Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1598
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1596

Følg bodybuilding.dk på

Hvor meget skal man reelt gå op i at tracke sit madindtag?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Der er nogle basale ting der skal overholdes i forbindelse med kosten for at man kan få resultater med sin træning.

1. Man skal indtage nok protein til at følge med proteinsyntesen.
2. Man skal indtage nok fedt til en sund hormonproduktion.
3. Man skal indtage nok kcal til at man taber sig/tager på i et tempo hvor raten af muskelmasse til fedt tabt/taget på er optimal.
4. Man skal indtage nok vitaminer og mineraler så man ikke er i underskud.
5. Diverse.

Men alligevel kan jeg se at rigtigt mange vælger at veje alle madvarer og skrive ned alt hvad man spiser så man kan få den perfekte makrofordeling og et meget præcist antal indtaget kcal hver dag. Det er nemt at antage at jo større en indsats man lægger for dagen, jo bedre resultater får man.

Hvis du kan nikke genkende til 80/20 princippet, så ved du også at man bør lægge 80% af sin energi i de 20% der betyder mest, og 20% af sin energi i de 80% der ikke betyder nær så meget. Det vil sige at alt sådan noget som carb cycling, IF, om man lige er 300 eller 400 kcal i underskud/overskud kommer ind under de 80% der er mindre vigtige (punkt 5 ovenfor), og punkterne 1-4 kommer ind under de 20% der betyder mest.

Er det så ikke logisk at tænke at det ikke er nødvendingt at vide PRÆCIST hvor mange gram protein/fedt man indtager, samt PRÆCIST hvor mange kcal man indtager. Så længe man ved (via intuition og basal viden om de fødevarer man indtager) at man er dækket ind hvad angår fedt/proteiner/vitaminer/mineraler, og man (ved at se på badevægten under samme forhold regelmæssigt) taber sig eller tager på i et tempo der hverken er for hurtigt eller for langsomt, er det så ikke alt man behøver?

Til dig der tracker alt, tror du virkeligt det betyder noget for dine resultater om du lige ligger 200 kcal i overskud den ene dag og 400 den anden, hvis du går efter 300 kcal? Tror du virkeligt kroppen er så sart at det gør en målbar forskel?

Jeg vil med glæde modsiges, men spar mig for argumenter såsom at det er nemt at tracke sine fødevarer, for det er endnu nemmere at lade være! Jeg tracker nemligt ikke selv, og vil selvfølgeligt gerne optimere mine træningsresultater hvis det er indsatsen værd. 1-2% ekstra gainz er dog ikke indsatsen værd efter min mening, hvis det er sådanne marginaler vi snakker om.
Brugeravatar

Reputation point: 130

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Muscle House Gym

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Du har ret.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Kostplan: Ingen kostplan

Personligt vejer jeg alt når jeg starter på en ny periode med bulk eller cut. Men det er for at få en ide om hvad, og hvor meget jeg skal indtage, har for svært ved at overskue alle madvarers mikro/makro næringsindhold til bare at sige "så spiser jeg lidt af det her og lidt af det her", men det er så også kun indtil jeg er kommet godt igang så tager jeg den lidt mere på gefühlen.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Godt indlæg!

Er som udgangspunkt 100% enig, i at man bør fokusere størstedelen af sin energi på de øverste fire punkter. Personligt får jeg dog de bedste resultater når jeg fører en detaljeret madlog. Ikke fordi at min krop kan mærke betydeligt forskel på 2900 kalorier eller 3100 kalorier, men fordi at når vægttabet/vægtforøgningen går i stå, så kan jeg fx gå tilbage og sige - okay, jeg har ligget på ca. 3000 kalorier den sidste måneds tid, så lad os prøve med 200 mere end det. Madloggen er for mig, altså til af samme årsag som en styrkelog - for at kunne holde øje med min progression.

Dermed ikke sagt at alle bør veje og indtaste deres mad. Hvis man er god til at holde styr på tingene i sit hoved, har en naturlig meget balanceret appetit, og/eller relativt fastlagte madrutiner, så er det for mange overhovedet ikke nødvendigt at veje mad og gå betydeligt op i kalorier. Det bør, efter min ydmyge mening, være op til personlig præference om man gider at spilde værdifulde sekunder af at sit liv på at veje og måle alt sin mad, eller om man føler sig klædt på til at tage den på gefühlen.
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Du nævner selv 80/20 princippet. Mener du, at kosten giver 20% af resultaterne eller 80% af resultaterne? Alt efter svaret må du jo beslutte dig for, om det er dét værd.
Til dig der tracker alt, tror du virkeligt det betyder noget for dine resultater om du lige ligger 200 kcal i overskud den ene dag og 400 den anden, hvis du går efter 300 kcal? Tror du virkeligt kroppen er så sart at det gør en målbar forskel?

Ja.
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/setting-the-deficit-small-moderate-or-large.html
The final con with this approach (small deficit) is this: it’s real easy to screw up. The small deficit makes it possible for even tiny mis-measurement of true food intake to obliterate the deficit.

In terms of screwing up, it certainly is possible to offset some of the deficit of a moderate fat loss diet with mis-measurement but it’s far harder to eliminate the deficit completely. It can be done, make no mistake about it, but its relatively more difficult (what usually happens is that an expected 500 cal/day deficit ends up around 250-300 cal/day and people wonder why the fat loss is only half what it should be).

