Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

)

Ittams skrev:Jeg kører efter de principper i det link du har smidt op. (Det hænger på væggen i køkkenet)
Jeg har været enormt glad for at omlægge til den kosttilgang, og har sjældent haft det så godt i min krop - og mave især!
Ang. vægten har jeg kørt de sidste par kilo af. Selvfølgelig sammen med træning, men det har taget fart efter kostomlægningen.
Jeg har kunne mærke en lille tilbagegang i mit styrkeniveau, men det gør mig intet, så længe jeg kan se resultater.
De første to uger er de sværeste, da man godt kan føle en anelse ubehag - men efter det synes jeg, at jeg er mere frisk om morgenen, holder mig mere vågen om eftermiddagen, hvor jeg før havde tendens til at falde lidt hen, og så føler jeg mig sjældent sulten.
Jeg vil personligt helt klart anbefale dig at prøve det af. Det skal nok virke, hvis du holder den!

Jiyan skrev:OP, du skal huske at, du ikke kun har fedt omkring maven..
En meget lav kulhydrat diæt er IMO unødvendig, især hvis du allerede taber dig stabilt

Forcedreps skrev:Kulhydrater medvirker kraftigt til bibeholdelse af muskelmasse, så jeg ville ikke gå no carb, medmindre det er højest nødvendigt. Skal siges, jeg aldrig har prøvet no carb

Ittams skrev:Forcedreps skrev:Kulhydrater medvirker kraftigt til bibeholdelse af muskelmasse, så jeg ville ikke gå no carb, medmindre det er højest nødvendigt. Skal siges, jeg aldrig har prøvet no carb
Kan du underbygge det med et eller andet?
Jeg har haft MINIMALT tab af muskelmasse, trods, at jeg har under mit cut har ligget i forholdsvis stort underskud i perioder.

Forcedreps skrev:Ittams skrev:Forcedreps skrev:Kulhydrater medvirker kraftigt til bibeholdelse af muskelmasse, så jeg ville ikke gå no carb, medmindre det er højest nødvendigt. Skal siges, jeg aldrig har prøvet no carb
Kan du underbygge det med et eller andet?
Jeg har haft MINIMALT tab af muskelmasse, trods, at jeg har under mit cut har ligget i forholdsvis stort underskud i perioder.
Det er skrevet af Layne Norton, som har underbygget det af nogle studier etc. Sikkert også en masse andre artikler om det på nettet:
The first reason being that carbohydrates are much more muscle sparing than fats during times of stress when glucose becomes a primary source of fuel (i.e. anaerobic exercise, injury, infection, etc). The muscle sparing effects of carbohydrates occur via several different mechanisms. When the body is in a low energy state, it may try to produce energy by converting amino acids to glucose. Carbohydrates prevent this since they can be easily broken down (and converted if need be) to glucose molecules. Carbohydrates then spare dietary protein from oxidation and these proteins can be stored rather than oxidized.Carbohydrates are also very muscle sparing during exercise. When one lifts heavy weights, the primary pathway that is used to produce ATP (cellular energy currency) is the anaerobic or glycolytic pathway (as the name implies this pathway operates in the absence of oxygen). The only substrate for this pathway is glucose, which can be obtained from dietary carbohydrates or by breaking down glycogen (the cell’s stored form of glucose).
If one is on a ketogenic or extreme “low carb” diet however, the body will need to utilize another source to synthesize glucose from.
Since glycogen levels are low on a ketogenic diet, the body will actually convert amino acids to glucose and this glucose will be used in the anaerobic pathway to produce ATP. These amino acids will come from dietary protein, amino acids from the cellular amino acid pool, and from muscle tissue. The latter situation is where one would experience muscle loss. Dietary protein would be sacrificed for ATP production and the depleted amino acid pool would not bode well for protein synthesis rates, thus causing a net loss in muscle mass.

Sore skrev:Man kunne vel også tænke at fedt har en stor indflydelse på ens evne til at yde når man dyrker anaerob træning.

Jiyan skrev:Sore skrev:Man kunne vel også tænke at fedt har en stor indflydelse på ens evne til at yde når man dyrker anaerob træning.
Glykolyse?

