Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1580
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1578

Følg bodybuilding.dk på

Motorcykelkørekort

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

God aften! Spørgsmål til dem som ejer eller har ejet en motorcykel...

Det er nu endelig en realitet for mig, at tage et motorcykelkørekort.
Pengene er taget til side, da det længe været en drøm for mig. Har derfor undersøgt lidt omkring, men har alligevel en række spørgsmål...

Af hvad jeg kan læse, så må jeg ikke køre på stor MC før jeg er fyldt 24.
- Jeg bliver 22 år her om lidt, og er derfor i tvivl om jeg skal tage MC kort til en mellemstor motorcykel nu eller om jeg skal vente til at jeg bliver 24 og tage det store.

Hvor stor er forskellen på en mellemstor motorcykel og de helt store modeller? Jeg vil ikke have en lille tøsemaskine, der lyder som en knallert... og det er det jeg lidt frygter de 'mellemstore' er?

Er der generelt nogle fordele ved at vente? Nogle der kan sætte mig lidt ind i det? :)
Brugeravatar

Reputation point: 140

Geografisk sted: København

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 165.00
- Squat: 230.00
- Dødløft: 300.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Hvis du har tiden nu, kan du lige så godt få det taget. Det kræver kun en enkelt praktisk prøve at opgradere det to år senere når du er fyldt 24 - og så har du (evt) haft motorcykel i 2 år.

Efter min mening kan man godt have det sjovt med de knap 50 hk du kan køre på det kort du kan tage nu
Stupid weights! Y U NO LIGHTWEIGHT??

Reputation point: 5

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

SNI skrev:Hvis du har tiden nu, kan du lige så godt få det taget. Det kræver kun en enkelt praktisk prøve at opgradere det to år senere når du er fyldt 24 - og så har du (evt) haft motorcykel i 2 år.

Efter min mening kan man godt have det sjovt med de knap 50 hk du kan køre på det kort du kan tage nu

Ja du har ret.. problemet er bare at hvis jeg tager det nu, så skal jeg også ud og købe mig en MC.
- Da jeg ikke vil tage et kørekort, for først at kunne bruge det om 2 år.
Men ja det kan være det jeg skal, så kan man måske også få noget erfaring, inden man skal ud på de helt store maskiner..
Har kigget på en kawasaki ninja, som man godt kan bruge til et mellemstor kort.. er bare i tvivl om den er for lille og knallert agtig?
Brugeravatar

Styrkeliste

Det kan jeg godt se, alternativ kan du undersøge pris/muligheder for at købe en større MC - får den droslet til mellemkort, og så fjernet det igen når du fylder 24. Jeg er kun selv lige ved at være færdig med at tage kortet, så praktisk erfaring med Ninjaen kan jeg ikke hjælpe dig med (går ud fra det er en 250R?). Det er selvfølgelig en lille motor - personligt ville jeg nok hellere i retning af en Suzuki GS 500, men det er jo også et spørgsmål om temperament og penge
Stupid weights! Y U NO LIGHTWEIGHT??

Kostplan: Ingen kostplan

SNI skrev:Det kan jeg godt se, alternativ kan du undersøge pris/muligheder for at købe en større MC - får den droslet til mellemkort, og så fjernet det igen når du fylder 24. Jeg er kun selv lige ved at være færdig med at tage kortet, så praktisk erfaring med Ninjaen kan jeg ikke hjælpe dig med (går ud fra det er en 250R?). Det er selvfølgelig en lille motor - personligt ville jeg nok hellere i retning af en Suzuki GS 500, men det er jo også et spørgsmål om temperament og penge

Det er da også rigtigt, man kan jo godt få en stor maskine droslet ned! Det skal jeg lige undersøge :) Jeg kigger lige på den Suzuki også, tak for hurtigt svar!
Brugeravatar

Styrkeliste

Active skrev:
SNI skrev:Hvis du har tiden nu, kan du lige så godt få det taget. Det kræver kun en enkelt praktisk prøve at opgradere det to år senere når du er fyldt 24 - og så har du (evt) haft motorcykel i 2 år.

Ja du har ret.. problemet er bare at hvis jeg tager det nu, så skal jeg også ud og købe mig en MC.
Men ja det kan være det jeg skal, så kan man måske også få noget erfaring, inden man skal ud på de helt store maskiner..
Har kigget på en kawasaki ninja, som man godt kan bruge til et mellemstor kort.. er bare i tvivl om den er for lille og knallert agtig?

Du kan alternativt tage kortet, købe en stor motorcykel af ønske og derefter få et godkendt neddroslings sæt og få den synet med det. Så vil du kunne kører lovligt på den indtil du har muligheden for at tage det store kørekort. Ulempen er du ALTID skal have en attest med der fortæller at den er droslet ned.

** og lige en tand for langsom kontra ham længere oppe lol
Brugeravatar

Simon N skrev:
Active skrev:

Du kan alternativt tage kortet, købe en stor motorcykel af ønske og derefter få et godkendt neddroslings sæt og få den synet med det. Så vil du kunne kører lovligt på den indtil du har muligheden for at tage det store kørekort. Ulempen er du ALTID skal have en attest med der fortæller at den er droslet ned.

** og lige en tand for langsom kontra ham længere oppe lol

Tak alligevel SimoN! :D
Brugeravatar

Styrkeliste

Husk at hvis du køber en cykel der skal drossles, så må den maks have 96 hk fra start.
Min første havde 40 hk ca. - Det var en motard, og den rykkede altså fint rundt selvom det ikke var en 150hk-300km/t-slå-dig-selv-ihjel-maskine.

