Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 872
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 870

Følg bodybuilding.dk på

Muskelvolumen og styrke?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg sidder og læser en del artikler og indlæg på nettet, da jeg er ret ny udi mere struktureret og målrettet træning.
Efter jeg læste en artikel, har jeg tænkt på, at når man taler om styrketræning, der giver større muskler, om det også altid er ækvivalent med større styrke? Der findes mange forslag til programmer, der giver en synligt øget muskelvolumen, men er det også de programmer, man skal gå efter, hvis man gerne vil være stærk?? Jeg er mere interesseret i styrken end muskelmassen. Er styrken så det man refererer til som eksplosivitet?
Jeg håber mit spørgsmål giver mening, og at der findes et klogt hoved, der kan redde det ud for mig :oops:

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Kerstein skrev:Jeg sidder og læser en del artikler og indlæg på nettet, da jeg er ret ny udi mere struktureret og målrettet træning.
Efter jeg læste en artikel, har jeg tænkt på, at når man taler om styrketræning, der giver større muskler, om det også altid er ækvivalent med større styrke? Der findes mange forslag til programmer, der giver en synligt øget muskelvolumen, men er det også de programmer, man skal gå efter, hvis man gerne vil være stærk?? Jeg er mere interesseret i styrken end muskelmassen. Er styrken så det man refererer til som eksplosivitet?
Jeg håber mit spørgsmål giver mening, og at der findes et klogt hoved, der kan redde det ud for mig :oops:

Det siges at muskelstyrke er proportional med musklens tværsnitsareal, så generelt bliver du stærkere af at øge muskelvolumen. Når der tales om styrke i en øvelse har proportionerne på, og samspillet mellem de synergistiske muskelgupper også stor betydning. Så for at du kan blive rigtig stærk i en øvelse skal du øge muskelvolumen på flere synergistiske muskelgrupper, og træne bevægelsesmønsteret ofte for at optimere dit nervesystem

Edit
Så for at svare på dit primære spørgsmål. Nej, der findes forskellige træningsprogrammer til at øge styrke og muskelvolumen, selvom det ene ofte medfører det andet (bare ikke i ligeså stor grad). Og styrke er et bredt begreb, der dækker over flere forskellige typer af styrker: råstyrke, eksplosiv styrke, eksplosiv hurtighed, styrkeudholdenhed, statisk styrke, og måske flere

Er du sikker på at det er styrke du vil træne efter? Hvorfor styrke?
Vejen er vigtigere end målet
Brugeravatar

Geografisk sted: Nørresundby

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00

Hvorfor styrke?

Hvorfor ikke ?

Større muskler fører altid til mere styrke, men mere styrke fører ikke altid til større muskler. Og det skyldes, at man specifikt kan træne efter det som hedder neurale tilpasninger. Læs nedenstående artikel, så bliver du klogere :wink:

http://news.bodylab.dk/artikler/3064-st ... re-muskler
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Kostplan: Vis kostplan

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (8)

Thomas Jagd skrev:
Hvorfor styrke?

Hvorfor ikke ?

Ville høre hvad TS vil opnå med træningen. Styrketræning er jo ret specifik. Styrkeløftsystemer er almindeligvis bygget op omkring råstyrke i de 3 store, og det er fint nok hvis man kan lide sporten. Er målet at blive sundere eller mere alsidig (crossfit :lol: ) er der andre veje at gå.
Brugeravatar

Styrkeliste

pHUMpK1Ns skrev:
Thomas Jagd skrev:
Hvorfor styrke?

Hvorfor ikke ?

Ville høre hvad TS vil opnå med træningen. Styrketræning er jo ret specifik. Styrkeløftsystemer er almindeligvis bygget op omkring råstyrke i de 3 store, og det er fint nok hvis man kan lide sporten. Er målet at blive sundere eller mere alsidig (crossfit :lol: ) er der andre veje at gå.

Man behøver vel ikke nødvendigvis være interesseret i styrkeløft, bare fordi man gerne vil være stærkere? Og man behøver heller ikke nødvendigvis være interesseret i at blive stærkere i de 3 styrkeløft, fordi ens primære interesse er styrke. Der er mange andre solide basisøvelser som egner sig til det at udvikle større styrke over-all. Styrke er vel et ligeså gyldigt træningsmål, som det at blive større.
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:
pHUMpK1Ns skrev:
Thomas Jagd skrev:
Hvorfor styrke?

