Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 812
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 810

Følg bodybuilding.dk på

Leg raises og abs

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Havde en diskussionen med en fyr, som siger, at mavemusklerne kun bruges når maven bøjes, og derved træner leg raises, hvor ryggen ikke bøjer, ikke mavemusklerne særlig meget.
Derimod træner leg raises, hvor man krummer ryggen, maven, idet idunno, noget med at rygsøjlen skal stabiliseres.

Er dette sandt? at:
1) leg raises med stiv ryg næsten kun træner hip flexors?
2) leg raises med krum ryg træner mave mere end med stiv ryg?
Kan nemlig godt lide konceptet i en maveøvelse, som man laver med benene (fremfor crunches og situps og dén dur)
Brugeravatar

Reputation point: 259

Styrkeliste
- Bænkpres: 75.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 155.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Prime mover ved hangling leg raises er iliopsoas.. Sagt med andre ord, så har han ret ham du snakkede med.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:Prime mover ved hangling leg raises er iliopsoas.. Sagt med andre ord, så har han ret ham du snakkede med.

Gældende for både med/uden at krumme ryggen?
evt. foreslag til anden maveøvelse? Jeg tænker selv på ab wheel rollout, men tvivler på jeg har styrken
Brugeravatar

Styrkeliste

Ja. Det gælder også selvom du krummer ryggen. Selvfølgelig vil det være med til at skabe øget aktivering af rectus abdominis, det vil dog stadig være illiopsoas der laver det meste, samt skaber momentum..

Ab-wheel roll outs er i mine øjne en inferiør mave øvelse. Igen fordi illiopsoas er prime mover.
Din idé med maveøvelser, hvor benene bøjes, er en "dum" idé du har fået (forstå mig ret), da det i og for sig ikke er rigtige maveøvelser. Grunden her til er, at illiopsoas tager det meste af læsset.

Øvelser, som er gode til isoleret træning af rectus abdominis, er øvelser hvor hoften holde stationært. Der kan nævnes øvelser som Push crunches eller Cable Crunches (Stående eller eller på knæ).
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Æv. Jeg kan ellers godt lide leg raises.
Mig og "krum ryggen" er ikke så gode venner for tiden. Sidste gang jeg var oppe at træne fuckede jeg noget i min ryg. Ikke under træning, men da jeg skulle bøje mig ned for at samle mine underbukser op efter badet.

Hvad så med http://www.t-nation.com/testosterone-magazine-627 ?
Brugeravatar

Styrkeliste

Borumpas skrev:Æv. Jeg kan ellers godt lide leg raises.
Mig og "krum ryggen" er ikke så gode venner for tiden. Sidste gang jeg var oppe at træne fuckede jeg noget i min ryg. Ikke under træning, men da jeg skulle bøje mig ned for at samle mine underbukser op efter badet.

Hvad er der galt med alm. mavebøjninger med løftede ben? :-) Ved at bøje i hoften, så eliminerer du iliopsoas, og hvis du samtidig fokuserer på at holde lænden nogenlunde i gulvet, kan du være helt sikker på, at det kun er rectus abdominis der arbejder.
Men men men.. Der er altså ikke fordi der er en dårlig idé at træne iliopsoas, det giver bare ikke et visuelt resultat, andet end at det sikrer at din kropsholdning forbliver som den skal. Stærke hofteekstensorer (Balder og baglår) og svage hoftefleksorer er en super dårlig kombination :-)

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Dødløft: 150.00

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Pind har sagt alt hvad der skal siges. Alt for mange tror Hanging Leg Raises er the shit..
Houd's Multifunktionelle Logbog

90% af personlige trænere er tæt på ubrugelige. Overvej dit valg af evt. træner grundigt.

Reputation point: 55

ThomasLaursen skrev:

Hvad er der galt med alm. mavebøjninger med løftede ben? :-) Ved at bøje i hoften, så eliminerer du iliopsoas, og hvis du samtidig fokuserer på at holde lænden nogenlunde i gulvet, kan du være helt sikker på, at det kun er rectus abdominis der arbejder.
Men men men.. Der er altså ikke fordi der er en dårlig idé at træne iliopsoas, det giver bare ikke et visuelt resultat, andet end at det sikrer at din kropsholdning forbliver som den skal. Stærke hofteekstensorer (Balder og baglår) og svage hoftefleksorer er en super dårlig kombination :-)

Jeg kan bare generelt ikke lide dem. Det har måske mere at gøre med det sociale stigma "hurrdurr for at få sixpack abzzz skal du lave 1000x mavebøjning XDDDDD"
Brugeravatar

Styrkeliste

Borumpas skrev:Jeg kan bare generelt ikke lide dem. Det har måske mere at gøre med det sociale stigma "hurrdurr for at få sixpack abzzz skal du lave 1000x mavebøjning XDDDDD"

Pjat :-D Det kræver ikke specielt veludviklede mavemuskler, for at de kan ses. Til gengæld kræver det jo en lav fedt% :-) Jeg synes mavetræning er blevet gjort alt for avanceret. Alle muskler er ens, og hvis du kan udtrætte dem inde for 20 reps, så stimulerer du muskelhypertrofi :-D

Styrkeliste

ThomasLaursen skrev:Alle muskler er ens

Det er ikke helt rigtigt
Der findes ingen uinteressante ting, kun uinteresserede mennesker.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Styrkeliste
- Dødløft: 110.00

Jeg plejer at samle underbukser ud fra gulvet vha. foden og ligesom "sparke" dem op i luften, så jeg kan gribe dem.

Bevægelsen finder en del om et leg raise faktisk, bare kun med ét ben.
A Menace To Chicken skrev:Bortset fra det har jeg installeret en 250W pære ude på lokummet, så jeg bedre inspicere både nye gains og min afføring i ordentligt lys.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: 2300 Kebab

Træner her: AK Thor
IK 99

Viggoermig skrev:
ThomasLaursen skrev:Alle muskler er ens

Det er ikke helt rigtigt

Jo. Al skeletmuskulatur er ens.
- Ellers må du gerne forklare mig forskellen.

Styrkeliste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster