Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1167
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1164

Følg bodybuilding.dk på

Hvordan skal jeg gribe det an?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej

Nu har jeg tabt mig 15kg på et års tid, siden jeg var herinde sidst.
Jeg er gået lidt i stå, jeg har stadig lidt fedt på kroppen, men ikke voldsomt.
Hvis jeg også vil have lidt større masse for at kompensere for mit vægttab, hvordan skal jeg så gribe det an?
Jeg skal have gang i lidt træning for at få en mere veltrimmet krop, og have tabt det sidste.
Skal jeg tabe mig helt først, eller er det godt med lidt fedt til træningen?

Jeg har et godt engagement og gå på mod. Jeg kunne godt tænke mig lidt råd om, hvad jeg skal gøre. Svar vil modtages med kyshånd.

Jeg vejer 74kg og er 175cm høj. Jeg er 16 år gammel, men 3 måske 4 år forud for min alder.

Jeg håber I kan hjælpe.
Mvh.
Lasse

Reputation point: 0

Geografisk sted: Odense

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis vægttabet er gået i stå, så ind med lidt cardio, måske et lidt større kalorie underskud kombineret med god vægttræning.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog

Først og fremmest - Tillykke med vægttabet, det er satme flot!

Jeg vil mene du sagtens kan begynde på vægttræning.

Vægt træning kombineret med cardio er jo også den mest effektive måde at tabe sig på. Selvfølgeligt sammen med en god kost.

Du kunne træne fullbody tre gange om ugen. Og så træne cardio på off-dagene. Og så holde helt fri fx. søndag.

Så det fx ville være
mandag: vægttræning fullbody
tirsdag: cardio
onsdag: vægttræning fb
torsdag: cardio
fredag: vægttræning fb
lørdag: cardio
søndag: fri

det har jeg i hvert fald haft gode resultater med.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

L. Hansen skrev:Hej

Hvis jeg også vil have lidt større masse for at kompensere for mit vægttab, hvordan skal jeg så gribe det an?
Jeg skal have gang i lidt træning for at få en mere veltrimmet krop, og have tabt det sidste.

Jeg har et godt engagement og gå på mod. Jeg kunne godt tænke mig lidt råd om, hvad jeg skal gøre. Svar vil modtages med kyshånd.

Jeg vejer 74kg og er 175cm høj. Jeg er 16 år gammel, men 3 måske 4 år forud for min alder.

Jeg håber I kan hjælpe.

Allerførst.. virkelig flot vægttab =D>

Hvis du gerne vil være mere muskuløs skal du selvf. igang med at vægttræne. Men du skal samtidig ligge i kalorie overskud. Så du vil komme til at tage lidt ekstra fedt på mens du bygger muskler.

Hvis det var mig ville jeg bare gå igang med vægttræningen. Hvis man gør det rigtigt er det også kun minimalt hvor meget fedt du vil få med i købet :)

Hvad mener du forresten med at du er 3-4 år forud for din alder? :?
Mål inden 2030:

Måske at begynde at træne igen: Opnået! YEAH BABY! :D
Brugeravatar

Galleri: Vis galleri (14)

L. Hansen skrev:Hej

Jeg håber I kan hjælpe.

Hvad præcist mener du med at du er 3 måske 4 år forud for din tid? Hvordan er det relevant?

Jeg synes blot du kaste dig ud i træningen med det samme, jo før jo bedre.
Du skal selvfølgelig stadig klø på med cardioen for at tabe det sidste fedt du vil af med. Der er ingen fordel IMO i at have lidt fedt til træningen. Det skjuler bare det hele...

Men sæt dig nu ind i tingene, så undgår du at spilde tiden med at træne forkert, eller uhensigtsmæssigt. Læs nogle gode artikler og bliv ved med at have styr på kosten.
Brugeravatar

Reputation point: 20

Træner her: Dansk Fitness Vanløse

Styrkeliste
- Bænkpres: 0.10
- Squat: 300.00
- Dødløft: 60.00

Galleri: Vis galleri (8)

Tusind tak for alle svarene, jeg vil lige prøve at få overblik over alle svarene og prøve at svare på dem.

Til dem med min alder. Udvikling har vel også en relevans, eller er jeg galt på den. Det var kun derfor jeg skrev det.

EDIT:
Lithium:
Jeg vil prøve at få lidt billeder
Jeg træner overhovedet ikke. Jeg har tabt mig ved at holde op med alt det usunde udenfor måltiderne.
Jeg spiser ikke SUNDT, men der er intet slik eller sodavand eller andet indblandet.

Moqensen:
Tak!
Jeg har ikke oceaner af tid, så fullbody vil nok passe meget godt. Jeg må smutte ind og læse lidt igennem om cardio.

mathias1989:
Tak!
Hvis jeg stadig har lidt fedt på kroppen, vil kroppen så bruge af det i stedet for, hvis jeg er i kalorie overskud?

