Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

murdockrates skrev:Lidt bonus-info. Jeg bor og arbejder i Gladsaxe/Søborg - selvsamme kommune som pågældende Livet-er-fedt-deltager og så sent som igår så jeg ham stå i den lokale pølsevogn. Måske noget af forklaringen på hans overvægt kunne ligge der, fremfor at han skulle være syg.

Moqensen skrev:murdockrates skrev:Lidt bonus-info. Jeg bor og arbejder i Gladsaxe/Søborg - selvsamme kommune som pågældende Livet-er-fedt-deltager og så sent som igår så jeg ham stå i den lokale pølsevogn. Måske noget af forklaringen på hans overvægt kunne ligge der, fremfor at han skulle være syg.
Nej. Det er fordi han er født med en sygdom

murdockrates skrev:Lidt bonus-info. Jeg bor og arbejder i Gladsaxe/Søborg - selvsamme kommune som pågældende Livet-er-fedt-deltager og så sent som igår så jeg ham stå i den lokale pølsevogn. Måske noget af forklaringen på hans overvægt kunne ligge der, fremfor at han skulle være syg.

Forskerne kan heller ikke bevise, at fede tager den halve procent på, fordi de dyrker mindre motion end slanke mennesker, og derfor ved man faktisk ikke, om de er blevet fede, fordi de har rørt sig for lidt.
Eller at fede mennesker øger deres stofskifte, så de rent faktisk kan spise mere end andre uden at tage mere på?
Vidste du for eksempel, at så lidt som en halv procent af al den energi, vi får ind i kroppen via kosten, sætter sig i fedtvævet hos de fede?
Gener kan i sig selv umuligt være forklaringen på de historiske stigninger i de danske fedmekurver, men genernes indflydelse kan til gengæld forklare, hvorfor fedme typisk rammer i familier, og hvorfor mad og motion ser ud til ikke at betyde så meget for overvægt

madein89 skrev:stille spørgsmål ved, om de er objektive(hvad vi til gengæld må formode at en fedmeforsker er).
For alle landets kostvejledere, ville det jo være katastrofalt, hvis den almindelige dansker fik kendskab til forskningen.
Så det er måske ikke så mærkeligt at alle kostvejledere gør meget ud af at modsætte sig forskningen og blive ved med at fortælle danskerne at de 100% selv er herre over deres vægt.
Det er måske ikke så grotesk at Lene Hansson gerne vil tjene penge(hvad hun så også gør!) og taler kostvejledernes sag; det er bare lidt dumt at tv2 bare holder mikrofonen for hende(og alle de andre kostvejledere) og ikke rigtig give hende noget videnskabeligt modspil fra nogle fedmeforskere.

Martin88 skrev:Et udviklingpsykologisk bud på, hvorfor folk bliver fede og overvægtige vil være følgende:
På grund af forkert opvækst vil visse neuronsekvenser fungere forkert, dette kan føre til så dårlig selvfølelse, at kroppen vitterligt ikke ved, hvordan den har det - det vil kræve ekstrem hård træning at lære dette efterfølgende.
Sagt med andre ord, er du udsat for den forkerte opvækst i de tidlige barneår, kan det føre til hjerneskader/forkerte hjernemønstre som betyder, at du får svært ved at mærke, hvornår du er mæt og hvornår du sulter - det er rent legitimt og ikke forestilling, men ligger indkodet i hjernens måde at arbejde på - det er altså en skade i det omfang, at det ikke er normalt/hensigtsmæssigt.
Det er ikke utænkeligt at kroppen tilmed lærer sig dårligere hypofysefunktion på baggrund af denne manglende selvfølelse, som man ser det med andre unormale kemiske reaktioner i folk der har en fejl i deres neurale strukturer.
Dette er min personlige udlægning af de data der er tilgængeligt i "psykologihåndbogen".

Dingo skrev:Men selv med alt de, så er der én fællesnævner; de spiser stadig for meget

madein89 skrev:Dingo:
Nu henviser du til at jeg blot holder en lille artikkel op mod 1000 andre studier. For det første, er artiklen jeg henviser til med Thorkild Sørensen, der repræsentere (og i øvrigt leder) Dansk Center for Fedmeforskning.
For det andet, er proportionerne i det du siger helt hen i vejret.
Men vi kan da lave et lille vædemål, hvor vi ser, hvem der kan finde fleste artikler, hvori forskere(og her mener jeg ikke kostvejledere) bekræfter hhv. mine og dine påstande?

madein89 skrev:[

Dingo skrev:Ja og hvis det så kombineres med en fed madkultur og dårlige kapitaler, så kan det gå helt i skudder mudder.
Men selv med alt de, så er der én fællesnævner; de spiser stadig for meget

Dingo skrev:madein89 skrev:Dingo:
Nu henviser du til at jeg blot holder en lille artikkel op mod 1000 andre studier. For det første, er artiklen jeg henviser til med Thorkild Sørensen, der repræsentere (og i øvrigt leder) Dansk Center for Fedmeforskning.
For det andet, er proportionerne i det du siger helt hen i vejret.
Men vi kan da lave et lille vædemål, hvor vi ser, hvem der kan finde fleste artikler, hvori forskere(og her mener jeg ikke kostvejledere) bekræfter hhv. mine og dine påstande?
Hvordan er proportionerne helt hen i vejret?
Uanset hvor disponeret du er for at blive fed, så skal du stadig have et solidt madindtag for at blive fed. Hvor let du så end har ved at tage på, hvordan din sultfølelse er unormal, hvordan dine måltidsmønstre er påvirket af psykologiske faktorer, det sætter jeg ikke spørgsmålstegn ved har en stor effekt. Men derfor er det afgørende stadig hvad du hælder i hovedet.
Det ser jeg ingen grund til; for jeg er ikke uenig i at generne spiller en stor rolle. Men det er så basic er en forskydelse i energibalancen medfører ændringer i kropsvægt- og sammensætning, at det ville være fjollet et gøre andet end at læse nogle basisbøger om emnet.

Dingo skrev:madein89 skrev:[
Hvorfor tager du den ene sætning ud og så pointerer noget jeg (og martin88) faktisk lige har skrevet?

Martin88 skrev:Dingo skrev:Ja og hvis det så kombineres med en fed madkultur og dårlige kapitaler, så kan det gå helt i skudder mudder.
Men selv med alt de, så er der én fællesnævner; de spiser stadig for meget
Nåjo, du har så evigt ret i, at der er masser af aspekter, når det kommer til fedme. Hvorfor det er komisk, at man vælger én fedmeekspert til et nationalt morgenprogram, som mange rent faktisk lytter åbenhjertet til.
Mit indlæg er dog ikke ment som, at man nogensinde skal give op, snarere tværtimod, den der formår at motivere sig selv til at ændre på noget, der rent biologisk set i dem er svært at ændre på, er vitterligt sindsygt stærke mennesker, som vil kunne bruge erfaringen på alle punkter i deres liv.
Hvor mange mennesker der har opnået vedblivende og store vægttab er ikke energibomber der pludselig formår det hele? Jeg synes i hvert fald der findes talrige eksempler, og det må være ens mål som fed at gå efter at skabe sig samme erfaringer og resultater som disse mennesker.
At nogle mennesker så desværre ikke besidder overskuddet til noget i den stil er ærgerligt, men også et tegn på, at man måske ikke altid kan tage udgangspunkt i vægttabet fremfor det kognitive der skal ligge bag. Nogle mennesker skal lære visse egenskaber før et vægttab er realistisk og muligt at vedholde.
Nu tænker jeg bare højt, og dette indlæg er ikke rettet mod dig som sådan Dingo men mere hele debatten.
madein89 skrev:Ja proportionerne er jo helt hen i vejret, når du siger jeg henviser til en artiklel op imod 1000 studier? Og ja, det afgørende er selvfølgelig, hvad du hælder i hovedet.. Spørgsmålet er, hvad der afgør, hvad og hvor meget man hælder i sig.

madein89 skrev:Dingo: nu er vi vidst ude i en gråzone og ser ikke ud til at komme nogle vejene.
Hvis vi nu lige tager ragekniven frem, vil jeg gerne spørge dig:
Mener du grundlæggende at folk bliver fede, fordi de er spiser meget/dyrker lidt motion, eller at de spiser meget/dyrker lidt motion, fordi de er fede? Hvis du nu skal vælge side?
Bare lige så vi kan komme frem til en konklusion og at dette ikke forsætter ud i en endeløs gråzone. Indtil for nylig, har jeg ligesom størstedelen af befolkningen været 100% overbevist om førstnævnte, men efter at jeg af ren interesse er begyndte at læse lidt om den nyeste fedmeforskning, er jeg begyndt at tro mere på fedmeforskerne, der hævder at den gængse opfattelse skal vænnes på hovedet.
I øvrigt har jeg lidt svært ved at forstå, hvordan man kan være skruet sådan sammen, at man slet ikke vil lytte til denne forskning og bare stempler det som nonsens. Må være de samme slags mennesker, der slog sig på låret af grin dengang nogle lærde påståd at jorden var rund, hvilket jeg vidst også var inde på i en anden tråd.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 82 gæster