Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1301
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1298

Følg bodybuilding.dk på

Lænden halter

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Godaften BB.dk

Jeg er i den situation at jeg er tilbage fra en skadesperiode og er igang med at give den fuldt gas igen, dog primært med kropsvægtsøvelser istedet for at bruge vægte.
Pointen heri ligger i at alle mine muskler følger med undtaget 1, nemlig min lænd, hvilket gør at jeg flere gange får lænd-smerter, hvortil det kan ske at under pauser i min træning kan min lænd begynde at dunke, så jeg tolker det, som i at min lænd ikke er lige så stærk som resten af mine muskler.

Jeg har mærket at Planken har hjulpet en lille smule på mine lænd-problemer, men tænkte på om der er andre øvelser, som ikke indeholder vægte, som kan laves der kan styrke min lænd? Evt egne erfaringer?

// KasperS12
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Rødovre

Træner her: Fitness World Brøndby

Styrkeliste
- Bænkpres: 77.50
- Squat: 80.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

back extensions? (kropsvægt)

Reputation point: 110

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 122.50
- Dødløft: 165.00

Lav nogle hyperextensions :)

Træner du hjemme, eller i center? Hvorfor skal alt være kropsvægt?
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Det kan sagtens være noget andet end din lænd der er det svage punkt.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

toto_G4M3R skrev:Lav nogle hyperextensions :)

Træner du hjemme, eller i center? Hvorfor skal alt være kropsvægt?

I Center. Har bare førhen haft alt for meget styrke uden at have styr på min egen krop :). Regner med at komme tilbage til vægte på et tidspunkt.

Har prøvet hyper extensions, men føler ikke det hjalp.
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:Det kan sagtens være noget andet end din lænd der er det svage punkt.

Som hvad?
Brugeravatar

Styrkeliste

KasperS12 skrev:
Pind skrev:Det kan sagtens være noget andet end din lænd der er det svage punkt.

Som hvad?

Hvis din teknik i Dødløft-varianter, squat eller forskellige rows ikke er så god, kan det sagtens være årsagen. Ikke nødvendigvis fordi din lænd ikke er stærk nok, men simpelthen fordi øvelserne ikke bliver udført ordentligt, og der derfor kommer unødvendigt stress på lænden.

- Når det er sagt, så er der mange som har en "for svag" lænd til at high reppe i squaten fx. Og øvelser, som fx barbell rows putter stress på lænden, selv hvis udført ordentligt.

Hyperextension, som blev nævnt er en rigtigt god øvelse. Du kan gradvist øge vægten ved at kører med stang bag nakken.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Resten af din core. Er den svag, eller formår du ikke at bruge den under dine løft, så vil lænden tage hele/det meste af læsset.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

Jeg er gået fra at være meget begrænset af en svag lænd/core til at være ret stærk og massiv i området.

1. Få styr på din teknik. Du skal spænde op i maven og sørge for at din lænd er flad under de løft hvor den arbejder.
2. Få nogle massive og stærke mavemuskler. Korrekte mavebøjninger har gjort meget for mig.
3. Start med at øge udholdenhed i lænden, og derefter skal den være massiv og stærk. Progression kunne lyde: Bird-dogs på bold -> bird-dogs på gulv -> pullthroughs -> rack pulls -> dødløft

Teknik er alting.
Brugeravatar
Månedens skribent: August 2009

Reputation point: 302

Xiva skrev:
KasperS12 skrev:

Som hvad?

Hvis din teknik i Dødløft-varianter, squat eller forskellige rows ikke er så god, kan det sagtens være årsagen. Ikke nødvendigvis fordi din lænd ikke er stærk nok, men simpelthen fordi øvelserne ikke bliver udført ordentligt, og der derfor kommer unødvendigt stress på lænden.

- Når det er sagt, så er der mange som har en "for svag" lænd til at high reppe i squaten fx. Og øvelser, som fx barbell rows putter stress på lænden, selv hvis udført ordentligt.

Hyperextension, som blev nævnt er en rigtigt god øvelse. Du kan gradvist øge vægten ved at kører med stang bag nakken.

