Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 857
Medlemmer: 1
Skjulte: 0
Gæster: 856

Følg bodybuilding.dk på

Læsning omkring variablerne

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Jeg har (og mange andre går jeg ud fra) fået færdiglavede programmer i hånden af erfarne løftere, hvorefter jeg har fulgt programmet uden de store spørgsmål. Det giver dog en manglende forståelse til hvorfor man træner på denne måde, og hvorfor den er en anden overlegen.

Jeg søger derfor læsning, omkring hvordan de forskellige variabler har indflydelse på restituion, hypertrofipotentiale, styrkepotentiale, CNS-udtrætning, mv..

Herunder tænker jeg:

Frekvens, volumen og intensitet.

Tempomanipulation, rest-pauses, dropsæt, forced reps, failure træning, størrelse af musklen, negative reps mv.

Hvis nogen ved hvor man kan læse om det, ville det være dejligt hvis i gad dele, ellers må jeg gå all-in på google søgningen :)

Reputation point: 20

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Der er mange meninger om dette. Tror ikke der findes nogen generel formel der virker på alle.
Lidt forsimplet kan siges at du kan tåle en vis mængde træning og at hver variabel en faktor. Jo hårdere du træner, des mere hvile skal der til og jo mere du træner osv.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: København

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Gubble skrev:Jeg har (og mange andre går jeg ud fra) fået færdiglavede programmer i hånden af erfarne løftere, hvorefter jeg har fulgt programmet uden de store spørgsmål. Det giver dog en manglende forståelse til hvorfor man træner på denne måde, og hvorfor den er en anden overlegen.

Jeg søger derfor læsning, omkring hvordan de forskellige variabler har indflydelse på restituion, hypertrofipotentiale, styrkepotentiale, CNS-udtrætning, mv..

Herunder tænker jeg:

Tempomanipulation, rest-pauses, dropsæt, forced reps, failure træning, størrelse af musklen, negative reps mv.

Hvis nogen ved hvor man kan læse om det, ville det være dejligt hvis i gad dele, ellers må jeg gå all-in på google søgningen :)

Forsøg dig herinde: http://maxer.dk/artikler/boeger-om-styr ... ng-og-kost

Reputation point: 185

Styrkeliste
- Bænkpres: 137.50
- Squat: 175.00
- Dødløft: 225.00

Kostplan: Ingen kostplan

Gubble skrev:Jeg har (og mange andre går jeg ud fra) fået færdiglavede programmer i hånden af erfarne løftere, hvorefter jeg har fulgt programmet uden de store spørgsmål. Det giver dog en manglende forståelse til hvorfor man træner på denne måde, og hvorfor den er en anden overlegen.

Herunder tænker jeg:

Søger du videnskabeligt funderede svar på dine emner, eller fx nogle BB'eres svar på hvorfor man bør programmere på den ene eller den anden måde, der ikke nødvendigvis har videnskabelig basis?
I fald du søger det første og er i stand til at læse videnskabelige artikler, så start med at læse alt hvad du kan af Brad Schoenfeld. Så får du et rimeligt godt videnskabeligt fundament at vurdere dine træningsvariabler ud fra, omend det videnskabelige puslespil altid vil ufuldkomment og biased i en eller anden grad.

Reputation point: 15

Lyle McDonald har lige skrevet en 8-parts serie om forskellige træningsmodaliteter. Der skal nok være noget du kan bruge dér.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

peter n skrev:Lyle McDonald har lige skrevet en 8-parts serie om forskellige træningsmodaliteter. Der skal nok være noget du kan bruge dér.

Link?
Brugeravatar

Reputation point: 0

Part 1: http://www.bodyrecomposition.com/traini ... art-1.html

Der er et link til næste del i bunden.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:Part 1: http://www.bodyrecomposition.com/traini ... art-1.html

Før jeg læser det: Har han for en gangs skyld brugt ressourcer, links og studier? Eller er det som alle hans normale artikler, hvor der blot er referencer til hans bøger?
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Borumpas skrev:

Før jeg læser det: Har han for en gangs skyld brugt ressourcer, links og studier? Eller er det som alle hans normale artikler, hvor der blot er referencer til hans bøger?

Lol.

Fucking lol.

Lyle er temmeligt påpasselig med, at komme med usikre postulater.

Kan du ikke finde mig et studie der viser, at jorden er rund?
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Det er efterhånden trættende at folk efterspørger artikler med referencer til studier, når folk ikke giver sig tid til at skimme studierne alligevel.

EDIT:

Det er ikke nødvendigvis overlegent at bruge lineær progression. Grunden til at man gør det i sine første år, er fordi det er simpelt.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

peter n skrev:
Borumpas skrev:

Lol.

Fucking lol.

Lyle er temmeligt påpasselig med, at komme med usikre postulater.

Kan du ikke finde mig et studie der viser, at jorden er rund?

Så det var et nej? Eller ja? Er der referencer til andet end hans egne bøger?

andreas7074 skrev:Det er efterhånden trættende at folk efterspørger artikler med referencer til studier, når folk ikke giver sig tid til at skimme studierne alligevel.

Jeg kan godt lide at læse nogle studier f.eks. hans artikel om, hvor hurtigt man kan tabe sig - det viste sig, at hans henvisning var på folk, som ikke trænede. Pointen er ikke, at han refererer. Pointet er, at han ikke bare finder på ting f.eks. hans artikel om, hvor mange kilo muskel, man kan tage på om året.
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

andreas7074 skrev:Det er efterhånden trættende at folk efterspørger artikler med referencer til studier, når folk ikke giver sig tid til at skimme studierne alligevel.

EDIT:

Det er ikke nødvendigvis overlegent at bruge lineær progression. Grunden til at man gør det i sine første år, er fordi det er simpelt.

Jeg referer ikke kun til lineær progression, jeg har personligt altid trænet på dagsformen uden at ramme failure i de store øvelser, det fungerer fint for mig. De variabler jeg personligt er interesseret i er forced reps indenfor små muskelgrupper (biceps, skulder mv), restituion for små muskelgrupper kontra store, optimal frekvens for de forskellige muskelgrupper (f.eks. ben/ryg ift. biceps), hvor stor en effekt volumen har på restituion ift. færre sæt, men failure/forced reps osv.

Reputation point: 20

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 12 gæster