Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

Stenalt skrev:Nu er tjenerfaget et af de fag hvor der er den laveste organiseringsfrekvens, så vilkårene er ikke altid lige gode.
Om du ligefrem skulle blive provisionslønnet tror jeg er mere tvivlsomt.
Sørg for at melde dig ind i en rigtig fagforening.

MagDG skrev:
Nej, bare nej. Fagforeninger er noget djævlen har skabt. Hvis en virksomhed er interesseret i at hyre en person og har et rådighedsbeløb på 50 kroner, så hyrer de ham vel ikke bare til 100 kroner fordi han er medlem af en fagforening. Så finder de vel bare en anden.

Stenalt skrev:MagDG skrev:
Nej, bare nej. Fagforeninger er noget djævlen har skabt. Hvis en virksomhed er interesseret i at hyre en person og har et rådighedsbeløb på 50 kroner, så hyrer de ham vel ikke bare til 100 kroner fordi han er medlem af en fagforening. Så finder de vel bare en anden.
Nej, bare nej.
Fagforeninger er i den grad i lønmodtagernes interesse.

MagDG skrev:Stenalt skrev:MagDG skrev:
Nej, bare nej.
Fagforeninger er i den grad i lønmodtagernes interesse.
Korrekt. Men det er kortsigtet og det svarer reelt set til at pisse i bukserne.

MagDG skrev:

Der er nu intet kortsigtet ved fagforeninger.
De har vist deres værd siden det 19. århundrede.
Således har vi i DK langt bedre forhold for almindelige arbejdere end i mange andre lande.
Lav organiseringsgrad som det ses i USA er kun til gavn for arbejdsgivere, der vil skrabe til sig.
Jeg synes ikke det er for meget forlangt at erhvervsdrivende betaler en ordentlig løn til deres ansatte.

MagDG skrev:
Hehe, en ordentlig løn, ja tak, det er jo det hele snakker går på. Jeg synes også alle ansatte burde blive betalt ordentligt. Alle opererer på et marked, hvorfor lader vi ikke det sætte lønnen istedet?
Det er fint at vi i Danmark har gode forhold til vores arbejdere, men problemet kommer når vi ikke er i stand til at vækste fra de nuværende vilkår.
Og jo, fagforeninger er kortsigtede, de giver dig dårligere chancer næste gang du skal ud og finde job.

Pind skrev:Hvordan mener du at et medlemskab af en fagforening skulle skabe ringere mulig for at få nyt arbejde?

Hehe, en ordentlig løn, ja tak, det er jo det hele snakker går på. Jeg synes også alle ansatte burde blive betalt ordentligt. Alle opererer på et marked, hvorfor lader vi ikke det sætte lønnen istedet?
Det er fint at vi i Danmark har gode forhold til vores arbejdere, men problemet kommer når vi ikke er i stand til at vækste fra de nuværende vilkår.
Og jo, fagforeninger er kortsigtede, de giver dig dårligere chancer næste gang du skal ud og finde job.
Det handler ikke om marked vs ikke-marked. Det handler om stærk mod svag.
Overenskomster udarbejdes som en forhandling mellem arbejdsgivere og arbejdstagere.
Fagforeninger har til formål at samle arbejdstagerne, så det skæve forhold mellem arbejdstagere og -givere udjævnes.

Pind skrev:Jeg tror du skal tilbage og kigge lidt i historiebøgerne, så vil du nok forstå hvorfor vi ikke har det rene frie marked, som liberalisterne ønskede det.

MagDG skrev:Stærk mod svag, de gode mod de onde. Til syvende og sidst er det virksomhederne der giver job til folket. Ingen er noget uden hinanden, men en samling af folk i fagforening er ikke en produktiv virksomhed, det er derimod en samling af folk i en virksomhed. Og modarbejde sin arbejdsgiver ved at samle sig giver ikke meget mening.

MagDG skrev:
Jeg tror vi må acceptere at det vi står overfor ikke just kan findes i historiebøgerne. Jeg er ikke pro et rent frit marked, men jeg mener aldrig fagforeninger har gjort noget godt for nogen hvis vi tager de brede briller på

Valeurvaleur skrev:MagDG skrev:Stærk mod svag, de gode mod de onde. Til syvende og sidst er det virksomhederne der giver job til folket. Ingen er noget uden hinanden, men en samling af folk i fagforening er ikke en produktiv virksomhed, det er derimod en samling af folk i en virksomhed. Og modarbejde sin arbejdsgiver ved at samle sig giver ikke meget mening.
Jeg har stærkt på fornemmelsen at din forståelse af samfundsøkonomi begrænser sig til enten mikroøkonomi, eller Liberal Alliances partiprogram. Kan du prøve at forklare mig hvad der sker med købekraften i et forbrugssamfund, hvis vi får en endnu mere ulige fordeling af pengene - fra arbejdernes hænder til enkelte, store arbejdsgivere, der får lov til i endnu højere grad at presse lønningerne i bund, og profitten op? Middelklassen svinder ind, efterspørgslen falder, og i sidste ende skal lønningerne presses yderligere, og så videre. Kig på U.S.A. hvis du kunne tænke dig et samfund hvor at et (relativt) frit marked får lov til at selv-regulere løn og profit (dvs. arbejdsgiverne får lov til det) og fagforeningerne har langt mindre styrke end herhjemme.
Det er selvfølgelig aldrig så sort og hvidt, men historien viser rimelig tydeligt, at fagforeninger og andre arbejderkoalitioner er en rigtig, rigtig god ting, for både lønmodtagere og samfundet som helhed.

Jeg tror vi må acceptere at det vi står overfor ikke just kan findes i historiebøgerne. Jeg er ikke pro et rent frit marked, men jeg mener aldrig fagforeninger har gjort noget godt for nogen hvis vi tager de brede briller på
Hvad er det vi står over for? Og hvad vil det sige at have de brede briller på?

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 80 gæster