Bundesball:
Jeg har læst en del da jeg var herinde sidst, jeg fik rigtig meget godt med; der var dog en del af det der smuttede ud på den anden side, da der var rigtig meget læsning.
Mvh.
Lasse

L. Hansen skrev:Jeg træner overhovedet ikke. Jeg har tabt mig ved at holde op med alt det usunde udenfor måltiderne.
Jeg spiser ikke SUNDT, men der er intet slik eller sodavand eller andet indblandet.

mathias1989:
Tak!
Hvis jeg stadig har lidt fedt på kroppen, vil kroppen så bruge af det i stedet for, hvis jeg er i kalorie overskud?

1. Det er utroligt du har tabt dig 15 kg bare ved at lade være med spise "usunde ting". Jeg vil anbefale dig straks at komme igang med at styrketræne. Selvom du vælger fortsat at ligge i kalorieunderskud, så vil træningen hjælpe dig med at beholde det meste af din muskelmasse, plus at du sikkert vil opleve fremgang i din styrke.

2. Så længe du er i kalorieoverskud vil du ikke kunne tabe dig. Du skal være i kalorieunderskud for at kunne tabe fedt. Men lad os sige din fedtprocent er på 15%, og du starter med at træne, og at du sørger for at være i kalorieoverskud. Så vil du sikkert opleve at du tager en del muskelmasse på, og næsten intet ekstra fedt. Dvs. din fedtprocent falder selvom du ikke har tabt noget fedt.

Kostplan: Ingen kostplan

Tusind tak for svarene.

Jeg må indrømme, jeg er ikke så meget inde i det. Jeg har lige et på spørgsmål.

- Hvor læser jeg om cardio henne?
- Skal jeg finde et eksisterende træningsprogram, eller skal jeg lave et selv? Og hvordan finder jeg et effektivt men simpelt program, du kan lave med vægte samt kropsvægt?

Tak.
Mvh.
Lasse

L. Hansen skrev:- Skal jeg finde et eksisterende træningsprogram, eller skal jeg lave et selv? Og hvordan finder jeg et effektivt men simpelt program, du kan lave med vægte samt kropsvægt?

Tak.

Har du både vægtstænger og håndvægte til rådighed? :)
Brugeravatar

Moqensen skrev:Har du både vægtstænger og håndvægte til rådighed? :)

Ja det har jeg.
Mvh.
Lasse

L. Hansen skrev:
Moqensen skrev:Har du både vægtstænger og håndvægte til rådighed? :)

Ja det har jeg.

Så poster jeg her et simpelt fullbody træningsprogram til dig, du kan udføre tre gange ugentligt:

Squat 5x5
Dødløft 5x5
Barbell bænkpres 5x5
BOR BB/DB 3x10
Incline dumbell bænkpres 3x10
Pullups 3x10
Military presses 3x10
Side laterals 3x10
Dumbell curls 3x10
CG bb bænkpres 3x10
-superset-
Shrugs 2x10
Standing calf raises 3x10
-superset-
Valgfri maveøvelse 3x10
Brugeravatar

Tusind tak for det. Det vil jeg kigge på.
Mht. vægten jeg skal træne med. Er det bare at prøve sig frem?

Så er der det med kost, jeg regner med jeg skal have nogle kosttilskud også.
Jeg har kigget lidt på kostprogrammet, og det ser jo meget fint ud. Men hvordan finder jeg ud af, hvad jeg skal spise? Jeg er lidt kræsen, men hvis jeg har sat mig for noget så kan jeg også sagtens spise det.
Jeg går ud fra der står en del i artiklerne, men der er jo rigtig mange!

Og et bonusspørgsmål, er der ikke en venlig sjæl, der vil forklare mig, hvad cardio er?
Mvh.
Lasse

L. Hansen skrev:Tusind tak for det. Det vil jeg kigge på.
Mht. vægten jeg skal træne med. Er det bare at prøve sig frem?

Så er der det med kost, jeg regner med jeg skal have nogle kosttilskud også.
Jeg har kigget lidt på kostprogrammet, og det ser jo meget fint ud. Men hvordan finder jeg ud af, hvad jeg skal spise? Jeg er lidt kræsen, men hvis jeg har sat mig for noget så kan jeg også sagtens spise det.
Jeg går ud fra der står en del i artiklerne, men der er jo rigtig mange!

Og et bonusspørgsmål, er der ikke en venlig sjæl, der vil forklare mig, hvad cardio er?

Ja, du skal selv se hvor meget vægt du kan tage. Kan jeg jo ikke vide noget om :)

Mhs. til gentagelserne, så skal du holde til 1-2 gentagelser fra failure (det punkt hvor du ikke kan tage flere gentagelser)

Der er fine artikler om kost i sidens artikel sektion. Tag at læs dig lidt frem :)

Cardio er faktisk bare konditionstræning. Det kan være 20 minutter på crosstraineren nede i centeret, eller 48 minutters løb i skoven. Målet med cardio for de fleste herinde er at smide fedt, så markeringerne og formen står bedre i spejlet :)
Brugeravatar

Moqensen skrev:Mhs. til gentagelserne, så skal du holde til 1-2 gentagelser fra failure (det punkt hvor du ikke kan tage flere gentagelser)

Der er gentagelser (reps?) og sæt, ikke sandt?
Hvilke er hvad? Og hvor lang pause skal der være imellem dem, hvor cyklussen starter forfra?
Og dem, der er mange af eller flest af, de må ikke afbrydes eller hvad, jeg tænker på failure?

