Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 834
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 832

Følg bodybuilding.dk på

Opvarmning til SL5*5

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej alle

Efter maveoperation skal jeg i gang med at løfte igen. Inden operationen var jeg startet med SL5*5 da jeg kun har mulighed for at træne 3 gange om ugen og tiden er knap. Desuden synes jeg godt om simpelheden i programmet.

Indtil nu har jeg varmet op på en crosstrainer i 5-8 minutter og så taget et sæt med ca halv vægt af mine worksets.

Men så læste jeg denne:

apropos.php?page=84

Her skriver forfatteren følgende:
Lad din opvarmning være specifik. Hvis tid er et problem for dig og du har 3 træninger om ugen skal ordet "foamroller" knap eksisterer i dit ordforråd - med mindre du har et konkret problem som skal rehabbes. Non-specifik opvarmning, random udstræk og sving med kroppen er spild af tid. Hvis tid er et problem vil den specifikke øvelse være opvarmning nok for den rutinerede løfter.

Dette forstår jeg som at et par opvarmingssæt i de forskellige øvelser vil være nok opvarmning og så droppe crosstraineren.

Hvad mener I, vil det være nok/bedre opvarmning for mig? Det skal dog siges at jeg ikke er specielt rutineret men har fået instruktion i de forskellige øvelser af en kompetent person (ikke FW personale eller lign).

Eller vil der være opvarmning der er bedre uden at jeg skal bruge 15 minutter på det.

Allan

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Du kan godt "nøjes" med at løfte vægte som opvarmning.
Det gør jeg selv altid, og det er jeg ret sikker på mange andre også gør.
Bare sørge for at varme de muskler/led op som du skal bruge i en given øvelse.
F.eks. vha. et par sæt med lavere vægt som du gradvis bygger op til dit working set.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Er tid et problem for dig?
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Legend skrev:Er tid et problem for dig?

Ja... Kone, tre børn, hund og et arbejde der PT kræver noget mere end 37 timer på ugebasis.

Så jeg prøver at få udnytte min tid bedst muligt, og synes det er "sjovere" at skulle tage et par opvarmningsæt end at skulle tage 5-8 minutter på crosstraineren som jeg gør nu.

Men går det ud over resultatet kan det jo være ligemeget.

Eller måske der skal noget andet opvarmning til.

Allan

Med et par dynamiske mobilitetsøvelser supersættet med reps med tom stang kan du varme helt fint op.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Legend skrev:Med et par dynamiske mobilitetsøvelser supersættet med reps med tom stang kan du varme helt fint op.

Har ingen erfaring med dynamiske mobilitetsøvelser så hvad anbefaler I her?

Allan

Al2 skrev:Har ingen erfaring med dynamiske mobilitetsøvelser så hvad anbefaler I her?
Du kan finde inspiration her: http://maxer.dk/videoer/mobilitet-i-und ... 7-øvelser :)
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 55

Geografisk sted: København

Træner her: Tårnby Styrkeløfter Klub
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 170.00
- Squat: 302.50
- Dødløft: 292.50

men hans tid er netop givet bedre ud kun med opvarmnings sæt og lidt cardio.

så drop sving og mobilitets øvelserne

Reputation point: 50

RuneB skrev:men hans tid er netop givet bedre ud kun med opvarmnings sæt og lidt cardio.

Mobilitetsøvelser overgår langt cardio til generel opvarmning. Der er ikke nogen der siger at man skal bruge 20 min på at komme +10 øvelser igennem, men evt bare noget squat-2-stand og nogle mountain climbers - lidt frisk tilgang til det så får du endda pulsen op
[insert annoying GIF]
Brugeravatar

Reputation point: 25

point med opvarmningen er primært en temperatur stigning lokalt i muskulaturen der øger performance og nedsætter skades risikoen. Der sådan set rimeligt entydigt i forskningen.

Mobilitet arbejde har til formål at tilvende kroppen til et givent stræk hvilket blandt andet nedsætter stræk tolerance. Der sker dog ingen vævs ændringer. Hvorvidt der kommer varm lokalt afhænger af udførsel. Ligeledes om der er en hurtig intensitet stigning osv.

skal der ske vævsændringer skal strækket være mere statisk og så mister man varmen.

så ja mobilitet arbejde kan virke.. langt de fleste fucker det op.. Maxer ideer er fin men der snakkes ikke om udførsel og vigtigheden af varme.. hvoraf det er vigtig udførslen er dynamisk, progressiv i tempo hårdhed og størrelse af stræk.

jeg understreg lige:

1. VARM gør dig stærkere! hurtigere og nedsætter din skades risiko!
2. VARM øge mængden af synovial væske i de bevægede led som blandt andet ernære ledbrusken. Det vil du meget gerne have!

så mobilitetstræning, ja både og

let cardio hvor du får sved på panden. et must!

MisMiv skrev:
RuneB skrev:men hans tid er netop givet bedre ud kun med opvarmnings sæt og lidt cardio.

Mobilitetsøvelser overgår langt cardio til generel opvarmning. Der er ikke nogen der siger at man skal bruge 20 min på at komme +10 øvelser igennem, men evt bare noget squat-2-stand og nogle mountain climbers - lidt frisk tilgang til det så får du endda pulsen op

og nej dit indlæg giver ikke mening.

fordi du ikke nævner varme.

det er sådan set bare et rigtigt dårligt råd.

Legend skrev:Med et par dynamiske mobilitetsøvelser supersættet med reps med tom stang kan du varme helt fint op.

nej

RuneB skrev:
MisMiv skrev:

og nej dit indlæg giver ikke mening.

fordi du ikke nævner varme.

det er sådan set bare et rigtigt dårligt råd.

Er du gal en agressiv attitude du lægger for døren. Nej, jeg nævner ikke varme, hvorfor gør det rådet dårligt?

Som jeg ser det kan du lige så godt lave nogen dynamske stræk i et tempo der varmer dig op systemisk, i stedet for at sidde på en cykel eller andet - på den måde får du lidt stræk med ind over, hvilket jeg er overbevist om rigtig mange begyndere/letøvede har godt af.
[insert annoying GIF]
Brugeravatar

Reputation point: 25

RuneB skrev:point med opvarmningen er primært en temperatur stigning lokalt i muskulaturen der øger performance og nedsætter skades risikoen. Der sådan set rimeligt entydigt i forskningen.

Javel!

2. VARM øge mængden af synovial væske i de bevægede led som blandt andet ernære ledbrusken. Det vil du meget gerne have!

javel, hænger godt sammen med dit første udsagn!

WTF??????

Nu er det ikke for at tage pis på det hele eller noget, men jeg synes ikke lige det umiddelbart giver mening.
Brugeravatar

Det er sjovt, jeg er altid meget varm og sveder (let) efter min foam og mobilitetsøvelser. Er det så helt forbudt? Man skal KUN bliver varm?
Brugeravatar

Reputation point: 235

Geografisk sted: Vesterbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 9.00
- Squat: 18.00
- Dødløft: 27.00

debatten her på bb.dk kommer jo ikke igang før folk føler så trådt over tæerne. jeg er meget sødere IRL... real internet warrior :D

anyways det giver da fint mening det jeg skriver, men jeg præcisere lige.

Hvis du kan arrangere din dynamisk opvarmnings således at den varmer dig generelt op og du får trænet noget alment motorisk, og får bevægede ledemde langsommere i en større yderstilling så er det super. Bedre end cardio. Det er dog ikke det jeg ser i centrene. Dvs. alt fra crossfit centre, vægtløfter, styrkeløfter og fitness center.. ser jeg hvad jeg vil mene er mangelfuld opvarmning (og jeg vil mene at den er understøttet af forskningen og mine egne erfaring som aktiv) og folk har alt for lidt tøj på når de træner. Jeg kommer selv fra en sprinter baggrund og kunne den gang aldrig drømme om under 30 min aktiv opvarmning, mere tøj på imellem sættene etc.

Tonen i jer andres indlæg understreg ikke behovet for at man skal sikre sig at få varmen. Sved på panden.

Herudover så er mobilitetstræning overvurderet. Det giver ikke det som 99% af folk herinde på bb.dk tror den giver. Som sagt tidligere, ingen vævsændringer.
Sidst rettet af RuneB 18. feb 2014, 23:19, rettet i alt 1 gang.

Kidd skrev:Det er sjovt, jeg er altid meget varm og sveder (let) efter min foam og mobilitetsøvelser. Er det så helt forbudt? Man skal KUN bliver varm?

nej men det er en prioritering af tid. Jeg tvivler på foam rollerene gør noget får dig i forhold til at få bevæget ledende tilstrækkeligt igennem og få varme i kroppen.
Som Simon skriver i apropos.. så er foam rolling ikke det primære. Hvis du har tid og kan opvarme i længere tid så er foam rolling sikkert great.

Twisted skrev:
RuneB skrev:point med opvarmningen er primært en temperatur stigning lokalt i muskulaturen der øger performance og nedsætter skades risikoen. Der sådan set rimeligt entydigt i forskningen.

Javel!

WTF??????

du tænker at let cardio ikke giver sved på panden?

anyways vi skal have en temperatur stigning. Det behøver ikke være allout HIIT inspirede. Det kan bare være noget let cardio (60-70 af pulsreserven)

jeg har selv brugt det da jeg lært VL at jeg tog en børnestang og varmede op med den.. Fokus var så det skulle være dynamisk progression i yderstilling. Masser sæt skiftende imellem en masse forskellige øvelser. Jeg havde haft bedre af at start med lidt jog og så lave det andet efter..

Jeg tænkte at det lå implicit i ordet opvarmning at det handlede om at varme op. Når man varmer noget op er det primære st det bliver opvarmet, altså varmere. :)

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

RuneB skrev:
Twisted skrev:

Javel!

WTF??????

du tænker at let cardio ikke giver sved på panden?

anyways vi skal have en temperatur stigning. Det behøver ikke være allout HIIT inspirede. Det kan bare være noget let cardio (60-70 af pulsreserven)

Nej, jeg undre mig over at du lægger ud med, at pointen med opvarmning er varme muskelen op lokalt, og slutter af med at cardio er et must!

Jeg ville ikke føle mig opvarmet i f.eks. skulderledet hvis jeg have siddet på en motionscykel i 10 min uanset hvor aggressivt jeg er gået til den.
Brugeravatar

God point. Så obs på at man skal varmes op lokalt i muskulaturen. Altså bruge den pågældende muskulatur.

Opvarmning bør derfor bygges op således:
Generel opvarmning gerne inkludrende alle større led
Progressiv dynamisk del
Lokal opvarmning på nødvendig muskulatur.

Point her er jo også at man kan få en masse Gpp arbejde ind.

Legend. Ja men f.eks butchers og sl kreds så er det jo sjældent men ser at det er fokus. Tilgengæld ligger folk og humper deres foam rollers og går rundt i for lidt tøj. I butchers bør man minimum træne med hue, lange tigths, lang ærmet undertrøje og en kraftig mellem trøje. Har man lange pause bør man tag en jakke på.

Og selvom det ligger implicit så ser man det sjældent at folk er obs på det.

Min gamle træner var så også nazi på området så jeg for tiks (næsten da :D)når jeg ser folk i for lidt tøj. Effekt af 13 år med den samme træner.

RuneB skrev:Legend. Ja men f.eks butchers og sl kreds så er det jo sjældent men ser at det er fokus. Tilgengæld ligger folk og humper deres foam rollers og går rundt i for lidt tøj. I butchers bør man minimum træne med hue, lange tigths, lang ærmet undertrøje og en kraftig mellem trøje. Har man lange pause bør man tag en jakke på.

Så sent som i dag trænede jeg i joggingbukser, shorts, t-shirt, langærmet t-shirt, kasket og sådan et "halsrør". Det var ok, men jeg kunne godt have brugt et par tights. Jeg kørte endda med P60.

Jeg kan godt lide at være pakket ind, men jeg bliver også snart 35.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Da jeg var aktiv lavede vi

10 min jog
Statisk stræk
Kort styrke cirquit
dynamisk stræk øvelser
Koordinations øvelser (knæløft etc.)
Stigningsløb

Og så f.eks.

Hækkehop
6x120m p3

Styrke.

Tid ialt: 2-3 timer.

Og en hue + langærmet trøje udover

Rune: som du selv så for nylig har jeg gerne både hue og sweatshirt på. :)

Som Rune også delvist antyder er opvarmningssæt også (sjovt nok) en del af opvarmningen. Den del, der sørger for specifik opvarmning af relevante muskelgrupper.

På samme måde som en sprinter lave stigningsløb og andet, laver en "løfter" opvarmningssæt.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Styrkeliste

Det er selvfølgelig rigtig dumt at have for meget tøj på hvis man skal lave noget hvor for meget varme nedsætter præstationen.

Legend skrev:Rune: som du selv så for nylig har jeg gerne både hue og sweatshirt på. :)

Som Rune også delvist antyder er opvarmningssæt også (sjovt nok) en del af opvarmningen. Den del, der sørger for specifik opvarmning af relevante muskelgrupper.

På samme måde som en sprinter lave stigningsløb og andet, laver en "løfter" opvarmningssæt.

Det så jeg godt :) i like!

Præcis (og koordination). Ligeledes kan den dynamisk del også klares med opvarmnings sæt. Da man kan styre tempoet lidt nemmere. Med sprint er det dig rart at have noget dynamisk og statisk stræk foregående.

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster