Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 888
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 886

Følg bodybuilding.dk på

Pogressions cyklus vs. tung træning.

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

HEJ

Det undrer med lidt, hvis man læser i artikler under interiews, de personer der er interiewet siger næsten alle de træner tungt hele tiden?

De har trods alt også resultater med sig. Er det fordi de er på noget de kan det? for jeg synes da det stemmer i mod med teorien om progressions cyklus og alt det, som hele tiden bliver fremhævet her på siden.?

Jeg har også selv kørt igennem to progressionscyklusser, men synes altid jeg er størst når den tunge træning har sat ind sidst i ugerne.

Har også snakket med min fætter som har været bodybuilder og udsmider og han siger også tung og hård træning er det eneste...?

synes også at jeg i de første uger, hvor der bliver kørt med lettere vægte har tendens til få en noget højere fedtprocen, netop fordi jeg ikke for brugt mine muskler så hårdt..

Eller har det noget at gøre med at når man har nået en vis muskelvolume, så kan kroppen klare tung træning hver gang?

Ved godt jeg lyder lidt skeptisk, men er jeg slet ikke, jeg er bare undrende og søger svar...?

på Forhån Tak.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Langt de fleste BB atleter behøves ikke tænkte nær så meget over ting som f.eks. en periodiseret progression, da de vil opleve en progression som følge af deres forbrug af AAS og desuden har en kortere restitutionstid.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Progressionscyklusser er jo ikke noget nyt. Det er blevet brugt af styrkeløftere og vægtløftere igennem mange år. En af grundene til at bodybuildere aldrig har gjort brug af dem, skyldes at bodybuilding er en undergrundssport, med sine egne regler og love. Det er først de seneste år, at bodybuildere er blevet interesseret i videnskabelig træning, og der bliver derfor ryddet gevaldigt op i myterne for tiden.

Hvis du er i tvivl om hvorvidt progressionscyklusser kan give god masse, så se på den massse nogle af de store styrkeløftere render rundt med. Og den er sågar skabt på en ikke hensigtsmæssig rep range omkring 1-5. Med en bodybuilding rep range på 5-15 reps vil resultaterne blive endnu bedre.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Jeg kan nu bedst li at køre tung træning hele tiden, så har jeg det bedst med mig selv.

Det er ikke psykisk tilfredsstillelse som bringer resultater. Det du skal tilfredsstille er dine fysiske systemer.
Har lige kørt en lille cyklus af progession nogle uger, og jeg allerede kørt komplet træt i det.

Hvis man ligesom mig selv ikke fordrage progressionscyklusser, så kan man også indlægge en eller anden form for intuitiv progression. Det kræver bare en erfaring, og vilje til at lade være med at følge sine psykiske lyster.
Efter min mening er hårdt og tungt træning nu bedst for mig. Men det afhænger vel os lidt af den enkelte person der træner?

Du vil før eller siden erfare at hård og tung træning hver evigt eneste gang IKKE er det bedste. Tro mig. Jeg har været der. I starten af min træningskarriere lavede jeg ikke andet end at træne til failure med tunge vægte. Det resultatere i et mønster, hvor jeg havde fremgang i 3-4-5 uger, hvorefter jeg kunne stå stille i 1-2 måneder før fremgangen kickstartede igen. Og kigger man på folk rundt omkring i centrene, så er det et meget velkendt mønster. Dem som altid træner til failure, og får deres makker til at hjælpe dem med forced reps konstant, er som regel også dem der stort set aldrig bliver stærkere. De føler de laver noget. De bliver ømme. De får et massivt pump. Alt sammen ting som er pyskisk tilfredsstillende. Men din krop er hamrende ligeglad med om du er glad for din træning. Den tilpasser sig kun når det passer den. I de første 1-2 år kan man i princippet træne med hovedet under armen, og få ganske god fremgang i styrke og masse, men så bliver det pludseligt sværere. Train hard AND smart. Man kan ligeså godt lære fra start af, at man er nødt til at periodisere sin træning i en eller anden forstand, hvis man vil have fremgang. Det behøver ikke være en lineær progressionscyklus. Den gør det bare nemt at gå til. Det kan også bare være perioder med forskellige rep ranges, antal af sæt, perioder hvor man ikke træner til failure, og perioder hvor man gør osv.
Redaktør

Styrkeliste

Der er ikke noget galt i IKKE at følge en progressionscyklus, hvis bare man forstå selv at regulere sin træning, så man ikke giver den max gas hver gang.