Hvorfor ikke ?

Man behøver vel ikke nødvendigvis være interesseret i styrkeløft, bare fordi man gerne vil være stærkere? Og man behøver heller ikke nødvendigvis være interesseret i at blive stærkere i de 3 styrkeløft, fordi ens primære interesse er styrke. Der er mange andre solide basisøvelser som egner sig til det at udvikle større styrke over-all. Styrke er vel et ligeså gyldigt træningsmål, som det at blive større.

Yep. Men er ønsket at få mere energi til at overkomme hverdagens strabadser som plæneklipning, støvsugning, løb til bussen, flytte for en ven osv, kunne crossfit endda anbefales :lol: Derfor ville jeg høre TS hvad han vil opnå med sin træning.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er renddyrket idioti at sige man sundere af at træne crossfit.
Ja på konditionsparametre bliver man bedre end i ren styrketræning. Desværre får crossfittere ustyrligt mange skader. De få studier der har målt skadesfrekvens hos crossfittere er alle decideret skræmmende.
Selv den mest hardcore CF'er ser hvordan folk render rundt med kineseotape over det hele og kender folk der har brændt skuldre af i vægtlæftning eller kipping pullops, har kværnet ryggen i dødløft eller overbelastet knæ og achilles med utallige box jumps og for meget vægtløftning med dårlig teknik.

Styrkelæft har derimod en lav skades incidens og prevalens sammenlignet med CF. I tillæg kan man lade være med at spise pizza og lave lidt cardio ved siden af styrkeløft og få en sikker udvikling af sin sundhed og styrke/masse på samme tid.
Mentor for personlige trænere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Juli 2009 Månedens skribent: December 2009

Reputation point: 175

Poul Haacker skrev:Det er renddyrket idioti at sige man sundere af at træne crossfit.
Ja på konditionsparametre bliver man bedre end i ren styrketræning. Desværre får crossfittere ustyrligt mange skader. De få studier der har målt skadesfrekvens hos crossfittere er alle decideret skræmmende.
Selv den mest hardcore CF'er ser hvordan folk render rundt med kineseotape over det hele og kender folk der har brændt skuldre af i vægtlæftning eller kipping pullops, har kværnet ryggen i dødløft eller overbelastet knæ og achilles med utallige box jumps og for meget vægtløftning med dårlig teknik.

Styrkelæft har derimod en lav skades incidens og prevalens sammenlignet med CF. I tillæg kan man lade være med at spise pizza og lave lidt cardio ved siden af styrkeløft og få en sikker udvikling af sin sundhed og styrke/masse på samme tid.

Så er det godt at jeg ikke har påstået at det er sundere at dyrke crossfit end SL*, så iditiotien udebliver indtil videre hos mig. Ja jeg er bekendt med den høje forekomst af skader i crossfit. Det er dog ikke konceptets skyld, men øvelsesvalg, manglende grundform og dårlig teknik. Jeg er ikke fortaler for crossfit og har aldrig selv prøvet det. Dit indlæg går lidt ud af en tangent, da mit ønske blot er at kende til TS's mål med træningen før jeg vil anbefale ham SL, VL, BB eller noget helt tredje.

Edit: parantesen indeholdende "crossfit" henviser til det foregående ord "alsidig".
Brugeravatar

Styrkeliste

da mit ønske blot er at kende til TS's mål med træningen før jeg vil anbefale ham SL, VL, BB eller noget helt tredje.

Det har han jo netop skrevet.
Jeg er mere interesseret i styrken end muskelmassen

For mig lyder det som om han er interesseret i muskelmasse, men primært interesseret i at blive stærkere. Ergo skal han træne ganske almindelig styrketræning, med et rep antal som har hovedvægt på det at blive stærkere. En bunke basisøvelser for 5 sæt af 5 reps var et godt sted at starte, inden han begynder at lege med lavere gentagelser.
parantesen indeholdende "crossfit" henviser til det foregående ord "alsidig".

