Først og fremmest er det vel vigtigt, at finde ud af, hvor meget har jeg råd til at bruge? Og hvor kan jeg ellers spare henne i min husholdning? Her ser jeg el og vand bl.a. som et oplagt valg, der i længden kan give lidt flere penge på kontoen til alt det gode
Men nu tilbage til spørgmålene:
Hvad bruger du ca. for om måneden til kost, proteinpulver og diverse som har med din træning at gøre ??? For to personer har vi sat 2000 kr år om måneden til selve kosten. Herudover kommer så proteinpulver og vitamin/mineral og fiskeolie.
Til trods for vi begge er på en mindre diæt, det vil sige: Ingen løg i produkter, eller maden overhoved til min kæreste pga. allergi, samt alt med mælkeproteiner er udelukker for mit vedkommende også pga. allergi. (Specielt min allergi kan være lidt svær at omgåes billigt, i og med en liter (neutral) soyamælk f.eks. koster mellem 14-19 kr.) Trods dette så holder vi os inde for de 2000 kr, gerne med et overskud på 150-300 kr.
Vi lever ingen nød på nogen måde, der er plads til både sodavand og lidt gode sager i ny og næ, samt daglig frugt, grønt og en masse kød/æg
Hvad og hvordan holder du udgifterne i skak ??Nøglen i alt dette, er som der er blevet sagt, at være tilbudhaj. Brug lige den ekstra halve time på at tjekke reklamerne igennem, sammenlign
kg priserne på de enkelte råvare.
Opstil nogle retningslinjer for, hvor meget vil jeg max give for et kg hakket okse/svinekød eller kylling.
F.eks. køber jeg ikke kylling (frost), hvis det koster 50 kr, eller mere pr. kg.
Okse og svinekød (det magreste) er omkring 40-50 kr pr. kg før det ryger i kurven, mener jeg.
(iih.. blev lige lidt i tvivl, men det er deromkring)
Frugt og grønt kan også være en dyr fornøjelse, hvis man ikke kigger sig for. Mest frugten dog.
-Men men Fakta har f.eks 10 stk frug 15 kr i denne uge, gulerødder kan købes for 5 kr pr. kg i REMA. Kig i reklamerne og bestem, hvad skal denne uge byde på.
Sovs, salsa og andet til at peppe maden op, kan nemt og hurtigt laves selv.
Så handler det ellers bare om at fylde fryseren op, og bruge det man har. Udnyt dine rester, og ja. Det er slet ikke så svært, der skal bare lidt planlægning til.
Kan du give gode råd til andre for at holde igen på udgifterne ??Det overstående:
Planlægning, planlægning, planlægning.
Leg og vær kretiv med maden.
Udnyt dine rester.
Prøv nogle nye (billigere) mærker, istedet for de vante, måske er de slet ikke så tossede endda.
Ellers handler det bare om at spare, hvor man kan.
Hiv stikket ud for ting du ikke bruger, så det heller ikke står på standby og sluk alt det lys, som der alligevel ikke er behov for.
Spørg dig selv, har jeg behov for så langt et bad?
Løber vandet, når jeg vasker op/skræller kartofler/børster tænder, for i så fald. Sluk det, benyt opvaskebalje osv. Min svigerinde fortalte, at bare ved at ændre det, så cuttede de 400 kr. af vandregningen.
Lige et par sidste ord om kosttilskud:
Igen, vær kritisk med prisen med også kvaliteten. Bilka/Føtex osv har udemærkede kosttilskud (vitaminpiller osv) til en brøkdel af prisen i f.eks. matas. Plus der oftes også er tilbud, smiler. Det kan vi godt lide.
Proteinpulver, det kan jeg ikke give den store guideline. Jeg spiser udelukkende soyaprotein pga. min allegi, og den danske leverandør, som jeg tidligere benyttede har været udgået i et halvt år. Derfor har jeg prøvet produkter fra både en svensk og en engelsk side. Søg og du skal finde, for via. den engelske hjemmeside, der fik vi faktisk min kærestes proteinpulver, som vi normalt købte ved den danske leverandør til under halv pris.