Sore skrev:
Glykolyse er så vidt jeg husker metaboliseringen af kulhydrater.
Men nu har jeg læst nogle steder at fedt sagtens kan erstatte kulhydrater ved aerob træning og så kunne det vel også være tilfældet ved anaerob træning.

Stenalt skrev:Sore skrev:
Men nu har jeg læst nogle steder at fedt sagtens kan erstatte kulhydrater ved aerob træning og så kunne det vel også være tilfældet ved anaerob træning.
Fedt kan ikke indgå i anaerob forbrænding da det gennem omdannelse til acetyl-coA kun er danner kemisk energi gennem krebs cyklus. Under anaerobe forhold sker der der ophobning af NADH og FADH2, da manglen på oxygen medfører at disse ikke kan omdannes til NAD+ og FADH og danne ATP. Under glycolysen, der omdanner glucose til pyruvat, der indgår i krebs cyklus, kan der dannes 2 ATP anaerobt. Desuden omdannes pyruvat under anaerobe forhold til lactat, hvilket omdanner NADH til NAD+, hvorved denne gradient holdes nede.

Rasmuskrogh skrev:Stenalt skrev:Fedt kan ikke indgå i anaerob forbrænding da det gennem omdannelse til acetyl-coA kun er danner kemisk energi gennem krebs cyklus. Under anaerobe forhold sker der der ophobning af NADH og FADH2, da manglen på oxygen medfører at disse ikke kan omdannes til NAD+ og FADH og danne ATP. Under glycolysen, der omdanner glucose til pyruvat, der indgår i krebs cyklus, kan der dannes 2 ATP anaerobt. Desuden omdannes pyruvat under anaerobe forhold til lactat, hvilket omdanner NADH til NAD+, hvorved denne gradient holdes nede.
FAD indgår da ikke i glucolysen?

Stenalt skrev:Rasmuskrogh skrev:Stenalt skrev:Fedt kan ikke indgå i anaerob forbrænding da det gennem omdannelse til acetyl-coA kun er danner kemisk energi gennem krebs cyklus. Under anaerobe forhold sker der der ophobning af NADH og FADH2, da manglen på oxygen medfører at disse ikke kan omdannes til NAD+ og FADH og danne ATP. Under glycolysen, der omdanner glucose til pyruvat, der indgår i krebs cyklus, kan der dannes 2 ATP anaerobt. Desuden omdannes pyruvat under anaerobe forhold til lactat, hvilket omdanner NADH til NAD+, hvorved denne gradient holdes nede.
FAD indgår da ikke i glucolysen?
Nej, det mener jeg da heller ikke jeg har skrevet. FADH2 dannes i krebs cyklus. Men netop det faktum at NADH og FADH2 ophobes er jo netop det der gør at krebs cyklus ikke kan "køre".

Rasmuskrogh skrev:
Det kan være det er mig der tager fejl, jeg mener dog ikke at pyruvat går ind i krebs cyklus, hvis der mangler ilt?

Stenalt skrev:Rasmuskrogh skrev:
Det kan være det er mig der tager fejl, jeg mener dog ikke at pyruvat går ind i krebs cyklus, hvis der mangler ilt?
Nej, det er måske mig der har formuleret mig lidt uklart. Meningen var at fortælle at pyruvat normalt indgår i krebs cyklus (gennem omdannelse til oxaloacetat). Dette sker ikke under anaerobe forhold netop grundet at krebs cyklus ikke kan køre.

Rasmuskrogh skrev:
Okay, men så sker der jo heller ingen ophobning af de FADH2, da disse under aerobe forhold vil blive oxideret igen.
Ved ikke rigtig, hvad jeg får ud af den her flueknepning, så lad os bare droppe det.

Stenalt skrev:Sore skrev:
Fedt kan ikke indgå i anaerob forbrænding da det gennem omdannelse til acetyl-coA kun er danner kemisk energi gennem krebs cyklus. Under anaerobe forhold sker der der ophobning af NADH og FADH2, da manglen på oxygen medfører at disse ikke kan omdannes til NAD+ og FADH og danne ATP. Under glycolysen, der omdanner glucose til pyruvat, der indgår i krebs cyklus, kan der dannes 2 ATP anaerobt. Desuden omdannes pyruvat under anaerobe forhold til lactat, hvilket omdanner NADH til NAD+, hvorved denne gradient holdes nede.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 60 gæster