Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1539
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1536

Følg bodybuilding.dk på

Min store viden om sundhed

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Edit: Kan nu kun købes
Sidst rettet af Venomancer 13. jan 2012, 15:53, rettet i alt 3 gange.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Hvad med også lige at smide dit eget bud på svar op?? Ved at se, hvad du har svaret, kan vi hjælpe dig til det, der kunne tilføjes..

Reputation point: 65

Kostplan: Vis kostplan

Stenalt skrev:Hvad med også lige at smide dit eget bud på svar op?? Ved at se, hvad du har svaret, kan vi hjælpe dig til det, der kunne tilføjes..

Hej Stenalt, tak skal du have. Jeg har hentet de svar jeg kan bare fra wikipedia, det er ikke særligt uddybende fordi jeg ikke har den viden, og artiklerne på siden omhandler desværre ikke det jeg skal bruge. Havde håbet der var nogen så jeg ikke læser forgæves om ting jeg alligevel ikke kan bruge. F.eks ved BMI har jeg bare skrevet at BMI står for body mass index og bla bla bla. Men, jeg har ikke den viden som f.eks om BMI er retvisende eller ej, altså min viden er virkelig tynd og det er begrænset hvad google kan hjælpe mig her hvis jeg ikke er heldig at finde en god kilde.

Venomancer skrev:

Hej Stenalt, tak skal du have. Jeg har hentet de svar jeg kan bare fra wikipedia, det er ikke særligt uddybende fordi jeg ikke har den viden, og artiklerne på siden omhandler desværre ikke det jeg skal bruge. Havde håbet der var nogen så jeg ikke læser forgæves om ting jeg alligevel ikke kan bruge. F.eks ved BMI har jeg bare skrevet at BMI står for body mass index og bla bla bla. Men, jeg har ikke den viden som f.eks om BMI er retvisende eller ej, altså min viden er virkelig tynd og det er begrænset hvad google kan hjælpe mig her hvis jeg ikke er heldig at finde en god kilde.

Umiddelbart ville jeg formode, at jeres lærer har afpasset niveuet og taget højde for jeres pensum, hvorfor du burde have adgang til noget materiale. Desuden er formålet med sådanne ting ud over at tilegne sig faktuel viden, at opnå rutine i kildesøgning og ikke mindst kildekritik. Det sidste opnår du jo overhovedet ikke ved at vi giver dig svarene. Svar på det du kan med dine egne formuleringer og læg svarene op. Så vil jeg gerne være med til et hjælpe...

Stenalt skrev:
Venomancer skrev:

Umiddelbart ville jeg formode, at jeres lærer har afpasset niveuet og taget højde for jeres pensum, hvorfor du burde have adgang til noget materiale. Desuden er formålet med sådanne ting ud over at tilegne sig faktuel viden, at opnå rutine i kildesøgning og ikke mindst kildekritik. Det sidste opnår du jo overhovedet ikke ved at vi giver dig svarene. Svar på det du kan med dine egne formuleringer og læg svarene op. Så vil jeg gerne være med til et hjælpe...

Der er flere problemer i dette. Jeg vil gerne tilegne mig viden, men jeg ved ikke hvor det skal komme fra, og jeg vil gerne lave en ekstraordinær indsats. Så hvis jeg kunne få nogle kilder hvor jeg skal lede osv så er det at jeg kan gøre et ordentligt arbejde.

BMI: Retvisende i forhold til hvad? Det er nok væsentligt at pointere, hvorfor det ellers vil være umuligt at svare på.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)

Meget af det kan du google dig frem til og ved at være kildekritisk, kan du finde svar på det. Dvs. ikke bruge wiki :) Men ellers ligger der på sst.dk en masse rapporter omkring mange af de ting du spørger om.

Reputation point: 10

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World

Det var dog nogle super dårlige spørgsmål.. Halvdelen af dem kan man ikke svare på, fordi det er forskelligt fra person til person..
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Cirkeline: Jeg prøver at lede rundt omkring, tænkte bare at bodybuilding.dk ville være et godt sted at spørge da mange har rigtig stor viden om mange ting herinde fra, jeg forventer ikke at i lave hele opgaven for mig, og jeg svarer også på det jeg selv kan. Det skal absolut ikke være en belastning for jer, men hvis i lige havde et svar ved hånden på nogle af spørgsmål ville det i den grad være behjælpsomt, ikke mindst som supplement.

