Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69648 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1457
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1454

Følg bodybuilding.dk på

Optagelse af aminosyrer

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg faldt over et indlæg på siden hvori der var et link om fordøjelses enzymer og tænkte om der er nogen herinde som bruger fordøjelses enzymer som et tilskud når de indtager protein pulver og efter undersøgelsen på siden burde man højest indtage 15g protein pr. 1,5 time. Er der nogen der efterlever dette, eller hvordan og hvor meget protein indtager i?, fordeler i jeres indtagelse af protein pulver over dagen så i overholder de 15g pr time ? Ud fra undersøgelsen viste det sig også som jeg nævnte, at fordøjelses enzymer kan hjælpe med optagelsen af aminosyrer, men nok snak, ville være fedt at høre hvordan i forskellige gør..

Link til undersøgelsen: http://www.precisionnutrition.com/rr-whey-too-much

Martin
No pain, no gain.

Reputation point: 0

Geografisk sted: Klokkerholm

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg optager kun suplerende protein efter træning eller fx. på arbejde, blandet op med maltodextrin og vand.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Reputation point: 90

Geografisk sted: Lørenskog, Norge

Træner her: Fitness World - Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 240.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Chayen skrev:Jeg optager kun suplerende protein efter træning eller fx. på arbejde, blandet op med maltodextrin og vand.

Men hvordan er det fordelt ? hvor mange gram protein og hvor mange gram kulhydrat?
No pain, no gain.

Min vægt har intet batteri mere så det er på øjemål p.t. :D
Men ellers er det vel ca. 35-40 g protein og 15-20 g maltodextrin
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Chayen skrev:Min vægt har intet batteri mere så det er på øjemål p.t. :D

Hvis det et efter træning, så er det sq en mærkelig fordeling!

Efter træning skal kroppen have 0,25g protein per krops kilo og 1g kulhydrat per krops kilo.
The closer you are to failure, the closer you are to victory, it all depends on how closely you walk the line
Brugeravatar
Månedens skribent: Juni 2009

Reputation point: 5

Træner her: Frederikssund Motion Center ApS

Går ikke så meget op i hvad det PRÆCIS skal være, så går efter de ca. 35-40 g protein og så ca halvdelen maltodextrin da jeg ikke vil have for meget kulhydrat, da det jo hen ad dagen godt kan forekomme i store mængder :p
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Chayen skrev:Går ikke så meget op i hvad det PRÆCIS skal være, så går efter de ca. 35-40 g protein og så ca halvdelen maltodextrin da jeg ikke vil have for meget kulhydrat, da det jo hen ad dagen godt kan forekomme i store mængder :p

Det er efter træning det er vigtigst at få nogle hurtige kulhydrater. Det nærmest dumt ikke at indtage mere end 15g-20g. Men selvfølgelig, det op til dig.

Geografisk sted: Frederikssund

Styrkeliste
- Bænkpres: 105.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 145.00

Galleri: Vis galleri (1)

Jep det er det nemlig ;)

Jeg har det fint med det jeg optager, for træner heler ikke helt 100 % ordentligt lige nu..
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er jo sådan set et ret interessant studie. Jeg benytter mig selv ikke af de store mængder protein i mine shakes, fordi der ikke er nogen effekt at se på proteinsyntesen i andre forsøg. Det kan jo være vi har en forklaring på hvorfor her, og måske er det også derfor mælk vinder over valle når man sammenligner.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Er lidt usikker på om om jeg har forstået det rigtigt. Kan man med fordel tage kassein efter træning for at kroppen har noget at arbejde med i længere tid? ved godt det meget dyre, men rent teoretisk?

Styrkeliste

Så vidt jeg ved skal man efter træning have noget hurtigt-optageligt protein, og ikke langsomt optageligt som kassein hvilket primært er beregnet til at tage før man går i seng.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Xiva skrev:
Chayen skrev:Min vægt har intet batteri mere så det er på øjemål p.t. :D

Hvis det et efter træning, så er det sq en mærkelig fordeling!

Efter træning skal kroppen have 0,25g protein per krops kilo og 1g kulhydrat per krops kilo.