Jeg har da jeg startede med dødløft kørt med en forkert teknik uden svaj i ryggen men derimod quasimodo ryg, hvilket jeg dog fik rettet op på inden det gik galt.

Har dog også fået at vide at min fysioterapeut, at når jeg squatter, så buer min ryg en lille del istedet for at svaje under hele øvelsen, hvilket han så har ændret lidt på, så det ikke ser helt galt ud.

Tænkte mere på nogle specifikke øvelser som styrker min lænd således at den følger med resten af kroppen.
Brugeravatar

Styrkeliste

Mågens skrev:Jeg er gået fra at være meget begrænset af en svag lænd/core til at være ret stærk og massiv i området.

1. Få styr på din teknik. Du skal spænde op i maven og sørge for at din lænd er flad under de løft hvor den arbejder.
2. Få nogle massive og stærke mavemuskler. Korrekte mavebøjninger har gjort meget for mig.
3. Start med at øge udholdenhed i lænden, og derefter skal den være massiv og stærk. Progression kunne lyde: Bird-dogs på bold -> bird-dogs på gulv -> pullthroughs -> rack pulls -> dødløft

Teknik er alting.

Problemet ligger i, at selv ved lying-leg-raises kan jeg mærke det i min lænd.
Har dog ved Planken lagt mærke til at jeg først får et massivt spænd i min lænd, inden det begynder at ramme i maven.

Tænker selv at stærke mavemuskler giver en større ulighed mellem mave og lænd, ligesom hvis man træner mere bryst end man træner ryg?
Brugeravatar

Styrkeliste

Får du decideret ondt i lænden når du har kørt de øvelser, og hvilken slags smerte er det?
Er det en muskel ømhed eller generel trætheds fornemmelse i lænden, vil jeg ikke være nervøs, bare opmærksom. Er det derimod decideret smerte, evt. en slags jagende smerte, vil jeg droppe de øvelser der forsager dette.
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

KasperS12 skrev:Jeg har da jeg startede med dødløft kørt med en forkert teknik uden svaj i ryggen

Man skal ikke svaje i ryggen i dødløft. Heller ikke i squat.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

KasperS12 skrev:Problemet ligger i, at selv ved lying-leg-raises kan jeg mærke det i min lænd.
Har dog ved Planken lagt mærke til at jeg først får et massivt spænd i min lænd, inden det begynder at ramme i maven.

Tænker selv at stærke mavemuskler giver en større ulighed mellem mave og lænd, ligesom hvis man træner mere bryst end man træner ryg?

Hvilken del af det jeg skrev, er det at du ikke har forstået?

Pind skrev:Er den *Edit: Din core* svag, eller formår du ikke at bruge den under dine løft, så vil lænden tage hele/det meste af læsset.

Det vil naturlig vis lede til at du mærker meget til lænden, da resten ikke arbejder.

Opnå dine resultater:
Brugeravatar

Styrkeliste

KasperS12 skrev:I Center. Har bare førhen haft alt for meget styrke uden at have styr på min egen krop :).

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår?
Brugeravatar

Reputation point: 714

Træner her: Fitness One Kolding

Kostplan: Ingen kostplan

awesome skrev:
KasperS12 skrev:I Center. Har bare førhen haft alt for meget styrke uden at have styr på min egen krop :).

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår?

På en anden måde. Løftede så meget jeg kan, uden at have 100 % styr på min teknik, også gik det galt.
Brugeravatar

Styrkeliste

Pind skrev:
KasperS12 skrev:Problemet ligger i, at selv ved lying-leg-raises kan jeg mærke det i min lænd.

Hvilken del af det jeg skrev, er det at du ikke har forstået?

Pind skrev:Er den *Edit: Din core* svag, eller formår du ikke at bruge den under dine løft, så vil lænden tage hele/det meste af læsset.

Det vil naturlig vis lede til at du mærker meget til lænden, da resten ikke arbejder.

Fatter det nu. Men mærkede sjovt nok idag i nogle squats uden vægt, at jeg ikke mærkede noget i lænden når jeg spændte helt op i maven under repsne.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Fitness & bodybuilding