Iøvrigt, mange af dem som påstår de får mere ud af tung træning end progressionscyklusser, gør det ofte fordi de laver noget forkert. Mange går igang med en progressionscyklus uden forinden at have dekonditioneret i 1 uges tid. BIG MISTAKE. Andre har en tendens til at starte for let. Progressionscyklusser kommer først rigtigt til sin ret, når man husker at følge alle reglerne omkring dem. Derudover skal man nok vente 2-3 cyklusser med at give en vurdering. Resultater kommer altså ikke SÅ hurtigt.
Redaktør

Styrkeliste

Tak for det... Så vil jeg forsætte med progressions cyklus og holde en uges pause når jeg i næste uge har nået mit max, men kan være at fejlen jeg gjorde denne gang var at starte med alt for lave vægt, for startede med 57 kg i bænk 5x5 hvor mit max var 92 5x5...

Men er det så bedre at starte med tungere vægte fx 70 kg og så nå 95 så bare stige uge for uge i stedet for trænings dag til trænings dag?

hvad med sådan noget som chinups og dips, det er da lidt svært at regulere vægtmæssigt?

Tak for det... Så vil jeg forsætte med progressions cyklus og holde en uges pause når jeg i næste uge har nået mit max, men kan være at fejlen jeg gjorde denne gang var at starte med alt for lave vægt, for startede med 57 kg i bænk 5x5 hvor mit max var 92 5x5..

Det er nok lige på grænsen. Der er ingen grund til at starte med under 50% af 1RM.

Men er det så bedre at starte med tungere vægte fx 70 kg og så nå 95 så bare stige uge for uge i stedet for trænings dag til trænings dag?

Det lyder meget fornuftigt ja.
hvad med sådan noget som chinups og dips, det er da lidt svært at regulere vægtmæssigt?

Man kan vælge at bruge en lettere øvelse, indtil man når til den intensitet, hvor man kan have chinups og Dips med. Man kan f.eks bruge pulldown og CG bænk i de "lette" uger, og skifte til chinups og dips når det bliver tungere.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

men kan være at fejlen jeg gjorde denne gang var at starte med alt for lave vægt, for startede med 57 kg i bænk 5x5 hvor mit max var 92 5x5...

57 kg er måske lige let nok. Hvis din max er 92 kg x 5 sæt x 5 reps, og du skal køre en 8 ugers cyklus, og du regner med at køre 2-split, så ville jeg køre noget ala nedenstående.

Uge 1:
1. 5x5x 65 kg
2. 5x5x 67,5 kg
Uge 2:
1. 5x5x 70 kg
2. 5x5x 72,5 kg
Uge 3:
1. 5x5x 75 kg
2. 5x5x 77,5 kg
Uge 4:
1. 5x5x 80 kg
2. 5x5x 82,5 kg
Uge 5:
1. 5x5x 85 kg
2. 5x5x 87,5 kg
Uge 6:
1. 5x5x 90 kg
2. 5x5x 92,5 kg
Uge 7:
1. 5x5x 95 kg
2. 5x5x 97,5 kg
Uge 8:
1. 5x5x 100 kg
2. 5x5x 102,5 kg

Når du i uge 6 når op omkring dit gamle max, så prøver du at følge planen. Hvis du i et træningspas IKKE kan tage 5x5 med en ny vægt, så gentager du næste pas med samme vægt, indtil du KAN tage 5x5 med den givne vægt, og øger så igen næste gang. Så reelt kan du risikere at ende på måske 97,5 kg x 5 sæt x 5 reps. Men det er lige meget. Hovedsagen er at de sidste 2 ugers tid i cyklussen bruges på at flytte din max grænse til et nyt niveau.

