Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1746
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1744

Følg bodybuilding.dk på

kostfibre (vigtighed og betydning)

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej derude

Har længe overvejet vigtigheden af kostfibre i en dietplan.
De fleste af os, har nok læst at der anbefales ca. 30-40 gr. kostfibre i at indgå i ens daglige kostplan, for en balanceret og sund kostplan.

Men med en kalorierestriktion på ca. 2000-2100 er det utrolig vanskeligt at ramme den mængde kostfibre, med mindre ens kostplan hovedsageligt skal bestå af nødder, frø eller peanutbutter (De er rimelig fyldige, hvad angår kalorier). Før man ser sig om, så er ens daglige tilladte kulhydrater næsten opbrugt ;-D

Man får naturligvis noget igennem de grøntsager man spiser, men man kommer ikke i nærheden af de 30-40 gr. dagligt. Ihvertfald ikke hvis det er de omkring anbefalede 500-600 gr. grønt om dagen. Der er også en smule i ris/bulgur/rugbrød, men stadig ikke i nærheden af nok. Regnskabet går netop som jeg skrev tidligere op, når man fylder på med nødder, frø eller peanutbutter osv.

Jeg havde dette oppe at vende med et par folk, som konkurrere på rimeligt højt niveau. De indrømmede at de ikke lagde så meget vægt på fiberindtagelse under cut. Dette skyldtes at kostfibre gjorde at de holdte mere på væsken. Hvis det endeligt skulle være, så ville de være mere tilbøjelig til at have flere fibre med når de bulkede. Her fik de også flere kulhydrater at gøre godt med.

Kunne godt tænke mig, at høre jeres meninger herinde? Tager i højde for fiber i jeres kostplaner og går det op i de der 30-40 gr.?
Er fibre overhovedet så essentiel som det gøres til? Udover at det kan nedsætte risikoen for evt. kroniske sygdomme?

Reputation point: 50

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

2000 kcal er ikke meget, og det er ikke så svært at få fibre, havregryn, rugbrød, grøntsager(gerne de mørkegrønne, bønner brokkoli etc.) Jeg for selv 50-80g fibre hver dag.

Fibre er med til at sørge for du optager maden bedre. Hvis jeg ikke for fibre nok kommer maden for hurtigt igenem systemet og er mere tynd. Jeg går efter flydere :D
Brugeravatar

Reputation point: 35

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00

Logbog: Vis logbog

køb noget HUSK fiber kosttilskud hvis du synes du har et problem med at opnå 35g fibre dagligt......

Fibrenes funktion er at maden optages langsommere og at have en sundt tarmsystem...
Madens optagelse hjælper på blodsukkeret.. Jo mindre fibre jo hurtigere stiger dit blodsukker fra det glukose du indtager...

såååå... Mere stabilt blodsukker og et sundt tarmsystem

I tilfælde at man hardcore bulker.. Altså at man bulker så voldsomt at man aldrig føler sig sulten og man skal tvinge sig selv til at spise.. Der kan det være en fordel undvære større mængde fibre.. Fibre giver trods alt en mæthedsfornemmselse da det sænker varigheden for at maden bliver optaget....

Med mange fibre har du også mindre bloat(væske) i kroppen.. Fibre kan nemlig suge væske til sig..
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Nordsjælland

Styrkeliste
- Bænkpres: 200.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 260.00

Galleri: Vis galleri (4)

jon pall skrev:2000 kcal er ikke meget, og det er ikke så svært at få fibre, havregryn, rugbrød, grøntsager(gerne de mørkegrønne, bønner brokkoli etc.) Jeg for selv 50-80g fibre hver dag.

Fibre er med til at sørge for du optager maden bedre. Hvis jeg ikke for fibre nok kommer maden for hurtigt igenem systemet og er mere tynd. Jeg går efter flydere :D

du har egentligt ret..

Har lige sat mig ned og bare gjort et mindre regnestykke..

lad os antage at du får 60 gr. havregryn dagen: 6 gr fiber
4 stykker rugbrød om dagen : rugbrød skiver vejer normalt 60-65 gr, = 240 gr / 10 = 24 gr. fiber
600 gr. grønt ca. 10-15 gr. fiber
I alt: 40-45 gr.

Ca. kcal intag her er 1073 Kcal

Se.. nogle gange skal der bare en lille åbenbaring til, så opdager man at tingene altså går oppe i en enhed, nemmere end man selv tror :-)

Zankz!
Sidst rettet af MickyCBB 16. nov 2016, 12:09, rettet i alt 1 gang.

Hisoka skrev:køb noget HUSK fiber kosttilskud hvis du synes du har et problem med at opnå 35g fibre dagligt......

Fibrenes funktion er at maden optages langsommere og at have en sundt tarmsystem...
Madens optagelse hjælper på blodsukkeret.. Jo mindre fibre jo hurtigere stiger dit blodsukker fra det glukose du indtager...

I tilfælde at man hardcore bulker.. Altså at man bulker så voldsomt at man aldrig føler sig sulten og man skal tvinge sig selv til at spise.. Der kan det være en fordel undvære større mængde fibre.. Fibre giver trods alt en mæthedsfornemmselse da det sænker varigheden for at maden bliver optaget....

Med mange fibre har du også mindre bloat(væske) i kroppen.. Fibre kan nemlig suge væske til sig..

Så det er en skrøne, det med at man holder mere på væsken ved at spise fiber under cut?

MickyCBB skrev:
Hisoka skrev:køb noget HUSK fiber kosttilskud hvis du synes du har et problem med at opnå 35g fibre dagligt......

Så det er en skrøne, det med at man holder mere på væsken ved at spise fiber under cut?

Ja.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Mon ikke du tænker på carbs binder væske?
Brugeravatar

Geografisk sted: FYN

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 230.00

Har med erfaring fundet ud af at, ingen fibre under bulk giver tyndskid
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 164.00
- Dødløft: 190.00

jon pall skrev:Mon ikke du tænker på carbs binder væske?

Nej bestemt ikke.. Som jeg skrev tidligere,, så sagde du to gutter, som faktisk er rimelig dygtige bodybuildere, at de ikke indtog mange carbs under cut, da de erfarede at det bandt væske i kroppen.

Nu ved jeg, at alt hvad man høre, så skal man tage ting med en gran salt. Men det hejser dog nogle flag.

Men nu kan jeg jo høre, at det er en skrøne.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 38 gæster