hjælper dig. Medicin er godt.

Krydser fingre!
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Ryger du den fede?

http://videnskab.dk/krop-sundhed/hjerne ... ere-angste

Ellers....

Bananer skulle også have en hvis effekt. Om undersøgelsen er holdbar, har jeg ike sat mig ind i.

http://samvirke.dk/mad/artikler/bananer ... bedre.html

Reputation point: 55

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 125.00

Jeg er på nuværende tidspunkt ved at tage min kandidat i psykologi.

Umiddelbart kan jeg fortælle hvad du IKKE skal gøre. Du skal ikke begynde at begrænse dig selv. Fx holde op med at se bestemte mennesker eller besøge bestemte steder af frygt for at udløse et anfald. "Angst for angst" kan nemlig hurtigt blive en ond spiral.

Kognitiv adfærdsterapi vil altid være førstevalg til behandling for panikangst. Du vil højest sandsynligt komme til at arbejde med dine kropslige fornemmelser - især i forbindelse med panikanfaldene, men også generelt. Kommer du i hænderne på en kompetent psykolog, så vil han/hun forholdsvis hurtigt kunne hjælpe dig. Ventetiden er aldrig rar, men jeg håber at du er ved godt mod.

Held og lykke. Håber at du holder os opdateret. :)
Brugeravatar

Reputation point: 75

Galleri: Vis galleri (1)

LookWhatYouDid skrev:Jeg er på nuværende tidspunkt ved at tage min kandidat i psykologi.

Umiddelbart kan jeg fortælle hvad du IKKE skal gøre. Du skal ikke begynde at begrænse dig selv. Fx holde op med at se bestemte mennesker eller besøge bestemte steder af frygt for at udløse et anfald. "Angst for angst" kan nemlig hurtigt blive en ond spiral.

Kognitiv adfærdsterapi vil altid være førstevalg til behandling for panikangst. Du vil højest sandsynligt komme til at arbejde med dine kropslige fornemmelser - især i forbindelse med panikanfaldene, men også generelt. Kommer du i hænderne på en kompetent psykolog, så vil han/hun forholdsvis hurtigt kunne hjælpe dig. Ventetiden er aldrig rar, men jeg håber at du er ved godt mod.

Held og lykke. Håber at du holder os opdateret. :)

Tusind tak.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Lige nu er det jeg er mest nervøs ved faktisk at spise, for er der de fleste anfald er opstået og er jo også en dum spiral at komme ind i, har allerede tabt mig en del....
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Bliv ved med at kast dig ud i det, som skræmmer dig.
På den måde lære din hjerne, at der ikke er noget at værre bange for.

Undgå koffein, og lad være med at tage din medicin, hvis du får sådan noget

Billede
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Reputation point: 155

Fyrkat skrev: og lad være med at tage din medicin, hvis du får sådan noget

Det er et råd du ret sikkert ikke er kvalificeret til at give. Herfor bør du afholde dig fra det.

Reputation point: 65

Fyrkat skrev:Bliv ved med at kast dig ud i det som skræmmer dig.

LoL man kan godt høre at du højst sandsynligt ikke ved en skid om angstlidelser.................lad vær med at give råd om et sådan alvorligt emne hvis ikke du har den mindste forstand på hvad du taler om........................mvh manden der selv lider af panikangst

Jigsaw skrev:

LoL man kan godt høre at du højst sandsynligt ikke ved en skid om angstlidelser.................lad vær med at give råd om et sådan alvorligt emne hvis ikke du har den mindste forstand på hvad du taler om........................mvh manden der selv lider af panikangst

Okay, så siger vi det.
Hilsen en der (har) lidt af panikangst, men kom igennem det, uden hjælp.
"Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life"
Brugeravatar

Fyrkat skrev:Okay, så siger vi det.

Det er idiotisk at rådgive folk om at de ikke skal tage deres medicin. Er du TS' læge? For ellers er du ikke kvalificeret til at komme med sådan en udmelding.