Hvis du regner med at køre full-body, så gentager du bare nogle af passene med samme vægt. Det er bedre end at starte for lavt.
Redaktør

Styrkeliste

Iøvrigt er der ingen som siger at man SKAL køre efter en planlagt cyklus. Dagsformstræning fungerer også ganske udemærket hvis man hopper en vis vægtmængde tilbage hver gang man når en ny top. Lad os sige din bedste 5x5 vægt er 100 kg. Og du kan ikke øge den mere lige nu. Så tager du en lille uges tid fri fra træningen, og starter op igen med 15 kg mindre. Du øger så stille og roligt efter hvad dagsformen siger, og bliver ved med at øge til du igen rammer en mur. Progression behøver ikke være planlagt i cyklusser.
Redaktør

Styrkeliste

Det er en helt træningsfri uge, sådan har jeg i hvert fald opfattet ideen omkring progressionscyklus... nå dit max hold en uges pause og start på lavere kilo og nå et nyt max...

blomdk skrev:
Thomas Jagd skrev:Iøvrigt er der ingen som siger at man SKAL køre efter en planlagt cyklus. Dagsformstræning fungerer også ganske udemærket hvis man hopper en vis vægtmængde tilbage hver gang man når en ny top. Lad os sige din bedste 5x5 vægt er 100 kg. Og du kan ikke øge den mere lige nu. Så tager du en lille uges tid fri fra træningen, og starter op igen med 15 kg mindre. Du øger så stille og roligt efter hvad dagsformen siger, og bliver ved med at øge til du igen rammer en mur. Progression behøver ikke være planlagt i cyklusser.

Er det en hel trænings fri uge vi snakker om her, eller er det bare en uge uden bænkpres?

Hvis en SD periode skal være effektiv, så bør man holde omkring 1 hel uges pause. Dvs. 6-9 dage uden træning.
Redaktør

Styrkeliste

Men jeg siger mange tak for svarene de er brugbare, så vil jeg forsætte med at køre efter en progressions cyklus...

Hvad er så det mest fordelagtige at kører?
Er det at blande ens reprage så man kører to cyklusser med 5x5 og derefter tager noget tid med 8-10 for eksempel??
og engang for alle hvad er rent videnskabeligt så "smartest" at kører full body, 2-3-4.... split??
har 8 års erfaring og 1,5 års "seriøs" træning bag mig, men oftet syntes jeg at jo mere man læser des mere kan man blive forvirret.

Det var sgu nemmere før i tiden hvor man trænede pr instinkt.... Hvorfor skulle jeg dog også gå hen og læse WHYYYYYY!! :8

Geografisk sted: Helsinge

og engang for alle hvad er rent videnskabeligt så "smartest" at kører full body, 2-3-4.... split??

Videnskabeligt set er det "smartest" at ramme hver kropsdel omkring 3 gange i ugen. Det vil sige, at full-body, 3 gange om ugen, eller 2-split, med 6 pas i ugen er det bedste set med videnskabelige øjne. Dette skyldes at man kan påvise, at proteinsyntese hastigheden, som stiger i respons på træning, falder tilbage til udgangspunktet efter 36-48 timer. Det vil sige, at man kan formode at størstedelen af den vækst der sker i respons på træning, sker indenfor de første 2 døgn.

Det betyder dog ikke, at man IKKE kan få gode resultater med 2-split, hvor man træner 4 gange om ugen, eller sågar 3-split hvor man træner 6 gange om ugen. Jeg vil dog ikke anbefale at splitte ens træning så meget op, at man kun rammer hver enkelt muskel 1 gang i ugen. Det er simpelthen for lidt. Jeg ved godt der findes folk som har fået resultater ved at træne sådan, men der findes også folk som er blevet 100 år, selvom de har røget 30 cigaretter om dagen. Og det betyder jo ikke at rygning er sundt.
Redaktør

Styrkeliste

blomdk skrev:
Det var sgu nemmere før i tiden hvor man trænede pr instinkt.... Hvorfor skulle jeg dog også gå hen og læse WHYYYYYY!! :8

Det kan du da os bare gøre, træn da på den måde som du har lyst til, og kør det du kan li at køre.!

