Jeg var oppe i oldtidskundskab for 10 dage siden. Du har en times forberedelse, men skriv alligevel notater ned, så hurtigt som du kan. Tiden går markant hurtigere, end hvad man lige går og tror. Overvej gerne inden din eksamen, hvordan du vil afsætte din tid derinde. Jeg tror, jeg endte med at bruge et kvarter på indledningen, to kvarter på analysen og det sidste kvarter på diskussionen og perspektiveringen. Når jeg kigger tilbage, var det helt klart for meget tid på indledningen og for lidt tid på diskussionen og perspektiveringen. Grundet tidspresset blev mit oplæg desværre ikke uselvstændigt nok (især diskussionen, perspektiveringen og til dels også analysen).
Ned i teksten; op i karakter. Når du eksempelvis beskriver en person fra en tekst, bør du altid henvise til det sted i dit tekststykke, hvor du har fået denne information fra. Dette var noget, der desværre endte med at trække mig ned, da censor og lærer endte med at fiske det ud af mig.
Ydermere bør du også være forberedt på, at de også kan stille spørgsmål til teksten som en helhed og ikke kun dit tekststykke. Jeg blev spurgt ind til Jason, Zeus, Hera m.v., da jeg kom op i et tekststykke om Medea, selvom personerne ikke indgik i tekststykket. Lær også dine begreber og brug dem under fremlæggelsen. I mit tilfælde talte jeg om det apollinske versus dionysiske livssyn m.m.
Læs også gerne dine supplerende tekster så du kan perspektivere til dem. Skriv gerne noter ned til dem, hvis du har tid. Som perspektiverende værk trak jeg Hitlers syn på kvinders stilling i samfundet, og her kunne jeg heldigvis perspektivere til Aristoteles' og Platons kvindesyn, vel og mærke efter min lærer fiskede det ud af mig, fordi jeg havde læst op på det hjemmefra.
Find eventuelt en masse noter på nettet og gem dem på din pc på forhånd. Studieportalen har en masse gode noter, og mon ikke du har nogle bekendte, som kan forsyne dig med en masse noter. Jeg modtog heldigvis en masse fra nogle af de forrige års studerende og fra nogle bekendte fra andre skoler.
I sidste ende bør du også være opmærksom på, at det ofte kan spille en kæmpe rolle, hvilket emne du kommer op i. De elever fra min klasse, der trak filosofi, klarede sig markant dårligere end os, der trak Euripides' Medea, Homers Iliaden m.fl. Ikk' lad dig slå ud, hvis det ender med at gå dårligt, da nogle emner simpelthen bare er sværere end andre.
Sidst rettet af
Mesud 21. jun 2015, 10:16, rettet i alt 1 gang.