Tag kortet nu, køb noget enten under 48hk, eller noget der kan drossles og hav det sjovt. Du kan vel godt nå at få sæsonen med her nu.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Tintin skrev:Husk at hvis du køber en cykel der skal drossles, så må den maks have 96 hk fra start.
Min første havde 40 hk ca. - Det var en motard, og den rykkede altså fint rundt selvom det ikke var en 150hk-300km/t-slå-dig-selv-ihjel-maskine.

Tag kortet nu, køb noget enten under 48hk, eller noget der kan drossles og hav det sjovt. Du kan vel godt nå at få sæsonen med her nu.

Yes, så har jeg lidt at tænke over der. Takker! :)
Brugeravatar

Styrkeliste

Tintin skrev:Husk at hvis du køber en cykel der skal drossles, så må den maks have 96 hk fra start.

Nu er det jo en individuel sag hvor meget man vil rykkes rundt :wink: .. Har de samme tanker som Active, og vi er nok ikke de eneste. Kan du, eller en anden, løfte sløret for hvor grænsen ligger på de mellemstore maskiner? Tænker her på 0-100, topfart, prisen i forhold til hvor meget sjov man får for pengene osv.

For mig at se, virker det klogt at købe en maskine, der ikke er så hidsig i starten. Så har man mulighed for at blive bedre til at køre, lære ens egne, samt motorcyklens grænser at kende, uden at slå sig selv halvt ihjel fordi de 300 km/t frister.

Lige til dig Active: Hvor meget regner du med at slippe for dit kørekort? Har hørt alt fra 8.000-16.000
Brugeravatar

Reputation point: 152

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 117.50
- Dødløft: 157.50

Active skrev:Er der generelt nogle fordele ved at vente? Nogle der kan sætte mig lidt ind i det? :)

Jeg er selv omtrent samme alder som dig og har kørt motorcykel lidt on og off i nogle år. Jeg er dog først ved at tage kørekortet nu (jylland).
Du kan rolig tage kortet nu, du må have op til 47hk og det er bestemt hidsig nok til en begynder. Du vil få meget ud af at have sådan en i en 2 år før du skifter til en stor motorcykel.
Jeg har selv kørt alt fra 20- til 160hk motorcykler og kan fortælle dig at du slet ikke har lyst til at starte på et svin i den høje ende, det er for erfarende kørere. Personligt var jeg lige ved at skulle have nye bukser bagefter, ved den helt store.

Når man har en motorcykel indser man at det bare er fedt at have en motorcykel, uanset hvilken type vi snakker.

God fornøjelse :drink:
MAKE
PEDRO
GREAT AGAIN
Brugeravatar

Reputation point: 285

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 180.00

DonKahle skrev:
Nu er det jo en individuel sag hvor meget man vil rykkes rundt :wink: .. Har de samme tanker som Active, og vi er nok ikke de eneste. Kan du, eller en anden, løfte sløret for hvor grænsen ligger på de mellemstore maskiner? Tænker her på 0-100, topfart, prisen i forhold til hvor meget sjov man får for pengene osv.

For mig at se, virker det klogt at købe en maskine, der ikke er så hidsig i starten. Så har man mulighed for at blive bedre til at køre, lære ens egne, samt motorcyklens grænser at kende, uden at slå sig selv halvt ihjel fordi de 300 km/t frister.

Lige til dig Active: Hvor meget regner du med at slippe for dit kørekort? Har hørt alt fra 8.000-16.000

0-100 er ret forskelligt på cykler, det kommer jo også an på hvilken stil man kan lide. Jeg havde først en motard, og har nu en gammel cafe racer, som langtfra er noget lyn, men river man i håndtaget skal den nok komme frem. En Suzuki GS500 (typisk skolecykel) kører vel 0-100 på omkring 5,5 sekunder, hvilket selvfølgelig ikke er ligeså hurtigt som en R1 som gør det på under 3, men det føltes altså stadig ret hurtigt. Du bliver desuden meget mere fortrolig med en "mindre" mc, end en R1/CBR1000-whatever, som kun er ude på at slå dig ihjel. ;)

Som sagt jeg havde en motard, og der skal jeg hen igen på et tidspunkt, for det var fanme et sjovt køretøj selvom jeg aldrig havde den over 140 - hvilket også var noget af en oplevelse grundet kørestillingen.

Jeg gav desuden ca. 9500 kr. for mit kørekort i 2013, hvor jeg drønede lige igennem det hele. 400 for lægeerklæring, 1500 for EU prøverne, 600 for selve teori- og køreprøven, og så resten på en pakke med teori og køretimer.
Jeg tog kørekortet hos Kørekortpro i Hvidovre, som jeg varmt kan anbefale.
Brugeravatar

Reputation point: 35

Tak Moose!

Don, det vil ca koste mig 10000 kr ialt (y)
Brugeravatar

Styrkeliste

Mht. til at tage kørekort, så tog jeg kortet sidste år i en alder af 21 år. Jeg har taget kort til de store motorcykler, men må ikke køre på dem før jeg bliver 24. Du kan tage stort kørekort uden at skulle til ny køreprøve hvis du venter to år med at køre stor motorcykel.

Reputation point: 0

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 58 gæster