Derudover er de ressourcer og de forudsætninger du sidder med ikke nødvendigvis de samme som dem TS er i besiddelse af. Angsttilstande kan gribe om sig og blive decideret invaliderende, hvis der ikke tages hånd om dem i tide.
Brugeravatar

Reputation point: 75

Galleri: Vis galleri (1)

Fyrkat skrev:
Jigsaw skrev:

Okay, så siger vi det.

Bliver du så automatisk ekspert?

dumb as fuck
Lev, kæmp og opnå kun det som du vil for dig SELV inderst inde! Lad dig ikke ændre af selv-paranoia eller folks meninger -- Du er elsket for den du er.

Brugeravatar

Reputation point: 62

Geografisk sted: Fyn

Styrkeliste
- Bænkpres: 233123.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 313133.00

Jeg har været hos læge og fået en henvisning, men ingen medicin. Så ingen grund til at diskutere det.
Men det med koffein har jeg læst flere steder, så er nok en fin ide.

Indtil nu har dagen været en af de bedre i noget tid, så er jeg glad for og er også glad for alle jeres kommentarer og så finder man også ud af man ikke er alene.
Men vil nu gerne snart slippe helt af med det.

Har fundet nedenstående på stressforeningens hjemmeside og prøver så vidt muligt at følge så mange af dem som muligt.

Tal med andre om din angst
Tilegn dig viden om angst
Lær og brug afslapnings - og åndedrætsteknikker
Motionér hver dag
Undgå at dulme angsten med alkohol eller andre rusmidler
Undgå overdreven indtagelse af koffeinholdige drikke (kaffe,sort te, cola)
Søvn få tilstrækkelig og regelmæssig søvn
Spis sundt, regelmæssigt og varieret
Pas på den længerevarende stress. Fjern så mange stressorer i sit liv som muligt
Søg hjælp i en støttegruppe
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Old school skrev:Jeg har været hos læge og fået en henvisning, men ingen medicin. Så ingen grund til at diskutere det.
Men det med koffein har jeg læst flere steder, så er nok en fin ide.

Indtil nu har dagen været en af de bedre i noget tid, så er jeg glad for og er også glad for alle jeres kommentarer og så finder man også ud af man ikke er alene.
Men vil nu gerne snart slippe helt af med det.

Har fundet nedenstående på stressforeningens hjemmeside og prøver så vidt muligt at følge så mange af dem som muligt.

Tal med andre om din angst
Tilegn dig viden om angst
Lær og brug afslapnings - og åndedrætsteknikker
Motionér hver dag
Undgå at dulme angsten med alkohol eller andre rusmidler
Undgå overdreven indtagelse af koffeinholdige drikke (kaffe,sort te, cola)
Søvn få tilstrækkelig og regelmæssig søvn
Spis sundt, regelmæssigt og varieret
Pas på den længerevarende stress. Fjern så mange stressorer i sit liv som muligt
Søg hjælp i en støttegruppe

Det er nogle rigtig gode råd
Koffein var den primære faktor, i mit tilfælde.
Brugeravatar

Din læge giver dig gode råd.

Mht. medicin kan det sagtens blive relevant - lægen bør under ingen omstændigheder være personen der ordinerer medicin før en psykolog har givet en anbefaling.

Angst er enormt individuelt, og hvad der virker for nogen virker måske ikke for dig, og vice versa. Det kan være du har brug for medicin for at normalisere nervesignalerne i hjernen, det er som sagt svært at sige, og man må bare krydse fingre for, din psykolog er kompetent, for der er et utal af ubrugelige psykologer, men du må selvfølgelig se om du får noget ud af den du nu engang har fået henvisning til, ellers må du lede videre. Men én ting er sikkert, der findes råd for det, på den ene eller den anden måde.
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Old school skrev:Jeg har i noget tid døjet med anfald af pludselig opstået kraft hovedpine, mavepine + at det føles som om alt energi løber ud af kroppen. Det kommer som at vende en hånd og jeg kan ikke finde årsagen.