Moqensen skrev:Der er fine artikler om kost i sidens artikel sektion. Tag at læs dig lidt frem :)

Det vil jeg gøre.

Moqensen skrev:Cardio er faktisk bare konditionstræning. Det kan være 20 minutter på crosstraineren nede i centeret, eller 48 minutters løb i skoven. Målet med cardio for de fleste herinde er at smide fedt, så markeringerne og formen står bedre i spejlet :)

Er det egentlig bare en løbetur? Er der bestemte regler, f.eks. at man helst skal løbe hele tiden så hellere sætte tempoet ned. Eller det skal være interval, eller hvordan?
Mvh.
Lasse

L. Hansen skrev:Der er gentagelser (reps?) og sæt, ikke sandt?
Hvilke er hvad? Og hvor lang pause skal der være imellem dem, hvor cyklussen starter forfra?
Og dem, der er mange af eller flest af, de må ikke afbrydes eller hvad, jeg tænker på failure?

Er det egentlig bare en løbetur? Er der bestemte regler, f.eks. at man helst skal løbe hele tiden så hellere sætte tempoet ned. Eller det skal være interval, eller hvordan?

Jo sæt og reps. Når jeg skriver 3x10 er førstnævnte sæt, og 10 er så det antal gentagelser du skal lave i hvert sæt. Jeg plejer at holde mig på omkring 1 minuts pause mellem sæt. I hvert fald ikke længere. Det plejer at være den tid det tager for min træningsmakker at tage hans sæt, og så skifte vægten på stangen så de passer til mig.

Jeg forstår ikke det sidste du skriver (har markeret det med fed)

Ja det er faktisk bare en løbetur, cykeltur, en tur på en steppe maskine, you name it. Alt hvor du får pulsen op i en god grad kan betegnes som cardio. Og der er ingen bestemte regler for hvor lang tid, tempo osv. Nogen foretrækker at løbe i det samme tempo 45 minutter, andre kan bedre lide kortere tid med tempo intervaller.

Fx foretrækker jeg kortere tid på motionscyklen, hvor jeg så har indlagt interval tider (tabatas). 1 tabata består af 20 sekunder hvor at jeg cykler med alt den fart jeg kan klare, og så 10 sekunder hvor jeg cykler i normalt tempo. Dem tager jeg så 8 af i træk. Det er noget der får pulsen op at køre. Kører som regel 4 minutters opvarmning, 8 x tabata, 2 minutters nedvarmning, og så går jeg videre til crosstraineren :)
Brugeravatar

Det lyder super!

Så det er 10 pushups (f.eks.), 1 lille min. pause, 10 pushups, 1 lille min. pause, 10 pushups, 1 lille min. pause, næste øvelse?

Svar til det med fed:
Det jeg mente var; da du sagde det med failure, så forstod jeg det at man ikke må klø så hårdt på man ikke kan gennemføre det uden pause. Derved at det ikke måtte afbrydes. Er det til at forstå?

Løb har aldrig været min træningsform. Jeg har haft lidt problemer med ondt i ryggen. Cykling derimod, der er jeg stærk. Dog har jeg hørt, at løb er bedre til at få pulsen op.
Mvh.
Lasse

L. Hansen skrev:Det lyder super!

Så det er 10 pushups (f.eks.), 1 lille min. pause, 10 pushups, 1 lille min. pause, 10 pushups, 1 lille min. pause, næste øvelse?

Svar til det med fed:
Det jeg mente var; da du sagde det med failure, så forstod jeg det at man ikke må klø så hårdt på man ikke kan gennemføre det uden pause. Derved at det ikke måtte afbrydes. Er det til at forstå?

Løb har aldrig været min træningsform. Jeg har haft lidt problemer med ondt i ryggen. Cykling derimod, der er jeg stærk. Dog har jeg hørt, at løb er bedre til at få pulsen op.

Lige præcis!

Ja, altså du skal altid holde dig 1-2 reps. fra failure. Da det ikke er fordelagtigt at gøre meget i længere tid. Du må kun gå til failure i biceps, triceps, læg og tyrenakke øvelser.

Jeg bryder mig heller ikke om at løbe :) Derfor jeg sværger til motionscyklen og crosstraineren. Du kan se eksempler på mine cardio sessioner i min log :)
Brugeravatar

Det vil jeg gøre.

Jeg har fået taget et hurtigt billede, det er ikke det bedste, men så kan I se, hvad I har med at gøre.

Klik på det for at få det i stor størrelse:
Billede
Mvh.
Lasse

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 14 gæster