Vi er nogen som er seriøse, og ønsker OPTIMALE resultater :wink:

Hvis træning udelukkende skulle baseres på lyst, så blev 90 % af dem som træner derhjemme. Langt de fleste træner for resultaternes skyld, så man kan ligeså godt forsøge at optimere dem.
Redaktør

Styrkeliste

Men det er FANDME os nemt at køre død hele tiden fordi du ikke selv kan bestemme hvad du vil træne.. HADER DET

Jo, men resultaterne burde jo være motivator i sig selv. Der er jo reelt ikke noget sjovt i at køre supertunge squats og dødløft, men folk gør det jo alligevel for at få resultater. Hvis ikke det var fordi at squat og dødløft var de 2 mest effektive øvelser der findes, så ville folk jo hellere vælge contration curls og andet disko-dasko træning. Faktum er, at motivationen lettest holdes oppe, når man træner optimalt, da det for langt de flestes vedkommende er resultaterne som driver værket.
Og bare fordi man ikke følger et "godt program, som alle andre kan lide" Kan man godt være seriøs i sin træning!

Det har jo ikke noget at gøre med "at kunne lide". Det har noget at gøre med at ens program skal overholde visse principper og indeholde visse øvelser. Gør det ikke det, så er det ikke optimalt, uanset om man selv synes man er seriøs eller ej.
Redaktør

Styrkeliste

jamen så er jeg ikke seriøs i min træning..

Det skal jeg ikke kunne sige om du er. Det jeg siger er bare, at man ikke bør vælge sit program efter "hvad man kan lide", da man med meget stor sansynelighed kommer til at træne forkert så.
underligt nok så har jeg stadig taget mange kilo på siden sommers og har sammentidig tabt mig.

Jamen det er jo glimrende, og det viser bare at du da heldigvis har gjort noget rigtigt :wink:

Det skal dog siges, at selv det værste program i verden, vil give resultater for en nybegynder. Som min træningsmakker engang sagde til mig, da vi gik til træning, og jeg rakkede ned på hans højest mærkværdige hjemmebrændte program "JAMEN NOGET MÅ DET JO GIVE". Og det har han da helt ret i. For alle progrmamer, ligegyldigt hvor dårlige de er, vil give resultater af en eller anden art.

Men som nævnt er det ikke resultater vi er interesserede i. Det er OPTIMALE RESULTATER.
jeg syndes lidt folk går alt for meget op i hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, istedet for at få pumpet det jern igennem

Det ene udelukker vel ikke det andet ? Man kan vel godt gå op i hvad der er rigtigt og hvad der er forkert, og så give den gas når man har fundet det rigtige. Hvis man kun er interesseret i at give den max gas, så ender man op som de hjernedøde zombier man ser rundt omkring i centrene, som træner til failure, og smider omkring sig med forced reps, og laver de mest uhensigtsmæssige og uvidenskabelige ting i deres træning, med det resultat, at deres gains kommer kravlende som en snegl henover jorden. Man bestemmer selv om man vil vokse hurtigt eller langsomt :wink:

Og begynder gains tæller ikke :wink:
Redaktør

Styrkeliste

Thomas Jagd skrev:Hvis træning udelukkende skulle baseres på lyst, så blev 90 % af dem som træner derhjemme. Langt de fleste træner for resultaternes skyld, så man kan ligeså godt forsøge at optimere dem.
Det er nok lidt af hvert, et kompromis.
Ikke udelukkende af lyst eller udelukkende for resultater.
Jeg kunne forestille mig, at de der udelukkende træner for resultater,
de holder med at træne efter en del år, når resultaterne udebliver.

blomdk skrev:Men det er FANDME os nemt at køre død hele tiden fordi du ikke selv kan bestemme hvad du vil træne.. HADER DET

Og bare fordi man ikke følger et "godt program, som alle andre kan lide" Kan man godt være seriøs i sin træning!
Ja, men så træner du vel heller ikke bare som du har lyst til den dag.
Når du skriver at du er seriøs, så træner du vel også
efter principperne i et program, selv om du ikke følger det slavisk :o
Henning
Det bedste jeg oplever, er når folk har succes.
...så jeg deltager selv med glæde i den oplevelse :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Ugelbølle

