henning skrev:poul hansen skrev:Hvad mener du med det jeg har markeret med fed?
Når jeg skriver du skal læse mere om emnet, er det fordi dine spørgsmål bærer præg af du ikke har lavet en enkel søgning på google eller wikipedia om emnet.
Er der nu ved at gå "MOTION-ONLINE" i det ?Måske har han prøvet at søge, men hvis ikke, er der så noget galt i det ?
Hvis nogle af os selvudnævnte guruer gerne vil svare, er det så ikke OK ?
Ved at svare som jeg gjorde, med mit efterfølgende spørgsmål, håber jeg at få en mere uddybende debat om dette spændende aspekt i træningen.
Prøv i øvrigt at google dynamic effort training. Så kan du læse meget mere om det.
Dette råd, som kon længere nede i tråden, gør det måske lettere at søge og finde rigtigt.

Henning
VIl du gerne uddybe det med fed?
Ja der er noget galt i, ikke at i det minsdste forsøge at google på ord man ikke kender eller udtryk man ikke kender.
Dynamic effort training og dynamisk muskelkontraktion vs statisk træning er ikke det samme.
Jeg forstår heller ikke dit svar længere oppe i tråden om statisk træning. Det er så inkomplet at det er forkert og kun spreder misinformation om emnet. Nogen gange er det bedre ikke at forsøge at bidrage, når man ikke har noget at bidrage med!
Statisk træning har sin plads i rehab/aktivering og for avancerede atleter der gerne vil udnytte statisk trænings neurale/potentierende effekt.
For mennesker med skader eller dysfunktion kan statiske hold være fantastiske til at aktivere muskler der er inaktive/hæmmede. En statisk glute bridge for gluteus maximus, statisk top position i en pushup plus er eksempler.
For avancerede atleter har statiske hold den fordel at man kan skabe meget højt neuralt output og højere spændinger end ved koncentrisk arbejde (koncentrisk = muskelarbejde hvor den arbejdende muskel forkortes). Dette neurale output kan bruges til at aktivere nervesystemet inden maxløft eller dynamic effort training eller andet eksplosivt/ballistisk arbejde. Statisk trænign kan også udnyttes til at fjerne weakpoints i en bevægebane. Statisk træning øger nemlig kun styrken præcist ved det punkt hvor den statiske kontraktion udføres og 5-10grader over og under. Dvs. laver du et statisk bænkpres helt nede ved brystet vil du blive stærkere lige ved brystet og max 10 graders bevægelse længere op over albue og skulderleddet (de led der er involveret i bevægelsen). Man vil altså blive stærkere lige fra brystet med den sidste del lige inden man strækker albuerne ud vil slet ikke blive stærkere.
Christian THibeaudeus bog
http://www.muscledrivethru.com/product.php?14 beskriver rigtigt godt omkring statisk træning, ligesom Bill Starr har skrevet en del om det blandt andet i sine "back to the rack" artikler i ironman magazine.
Mentor for personlige trænere.