Monhart skrev:Er Maskin diplomingeniør studerende på DTU.
(...)
Jeg vil klart anbefale dig at starte på DTU.
(...)
Desuden, så har DTU jo fusioneret med det gamle IHK, med det resultat at diplomretningerne mere og mere bliver undervist på Ballerup campus. Som er lort.
Vil klart ikke anbefale nogen at starte på en diplom uddannelse på DTU alene af den grund.

Jeg kan ikke lige finde ud af om du selv har erfaring med forløb på IHK i og med at du er diplomstuderende?
Er det korrekt forstået at du så vil anbefale trådstarter at tage en kandidat på DTU?
Her er mine tanker om mit eget uddannelsesforløb:
Jeg har selv en diplomuddannelse i byggeri og infrastruktur fra IHK og er nu i gang med en kandidat i byggeteknologi på DTU. Jeg har ofte oplevet en negativ holdning fra DTU'ere angående IHK og synes generelt den er udsprunget af et alt for firkantet syn på realiteterne. Er det bedst at spise havregryn eller spejlæg til morgenmad?
Som diplomstuderende havde vi meget gruppearbejde, mundtlige eksamener og cases fra erhvervslivet. Der var generelt stor fokus på om ens løsninger kunne lade sig gøre i virkeligheden. Selvom der for mit vedkommende var en del statiske beregninger, kunne jeg godt savne at man så mere på om vi egentlig havde regnet rigtigt. Dette kunne være ved skriftlige eksamener.
Som kandidatstuderende syntes jeg i starten at jeg brugte for meget krudt på at tilegne mig de matematiske færdigheder, der var krævet. Nogle gange forventes noget teoretisk viden som ikke var primært fokus på IHK og som jeg derfor føler jeg mangler. Til gengæld føler jeg mig stærk når det kommer til præsentationer og viden om hvad der skal til for at følge et projekt til dørs - både beregningsmæssigt og med henblik på om løsninger kan lade sig gøre i virkeligheden. Jeg føler jeg har fået en stærkere faglig profil af kandidaten, men har også regnet på nogle ting hvor jeg tænkte "det kommer jeg aldrig til at bruge". Det skal her tilføjes at jeg ikke har interesse i at ende i et forskningsrelateret job, men i stedet gerne vil producere.
Selvom det ikke er inde for dit felt, håber jeg du kan danne dig et billede af pros/cons, som du kan bruge.
Desuden deler jeg de indtryk at:
- SDU producerer prima ingeniører til erhvervslivet
- DTU har et ry for at kunne være lidt virkelighedsfjerne. Dette er dog ikke hvad jeg har oplevet under mit ophold.