Men det er et ord du bruger. Det er ikke noget TS har snakket om. Han nævner ikke at han vil være alsidig, crossfit eller noget som helst. Det virker som om du mener vægttræning skal være anvendeligt i forhold til noget i sin hverdag? De fleste som har ønske om at blive stærk, har det ikke fordi de vil være bedre til at slå græs, løbe efter bussen eller noget som helst andet, udover det at flytte tunge vægte i en række basisøvelser.
Redaktør

Styrkeliste

Tak for de gode input. Jeg har i en årrække dyrket styrketræning, men dat har været temmelig sporadisk og ikke noget, som jeg har prioriteret særligt højt i forhold til min øvrige (meget cardiobaserede) træning.

Jeg er indforstået med at crossfit nærmest er blevet et fy-ord blandt mange især styrketræningsudøvere o.lign. Jeg ønsker ikke at komme ind på en diskussion om hvorvidt den ene sport er bedre end den anden. Jeg dyrker selv crossfit (blandt en række andre sportsgrene), og jeg kan godt se dilemmaet i forhold til at crossfit KAN føre til overbelastningsskader, hvis man mangler at bygge grundform, styrke og teknik op. Tro mig mange crossfit-udøvere har tanken i baghovedet. Men ja, lad nu det ligge, da jeg som sagt ikke har til hensigt at begynde en debat om, hvilken sport, der er bedst.

Men jeg er i forbindelse med min crossfit-træning begyndt at inddrage både teknik og styrke i langt højere grad. Teknikken har jeg en træner til at hjælpe mig med, men styrken står jeg alene med, derfor mener jeg, at dette forum kan være til stor hjælp. Formålet med styrketræningen er derfor, at jeg gerne vil opbygge styrke til at kunne flytte/løfte/trække flere kilo. Om mine muskler syner af mere er underordnet.

Er det nogle specifikke øvelser, som du ønsker, at være markant stærkere i, eller er det alt lige fra calfraises til barbell-holds?
Og hvilket niveau er du på? - vægt/højde + styrke i de "3 store" eller "2 store"(VL) :)
Hellere være anerkendt af få, end kendt af mange...
Brugeravatar

Reputation point: 105

Geografisk sted: Horsens, HSK

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 225.00

Thomas Jagd skrev:
da mit ønske blot er at kende til TS's mål med træningen før jeg vil anbefale ham SL, VL, BB eller noget helt tredje.

Det har han jo netop skrevet.
Jeg er mere interesseret i styrken end muskelmassen

For mig lyder det som om han er interesseret i muskelmasse, men primært interesseret i at blive stærkere. Ergo skal han træne ganske almindelig styrketræning, med et rep antal som har hovedvægt på det at blive stærkere. En bunke basisøvelser for 5 sæt af 5 reps var et godt sted at starte, inden han begynder at lege med lavere gentagelser.
parantesen indeholdende "crossfit" henviser til det foregående ord "alsidig".

Men det er et ord du bruger. Det er ikke noget TS har snakket om. Han nævner ikke at han vil være alsidig, crossfit eller noget som helst. Det virker som om du mener vægttræning skal være anvendeligt i forhold til noget i sin hverdag? De fleste som har ønske om at blive stærk, har det ikke fordi de vil være bedre til at slå græs, løbe efter bussen eller noget som helst andet, udover det at flytte tunge vægte i en række basisøvelser.
Jeg bliver misforstået. Jeg nævner ikke noget om at styrketræning bør være alsidig - slet ikke. Jeg ville bare høre hvad TS mål med træningen er. Ja, han skrev han er interesseret i styrke, men eftersom det lød til at han ikke havde erfaringer på området, ville jeg have ham til at udpensle hans mål, eftersom mange begyndere ikke ved hvad de egentlig vil med deres træning. ...Jeg pointerer også blot at styrke er et vidt begreb, selvom det indenfor træningsverdenen ofte forstås som 1RM. Ønsker nogle at diskutere yderligere på betydningen af mine formuleringer, foreslår jeg at i sender mig en PM.

Nu udpensler TS at han ønsker at "flytte/løfte/trække flere kilo". Det var den slags info jeg var ude efter :) Yderligere dybdegående spørgsmål er nu om han ønsker at "flytte/løfte/trække flere kilo" for 1RM, 2 minutter, eller andet, og om der er tale om specifikke bevægelsesmønstre.
Brugeravatar

Styrkeliste

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster