I 15-20 uger har jeg kørt et fullbody program 3 gange om ugen (+ en masse Cardio, pilates og core). Det har været min introduktion til træning med vægte/belastning. Det består primært af maskiner, og jeg ville bare gerne prøve noget nyt nu, så jeg fik i går lavet et nyt program i mit lokale center med flere frivægte. Han satte også gentagelserne ned og med højere volumen, for optimal styrke.
Mange af jer er formentlig mere øvede end ham der lagde det, så jeg vil meget gerne høre hvad I siger til det. Jeg har ikke prøvet det endnu:
Squat i smithstativ - 3x8
(Back) Lunges med 1 håndvægt - 3x10
Dødløft med vægtstang - 3x8
Bicepcurls - 3x8
Tricepdips med kropsvægt i "stativ" - 3x8
Bænkpres i smithstativ - 3x8
Rows med vægtstang (lidt ala den maskine hvor man trækker belastningen ind mod kroppen og får et squeeze i ryggen) - 3x8
En nemmere variation af pullups hvor jeg ikke trækker mig selv op, indtil jeg bliver stærkere - 3x8
Planken i 45 sek af gangen - 3x3
Crunches (holder den i 5-10 sek) - 3x3
Jeg tænker at opvarmningen bliver 5 min på kondicyklen, da det er det jeg altid har gjort. Men eventuelle forslag er velkomne?
Mit andet program tager 40 minutter, og så plejer jeg altid at køre 20-25 min på cyklen bagefter med forholdsvis meget modstand, så jeg forbrænder cirka 175 kalorier med en HR der peaker på 172-175. Men hvor klogt er det egentlig?
Jeg får jo ikke optimal gain hvis jeg tager Cardio lige efter styrke.. Men uden cardio bagefter tager træningen alt for kort tid, og er slet ikke hård (10 øvelser a 3x12).
I så fald, hvad skulle jeg i stedet lave af styrke mens jeg plejer at cykle?
Håber det giver mening.
Jeg er 13 år, en pige (obviously), vejer cirka 51 kg og er 168,5 cm, if anyone's interested. Jeg spiser 2300 kalorier om dagen, meget sundt, hver dag. Har før kæmpet med anoreksi og nu ortoreksi, sååå... Det er lidt svært at finde en balance.
Jeg har i lang tid trænet i alt 10 timer om ugen, men er nu blevet rådet af en læge til at skære meget ned... Det er jeg sgu ikke så meget for.
TAAAAAK!