Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 976
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 974

Følg bodybuilding.dk på

Nybegynder program

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej

Mand 18 år, jeg har de sidste 5 måneder tabt mig 15 kg, og er efterhånden kommet så langt ned at jeg ser splejset ud.. Jeg vejer pt. 65 kg og er ca. 180 høj. Er bestemt ikke overvægtig mere, men der sidder dog stadig lidt småfedt rundt omkring som jeg gerne ville af med bl.a. på maven og ballerne.
På den anden side hvis jeg begynder at tabe flere kilo vil jeg bare begynde at se alt for spinkel ud, og det er lige før det ikke er kønnere. Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at begynde og styrketræne for at få større biceps, bryst, ryg osv. og i sidste ende synlige mavemuskler, men er lidt i tvivl om hvorvidt jeg skal gribe det an. Jeg har læst rigtig mange begynder guides, og kan forstå at jeg skal dedikere de første 6-12 uger til et opbyggende program hvor jeg lærer teknikken ad og får opbygget en base. Synes sjovt nok at alle disse begynder programmer er forskellige, og til trods for at jeg ved at folk vil sige at programmerne er individuelt fra person til person, så er jeg i tvivl om hvad jeg skal følge eftersom jeg ikke kender øvelserne og effekten af dem.

Jeg tænker på om der er nogen som selv har stået i min situation og har gennemført et begynder program de selv har været glade for? Jeg vil helt ikke kaste mig ud i selv at skulle til at skrue et program sammen endnu.. Anbefales det at tage protein pulver i opstarsfasen og er der evt. andre tilskud man kan tage?
Hvordan håndterer i kosten når man bor hjemme? Jeg har fri mulighed for at vælge hvad jeg spiser til morgenmad og frokost, men aftensmaden er jeg ikke selv herre over, og jeg kan ikke bilde mig ind at sige nej tak når mine forældre har brugt tid på at lave mad. Skal jeg bare begrænse det usunde? Jeg har jo ikke mulighed for at veje og regne ud hvor meget jeg har indtaget og kan derfor ikke sige med sikkerhed om jeg er i overskud eller underskud.. Er der i det hele taget nogle begynder guides, eller madprogrammer rettet imod begynder fasen?

Det sidste jeg vil spørge om er skrækken ved at vade ind i et fitness center.. Jeg har tænkt mig at starte ud i et center udenbys indtil jeg får skabt en rutine, men jeg er simpelthen så bange for at gå over til de løse vægte.. Kan ikke lade være med at synes det er pinligt, eller tænke over hvad de andre mon tænker når man står der med de mindste vægte de nærmest kan løfte med en lillefinger.. Tænker på at prøve at tage derop på nogle lidt skæve tidspunkter hvor der måske ikke er så mange andre.. Evt. om aften før lukketid? Er virkelig bange for at ligne en forvirret idiot der ikke aner hvad han laver.. Er der nogen som har stået i lignende situation, hvordan tanklede i det?

På forhånd tak!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

thenumbers skrev:Hej

Jeg vejer pt. 65 kg og er ca. 180 høj.
Er bestemt ikke overvægtig mere, men der sidder dog stadig lidt småfedt rundt omkring som jeg gerne ville af med bl.a. på maven og ballerne.

Det er ikke meget du vejer taget din højde i betragtning :) Jeg ville ikke bekymre mig om at tabe mere lige pt, men derimod at bygge noget masse på rammen.

Jeg har læst rigtig mange begynder guides, og kan forstå at jeg skal dedikere de første 6-12 uger til et opbyggende program hvor jeg lærer teknikken ad og får opbygget en base. Synes sjovt nok at alle disse begynder programmer er forskellige, og til trods for at jeg ved at folk vil sige at programmerne er individuelt fra person til person, så er jeg i tvivl om hvad jeg skal følge eftersom jeg ikke kender øvelserne og effekten af dem.

Der er en masse elendige begynderprogrammer derude! - De bedste, efter min og mange andre herindes overbevisning, er følgende:
- Stronglifts 5x5
- Bill Starr's
- Back 2 basics

Personligt, hvis jeg skulle genvælge mit første program, havde jeg kørt stronglifts.

Jeg tænker på om der er nogen som selv har stået i min situation og har gennemført et begynder program de selv har været glade for?

Jo altså, jeg kørte Back 2 basics i 2 måneder i starten af min træningskarriere, og jeg var rimelig glad for det. Men som sagt, hvis jeg skulle genvælge, ville jeg vælge stronglifts. Simpelt, ligetil og du bliver fandens stærk af det.

Jeg vil helt ikke kaste mig ud i selv at skulle til at skrue et program sammen endnu

Vent et pænt stykke tid med det :) Der er vildt mange gode programmer også når man bliver mere øvet.

Anbefales det at tage protein pulver i opstarsfasen og er der evt. andre tilskud man kan tage?

Om det anbefales kræver at vi kigger på din kost bare i det store og hele. Får du nok protein er proteinpulver ikke nødvendigt. Mange bruger det dog alligevel, fordi det er nemt at have med :) Det er noget du selv skal finde ud af med dig selv.

Hvordan håndterer i kosten når man bor hjemme? [...] Skal jeg bare begrænse det usunde?

Jeg spiser det mine forældre laver, med velbehag. Jeg synes ikke man skal gå alt for meget op i det. Der er dog nogle ting som jeg ikke tager for meget af, hvis det bliver serveret. Fx brød, ris og flødesovs.

Jeg har jo ikke mulighed for at veje og regne ud hvor meget jeg har indtaget og kan derfor ikke sige med sikkerhed om jeg er i overskud eller underskud.. Er der i det hele taget nogle begynder guides, eller madprogrammer rettet imod begynder fasen?

Dét du gør, er at spise lidt mere end du plejer hver dag over en periode på en 7-10 dage. Så vejer du dig om morgenen evt hver dag, før du har indtaget noget mad og efter du har gjort diverse ting på tønden (For at få et præcist resultat). Så finder du ud af hvor meget du i gennemsnit har taget på i den periode. Hvis det passer med 500-600g er du godt kørende.

Det sidste jeg vil spørge om er skrækken ved at vade ind i et fitness center.. Jeg har tænkt mig at starte ud i et center udenbys indtil jeg får skabt en rutine, men jeg er simpelthen så bange for at gå over til de løse vægte.. Kan ikke lade være med at synes det er pinligt, eller tænke over hvad de andre mon tænker når man står der med de mindste vægte de nærmest kan løfte med en lillefinger.. Tænker på at prøve at tage derop på nogle lidt skæve tidspunkter hvor der måske ikke er så mange andre.. Evt. om aften før lukketid? Er virkelig bange for at ligne en forvirret idiot der ikke aner hvad han laver.. Er der nogen som har stået i lignende situation, hvordan tanklede i det?

Det gælder bare om at få gjort det :) - Jeg synes også det var lidt "skræmmende", om man vil, at stå der de første 5-6 gange, men efterhånden bliver det bare en del af hverdagen. Ift. de løse vægte, så er det første du skal gøre, er at kigge på de løft du skal køre i evt Stronglifts; Bænk, squat, dødløft, Barbell rows og Military Press. Kig nogle videoer på youtube. Jeg kan anbefale "MAXER.DK"
Derefter, så ville det mest optimale være at du spurgte en du kender/ved er stærk og har styr på træningen til at bedømme din teknik. Det næstbedste ville være at du filmede løftene og lagde dem op i denne tråd, så er det 100% sikkert at der er nogle som vil bedømme din teknik og give dig venlige fingerpeg :)

Jeg vil ikke anbefale dig at gå derind på skæve tidspunkter. På den måde er det umuligt for dig at få hjælp af kompetente mennesker, og du trækker også bare din "fitness-skræk" ud i langdrag!

GOD VIND! :drink:

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Flyttet
Brugeravatar
Chef-moderator

Reputation point: 470

Geografisk sted: Århus

Træner her: Crossfit Copenhagen - Spartan Mentality CrossFit
Fitness Studiet Østergrave

Styrkeliste
- Bænkpres: 117.50
- Squat: 155.00
- Dødløft: 210.00

Galleri: Vis galleri (8)

Hej Andreas

Tusind tak for dit detaljerede svar! Det hjalp virkelig meget :) Jeg vil kigge på nogle af de programmer du nævnte, og evt. prøve at finde nogle af øvelserne på youtube. TAK!! :D

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

thenumbers skrev:Hej Andreas

Tusind tak for dit detaljerede svar! Det hjalp virkelig meget :) Jeg vil kigge på nogle af de programmer du nævnte, og evt. prøve at finde nogle af øvelserne på youtube. TAK!! :D

Det skal lige siges at alle jo kan lægge videoer på youtube, og alle er ikke lige gode. www.maxer.dk er i hvertfald iorden og der er en masse øvelser (alle de vigtigste). Det er Jacob beermann (europamester i styrkeløft), der instruerer de fleste af dem :)
Brugeravatar

Reputation point: 134

Træner her: FitnessDK Vallensbæk
Fjerritslev Motioncenter
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 104.50
- Squat: 132.50
- Dødløft: 167.50

Derudover - Som opvarmning så brug "Defrancos agile 8" fra T-nation (Youtube) og/eller "Større mobilitet i underkroppen" fra Maxer.dk

Samt lidt facepulls og scapula push-ups, måske et bar udadrotationer og indadrotationer i forholdet 2:1 hvor udadrotationer vægter størst. Så 2 sæt udadrotationer og 1 sæt indadrotationer fx.

Reputation point: 232

Styrkeliste
- Bænkpres: 102.50
- Squat: 210.00
- Dødløft: 220.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 4 gæster