Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1251
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1248

Følg bodybuilding.dk på

Hvornår nedbryder eller forbrænder man?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej Bodybuilding.dk

Efter en masse selvstudie omkring alt det her bodybuilding støder jeg ofte på at når folk skal til konkurrencer eller forsøger at cutte ned etc. Er de meget påpasselige med ikke at gøre det for hurtigt for at skåne muskelmasse. Yderligere har jeg erfaret mig at mange sørger for at komme op om natten for at spise under bulk for selvfølgelig at have byggesten, men igen også undgå nedbrydning af muskelvæv. -- Hertil har jeg også tidligere læst her på dette forum at kroppens fortrukne energidepot er fedtdepoterne.

Mit spørgsmål går helt præcist på --> Hvornår i al verden forbrænder fedt og hvornår nedbryder man muskelvæv? og i så fald når man er i energioverskud hvordan kan man så overhovedet være udsat for muskelnedbrydning?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Så godt et spørgsmål.

Ydermere er det forlydende at man til dels frit kan fordele kalorier og makronutrienter ud over dagen som man lyster og endvidere til dels også ugen. Men til hvilken grad kan man gøre dette?
Kroppen vil da være katabolsk på de tider hvor kroppen ikke modtager næring? Og dermed også lagre fedt hvis den bliver fodret med mere næring end hvad den har brug for, ligegyldigt om man så ligger i energiunderskud i en efterfølgende periode?
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Bams skrev:Så godt et spørgsmål.

Ydermere er det forlydende at man til dels frit kan fordele kalorier og makronutrienter ud over dagen som man lyster og endvidere til dels også ugen. Men til hvilken grad kan man gøre dette?
Kroppen vil da være katabolsk på de tider hvor kroppen ikke modtager næring? Og dermed også lagre fedt hvis den bliver fodret med mere næring end hvad den har brug for, ligegyldigt om man så ligger i energiunderskud i en efterfølgende periode?

Der er jeg til dels enig/uenig med.

Jeg forstår din betragtning, men kan ikke give dig et fysiologisk svar. Dog vil jeg komme med en sammenligning; datidens jægersamfund havde ikke altid føde. Derfor kunne der gå lang tid fra de spiste et måltid til det næste. Her feastede de til gengæld.

Lignede de så allesammen spærreballoner? Ej heller lyder det sandsynligt, at de var tynde og udsultede, for så er det altså bare svært at jage.

Jeg ved ikke om sammenligningen er ude i hampen, men mon ikke kroppen selv justerer lidt hist og her, så man ikke bliver voldsomt fed af 1000-1500kcal måltider et par gange om dagen i forhold til 5-6x600kcal måltider? Personligt er jeg da ikke fyldt med fedt, og jeg spiser max tre (store) måltider om dagen - alle efter klokken 16.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)

Der er jeg til dels enig/uenig med.

Jeg forstår din betragtning, men kan ikke give dig et fysiologisk svar. Dog vil jeg komme med en sammenligning; datidens jægersamfund havde ikke altid føde. Derfor kunne der gå lang tid fra de spiste et måltid til det næste. Her feastede de til gengæld.

Lignede de så allesammen spærreballoner? Ej heller lyder det sandsynligt, at de var tynde og udsultede, for så er det altså bare svært at jage.

Jeg ved ikke om sammenligningen er ude i hampen, men mon ikke kroppen selv justerer lidt hist og her, så man ikke bliver voldsomt fed af 1000-1500kcal måltider et par gange om dagen i forhold til 5-6x600kcal måltider? Personligt er jeg da ikke fyldt med fedt, og jeg spiser max tre (store) måltider om dagen - alle efter klokken 16.

Hehe, ikke så meget en betragtning som et spørgsmål. Jeg fatter det bare ikke lige. For man kan jo ikke træne en hel uge, og så kun spise et måltid med 25000 kalorier (hvis man kunne indtage denne mængde) for at bulke!? Et ekstremt eksempel, bare for at illustrere hvad jeg mener.
Brugeravatar

Jeg kan ikke give det videnskabelige svar, men husk på, at kroppen ikke optager al den mad, du spiser, på få sekunder. Større måltider tager længere tid at fordøje/optage end små (et æble kontra 500g hakkedreng med løg eksempelvis).
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Andenn99 skrev:Hej Bodybuilding.dk

Efter en masse selvstudie omkring alt det her bodybuilding støder jeg ofte på at når folk skal til konkurrencer eller forsøger at cutte ned etc. Er de meget påpasselige med ikke at gøre det for hurtigt for at skåne muskelmasse. Yderligere har jeg erfaret mig at mange sørger for at komme op om natten for at spise under bulk for selvfølgelig at have byggesten, men igen også undgå nedbrydning af muskelvæv. -- Hertil har jeg også tidligere læst her på dette forum at kroppens fortrukne energidepot er fedtdepoterne.

Mit spørgsmål går helt præcist på --> Hvornår i al verden forbrænder fedt og hvornår nedbryder man muskelvæv? og i så fald når man er i energioverskud hvordan kan man så overhovedet være udsat for muskelnedbrydning?