1.
Min egen erfaring.

Jeg gik på et tidspunkt til min læge da jeg havde haft svært ved at trække vejret i 2 måneders tid, det kom og gik.
Fik at vide at alt var fint, men at det kunne være angstanfald, det mærkelige var bare at alt var som det plejede, havde ingen panik/angst anfald eller hvad man kalder det, det fortsatte så et par måneder men var pludselig væk.

Jeg fortæller denne historie fordi at jeg tror at nogen gange når lægerne ikke kender årsagen, kan de finde på at komme med uvidne forklaringer på årsagen.

Med det sagt, bør du stadig lytte til en læge.

2.
Hjælp til dig via. youtube.

Der er en gut kaldet ''Elliot Hulse'' på youtube der har tons af videoer inden for psykologi, bla. også træning og hjælp til folk med bla. angst, tror der er en video til alle de mest fucked op situationer som kan være årsag til angst.

3.
Bedste alternativ! også youtube.

Gå på youtube, og søg på **Alan Watts**
Tror det er en af de bedste kilder til at få hjælp til angst og alle livets problemer.

Tro mig ham her ved hvad det drejer sig om.

Kort sagt, han forklarer hvordan stress, angst osv. har en årsag og giver råd og informationer til hvordan du kommer uden om dine problemer.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Helsingør,

Styrkeliste
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Der er heldigvis rigtig mange gode ting du kan gøre for at bekæmpe din angst, men det handler fandme også om at gøre en ærlig indsats selv. Ærlig talt, så kræver det benhårdt arbejde. Jeg kan selv anbefale at holde fast i træningen og supplere det med noget cardio træning(det giver ligesom lidt mere til humøret efter min mening), sørg for at du får masser af mad ned som er kernesundt. Sov gerne 8-10 timer hver nat og få skabt dig en god søvnbalance. Meditation har også virket rigtig godt for mig, det skal ikke være noget religiøst eller hokus pokus noget, der er lavet videnskabelige beviser for at meditation ændre påvirker ens hjerneaktivitet over et længere forløb, så prøv at finde dit et begynder kursus og så ellers selv brug det derhjemme. Og så nok det vigtigste, find en psykolog der praktisere Kognitiv Adfærds Terapi som skulle være den mest effektive behandlingsform for angst. Psykologen lære dig at kende, spørg ind til dine angstsituationer og skaber sit et overblik over dine tankemønstre og går så ind og fortæller dig hvordan mønstret ser ud således du selv kan blive bevidst omkring dine egen tanker for så at stoppe dem og ændre dem til mere sunde og rationelle tanker.

Reputation point: 90

Det er virkelig surt. Men få ting der kan hjælpe:

1. Vær 100 % klar over at det går over. Det kommer måske igen på et senere tidspunkt i livet, men du bliver ikke ved med at have det sådan her.

2. Hvis du har det som mig, og som mange andre i samme situation, så er det ekstra slemt ved aftenstid. For mig hjalp det at undgå koffein oppe ad dagen, undgå PC skærm og sørg måske for noget socialt samvær om aftenen i stedet, da det kan lede tankerne et andet sted hen.

3. Kognitiv adfærdsterapi er den mest anerkendte terapiform. Det bekræfter nok alle fordomme man har om psykologer, når hun/han sidder og spørger ind til alverdens småting, men det hjælper sgu.

Reputation point: 25

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 140.00

Endnu et stort skridt fra mig i den rigtige retning. Har idag fået talt med min chef og har hendes fulde opbakning til at starte stille op på job, behandling osv.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Lige en update som lovet.

Jeg startede til psykolog i sidste uge og havde egentlig ikke haft de vilde anfald i små 14 dage, så håbede på mirakler, desværre har jeg så nærmest haft anfald dagligt siden jeg startede hos psykologen og det siger hun ikke er normalt, så lige pt er det svært at være optimistisk desværre.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 114 gæster