Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1464
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1462

Følg bodybuilding.dk på

Idræt på AAU

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej

jeg går med overvejelser om hvilke studie jeg skal vælge til sommer. pt står jeg mellem idræt eller ingeniør. umildbart 2 hvidt forskellige uddannelser ;)

Personlig synes jeg at idræt forskellige kurser/fag ser rigtig spændende ud, og studievejleder fortæller at alle kandidater i idræt er i job efter uddannelsen hvilket jo også er lækkert. Dog har jeg svært ved at gennemskure hvilke job muligheder man har som kandidat i idræt, udover lærer hvilket jeg ikke kunne tænke mig.
Kan i hjælpe med at komme med konkrete job eksempler?

Desuden kunne jeg godt tænke mig at høre fra studerende hvordan det er at studerer idræt på AAU. fx om Projekter, eksamener, sammenhold, forlæsninger, fester, fritid, studiejobs.

Reputation point: 15

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg hører også meget gerne med her.

Reputation point: 20

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Nu læser jeg hverken idræt eller til ingeniør, men hvis du er lige hooked på de to studier vil jeg umiddelbart anbefale ingeniør. Min begrundelse er måske ikke særlig kvalificeret, men jeg vil da vurderer at ingeniør er absolut det fornuftige valg - både med dig in mente men også samfundet. Jeg ser flere fremtidsmuligheder inden for ingeniørfaget end idræt, og uden konkrete tal vil jeg da også mene at jobmulighederne for ingeniører er bedre og mere alsidige end for folk med en kandidat i idræt.
Med det sagt er der dog uden tvivl også brug for idrætstuderende, men jeg har på fornemmelsen at der er for mange idrætsstuderende i forhold til efterspørgslen (selvom din studievejleder måske siger det modsatte). Denne problemstilling findes mig bekendt ikke inden for ingeniørfaget.

Reputation point: 5

WinnMann skrev:Nu læser jeg hverken idræt eller til ingeniør, men hvis du er lige hooked på de to studier vil jeg umiddelbart anbefale ingeniør. Min begrundelse er måske ikke særlig kvalificeret, men jeg vil da vurderer at ingeniør er absolut det fornuftige valg - både med dig in mente men også samfundet. Jeg ser flere fremtidsmuligheder inden for ingeniørfaget end idræt, og uden konkrete tal vil jeg da også mene at jobmulighederne for ingeniører er bedre og mere alsidige end for folk med en kandidat i idræt.
Med det sagt er der dog uden tvivl også brug for idrætstuderende, men jeg har på fornemmelsen at der er for mange idrætsstuderende i forhold til efterspørgslen (selvom din studievejleder måske siger det modsatte). Denne problemstilling findes mig bekendt ikke inden for ingeniørfaget.

:-k

Reputation point: 100

bazinga skrev:
WinnMann skrev:Nu læser jeg hverken idræt eller til ingeniør, men hvis du er lige hooked på de to studier vil jeg umiddelbart anbefale ingeniør. Min begrundelse er måske ikke særlig kvalificeret, men jeg vil da vurderer at ingeniør er absolut det fornuftige valg - både med dig in mente men også samfundet. Jeg ser flere fremtidsmuligheder inden for ingeniørfaget end idræt, og uden konkrete tal vil jeg da også mene at jobmulighederne for ingeniører er bedre og mere alsidige end for folk med en kandidat i idræt.

:-k

Ja netop - blot mine tanker uden kilde. Men der er måske alligevel noget aktuelt i det jeg skrev som man måske bør tage med i sine overvejelser angående studievalg. :)

Jeg ville også vælge en ingeniøruddannelse, da den 1. også er meget bred 2. du kommer til at tjene gode penge 3. mange ingeniører er i dag ledere og i fremtiden vil der kun komme flere.
Ingeniører ender som ledere.
For unge med en lederdrøm er det værd at overveje en ingeniøruddannelse. Over 70 procent af de danske virksomheder har i dag ingeniører i deres ledergrupper, og mange efterspørger endnu flere ingeniører som ledere i fremtiden.
http://www.uvm.dk/Aktuelt/~/UVM-DK/Content/News/Udd/Videre/2007/Dec/071217-Ingenioerer-ender-som-ledere

Hvis jeg fattede matematik, havde jeg helt bestemt valgt at blive ingeniør. Men idræt er også et spændende fag og overvejede den også selv i sin tid.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Kolding

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 140.00

Jeg læser idræt, her er et par af de stillinger mine klassekammerater har fået (Jeg går selv underviservejen):

Udviklingskonsulenter for private firmaer (f.eks. ift. at mindske antal sygedage)
Forskerstillinger på universiteter
Udviklingskonsuleter for offentlige institutioner - f.eks. i udviklingen af den ny erhvervsskole ift. folkesundheden inden for det segment
Personlige trænere, både private og igennem fitnesskæder
En enkelt har fået job hos Kompan hvor han er med til at udvikle og designe legepladser osv.