Styrkeliste
- Bænkpres: 65.00
- Squat: 65.00
- Dødløft: 85.00

Galleri: Vis galleri (25)

blomdk skrev:Ja selvfølgelig! Bare fordi man ikke lige køre efter Georg Turners 10x10 eller et andet program. Kan man stadig godt ha teknikken iorden

Jeg lytter fter hvad min krop vil ha, Vil den ha en tung dag. så får den stame en tung dag. Vil den derimod ha en let dag så får den da en let dag. Sådan er det bare. Og jeg kaster jo ikke bare rundt med vægtene, jeg har styr på det jeg gør. Men hvis jeg vil bænk en dag istedet for noget andet, eller hvis jeg har lyst"RETTELSE; hvis mig og min krop har lyst" til at køre forced reps og til failure. så gør jeg det.
Jeg synes også det ser rigtigt ud, også i din log.
Jeg følger heller ikke et fast program, for hvis jeg har ondt i lænden
kan det ikke hjælpe, at der står 5 x 5 med 90 kg i dødløft,
men så hjælper hyperextensions måske, sammen med andre øvelser.
Henning
Det bedste jeg oplever, er når folk har succes.
...så jeg deltager selv med glæde i den oplevelse :)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Geografisk sted: Ugelbølle

Styrkeliste
- Bænkpres: 65.00
- Squat: 65.00
- Dødløft: 85.00

Galleri: Vis galleri (25)

Som jeg kender TJ, har han heller aldrig påstået, at alle bør lægge deres træning i et fast skema. Han efterlyser bare noget naturlig fornuft i træningen. F.eks. er det ikke en god ide at træne til failure for ofte, forced reps er en dårlig ide, progression er en god ide, basisøvelser er en god ide og dekonditionering/deload er en god ide. Så længe man husker disse ting, når man træner, behøver man ikke lægge sin træning i meget faste rammer.

Det vigtige er at træning er fornuftig.
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

blomdk> jeg tror ikke du har fanget pointen. Der er INGEN som opponerer imod det at variere sin træning i forhold til det som kroppen fortæller en. Er man syg, så bliver man hjemme i sin seng, og skal man maxe på en dag hvor alt føles tungt, så lader man selvfølgelig være. Det er ikke det som jeg forsøger at sige.

Det jeg siger er, at man ikke bare kan træne efter lyst, hvis man vil have optimale resultater. Hvad man har lyst til, har intet at gøre med hvad kroppen har brug for.
Redaktør

Styrkeliste

blomdk skrev:
Thomas Jagd skrev:blomdk> jeg tror ikke du har fanget pointen. Der er INGEN som opponerer imod det at variere sin træning i forhold til det som kroppen fortæller en. Er man syg, så bliver man hjemme i sin seng, og skal man maxe på en dag hvor alt føles tungt, så lader man selvfølgelig være. Det er ikke det som jeg forsøger at sige.

Det jeg siger er, at man ikke bare kan træne efter lyst, hvis man vil have optimale resultater. Hvad man har lyst til, har intet at gøre med hvad kroppen har brug for.

Du bliver nød til at forklare hvad du mener med lyst?

Hvis jeg synes det er det mest røvsyge at træne squat, men jeg synes det er pisse skægt at træne leg extensions, og jeg udfra dette vælger aldrig at køre squat, men istedet for kører leg extensions, så har jeg valgt udfra min lyst, og truffet et dårligt valg, med henblik på mine træningsresultater. Det er det jeg mener med lyst.
Redaktør

Styrkeliste

Jeg syntes du er en lille smule afsporet Blom. :D
Selvfølgelig skal man træne som man har lyst men rent personligt får jeg d langt mere lyst hvis jeg kan maximere min resultater. Rent personligt syntes jeg ikke der er noget værre end at træne sig ihjel kun for at se ens fremskridt nærmest gå baglæns.
Men hvad der virker for dig det virker jo men du må da også erkende at TJ har LANGT mere erfaring end dig og må formodes at vide hvad han snakker om, dermed ikke sagt at der er nogen bibel du slavisk skal følge.
Også lige tilbage til et spørgsmål fra før er der påvist nogen sammenhæng mellem rep range og hypertrofi eller det mere et spørgsmål om progression?

Geografisk sted: Helsinge

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster