Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1315
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1312

Følg bodybuilding.dk på

Paleo diæt

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Har en ven som træner i butchers lab som efter opfordring derfra er startet på en paleo diæt.
I korte træk omhandler diæten man skærer ned på carbs, og tilgengæld spiser protein og fedt - da kroppen selv er i stand til at omdanne fedt til kulhydrater. Dette betyder han nu undgår ting som brød, pasta, kartofler(stivelse generelt) og bestemte grøntsager - samtidig bestod hans morgenmad af 150g. bacon, 2 æg og 1/4 l. fløde.
Dette strider jo stort set imod alt hvad jeg har lært, og minder af noget Atkins lignende.. men han hævder allerede at kunne se resultater, og fortalte denne Paleo kur var ganske populær i butchers.. og ganske rigtigt anbefaler de den på deres hjemmeside:

http://www.butcherslab.dk/crossfit/knowledge <- under nutrition, her står alting også meget bedre forklaret.

Først og fremmest kunne det være rigtig spændende at høre fra en som har været på kuren, men dernæst vil jeg også gerne høre jeres mening omkring hvorfor denne kur er god / elendig, hvorfor den virker, og evt. hvorfor det er bedre at cutte traditionelt, fremfor med denne diæt?

Reputation point: 15

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Maskinen skrev:Har en ven som træner i butchers lab som efter opfordring derfra er startet på en paleo diæt.
I korte træk omhandler diæten man skærer ned på carbs, og tilgengæld spiser protein og fedt - da kroppen selv er i stand til at omdanne fedt til kulhydrater. Dette betyder han nu undgår ting som brød, pasta, kartofler(stivelse generelt) og bestemte grøntsager - samtidig bestod hans morgenmad af 150g. bacon, 2 æg og 1/4 l. fløde.
Dette strider jo stort set imod alt hvad jeg har lært, og minder af noget Atkins lignende.. men han hævder allerede at kunne se resultater, og fortalte denne Paleo kur var ganske populær i butchers.. og ganske rigtigt anbefaler de den på deres hjemmeside:

http://www.butcherslab.dk/crossfit/knowledge <- under nutrition, her står alting også meget bedre forklaret.

Først og fremmest kunne det være rigtig spændende at høre fra en som har været på kuren, men dernæst vil jeg også gerne høre jeres mening omkring hvorfor denne kur er god / elendig, hvorfor den virker, og evt. hvorfor det er bedre at cutte traditionelt, fremfor med denne diæt?

Jeg kan fortælle din ven at det bestemt ikke er "Paleo" at spise en morgenmad som denne. 1: Bacon er ikke anbefalet i Paleo. 2: Fløde er slet ikke anbefalet (Ingen mælkeprodukter og kun sundt fedt).

Derudover handler det ikke om at skære ned på kulhydraterne, men om at vælge de korrekte kulhydrater.

Din ven skulle tag og købe bøgerne omkring Paleo, hvis han ønsker at bruge denne tilgang til kost.

/CJ

Edit: Jeg tager udgangspunkt i klassisk Paleo og ikke de nyere tilpassede versioner når du skriver Paleo.
Månedens skribent: August 2008 Månedens skribent: Oktober 2008 Månedens skribent: Januar 2009

Reputation point: 10

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Dette står på siden jeg henviste til:
Jeg følger Harris, Sisson mf., med et indtag af kun fede mælkeprodukter, der næsten udelukker casin og lactose (der er de to mistænkte stoffer). Indtag af fede mælkeprodukter er en god/nem måde at mindske indtaget af kulhydrater og det smager godt. Sig velkommen til smør, ghee, fløde 38, cremefraiche 38, græsk yoghurt 38 og fed ost...

- Det er en variant af paleo introducceret af en Kenneth Dehn..
For 4 måneder siden skiftede jeg paleo-lejr, til en mindre dogmatisk og mere videnskabelig tilgang til emnet. ”Science first, paleolithic antropology second” – det lyder godt i mine øre. Efter dette princip kan moderne fødevarer spises, så længe de ikke har en direkte sammenhæng med livsstilssygdomme og passer ind i en paleolitisk metabolisme. Vi skal altså ikke lege/emittere hulemænd, men blot genskabe vores oprindelige metabolisme og undgå usunde/næringsfattige fødevarer.

Nu træner du jo på rimelig høj plan, er dette noget professionelle bruger - og hvad er holdningen generelt til det?

