Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 984
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 982

Følg bodybuilding.dk på

muskler: restitution?

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle

Jeg hører mange sige, at hver enkelt muskelgruppe kræver 48 timers inaktivitet efter et træningspas, men hvis jeg træner således, så får ryg, ben, biceps ikke 48 timer?

Dag1: Bryst, Skulder, Triceps og Mave
Dag2: Ben, Ryg og Biceps
Dag3: FRIDAG
Dag4: Bryst, Skulder, Triceps og Mave
Dag5: Ben, Ryg og Biceps
Dag6: FRIDAG
Forfra!

Ud fra træningsprogrammet får kun Bryst, skulder, triceps 48 timer?

Noget andet er, at da jeg trænede fullbody, der trænede jeg mave hver gang jeg trænede, altså: Mandag, Onsdag, Fredag og det har givet mig utrolig gode resultater(solidt vaskebræt), men i fullbodyprogrammet er der heller ikke de 48 timers restitution folk råder en til, hverken med mave eller andre muskelgrupper?
Hvorfor være lille og tynd, når man kan være stor og veltrænet;)?

Reputation point: 5

Geografisk sted: Stae

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Vis galleri (1)
Kostplan: Vis kostplan

48 timer er en udmærket tommelfingerregel for begyndere, men det er altså ikke nogen universel regel.

Iøvrigt får alle muskelgrupperne da også 48 timers hvile i dit program, og også i et almindeligt fullbody :?
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2008 Månedens skribent: Juli 2008
Moderator

Reputation point: 257

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 302.50
- Squat: 215.00
- Dødløft: 250.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (3)

Jeg mener nu ikke man kan bruge 48reglen til noget. Du kan som sådan godt træne biceps fire gange om ugen så længe volume og intensity passer til dig. Mærk på din krop, stiger du i kg, for du mere masse og har du en frisk hverdag smatidig med du kun giver dine muskler pause én dag jamen så er det jo fint :)

Det er jo ikke videnskab at nu mere du tæsker din krop nu længere tid skal den have til at "komme sig selv" men blot logik.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Faaborg

Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

YoBro skrev:Jeg mener nu ikke man kan bruge 48reglen til noget. Du kan som sådan godt træne biceps fire gange om ugen så længe volume og intensity passer til dig. Mærk på din krop, stiger du i kg, for du mere masse og har du en frisk hverdag smatidig med du kun giver dine muskler pause én dag jamen så er det jo fint :)

Det er jo ikke videnskab at nu mere du tæsker din krop nu længere tid skal den have til at "komme sig selv" men blot logik.

Nu er 48-tiemrsregnen også "opfundet" for netop at undgå overtræning.. Alting er relativt, så hvis du ønsker at træne din biceps 4 gange i ugen, ja eller hver dag, med lav frikvens, volume og intesitet er der intet i vejn for dette.

Der er blot mere effektive måder at stille sine træningspas op på.

Og jeg kan anbefale dig ikke kun at træne på egen fornemmelse i kroppen og/eller dagsformen. Dette kan måske virke de første måneder i vægttræning, men på et tidspunkt når man muren og er nød til at sætte sig ned og strukturer sin træning lidt og lægge en mindre "slagplan".

HAV skrev:
YoBro skrev:Jeg mener nu ikke man kan bruge 48reglen til noget. Du kan som sådan godt træne biceps fire gange om ugen så længe volume og intensity passer til dig. Mærk på din krop, stiger du i kg, for du mere masse og har du en frisk hverdag smatidig med du kun giver dine muskler pause én dag jamen så er det jo fint :)

Nu er 48-tiemrsregnen også "opfundet" for netop at undgå overtræning.. Alting er relativt, så hvis du ønsker at træne din biceps 4 gange i ugen, ja eller hver dag, med lav frikvens, volume og intesitet er der intet i vejn for dette.

Og jeg kan anbefale dig ikke kun at træne på egen fornemmelse i kroppen og/eller dagsformen. Dette kan måske virke de første måneder i vægttræning, men på et tidspunkt når man muren og er nød til at sætte sig ned og strukturer sin træning lidt og lægge en mindre "slagplan".

Meningen var nu heller ikke at designe sin træning efter egen fornemmelse, men at designe den efter 48timers princip er heller ikke noget at skrive hjem om.

Geografisk sted: Faaborg

YoBro skrev:
HAV skrev:

Meningen var nu heller ikke at designe sin træning efter egen fornemmelse, men at designe den efter 48timers princip er heller ikke noget at skrive hjem om.

Jo det er nu faktisk en meget god ide at "designe" signe programmer efter. Husk nu på, at 48-timersreglen bruges som en tommelfingerregl for at undgå at overreache, hvilket ofte nybegyndere er i farezonen for, hvis de ikke ved bedre eller har sat sig ordentligt ind i tingene.

Overtræning sker dog ikke på de første 4-6 uger, men over en meget længere periode med for stor workload. Træner man med større workload end man kan klare over en periode på 4-6 uger, så vil du "overreache" (en fysiologisk reaktion på at workloaden er for stor).

Overreaching er kan nu være en god ting så længe man tilrettelægger træningen efter hvornår man cirka skal overreache og holder deload/dekon

Ved godt du ikke siger det modsatte, HAV, men bare lige så det er på det rene :wink:

EDIT: man kan desuden træne alle muskler hver dag uden at akkumulere mere træthed end på et standard fullbody eller 2-split. Det handler bare om at tilpasse workloaden efter det (workload distribuering)
Mvh Nikolaj Bach
Co-Admin på bb.dk
Skribent på bb.dk og bodylab.dk

Støt dem, der støtter os:
Bodyman Bodylab

Personlig træning i Aalborg I Personlig træning Online I Facebook
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2008
Administrator

Reputation point: 675

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 50.40
- Squat: 37.00
- Dødløft: 75.00

I har selvfølgelig ret i både det emd at man ikke nødvendigvis behøver 48 timers hvile, at man rent faktisk kan træne hver dag osv osv, men hvis vi nu tager stilling til trådstarterens spørgsmål, syntes jeg ikke det skinner igennem at han har trænet rigtig længe elelr har helt styr på tingene, derfor er jeg allermest enig i at det i dette tilfælde er en fin tommelfingerregel at designe sit program ud fra 48timers reglen. Da man på den måde nememst kan undgå at rode sig ud i noget ens krop ikke er vant til.
SHUT UP AND SQUAT
Brugeravatar

Reputation point: 5

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 32 gæster