Så lige i min log at jeg netop brugte den fordeling du der hentyder til, da jeg kørte seriøs træning :p
Der er bare ikke helt så meget tid til at træne ordentligt for mig p.t og derfor er det jeg køre en lidt anden fordeling :)
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Problemet i det med at kroppen skal bruge hurtigt optagelige proteiner er jo fokus i den undersøgelse jeg linkede, da kroppen kun kan optage ca. 15 g. protein pr 1½ time er det godt med langsomt optagelige proteiner hvis altså det overhovedet kan tage mere end 1½ time at fordøje de langsomt optagelige proteiner, hvis vi f.eks. siger at det tager 3 timer at fordøje 30g kasein protein ville det jo være ideélt, hvis denne undersøgelse overhovedet holder selvfølgelig. Men synes det kunne være interessant hvis der er nogen herinde på siden som bruger fordøjelses enzymer som kosttilskud for at få mere ud af deres protein.
No pain, no gain.

Marn06 skrev:Problemet i det med at kroppen skal bruge hurtigt optagelige proteiner er jo fokus i den undersøgelse jeg linkede, da kroppen kun kan optage ca. 15 g. protein pr 1½ time er det godt med langsomt optagelige proteiner hvis altså det overhovedet kan tage mere end 1½ time at fordøje de langsomt optagelige proteiner, hvis vi f.eks. siger at det tager 3 timer at fordøje 30g kasein protein ville det jo være ideélt, hvis denne undersøgelse overhovedet holder selvfølgelig. Men synes det kunne være interessant hvis der er nogen herinde på siden som bruger fordøjelses enzymer som kosttilskud for at få mere ud af deres protein.

Man kan ikke sige at ''kroppen'' kun kan optage 15 g. protein pr 1,5 time.
Dvs. et muskelbundt på 120 kg kun kan optage dette og en tynd dreng ligeledes?
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Chayen skrev:
Marn06 skrev:Problemet i det med at kroppen skal bruge hurtigt optagelige proteiner er jo fokus i den undersøgelse jeg linkede, da kroppen kun kan optage ca. 15 g. protein pr 1½ time er det godt med langsomt optagelige proteiner hvis altså det overhovedet kan tage mere end 1½ time at fordøje de langsomt optagelige proteiner, hvis vi f.eks. siger at det tager 3 timer at fordøje 30g kasein protein ville det jo være ideélt, hvis denne undersøgelse overhovedet holder selvfølgelig. Men synes det kunne være interessant hvis der er nogen herinde på siden som bruger fordøjelses enzymer som kosttilskud for at få mere ud af deres protein.

Man kan ikke sige at ''kroppen'' kun kan optage 15 g. protein pr 1,5 time.
Dvs. et muskelbundt på 120 kg kun kan optage dette og en tynd dreng ligeledes?

nej selvfælgelig svinge det fra person til person. Specielt alt efter hvor stor man er. Men vi bliver jo nød til at gå ud fra det der står i artiklen nu det er den tråden omhandler.

Styrkeliste

Du skal tænke på at kroppen netop har brug for protein LIGE efter træning i det man kalder 'Window of opportunity' og derfor vil protein optaget efter denne periode ikke blive optaget lige så godt som lige efter træning. Det er altså bedre at optage hurtigtoptageligt protein, for at kunne ramme det her vindue.
Chayen Daniel Kashi
Fysioterapeut.
Brugeravatar

Styrkeliste

Hm, the open window of opportunity som finder sted efter hårdt arbejde, er et udtryk for forhøjet insulin-niveau i blodet, og da insulin er et anabolt hormon, har det en positiv receptoraffinitet i musklerne for både fedt, kulhydrat og proteiner.
Men det er også vigtigt at huske på at vinduets primære funktion er at fylde musklernes glykogen lagre, hvilket bedst klares med monosakkarider (hurtige kulhydrater) i vinduet. naturligvis kan kreatinphospat, protein, triglycerider og med fordel indtages med henblik på hurtigere restitution og derved hurtigere superkompensation for BB'ere.

Jeg ved at protein nedbrydes af pepsin og saltsyre, men har ikke hørt om hurtigt nedbrydelige proteiner, men det lyder spændende. Vil prøve at finde noget om det på nettet.
Jeg har derimod læst om komplette (essentielle) og ikke-komplette proteiner, hvor af de komplette altid bør prioriteres.
Fear accompagnies the possibility of death,
calm shepherds it's certainty
Brugeravatar

Geografisk sted: Valby

TK421 skrev:Jeg ved at protein nedbrydes af pepsin og saltsyre, men har ikke hørt om hurtigt nedbrydelige proteiner, men det lyder spændende. Vil prøve at finde noget om det på nettet.
Jeg har derimod læst om komplette (essentielle) og ikke-komplette proteiner, hvor af de komplette altid bør prioriteres.

Undskyld jeg svarer så sent, snakker heller ikke om hurtigt nedbrydelige proteiner men om fordøjelses enzymer der øger nedbrydningen af proteiner og burde dermed øge optagelsen af proteiner eller aminosyrer.. og da det jo er optagelsen af aminosyrer som er vigtigt for os bodybuilders, burde en blanding af fordøjelses enzymer og protein være klart at fortrække ud fra artiklen. I snakker om at et stort muskelbundt kan optage flere proteiner end en bette splejs men for at optage protein skal det fordøjes altså omdannes til aminosyrer før det kan optages af kroppen. Ser dog god grund til at tro at en bette splejs kan fordøje lige så meget protein som et stort muskelbundt da det jo er maven der fordøjer proteinen og ikke biceps :). Burde man så ikke indtage protein sammen med fordøjelses enzymer hvis det altså overhovedet er muligt for normale mennesker at optage mere end de 15g pr. 1,5 time eller hvad nu artiklen siger? Ved ikke om dette virker som nonsens eller om der er nogen der forstår min pointe, men her har i det :D.
No pain, no gain.

I snakker om at et stort muskelbundt kan optage flere proteiner end en bette splejs men for at optage protein skal det fordøjes altså omdannes til aminosyrer før det kan optages af kroppen.

Taler du om optagelsen af aminosyrer fra tarmen eller de aminosyrer der i musklerne benyttes i proteinsyntesen?
Du kan godt regne med at, den lille mand er ligeså god til at optage aminosyrerne som det store brød. Kroppen vil som udgangspunkt optage det hele for så evt. at deponere det overskydende.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: København

JensL skrev:
I snakker om at et stort muskelbundt kan optage flere proteiner end en bette splejs men for at optage protein skal det fordøjes altså omdannes til aminosyrer før det kan optages af kroppen.

Taler du om optagelsen af aminosyrer fra tarmen eller de aminosyrer der i musklerne benyttes i proteinsyntesen?
Du kan godt regne med at, den lille mand er ligeså god til at optage aminosyrerne som det store brød. Kroppen vil som udgangspunkt optage det hele for så evt. at deponere det overskydende.

Optagelsen af aminosyrer fra tarmen.
No pain, no gain.

Der er ingen grund til at tro at en stor man kan optage mere protein end en lille. Måske en høj mand i forhold til en kort, men størrelsen på ens muskler har ikke noget at sige her - det drejer sig om længden af tarmsystemet.

Med hensyn til de 15 g pr 1.5 time, så syntes jeg det er strengt at sætte som absolut værdi. Værdien er lav, fordi transithastigheden er stor. Dvs. at på tom mave vil en tyndtflydende væske nok fare for hurtigt igennem til at proteolytiske enzymer kan nå at følge med. Ved at tilsætte fordøjelsesenzymer til en shake vil man ikke kunne påvirke transithastigheden, men man vil kunne accelerere proteolysen og dermed forbedre optaget.

Problemet med disse foreløbige konklusioner er først og fremmest at vi meget sjældent faster. Transithastigheden for tyndtflydende væsker i et totalt tomt system har én værdi, men den værdi er ikke overførbar til alle os der spiser en gang imellem. Mad vil sænke transithastigheden, men det vil naturligvis også påvirke enzymaktiviteten (eller man kunne forstille sig der var en ren rummelig blokering).

Pointen er bare at det ikke er så simpelt som man skulle tro.
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Pointen er bare at det ikke er så simpelt som man skulle tro.

Men hvad vil du så sige til idéen om at indtage ca. 25-30g protein hver time efter træning i en 4 timer så man har indtaget 100-120g protein. Vil kroppen kunne optage al den protein ? De skriver jo på de fleste sider hvor de sælger protein pulver at man burde indtage 1,5-2,5g pr kg krops vægt om dagen. Hvis vi siger personen her vejer 65 vil det passe sådan rimeligt. Men er det en god ide at fordele proteinen over 4 timer eller ?
No pain, no gain.

Hvad i alverden ville dog få dig til at indtage 25-30g protein i timen?
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Hvad i alverden ville dog få dig til at indtage 25-30g protein i timen?

Hvad mener du? er det for meget at indtage 25-30g eller hvad ? du snakkede jo om at det ikke var så simpelt at sige at man højest kan fordøje 15g protein pr halvanden time og da jeg ser det som en ret lille værdi tænkte jeg at man ved denne indtagelse ville opnå en indtagelse af den anbefalede mængde protein.
No pain, no gain.

Jeg undrer mig over hvordan du kommer fra, at grænsen gik på 15g pr 1.5 time til nu at ville spise 25-30 i timen?

At man skal have 1.5g protein pr kg kropsvægt nødvendiggører slet ikke at man er nød til at spise 100 af dem i løbet af fire timer. I lyset af de resultater der, vil jeg faktisk mene tværtimod.
- The Juice
Brugeravatar
Moderator

The Gym

Styrkeliste

Smeden skrev:Der er ingen grund til at tro at en stor man kan optage mere protein end en lille. Måske en høj mand i forhold til en kort, men størrelsen på ens muskler har ikke noget at sige her - det drejer sig om længden af tarmsystemet.

Med hensyn til de 15 g pr 1.5 time, så syntes jeg det er strengt at sætte som absolut værdi. Værdien er lav, fordi transithastigheden er stor. Dvs. at på tom mave vil en tyndtflydende væske nok fare for hurtigt igennem til at proteolytiske enzymer kan nå at følge med. Ved at tilsætte fordøjelsesenzymer til en shake vil man ikke kunne påvirke transithastigheden, men man vil kunne accelerere proteolysen og dermed forbedre optaget.

Problemet med disse foreløbige konklusioner er først og fremmest at vi meget sjældent faster. Transithastigheden for tyndtflydende væsker i et totalt tomt system har én værdi, men den værdi er ikke overførbar til alle os der spiser en gang imellem. Mad vil sænke transithastigheden, men det vil naturligvis også påvirke enzymaktiviteten (eller man kunne forstille sig der var en ren rummelig blokering).

Pointen er bare at det ikke er så simpelt som man skulle tro.

Du har helt sikkert ret i transithastigheden osv. men hvor begræsende er denne faktor i forhold til det protein som så endelig er nået i blodbanen.. Kunne man få nogen ca. tal på hvor meget protein man så kan optage.. evt shake kontra almindelig (solid) føde? :) estimater..
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

Smeden skrev:Jeg undrer mig over hvordan du kommer fra, at grænsen gik på 15g pr 1.5 time til nu at ville spise 25-30 i timen?

At man skal have 1.5g protein pr kg kropsvægt nødvendiggører slet ikke at man er nød til at spise 100 af dem i løbet af fire timer. I lyset af de resultater der, vil jeg faktisk mene tværtimod.

Nej det har du ret i men var egentlig også nogle tal jeg slyngede lidt løst frem men det korte af det lange er. Hvis man ud fra artiklen kun kan fordøje 15g protein pr 1.5 time og dermed kun optage 15g protein pr 1.5 time burde man vel fordele sit protein indtag over længere tid med doseringer på de ~15g pr 1.5 time. Nu tænker jeg at kroppen godt kan optage mere end 15g protein pr 1.5 time men at problemet ligger i at den ikke kan fordøje det hurtigere og ud fra artiklen vil 5g fordøjelse enzymer sammen med ens protein pulver kunne øge denne fordøjelse med 127%. Hvis dette er fakta ville jeg se det som et utroligt godt supplement.
No pain, no gain.

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 34 gæster