Reputation point: 15

http://www.t-nation.com/free_online_art ... n_improved

Der står lidt om det, dog ved jeg ikke hvor meget man kan lægge i t-nation

Damsgaard.
Set the record straight.
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: AK Nordland

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 220.00

Maskinen skrev:

Nu træner du jo på rimelig høj plan, er dette noget professionelle bruger - og hvad er holdningen generelt til det?

Der er mange veje til Rom. Nogen fungere supergodt på IF, andre på klassisk kost ala 40/40/20, andre på Paleo tilgangen. Det handler om at tilpasse kosten til hver enkel ud fra personen, hans erfaring, mål, hverdag osv.

Paleo virker rigtig godt for mig, måske mindre godt for andre :)
Månedens skribent: August 2008 Månedens skribent: Oktober 2008 Månedens skribent: Januar 2009

Reputation point: 10

Træner her: Ultimate Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 200.00

Det er sjovt som alle har så travlt med at kalde deres underlige spiseformer noget underligt, for at retfærdiggøre at drikke masser af fløde og spise meget smør... Jesus.
Det kan godt være man har fundet ud af at mættet fedt ikke er så farligt som tidligere antaget, men konsensus er nu stadig at et højt indtag er forbundet med øget risiko for kardiovaskulære komplikationer...
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

Dingo skrev:Det er sjovt som alle har så travlt med at kalde deres underlige spiseformer noget underligt, for at retfærdiggøre at drikke masser af fløde og spise meget smør... Jesus.
Det kan godt være man har fundet ud af at mættet fedt ikke er så farligt som tidligere antaget, men konsensus er nu stadig at et højt indtag er forbundet med øget risiko for kardiovaskulære komplikationer...

sidespring

Hvor kan jeg læse om at mættet fedt ikke er så farligt som man har antaget tidligere?
"We're winners, man. f**king winners, YEAH"
Brugeravatar

Geografisk sted: Næstved

Logbog: Ingen logbog

Bruce Kibbutz skrev:
Dingo skrev:Det er sjovt som alle har så travlt med at kalde deres underlige spiseformer noget underligt, for at retfærdiggøre at drikke masser af fløde og spise meget smør... Jesus.

sidespring

Hvor kan jeg læse om at mættet fedt ikke er så farligt som man har antaget tidligere?

Lidt her
http://nyheder.ku.dk/alle_nyheder/2010/ ... ettetfedt/

Eller "ikke så farligt" er måske lidt for firkantet sagt. Farligt er også et lidt stærkt ord at bruge... Man er blot blevet opmærksom på at mættet fedt sandsynligvis kan opdeles i flere "grupper" og måske ikke bare kan skæres over én kam mht dets usunde virkninger

En fin artikel er der også på motion online
http://www.motion-online.dk/kost_og_kos ... unde_fedt/

Dette er ikke startskud til at man skal vælte sig i smør, fløde og sødmælk, og man skal selvfølgelig også stadig tage kalorierne i fedtet i betragtning, uanset type. Der er stadig konsensus om at mættet fedt forværrer kolesteroltallet (faktisk i højere grad end selve kolesterolindholdet i maden), og har en dårlig virkning på indholdet af LDL kolesterol i blodet ved blandt andet at hæmme nogle LDL receptorer i leveren, samt at umættet fedt, især marine fedtsyrer, gavner hjertet og det resterende kredsløb. Men man skal ikke være bange for at stege sin bøf i 10 g smør hvis det er det man kan lide. Fedtopsugningen i kødet er egentlig også ret lille, så medmindre man er 100% fanatisk med alle andre faktorer, så ser jeg ingen problemer i lidt smør til at stege bøffer i.
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Galleri: Vis galleri (18)

http://www.marksdailyapple.com/

Gennemført og nem hjemmeside med masser af information om den traditionelle Paleo diæt, hvis nogen er interesseret.

Træner her: Power Gym

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

iøvrigt ville jeg nu mene at det altid er en god ide at få carbs, selv de badlyste hurtige af slagsen omkring heftige træninger med udtalt anaerob komponent.. Palermo eller ej ;o)
Følg min blog:
Kropblog.dk (nu med liv igen ;o)

Kontakt mig for bud på personlig træning, træningsvejledning og kostvejledning
Månedens skribent: November 2007
Redaktør

Reputation point: 55

Geografisk sted: Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 135.00
- Squat: 180.00
- Dødløft: 220.00