Jeg er da enig i, at der intet formål er at være autist i optællingen af kalorier, især fordi dit indtag/forbrænding varierer fra dag til dag.... men der er stadig en forskel mellem 400 og 700 kcal over-/underskud. For jeg vil vove den påstand, at du ikke kun rammer 100 kcal ved siden af ved ikke at tælle og veje alt. Hvorfor lade en betydningsfuld del af din fremgang være op til tilfældigheder?
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Borumpas skrev:Du nævner selv 80/20 princippet. Mener du, at kosten giver 20% af resultaterne eller 80% af resultaterne? Alt efter svaret må du jo beslutte dig for, om det er dét værd.

Nej, jeg nævner 80/20 i forhold til at tracke macros eller ej. Ikke 80/20 i forhold til kostens betydning for træning. Kosten betyder 100%, ligesom træning betyder 100%. Du kan ikke spise "perfekt" og forvente resultater uden at træne, og du kan ikke træne "perfekt" og forvente resultater uden at spise. Det kan man ikke dele op i 50/50, 80/20, eller andet. Begge tæller 100%, men det er irrelevant for denne diskussion.

Borumpas skrev:

Ja.
http://www.bodyrecomposition.com/fat-loss/setting-the-deficit-small-moderate-or-large.html
The final con with this approach (small deficit) is this: it’s real easy to screw up. The small deficit makes it possible for even tiny mis-measurement of true food intake to obliterate the deficit.

In terms of screwing up, it certainly is possible to offset some of the deficit of a moderate fat loss diet with mis-measurement but it’s far harder to eliminate the deficit completely. It can be done, make no mistake about it, but its relatively more difficult (what usually happens is that an expected 500 cal/day deficit ends up around 250-300 cal/day and people wonder why the fat loss is only half what it should be).

Jeg er da enig i, at der intet formål er at være autist i optællingen af kalorier, især fordi dit indtag/forbrænding varierer fra dag til dag.... men der er stadig en forskel mellem 400 og 700 kcal over-/underskud. For jeg vil vove den påstand, at du ikke kun rammer 100 kcal ved siden af ved ikke at tælle og veje alt. Hvorfor lade en betydningsfuld del af din fremgang være op til tilfældigheder?

Men så længe du kan se på badevægten at du taber dig eller tager på i det tempo du har planlagt, så må du jo nødvendigvis også gennemsnitligt ligge i det underskud eller overskud som er planlagt. Det behøver du vel ikke tælle kcal for at finde ud af. Badevægten alene kan fortælle dig det, og så er det jo blot at kalibrere sit madindtag derefter. Så slipper man også for at tænke på detaljer såsom hvad ens ligevægtsindtag er, hvor aktiv man er de forskellige dage, og en helvedes masse andre småfaktorer du alligevel ikke kan regne med.

Lad os tage et eksempel. Vi antager at 500 kcal underskud hver dag = 500 gram vægttab per uge (om det lige er 500 gram eller hvadellers er ligegyldigt for eksemplet). Hvis du taber dig 500 gram over en uge så kan du regne ud af du gennemsnitligt at ligget i et kcal underskud på 500. Har du tabt dig 800 gram så spiser du lidt mere i næste uge og ser om ikke du kan ramme 500 gram ved næste vejning. Det er en simpel kalibrering.

Medmindre man er under tidspres pga konkurrence eller lignende kan det da næppe være et betydeligt setback at skulle kalibrere lidt?

Apropos kalibrering, en lille sjov observation jeg har lavet: De fleste folk der tracker kcal sidder alligevel og kalibrerer deres planlagte kcal indtag fordi det ikke stemmer overens med det vægttab/gain de have planlagt. Og så er vi alligevel tilbage til at det er badevægten der har det sidste at skulle have sagt.

Når man tydeligvis ikke slipper for kalibreringsfaser ved kcal tracking, hvorfor så ikke bare cutte mellemmanden (kcal tracking) og holde sig til det helt simple (badevægten)?
Brugeravatar

Acid skrev:Når man tydeligvis ikke slipper for kalibreringsfaser ved kcal tracking, hvorfor så ikke bare cutte mellemmanden (kcal tracking) og holde sig til det helt simple (badevægten)?

Fordi hvis jeg ikke har talt mine kalorier, har jeg svært ved at kalibrere mit indtag til næste uge - jeg spiser meget varieret, og har svært ved lige at sige 'aha, jeg skal bare spise en leverpostejsmad mere om dagen, så er den der!'. Men som sagt, så er der formentlig en del der godt kan finde ud af det - jeg er bare ikke en af dem :)
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 222

Valeurvaleur skrev:
Acid skrev:Når man tydeligvis ikke slipper for kalibreringsfaser ved kcal tracking, hvorfor så ikke bare cutte mellemmanden (kcal tracking) og holde sig til det helt simple (badevægten)?

Fordi hvis jeg ikke har talt mine kalorier, har jeg svært ved at kalibrere mit indtag til næste uge - jeg spiser meget varieret, og har svært ved lige at sige 'aha, jeg skal bare spise en leverpostejsmad mere om dagen, så er den der!'. Men som sagt, så er der formentlig en del der godt kan finde ud af det - jeg er bare ikke en af dem :)

Ja okay, hvis man spiser meget varieret og gerne nye retter kan jeg godt se at det kan blive svært at overskue. Jeg har nok bare haft svært ved at forstå det fordi 60% af det jeg spiser hver dag er det samme, og de resterende 40% varierer ikke forfærdeligt meget. De resterene 40% er måske 3-4 forskellige retter, som jeg efterhånden har fået en god intuition for.
Brugeravatar

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 88 gæster