Fedtforbrændingen forudsætter at du først har forbrændt det energi lager som du måtte have opbygget i kroppen(kulhydrater)
Såfremt at disse depoter er opbrugt vil kroppen lede efter andre tilgængelige energi kilder, i dette tilfælde fedtdepoterne, er disse lagre også ved at være tømt ja så sker der en gradvis nedbrydning af muskelvæv,sammen med fedtdepoterne
Hvorfra har du hørt at såfremt man er i energioverskud,vilvære udsat for muskelnedbrydning :?

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

Fedtforbrændingen forudsætter at du først har forbrændt det energi lager som du måtte have opbygget i kroppen(kulhydrater)
Såfremt at disse depoter er opbrugt vil kroppen lede efter andre tilgængelige energi kilder, i dette tilfælde fedtdepoterne, er disse lagre også ved at være tømt ja så sker der en gradvis nedbrydning af muskelvæv,sammen med fedtdepoterne
Hvorfra har du hørt at såfremt man er i energioverskud,vilvære udsat for muskelnedbrydning :?
[/quote]

Såfremt dette er tilfældet, så burde vi jo (meget firkantet set) ikke bekymre os om at tabe muskelmasse under et cut? Men alligevel er vi vel alle i fælles enighed om at en cut diæt på minus 500 kcal slår den på 1000 kcal hvis vi snakker om at skåne muskelmasse

Sådan jeg har forstået det er fedt og kulhydrater de to vi får energi fra. De to kan man justere på alt efter energi neveau osv. Hvorimod mængden af protein gerne skulle være nogen lunde stabit hver dag, da at vi har brug for aminosyrene det indeholder. Og får vi ikke tilskrækkeligt af aminosyrer så begynder kroppen at nedbryde muskler, men ikke før vi er i stort underskud af protein holdigt mad, da kroppen selv er i stand til at omdanne en lille smule af maden om til protein (dog ikke de 9 essentiaelle aminosyrer - som skal tilføres via kosten)..

ved ikke hvor jeg har fået tilskrabet mig dette, og om et er rigtig tør jeg ikke sige, men det er i hvertfald det jeg går og bilder mig selv ind :D
Billede
Brugeravatar

Geografisk sted: Hobro, nordjylland

Træner her: Hobro Helse Sport
Fitness World Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00

Lenned skrev:Sådan jeg har forstået det er fedt og kulhydrater de to vi får energi fra. De to kan man justere på alt efter energi neveau osv. Hvorimod mængden af protein gerne skulle være nogen lunde stabit hver dag, da at vi har brug for aminosyrene det indeholder. Og får vi ikke tilskrækkeligt af aminosyrer så begynder kroppen at nedbryde muskler, men ikke før vi er i stort underskud af protein holdigt mad, da kroppen selv er i stand til at omdanne en lille smule af maden om til protein (dog ikke de 9 essentiaelle aminosyrer - som skal tilføres via kosten)..

ved ikke hvor jeg har fået tilskrabet mig dette, og om et er rigtig tør jeg ikke sige, men det er i hvertfald det jeg går og bilder mig selv ind :D

Tro mig, du kan godt nedbryde muskler selvom du får nok proteiner.

Relevant artikel (har dog ikke læst den færdig, så ved ikke, hvor god den er): http://www.predatornutrition.com/meal_frequency.cfm
Brugeravatar
Chef-moderator

Styrkeliste

Andenn99 skrev:

Såfremt dette er tilfældet, så burde vi jo (meget firkantet set) ikke bekymre os om at tabe muskelmasse under et cut? Men alligevel er vi vel alle i fælles enighed om at en cut diæt på minus 500 kcal slår den på 1000 kcal hvis vi snakker om at skåne muskelmasse[/quote]

Ja man ligger jo sit indtag af kcal under et cut forholdsvis lavt, da der ved et for stort minus eks. de 1000 kcal du nævner, måske og kun måske kommer en nedregulering af stofskiftet
Derudover er der jo mange andre faktorer der kommer på banen, søvn energiforbrug osv osv

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

Tricket ved at cutte er jo netop lige at få tricket kroppen til at ved kun lige at få den energi den behøver og kan forbrænde fedtet samtidigt (Meget indviklet at forklare). Og ja stik imod BB.dk principer kan man faktisk tage muskel masse på under cutten hvis måltiderne/mængde/indhold rammer rigtigt. Er der faktisk endel der gør op mod konkurrencer.
Og hvilket jeg selv har prøvet et par gange i min cut. Hvor jeg enten har taget på eller holdt samme vægt i op mod en uge men stadig tydligt er blevet mere cuttet.
Om det er 200kcal-2000kcal man skal være under er individuelt mht. cardio. forbrænding. træning. osv.
Pubmed: helpin' the anti-Bros post links to abstracts of studies they never read...anything less is Broscience!

-To the PubMed ninjas; you are what is wrong with the internet.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 200.00
- Squat: 225.00
- Dødløft: 225.00

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster