Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69644 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1708
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1706

Følg bodybuilding.dk på

Købe hus/lejlighed Odense?

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej alle,

Jeg står med en mindre krise på nuværende tidspunkt. Jeg mangler et sted at bo :(

Da jeg efterhånden har fået bygget mig en fornuftig kapital op, er jeg ved at undersøge mulighederne for at (måske) starte en fremtidig investering op.

Jeg er 23 år gammel med fast job. Derfor mener jeg, det kunne være en god gro-brund at starte op.

Men kan det betale sig at købe et hus på nuværende tidspunkt? Eventuel som fremtidig udlejningshus?
Eller en ejerlejlighed?

Eller kan det bedst betale sig at leje sig ind et sted og vente yderligere?

Jeg er igang med at undersøge priser, renter, kreditværdighed mm. Men det er blot, hvis nogle af jer har noget ekstra viden, I kan dele af.
Mit budget ligger på 1 mio max. Ovenstående skal forståes som en 10-15-20 års investering.

God mandag!

Reputation point: 115

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Alt afhængig af dit budget, både i form af udbetaling til hus, pris på huset samt om det er to eller en lønseddel, så bør 1 mio kr være ok, men kan man finde huse eller lejligheder til de penge?

Vil dit budget kunne klare sådan et pres?

Det jeg gjorde da jeg skulle købe hus, var at gå ind i annoncens salgsopstilling og se hvad der var af faste udgifter og regne det ud til månedlig udgifter, samt med mine nuværende udgifter - så får man et nogenlunde billede af ens udgifter. Så mangler man sådan set bare hvad banklånet/realkreditlånet koster.

Men tag fat i din bank asap så I kan få snakket sammen. Det er ret umuligt at sige hvad du magter økonomisk.
“I may look calm, but in my head I’ve killed you 3 times”

Reputation point: 80

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 210.00

Skal ikke kunne sige med Odense, men du kommer ikke langt i eksempelvis Østjylland for 1 million kroner :D
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00

Galleri: Vis galleri (8)

Det er altid en god ide at investere i noget når det ligger omkring toppen. Derfor gør den lave rente det ekstra lukrativt at investere i fast ejendom som et investeringsobjekt. Der er nemlig stor udsigt til store prisstigninger i fremtiden grundet at renten vil blive ekstra lave... nej vent lidt... :oops:

Edit: Fik lige læst dit indlæg igen. Køb noget for at bo i det hvis du kan se dig selv bo i det i en længere årrække. Men som priserne er nu skal du ikke forvente at tage penge med derfra om ti år. Blot en lille rentestigning vil betyde ekstremt meget for priserne omkring de større byer lige pt. Køb for at bo ikke for at investere.
Brugeravatar

Reputation point: 85

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Garik skrev:Skal ikke kunne sige med Odense, men du kommer ikke langt i eksempelvis Østjylland for 1 million kroner :D

Århus var mit tanke, indtil jeg tjekkede priserne. Odense it is!

Udgaard skrev:Det er altid en god ide at investere i noget når det ligger omkring toppen. Derfor gør den lave rente det ekstra lukrativt at investere i fast ejendom som et investeringsobjekt. Der er nemlig stor udsigt til store prisstigninger i fremtiden grundet at renten vil blive ekstra lave... nej vent lidt... :oops:

Edit: Fik lige læst dit indlæg igen. Køb noget for at bo i det hvis du kan se dig selv bo i det i en længere årrække. Men som priserne er nu skal du ikke forvente at tage penge med derfra om ti år. Blot en lille rentestigning vil betyde ekstremt meget for priserne omkring de større byer lige pt. Køb for at bo ikke for at investere.

Som jeg læser det (og jeg er overhovedet ikke ekspert), så er priserne ganske vidst dyrere idag end for 3 år siden. Og jovist, den nye bolig boble kommer vel om 5 år?

Men når nu boligen er tænkt som 15-20 år frem, og vi hører mere og mere om at folk "strømmer" til byerne, er mit bedste bud, at det ikke er helt ude i skoven.
Jeg siger ikke, lejligheden er steget med 15% om 15 år, men hvis man skal "investere" og binde sine penge i noget, vil det måske være bedre end at finde en ny bil.

troublemaker skrev:Alt afhængig af dit budget, både i form af udbetaling til hus, pris på huset samt om det er to eller en lønseddel, så bør 1 mio kr være ok, men kan man finde huse eller lejligheder til de penge?

Vil dit budget kunne klare sådan et pres?

Det jeg gjorde da jeg skulle købe hus, var at gå ind i annoncens salgsopstilling og se hvad der var af faste udgifter og regne det ud til månedlig udgifter, samt med mine nuværende udgifter - så får man et nogenlunde billede af ens udgifter. Så mangler man sådan set bare hvad banklånet/realkreditlånet koster.

Men tag fat i din bank asap så I kan få snakket sammen. Det er ret umuligt at sige hvad du magter økonomisk.

Jeg har en aftale imorgen om at få set på min kreditværdighed.
Efter grundig gennemregning med mutti så det faktisk ikke helt sort ud.

DonLauge skrev:Som jeg læser det (og jeg er overhovedet ikke ekspert), så er priserne ganske vidst dyrere idag end for 3 år siden. Og jovist, den nye bolig boble kommer vel om 5 år?

Men når nu boligen er tænkt som 15-20 år frem, og vi hører mere og mere om at folk "strømmer" til byerne, er mit bedste bud, at det ikke er helt ude i skoven.
Jeg siger ikke, lejligheden er steget med 15% om 15 år, men hvis man skal "investere" og binde sine penge i noget, vil det måske være bedre end at finde en ny bil.

En (almindelig) bil er et forbrugsgode ikke en investering. Dit demografi argument holder kun så langt som folk har råd til at betale. Du er nød til at huske at renten er HISTORISK lav. Derfor er det mere sandsynligt at renten stiger i fremtiden. Når renten stiger må prisen nødvendigvis falde da det i sidste ende er det beløb du skal betale hver måned der er betydende for hvad du har råd til at købe og ikke hvad huset koster. Med fast rente kan du få gælden til at følge priserne med ned (ved at konvertere, hvilket ikke er gratis). Med flex kan du få et problem hvis du vil flytte fra dit hus igen. Men jeg tvivler på at du skal regne med at hive store penge ud at dit hus i den nærmeste fremtid. Tværtimod kan du tabe mange penge hvis du skal flytte og har flex rente (forudsat at renten stiger). Pas på med at bruge dit hjem som investering og hvis du vil investere så bør du gøre VÆSENTLIG mere fodarbejde end at stille et spørgsmål på et internet forum for folk der interessere sig for store muskler.
Brugeravatar

Udgaard skrev:
DonLauge skrev:Som jeg læser det (og jeg er overhovedet ikke ekspert), så er priserne ganske vidst dyrere idag end for 3 år siden. Og jovist, den nye bolig boble kommer vel om 5 år?

En (almindelig) bil er et forbrugsgode ikke en investering.
Dit demografi argument holder kun så langt som folk har råd til at betale. Du er nød til at huske at renten er HISTORISK lav. Derfor er det mere sandsynligt at renten stiger i fremtiden. Når renten stiger må prisen nødvendigvis falde da det i sidste ende er det beløb du skal betale hver måned der er betydende for hvad du har råd til at købe og ikke hvad huset koster.
Med fast rente kan du få gælden til at følge priserne med ned (ved at konvertere, hvilket ikke er gratis). Med flex kan du få et problem hvis du vil flytte fra dit hus igen.
Men jeg tvivler på at du skal regne med at hive store penge ud at dit hus i den nærmeste fremtid. Tværtimod kan du tabe mange penge hvis du skal flytte og har flex rente (forudsat at renten stiger). Pas på med at bruge dit hjem som investering og hvis du vil investere så bør du gøre VÆSENTLIG mere fodarbejde end at stille et spørgsmål på et internet forum for folk der interessere sig for store muskler.

Jeg er ikke helt inde på renterne og diverse muligheder, men det er noget, jeg klart er ved at undersøge.

Det skal heller ikke lyde som om, jeg holder 100% mine beslutninger ud fra jeres svar, men jeg har dog erfaret, at der sidder flere herinde med rigtig fornuftig viden inden for hvert sit område. I og med dette er en stor beslutning skader det aldrig at høre lidt inputs fra højre og venstre.

"Men jeg tvivler på at du skal regne med at hive store penge ud at dit hus i den nærmeste fremtid." Hvad beskriver du som nærmeste fremtid?
Jeg render ikke med den fornemmelse, at jeg køber nu og hiver 700.000 hjem om 15 år. Men en behjælpelig gevinst (modregnet hvor meget arbejde jeg har tænkt mig at ligge i det) burde være mulig. (Alt er vel muligt, så længe timing og held er til stede)

DonLauge skrev:
Garik skrev:Skal ikke kunne sige med Odense, men du kommer ikke langt i eksempelvis Østjylland for 1 million kroner :D

Århus var mit tanke, indtil jeg tjekkede priserne. Odense it is!

Haha. I Århus får du intet for en million.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00

Galleri: Vis galleri (8)

DonLauge skrev:Hvad beskriver du som nærmeste fremtid?

Godt spørgsmål. Jeg vil ikke forsøge at gætte på renten om et år eller om fem til ti år. Med den måde EU, USA og Kina pumper penge ud på er vi ude i et stort økonomisk eksperiment vi ikke har set før. Det tør jeg ikke gætte på hvor lander (men tanken 'BOOM' har da strejfet mig). Men renten har svært ved at blive lavere end den er nu. Og der findes folk der råber boble.

Prøv at finde et tidspunkt i den nærmeste fortid hvor renten var 5 procent. Sammenlign så kvadratmeter prisen dengang og nu (du burde kunne finde tallene på Boliga). Husk at tage forbehold for inflation siden dengang. Hvis renten stiger til 5% vil det svare til det værditab du kunne får på din bolig. Regn så ud hvor mange års inflation (~2%) der skal til for at komme op på nutidsprisen igen. Så har du vel i princippet svaret (hvis renten stiger til 5% og bliver liggende der). Har du fast rente kan du selvfølgelig altid konvertere. Men som sagt det koster også penge. Og husk ikke at bruge tallene lige før boblen sprang sidst ellers risikere du at vildede dig selv.
Brugeravatar

Udgaard skrev:

Godt spørgsmål. Jeg vil ikke forsøge at gætte på renten om et år eller om fem til ti år. Med den måde EU, USA og Kina pumper penge ud på er vi ude i et stort økonomisk eksperiment vi ikke har set før. Det tør jeg ikke gætte på hvor lander (men tanken 'BOOM' har da strejfet mig). Men renten har svært ved at blive lavere end den er nu. Og der findes folk der råber boble.

Prøv at finde et tidspunkt i den nærmeste fortid hvor renten var 5 procent. Sammenlign så kvadratmeter prisen dengang og nu (du burde kunne finde tallene på Boliga). Husk at tage forbehold for inflation siden dengang. Hvis renten stiger til 5% vil det svare til det værditab du kunne får på din bolig. Regn så ud hvor mange års inflation (~2%) der skal til for at komme op på nutidsprisen igen. Så har du vel i princippet svaret (hvis renten stiger til 5% og bliver liggende der). Har du fast rente kan du selvfølgelig altid konvertere. Men som sagt det koster også penge. Og husk ikke at bruge tallene lige før boblen sprang sidst ellers risikere du at vildede dig selv.

Tak for hjælpen! Det giver lidt stof til eftertanke. Jeg forsøger at kigge lidt på Boliga og deslige.

Udgaard skrev:

Hej Udgaard. Nu spørger jeg måske dumt, men i og med du flere gange nævner rentestigninger, som den potentielle store synde i min case, tænker jeg: Jamen er det ikke bare at fastlægge en fast rente (de tilbød 2-3%) og så lade dét være dét?

DonLauge skrev:Hej Udgaard. Nu spørger jeg måske dumt, men i og med du flere gange nævner rentestigninger, som den potentielle store synde i min case, tænker jeg: Jamen er det ikke bare at fastlægge en fast rente (de tilbød 2-3%) og så lade dét være dét?

I princippet jo. Så koster det kun det det koster at konvertere lånet hvis renten stiger. Men det er et dyre lån (sikkerhed koster) i hvert fald på kort sigt. Og selv hvis renten var konstant ville priserne variere noget i forhold til konjunkturen. Men den helt store joker er renten. De sidste femten år er der dog mange der har sparet rigtig mange penge på at have en variable rente da renten stort set kun er gået ned de sidste femten år.
Brugeravatar

Udgaard skrev:
DonLauge skrev:Hej Udgaard. Nu spørger jeg måske dumt, men i og med du flere gange nævner rentestigninger, som den potentielle store synde i min case, tænker jeg: Jamen er det ikke bare at fastlægge en fast rente (de tilbød 2-3%) og så lade dét være dét?

I princippet jo. Så koster det kun det det koster at konvertere lånet hvis renten stiger. Men det er et dyre lån (sikkerhed koster) i hvert fald på kort sigt. Og selv hvis renten var konstant ville priserne variere noget i forhold til konjunkturen. Men den helt store joker er renten. De sidste femten år er der dog mange der har sparet rigtig mange penge på at have en variable rente da renten stort set kun er gået ned de sidste femten år.

Sidste spørgsmål:
Så koster det kun det det koster at konvertere lånet hvis renten stiger.

Hvorfor skulle jeg konvertere låntet, hvis renten stiger? Hvis min rente er konstant på 3%?

De sidste femten år er der dog mange der har sparet rigtig mange penge på at have en variable rente da renten stort set kun er gået ned de sidste femten år.

Og det kommer vel helt an på, hvor stor en "gambler" man er.

DonLauge skrev:Sidste spørgsmål:
Så koster det kun det det koster at konvertere lånet hvis renten stiger.

Hvorfor skulle jeg konvertere låntet, hvis renten stiger? Hvis min rente er konstant på 3%?

Hvis renten stiger falder værdien af dit hus og du bliver derfor måske teknisk insolvent (og så kan du få svært ved at få lov til at sælge dit hus). Det kan du modvirke ved at konvertere det lån du har til et nyt med højere rente men lavere samlet gæld. Lidt afhængig af hvad du konvertere til kan du ende op med en lavere eller højere månedlig ydelse og/eller lavere/længere løbetid på lånet. Men realkreditselskaberne tager sig betalt for denne manøvre og med mindre du kurssikre er der altid en risiko for kurs tab. Men i princippet behøver du ikke konvertere.

Du bør læse op på realkredit obligationer, der er meget du ikke ved. Jeg viste næppe selv mere om området da jeg var 23.

De sidste femten år er der dog mange der har sparet rigtig mange penge på at have en variable rente da renten stort set kun er gået ned de sidste femten år.

Og det kommer vel helt an på, hvor stor en "gambler" man er.

Jeps.
Brugeravatar

Tænker det bliver svært at finde noget i Odense til under 1 million.

Reputation point: 5

Har du overvejet 10-15 fra Odenses grænser? Bare du rykker til Brændekilde eller sådan noget, får du meget mere for pengene :) Indenfor Odenses byskilt får du ikke et hus til under en million, men en lejlighed burde være muligt :)
Har DU store arme?
Brugeravatar

Reputation point: 120

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 117.50

Galleri: Vis galleri (2)

FEVER skrev:Tænker det bliver svært at finde noget i Odense til under 1 million.

Men har du undersøgt det? Nej.

Jeg har selv undersøgt det og fundet flere gode. Men tak for din ubrugelige input.

Weinke skrev:Har du overvejet 10-15 fra Odenses grænser? Bare du rykker til Brændekilde eller sådan noget, får du meget mere for pengene :) Indenfor Odenses byskilt får du ikke et hus til under en million, men en lejlighed burde være muligt :)

Jeg er ikke synderlig interesseret i at bo uden for byen. Primært af den grund at jeg er ung, single og født og opvokset i byen. Der må gerne ske lidt, og jeg er bange for, jeg bliver for isoleret for langt væk.

Nu skal det ikke lyde som om, jeg skal bo over for banegården. Men håber, du/I forstår meningen :-)

DonLauge skrev:Jeg er ikke synderlig interesseret i at bo uden for byen. Primært af den grund at jeg er ung, single og født og opvokset i byen. Der må gerne ske lidt, og jeg er bange for, jeg bliver for isoleret for langt væk.

Nu skal det ikke lyde som om, jeg skal bo over for banegården. Men håber, du/I forstår meningen :-)

Jeg forstår dig bestemt godt :) Jeg siger også bare at et hus indenfor Odenses bygrænse (Odense postnumre) ikke kan fås for under 1 million.
En hurtig søgning på Home siger at der indenfor ring 2 er 0 huse. Hvis du går ud til Næsbyhoved broby, Bellinge, Over Holluf, Højby osv, er der måske en 20 huse du kan kigge på :) Det er der hvor afstanden bliver så man ikke kan overskue at cykle hjem efter en bytur ;)

Edit:
Men en lejlighed kan godt lade sig gøre :)
http://www.danbolig.dk/bolig/odense/500 ... w00917-270
Har boet lige bagved. Godt område, tæt på byen.
Har DU store arme?
Brugeravatar

Reputation point: 120

Geografisk sted: Odense

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 85.00
- Dødløft: 117.50

Galleri: Vis galleri (2)

Weinke skrev:
DonLauge skrev:Jeg er ikke synderlig interesseret i at bo uden for byen. Primært af den grund at jeg er ung, single og født og opvokset i byen. Der må gerne ske lidt, og jeg er bange for, jeg bliver for isoleret for langt væk.

Jeg forstår dig bestemt godt :) Jeg siger også bare at et hus indenfor Odenses bygrænse (Odense postnumre) ikke kan fås for under 1 million.
En hurtig søgning på Home siger at der indenfor ring 2 er 0 huse. Hvis du går ud til Næsbyhoved broby, Bellinge, Over Holluf, Højby osv, er der måske en 20 huse du kan kigge på :) Det er der hvor afstanden bliver så man ikke kan overskue at cykle hjem efter en bytur ;)

Edit:
Men en lejlighed kan godt lade sig gøre :)
http://www.danbolig.dk/bolig/odense/500 ... w00917-270
Har boet lige bagved. Godt område, tæt på byen.

Tak for info. Jeg er ikke selv stødt på nogle huse endnu - tværtimod flere lejligheder. Lejligheder til leje virker dog som en umulig situation..

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 126 gæster