Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1578
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1576

Følg bodybuilding.dk på

Oldtidskunskab eksamen.

Udskriv emne

Debat om løst & fast

Tilbage til Off topic

Hej. Jeg får hue på her den 22. efter en old eksamen.

Nogen der har erfaringer som de vil sprede ud over mig?

Reputation point: 35

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

bangsunei skrev:Hej. Jeg får hue på her den 22. efter en old eksamen.

Nogen der har erfaringer som de vil sprede ud over mig?

Hav styr på dit shit, min kammerat dumpede, fordi han ikke kunne perspektivere til noget og ikke havde styr på det.
Brugeravatar

Reputation point: 80

Kostplan: Ingen kostplan

Tænk at karakteren ikke er så vigtig igen, og så læs op på dit pensum. (iliaden, oldtidens græske kunst, arkaisk osv.)
Og så skriv vigtige begreber ned til de emner du kan trække: Areté, hybris, nomos, fysis, oligarki/aristokrati osv.

Reputation point: 255

Jeg var oppe i oldtidskundskab for 10 dage siden. Du har en times forberedelse, men skriv alligevel notater ned, så hurtigt som du kan. Tiden går markant hurtigere, end hvad man lige går og tror. Overvej gerne inden din eksamen, hvordan du vil afsætte din tid derinde. Jeg tror, jeg endte med at bruge et kvarter på indledningen, to kvarter på analysen og det sidste kvarter på diskussionen og perspektiveringen. Når jeg kigger tilbage, var det helt klart for meget tid på indledningen og for lidt tid på diskussionen og perspektiveringen. Grundet tidspresset blev mit oplæg desværre ikke uselvstændigt nok (især diskussionen, perspektiveringen og til dels også analysen).

Ned i teksten; op i karakter. Når du eksempelvis beskriver en person fra en tekst, bør du altid henvise til det sted i dit tekststykke, hvor du har fået denne information fra. Dette var noget, der desværre endte med at trække mig ned, da censor og lærer endte med at fiske det ud af mig.

Ydermere bør du også være forberedt på, at de også kan stille spørgsmål til teksten som en helhed og ikke kun dit tekststykke. Jeg blev spurgt ind til Jason, Zeus, Hera m.v., da jeg kom op i et tekststykke om Medea, selvom personerne ikke indgik i tekststykket. Lær også dine begreber og brug dem under fremlæggelsen. I mit tilfælde talte jeg om det apollinske versus dionysiske livssyn m.m.

Læs også gerne dine supplerende tekster så du kan perspektivere til dem. Skriv gerne noter ned til dem, hvis du har tid. Som perspektiverende værk trak jeg Hitlers syn på kvinders stilling i samfundet, og her kunne jeg heldigvis perspektivere til Aristoteles' og Platons kvindesyn, vel og mærke efter min lærer fiskede det ud af mig, fordi jeg havde læst op på det hjemmefra.

Find eventuelt en masse noter på nettet og gem dem på din pc på forhånd. Studieportalen har en masse gode noter, og mon ikke du har nogle bekendte, som kan forsyne dig med en masse noter. Jeg modtog heldigvis en masse fra nogle af de forrige års studerende og fra nogle bekendte fra andre skoler.

I sidste ende bør du også være opmærksom på, at det ofte kan spille en kæmpe rolle, hvilket emne du kommer op i. De elever fra min klasse, der trak filosofi, klarede sig markant dårligere end os, der trak Euripides' Medea, Homers Iliaden m.fl. Ikk' lad dig slå ud, hvis det ender med at gå dårligt, da nogle emner simpelthen bare er sværere end andre.
Sidst rettet af Mesud 21. jun 2015, 10:16, rettet i alt 1 gang.

Reputation point: 40

Træner her: Aarhus Athlet Klub

Jeg har en kammerat der efter ca. 4 old timer spurgte underviseren om hvad fanden det her var for noget lort. Han forstod ikke helt den alvor hvormed underviseren præsenterede oldgamle eventyr og røverhistorier som om det var de vise sten. 'Det er jo bare en slags oldschool H.C. Andersen undervisning. Vi kunne lige så godt tage vores serious face på og studere Totte maler'. Efter en del parlamenteren kom hun til at nævne, at det også handlede om kunst og at han kunne risikere at komme op i en vase til eksamen. 'Datér en vase?' *Indsæt rullende øjne og en fnysende lyd der signalerer foragt*

Efter den time kom han altid 10-15 min for sent til old, slæbende på en kakaomælk og et rundstykke som blev fortæret i timen. Han læste ingenting, men improviserede sig alligevel til et 5-tal til eksamen (gammel skala). Det var én karakter fra at være bestået, men trods alt rimelig ok for en der ikke havde læst ét ord af pensum.
Brugeravatar

Reputation point: 1285

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 152.50
- Dødløft: 202.00

Galleri: Vis galleri (30)
Kostplan: Ingen kostplan

Mit bedste råd er, at fyre den af når du får hue på - det er fedt!
Brugeravatar

Reputation point: 490

Træner her: Ultimate Gym

1. Styr på begreber
2. Styr på pensum, så du kan perspektivere til pensum. Det viser, at du vil det shit. Citater etc.
3. Have en plan for din times forberedelse.
4. Fremlæg med sikkerhed. 50% af karakteren er, at du styrer showet og er selvsikker. Ikke noget med "jeg tror" eller "jeg vil mene".. det du siger er rigtigt. Brug kropssprog.
5. Brug evt. et powerpoint med inddeling, så de kan se, hvad du fremlægger om. Det viser overskud og du tager censor/lære i hånden.
6. STRUKTUR! Jeg fik på et tidspunkt kun 7 fordi, at min struktur var lårt selvom min viden var til 12 (deres ord). Efter der var styr på struktur kørte det.

Dette har givet mig succes med alle mundtlige fremlæggelser i gymnasiet, hvor det kun var 10/12'taller når jeg førte denne plan.

Reputation point: 25

Logbog: Ingen logbog

Tilbage til Off topic

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 48 gæster