Der er mange muligheder, det lyder plat, men det er næsten kun fantasien der sætter grænser.
Why can't a heterosexual guy tell a heterosexual guy that he thinks his booty is fly?
Brugeravatar

Reputation point: 924

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Og så er der forresten en god slat af dem der bliver foredragsholdere eller selvstændige med forskellige typer firmaer, f.eks. konsulentfirmaer eller andet.
Why can't a heterosexual guy tell a heterosexual guy that he thinks his booty is fly?
Brugeravatar

Styrkeliste

TrexMode skrev:Jeg læser idræt, her er et par af de stillinger mine klassekammerater har fået (Jeg går selv underviservejen):

Udviklingskonsulenter for private firmaer (f.eks. ift. at mindske antal sygedage)
Udviklingskonsuleter for offentlige institutioner - f.eks. i udviklingen af den ny erhvervsskole ift. folkesundheden inden for det segment
En enkelt har fået job hos Kompan hvor han er med til at udvikle og designe legepladser osv.

Der er mange muligheder, det lyder plat, men det er næsten kun fantasien der sætter grænser.

Hvor læser du og hvad synes du om uddannelsen?

SP38370 skrev:
TrexMode skrev:Jeg læser idræt, her er et par af de stillinger mine klassekammerater har fået (Jeg går selv underviservejen):

Hvor læser du og hvad synes du om uddannelsen?

Jeg læser det i Odense, her hedder uddannelsen dog Idræt og Sundhed og den har en mere holistisk tilgang til begrebet idræt end AAU og KU. Jeg elsker det, og selvom det har været hårdt, har det givet så mange gode oplevelser og viden jeg ikke ville være foruden. Uddannelsen i Odense kan varmt anbefales.
Brugeravatar

Styrkeliste

Pagh skrev:Hej

Dog har jeg svært ved at gennemskure hvilke job muligheder man har som kandidat i idræt, udover lærer hvilket jeg ikke kunne tænke mig.
Kan i hjælpe med at komme med konkrete job eksempler?

Jeg vil tilslutte mig Trexmode og hans kommentar. Der er utallige muligheder, og også noget som jeg synes er det fede ved idræts-studiet. Du har muligheden for at skabe din egen arbejdsplads og arbejde ud fra den vinkel som præcis DU brænder for indenfor feltet. Det giver altså et utal af muligheder - jeg ved bla. at fysisk træner for elitesportsudøvere, sportspsykolog etc. også har været populært fra KU, hvor jeg læser :)

Jeg tror desværre, at mange har et forkert billede af hvad idræts-studiet egentlig indebærer. ''Vi løber jo bare rundt og spiller bold.'' Hvad folk glemmer er, at vi både har fysiske og faglige forudsætninger indenfor vores felt, og dertil tilegner os kompetencer meget bredt, fordi vi arbejder med idrætten fra mange forskellige vinkler - det er hårdt både fagligt og fysisk til tider. Det er noget som mange virksomheder heldigvis har fået øjnene op for og finder interessant :)
But it ain’t about how hard you hit - it’s about how hard you can get hit and keep moving forward
Brugeravatar

Reputation point: 40

Geografisk sted: Østerbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 70.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 140.00

Jeg læser idræt på AAU og skal til i gang med fjerde semester, og jeg elsker det.

Som der er blevet sagt er ingeniør selvfølgelig en rigtig stærk karriere vej at gå uanset hvilken uddannelse du sætter det op imod, og ja der bliver også mere brug for dem i fremtiden uden tvivl, men med det sagt så synes jeg man skal vælge efter hvad man har lyst til og ikke efter job muligheder(bare min mening).

Lidt om idræt på AAU
Vi arbejder jo selvfølgelig meget i grupper pr. AAU.
Vi har ekstremt meget kobling fra teori til praktisk hele tiden.
Jeg synes der er et kanon studiemiljø omkring idræt.
Vores semester projekter har potentiale til at blive sindsygt spændende.

Fag og teori
Som jeg sagde er vores teori altid koblet til praksis, det vil sige at det hele tiden er sammen, vi har f.eks. ikke teori en dag også praksis til det teori en anden dag, det foregår samme dag.

for lige at nævne nogle fag og dertilhørende teori

*boldspil i teori og praksis - med læringsteorier, konstruktivisme, behaviorisme, social læring. (slå det op)
*gymnastik/fitness/dans i teori og praksis - med teoretisk udgangspunkt i Neurophysiology
*atletik i teori og praksis - her var der fokus på træningsphysiology.
*så har vi haft 2 svømmefag. det ene med fokus på basal biomekanik(at bevæge sig energiøkonomisk, groft sagt)
Det andet svømme fag var i forbindelse med psykology, og vi har haft en team danmark sportspsykolog til underviser, i denne forbindelse var der opstillet et start stævne, et træningsforløb og et slutstævne med 100 meter medley svømning.
Det er bare et udpluk af fagene vi har haft.

Jeg har jo selvfølgelig ikke læst kandidaten endnu, men det skal jeg.
Der er flere retninger at gå med den, jeg har formentlig tænkt mig at læse idrætsteknologi, som begynder at ligne en ingeniøruddannelse meget(f.eks. sundhedsteknologi) den beskæftiger sig bare mere med atleter og performance optimering.
Der er naturligvis også en psykologi retning således du kan læse sportspsykolog, så vidt jeg er informeret er der oprettet til det i danmark.(og ikke kun gennem den almene psykolog uddannelse)
AAU har også en stærk afdeling indenfor neurophysiology, så det formoder jeg også er her(uden at jeg ved det, da jeg ikke har undersøgt det).

Som sagt vil jeg læse idrætsteknologi. Vi har fået lidt en smagsprøve på det. Her blev vi introduceret for computermodellering af kroppen i bevægelse, herunder kraftpåvirkning, vinkler osv. Det kan blive utrolig kompliceret når der er 200-500 variabler du skal indtaste i en computermodel og selv indtegne knogler, led, muskler, sener og ydre påvirkninger. Det er jo selvfølgelig for at optimere bevægelser og få lidt mere ud af atleter. Det er primært sådan noget jeg synes er mest spændende, en lidt ingeniør agtig tilgang til sport og performance.

Du kan bare spørge hvis der er mere du vil vide, eller noget jeg ikke har svaret på!

Så vidt jeg ved bliver en stor del af kandidaterne i idræt underviserere, enten i gym eller folkeskole.

Hvis du er motiveret at penge så er det ingeniørvejen du skal tage.

begge er spændende uddannelser.

Reputation point: 140

Tak til alle der har svaret :) det er meget brugbart det i kommer med.

Pt det der taler for ingeniør (Matematik-Teknologi ingeniør) er selvføleglig lønnen samt den lave arbejdsløshed. Desuden er jeg ret skarp i matematik. Det negative er at studiet er ret lille, ca 20-30 personer pr årgang. Er der nogen der har erfaring med at være på en uddannelse med så få studerende? Desuden er jeg også lidt bekymret for at studiet er ret nørdet og kedeligt, og så bliver det 5 lange år.

Idræt er der min interesse ligger, jeg elsker kroppen og hvordan den fungerer. Jeg er desværre bange for at mange af de ting man lærer om kroppen, ikke bliver brugt så meget (eller slet ikke) når man kommer ud på arbejdsmarkedet efter en kandidat i idræt.

Reputation point: 15

Pagh skrev:Tak til alle der har svaret :) det er meget brugbart det i kommer med.

Pt det der taler for ingeniør (Matematik-Teknologi ingeniør) er selvføleglig lønnen samt den lave arbejdsløshed. Desuden er jeg ret skarp i matematik. Det negative er at studiet er ret lille, ca 20-30 personer pr årgang. Er der nogen der har erfaring med at være på en uddannelse med så få studerende? Desuden er jeg også lidt bekymret for at studiet er ret nørdet og kedeligt, og så bliver det 5 lange år.

Idræt er der min interesse ligger, jeg elsker kroppen og hvordan den fungerer. Jeg er desværre bange for at mange af de ting man lærer om kroppen, ikke bliver brugt så meget (eller slet ikke) når man kommer ud på arbejdsmarkedet efter en kandidat i idræt.

Har det på præcist samme måde. Jeg er skarp på matematik, sport og spil - og arbejder lige nu i spillebranchen. Hvis jeg fortsætter, kan jeg komme langt og pengene er ikke små her.

Omvendt, så savner jeg et ægte socialt liv med ligesindede på studier m.m. - det job jeg har nu er selvstændigt og ikke-ungdommeligt og det står jeg lidt af på. Og idræt, sport, kost og kroppen har egentlig altid interesseret mig. Jeg frygter dog også for manglende muligheder efter studiet, omvendt er jeg dog tændt af muligheden for et spændende og lærerigt studie med et godt socialt miljø.

Mikael skrev:Så vidt jeg ved bliver en stor del af kandidaterne i idræt underviserere, enten i gym eller folkeskole.

Det er forkert.

Kun cirka en tredjedel af dem der kommer ud af SDU bliver undervisere, og jeg har aldrig hørt om nogen der bliver undervisere i folkeskolen.

Der er ligeledes gode penge at hente igennem idræt, især hvis man går forskervejen.
Brugeravatar

Styrkeliste

TrexMode skrev:
Mikael skrev:Så vidt jeg ved bliver en stor del af kandidaterne i idræt underviserere, enten i gym eller folkeskole.

Det er forkert.

Kun cirka en tredjedel af dem der kommer ud af SDU bliver undervisere, og jeg har aldrig hørt om nogen der bliver undervisere i folkeskolen.

Der er ligeledes gode penge at hente igennem idræt, især hvis man går forskervejen.

Min fejl, mente efterskole. Det er skrev er noget jeg har fra en kammerat der læser idræt i århus. Måske er det anderledes der?

Jeg tvivler på at du som kandidat i idræt kommer til at undervise folkeskoler og efterskoler. det vil mere være bachelor folk som ikke ved hvad de vil. Man skal jo ikke glemme at du på lærer seminariet bliver uddannet idrætslærer.

Jeg har tænkt mig at læse velfærdsetknologi på SDU til sommer.
Den kunne muligvis også opfylde din interesse for menneskekroppen samt teknologien og matematikken.
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Træner her: Ålholm Vægtløfter Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 2.00
- Dødløft: 7.00

Sheriffen skrev:Jeg tvivler på at du som kandidat i idræt kommer til at undervise folkeskoler og efterskoler. det vil mere være bachelor folk som ikke ved hvad de vil. Man skal jo ikke glemme at du på lærer seminariet bliver uddannet idrætslærer.

Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg baserer som sagt mine udtalelser på en fra århus der selv studerer det.

Pagh skrev:Tak til alle der har svaret :) det er meget brugbart det i kommer med.

Nu går jeg på et studie hvor årgangene er ret små - det har måde fordele og ulemper. Ulemperne er, at der er få kombinationsmuligheder mht. grupper, så man "havner" ofte med de samme (det har selvfølgelig også sine fordele). Samtidig er man også tvunget til at omgås de samme få personer gennem 5 år, hvilket kan være hårdt hvis der er personer man fagligt eller personligt ikke er på bølgelængde med (det kan man også se som en udfordring og lære noget af).

Fordelene er at man hurtigt lærer ens studiekammeraters personlige og faglige side at kende, og ens forhold til underviserne/lektorerne bliver også på et mere personligt plan. Og det er en klar fordel at være et fåtal til forelæsningerne da man har langt bedre muligheder for at stille spørgsmål og man bliver mere engageret og inddraget i undervisningen.

Hvis ens studiekollegaer er normale gennemsnitlige mennesker og man er villig til at gå på kompromis (hvis nødvendigt), synes jeg helt klart at fordelene opvejer ulemperne og man kan få 5 smadder hyggelig (og lærerige) år.

Nu går jeg på kandidaten, og vi er kun 6 studerende med ét stort fælles grupperum. Vi har daglige counter-strike kampe og kaffepauser, så det er en fest at studerer, og jeg tror det ville have været anderledes hvis vi var 100+/- på årgangen.

Et ekstra plus ved at være få er naturligvis at der næppe bliver slåskamp om jobannoncerne når man er færdig.

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 44 gæster