Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 677
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 674

Følg bodybuilding.dk på

Lærer vægtløftning selv

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej Gutter

Jeg vil ekstrem gerne igang med vægtløftning, men der ligger desværre ikke en klub i nærheden af hvor jeg bor (Tønder) og vil derfor prøve at lærer det på egen hånd. Derfor har jeg nogle spørgsmål:

1: er der forsvarligt at lærer selv ved hjælp klips på nettet samt video optagelser af en selv.
2: er der mulighed for at opbygge en lean og muskuløs krop, som de kinesiske vægtløfter?

Regner med at træne følgende øvelser 3 gange i ugen: FSQ, hang power clean, push Press, overhead squat , dips.
Også efter hver session, træner jeg udelukkende teknik i træk og stød ?

Mvh Theo

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hej Theo.

Hvis du strukturerer din support-træning fornuftigt er det muligt at få en rimelig muskelmasse. Kinesiske vægtløftere laver meget bodybuilding support (chins, dips, curls mv + de får en god portion vitaminer) Vægtløftningsøvelserne er i sig selv ikke super effektive til hypertrofi - så skal du nok op og træne lidt oftere end tre gange ugentligt hvis det rigtig skal rykke.

Hvis du har mulighed for det ville jeg køre i klub med en kompetent træner en gang om ugen. Det gør en verden til forskel ift at træne sig selv. Alternativt kan du se om du kan tage nogle seminarer - eller tage på påskelejr i Slagelse (se weightlifting.dk).

Jeg ville starte alle sessioner med at lave teknik træning i træk og stød, og lave styrketræning/BB bagefter + spændstighedstræning og udstræk. Vægtløftnings teknik tager lang tid at lære - 3 til 5 år alt efter indsatsen. Vær tolmodig :)
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog

Tak for svar.

De 4 øvelser jeg beskrev ovenfor skulle hjælpe på O løft, også regner jeg at smide en god portion dips og Chins ind. Tror du det vil kunne hjælpe på muskelmassen ?

Også vil jeg smide teknik træning ind først og finde en klub, jeg vil lean bulke op til 82-83 kg.

For det mit ideelle mål er at blive mega stærk samtidig have en acceptable fysik :)

Det lyder godt!

Generelle weakpoints hos de vægtløftere jeg arbejder med er øvre ryg og bagskulder. Når du begynder at lave en masse træk og vend, vil øvre trapezius for en ordentlig gang stimuli og det er derfor vigtigt at give nedre trap samt rhomboids noget fokus også. Jeg anbefaler derfor noget til dette område også - Trap-3 raise, DB row med albuen ude, cable rows to neck eller lignednde - ved siden af compound-øvelser - BOR, Chins, Seal Rows, CS Rows, DB rows osv.

Hvordan er dit styrke-niveau, træningserfaring, vægt samt højde?

Ift de 4 øvelser er de udmærkede som støttetræning. Man kan som nybegynder dog drage stor nytte af, at inkludere et større arsenal af øvelser. F.eks. vil jeg betragte Dødløft (med træk eller stødfatning) og backsquat som obligatorisk. Push Press er f.eks. ligegyldigt, hvis man ikke kan finde ud af at trykke med ordentligt med benene. Alt afhænger af løfteren :)
... My CNS is a neural net processor; a learning computer...

Billede

...there is a time in every one’s life when you must clench your teeth together and your fate only depends on your determination.
Brugeravatar

Reputation point: 415

Geografisk sted: Aarhus

Træner her: Ultimate Gym
Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Aarhus Athlet Klub

Styrkeliste
- Bænkpres: 120.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 200.00

Jeg er 19 år 75 kg og 181 cm.

Er det muligt ved at smide chins og dips ind, sammen med de obligatoriske VL øvelser at man kan få en lean fysik? og med en kostplan

Theo skrev:Jeg er 19 år 75 kg og 181 cm.

Er det muligt ved at smide chins og dips ind, sammen med de obligatoriske VL øvelser at man kan få en lean fysik? og med en kostplan

Ja.
Brugeravatar

Reputation point: 75

Styrkeliste
- Bænkpres: 10.00
- Squat: 20.00
- Dødløft: 30.00

Hvad synes i egentlig om denne guide, som jeg fandt inde på bb.com

http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=4378183