Garik: Jeg er ikke selv klar over det, jeg tror spørgsmålet mener om man kan bruge BMI som faktor til at vurdere ens sundhed eller sådan noget.

Jeg-er-sulten: Vi skal også tage udgangspunkt i os selv og det vil jeg så gøre, men jeg tænkte bare de generelle spørgsmål som, er sukker farligt, hvad er sundhed og sådan nogle spørgsmål. De spørgsmål som vedrører en selv svarer jeg selv på.

Jeg tror også der med BMI retvisende, menes om det kan bruges til noget. Fx er jeg tæt på overvægtig ift. BMI, men er det absolut ikke ift. mine mål. Så der er mennesker det ikke kan bruges på, især folk der styrketræner. Men det kan godt bruges på hospitaler ift. at rekvirere en diætist, da de fleste der kommer ind ikke styrketræner. Men udover det er det noget forældet ****... noget :)

Reputation point: 10

Geografisk sted: Fredericia

Træner her: Fitness World Lyongade
Fitness World

Cirkeline skrev:Jeg tror også der med BMI retvisende, menes om det kan bruges til noget. Fx er jeg tæt på overvægtig ift. BMI, men er det absolut ikke ift. mine mål. Så der er mennesker det ikke kan bruges på, især folk der styrketræner. Men det kan godt bruges på hospitaler ift. at rekvirere en diætist, da de fleste der kommer ind ikke styrketræner. Men udover det er det noget forældet ****... noget :)

Hvad er grunden til at det hænger sådan sammen? Altså at den kan vise at man er overvægtig men egentlig ikke er det fordi man styrketræner.

Venomancer skrev:
Cirkeline skrev:Jeg tror også der med BMI retvisende, menes om det kan bruges til noget. Fx er jeg tæt på overvægtig ift. BMI, men er det absolut ikke ift. mine mål. Så der er mennesker det ikke kan bruges på, især folk der styrketræner. Men det kan godt bruges på hospitaler ift. at rekvirere en diætist, da de fleste der kommer ind ikke styrketræner. Men udover det er det noget forældet ****... noget :)

Hvad er grunden til at det hænger sådan sammen? Altså at den kan vise at man er overvægtig men egentlig ikke er det fordi man styrketræner.

Den sætter ens højde op imod ens vægt. Den kan ikke kende forskel på fedt og muskel.
tjr skrev:Du vil gerne have større muskler. Det er flot og damerne kan li' det og du bliver mere brugbar som menneske og sværere at slå ihjel.

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 105.00
- Dødløft: 130.00

Jeg-er-sulten skrev:
Venomancer skrev:

Den sætter ens højde op imod ens vægt. Den kan ikke kende forskel på fedt og muskel.

Tak for det, dejligt med et brugbart svar fra dig og Cirkeline :)

Andre der har noget at byde ind med?

Venomancer skrev:Andre der har noget at byde ind med?

Jeg har en masse at byde ind med så straks, du har lagt dine egne svar op, ikke før... Men det kan være andre gider at lave dine lektier??

Venomancer skrev:1. Hvad er BMI for noget, og hvordan måles det? Er ens BMI retvisende? Er der andre måder, man kan måle sin sundhed på? Hvad kan forklaringerne være, at der er færre overvægtige unge i Faaborg? Hvor meget sport/aktivitet og kost skal der til for at ændre statistikkerne ( her kan du også anvende diagrammerne fra artiklen om ”Færre overvægtige unge”)?

Det er vel vægt/højde-ratio og et dårligt udtryk for under- eller overvægt. Personligt er mit BMI på den dårlige side af 25, men opfatter ikke mig selv som værende overvægtig, hvorfor jeg ikke mener, BMI er retvisende i forhold til overvægt/sundhed for alle.

3. Hvad er din holdning til, at Svendborg kommune har introduceret nul sukker i institutioner fra 0-16 år? Hvorfor er sukker så farligt, at det skal forbydes? Hvad er druesukker godt for?

Det er en skidt retning, at institutionerne føler sig nødsaget til det. Derudover synes jeg, det er synd, hvis børnene aldrig får et stykke kage, en sodavandsis når det er varmt eller lignende - for det hører sig til. Derfor er jeg imod det.
Men hvis forældrene ikke formår at give deres børn gode og sunde spisevaner, må institutionerne jo nok desværre træde til.

Nu "skal" sukker jo ikke forbydes. Og hvad har druesukkers "fordele" lige pludselig med sagen at gøre.

4. Hvad sker der med og i hjernen, når vi dyrker motion, og hvad kan motion være godt for? Hvordan kan vi holde vores hjerne i gang?

Er ikke læge, men mon ikke udskillelsen af blandt andet endorfin bør nævnes? Derudover er motion vel sundt for kroppen? Igen, et ret lame spørgsmål.

6. Hvad er sund kost? Hvad giver energi? Hvilken betydning har kosten for vores immunforsvar? Hvilke typer mad kan øge ens forbrænding? Hvilken betydning har stofskiftet for forbrændingen?

Alt giver energi. Er ikke biolog/læge/what ever, så kan ikke svare på kostens betydning for immunforsvaret.

Chili, grøn the etc. Din forbrænding er vel bestemt af blandt andet dit stofskifte?

7. Hvor mange kalorier anbefales det, at man indtager dagligt? Hvordan kan du øge din forbrænding?

Det afhænger jo af om du vil tabe dig, holde din vægt eller tage på. Men find anbefalingerne på Sundhedsstyrelsens hjemmeside?
Ved at dyrke motion.

8. Er fedt farligt? Kan man leve uden fedt? Hvad er motion godt for? Hvilke sportsgren skal man dyrke for at opnå høj forbrænding? Hvor langt skal du løbe for at forbrænde en pose chips?

Nej. Nej. Sundhed og psykisk velvære. Løb, crossfit, spinning. Hvor stor er posen og hvad vejer du?

9. Hvor aktiv er du i din til daglig i din hverdag? Hvilke dårlige vaner har du tilegnet dig? Hvordan kan man opbygge en sund og stærk krop? Hvordan er musklerne bygget op? Er det muskler eller fedt, der er med til at øge forbrænding i så fald hvordan hvordan?

den skal du vel selv svare på?
Træner fem gange ugentligt. Stresser for meget. Ved at træne. Dunno. Muskler.

Har svaret på de spørgsmål, der er bare lidt substans i.
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Det er altså ikke så svært, hvis man rent faktisk prøver.

Søg f.eks. på BMI på google. Nr. 2. hit er et link til motion-online, som giver dig svar på alle dine spgs. om BMI.

http://www.motion-online.dk/sundhed_og_ ... dex_-_bmi/

Derinde finder du også referencer til andre artikler, som du kan læse, og så kan du jo bedømme om det er en troværdig kilde. Du kan også smide en reference ind i din besvarelse.

EDIT: Kan se der er en der skriver, at han ikke skal bruge wiki. Hvorfor det? Der er ofte en masse referencer til andre sider/bøger/artikler, så man kan gå i dybden med emnet og rent faktisk lave kildekritik. Selvfølgelig skal der ikke bare copy/pastes, men det er et godt sted at begynde.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Tak for svarene drenge, jeg har svaret på opgave 3-4-7-8 og 6 nu, så nu mangler jeg bare dem og har derfor rettet mit første indlæg. Jeg googlede også bmi og på en af de andre sider fandt jeg nogle ganske gode og brugbare svar. Så mangler jeg bare de resterende.

Tak for jeres inputs.

Stenalt problemet er at jeg ikke har svaret og det er jo det jeg søger, enten igennem jer eller når jeg selv får tjekket kilderne igennem og ser hvorvidt det er brugbart eller ej, jeg bruger jeres svar som supplement og så tjekker jeg op på det selv hvis det er.

Hvad kan forklaringerne være, at der er færre overvægtige unge i Faaborg? Hvor meget sport/aktivitet og kost skal der til for at ændre statistikkerne ( her kan du også anvende diagrammerne fra artiklen om ”Færre overvægtige unge”)?

Det her er simpelthen for specifikt til, at det ikke kan stå i jeres udleverede materiale. Mit gæt er en artikel der hedder ”Færre overvægtige unge”.
Brugeravatar

Reputation point: 5

Rasmuskrogh skrev:
Hvad kan forklaringerne være, at der er færre overvægtige unge i Faaborg? Hvor meget sport/aktivitet og kost skal der til for at ændre statistikkerne ( her kan du også anvende diagrammerne fra artiklen om ”Færre overvægtige unge”)?

Det her er simpelthen for specifikt til, at det ikke kan stå i jeres udleverede materiale. Mit gæt er en artikel der hedder ”Færre overvægtige unge”.

yep, den ordner jeg.

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 78 gæster