Thomas Jagd skrev:Det jeg sådan vil hen til er, at folk kunne lære meget af f.eks. John Broz træningsmetoder(selvom det nu ikke er hans).
Der er helt sikkert også en helt masse som John Broz kunne lære. For selvom der er en masse substans i den måde han træner hans atleter på, så siger han også en masse vrøvl. Han er praktiker og ikke teoretiker. Derfor har meget af det han siger ikke rigtigt hold i virkeligheden. Hans påstand om at overtræning ikke eksisterer er f.eks noget vås. Utrænede personer som ikke har den work capacity og erfaring som John Broz's atleter har, overreacher/overtræner faktisk hurtigere end du regner med. Der er undersøgelser som viser, at allerede efter 10 uger med konstant failure træning 3 gange i ugen, så kan man måle en nedgang i testosteron og IGF-1 niveauer, og en stigning i kortisol niveauerne. Det er et godt tegn på at kroppen er overstresset. Så der er faktisk ganske god ide i, ikke bare at køre på med fuld damp hele tiden. Det er en ganske god ide at man engang imellem sætter dampen lidt ned, så kroppen kan komme sig.
At det fungerer for John Broz's atleter, bare at køre på med fuld damp, igennem det han kalder "the dark times" (som reelt er en form for overreaching/overtræning), skyldes jo at nedgangen i styrke, som opstår i respons på den overreaching de er inde i, fungerer som en slags deload. Jeg tror bare næppe det vil fungere for alle andet end super erfarne atleter som har en træner til at overvåge en. Så er det bedre at man indlægger lidt deload engang imellem for at få noget træthed ud af kroppen. Det behøver jo ikke være meget mere end bare at stoppe 2-3 reps før failure. Der er ingen som siger man skal gå 20 kg ned i vægt i sine øvelser.
Lad mig dog sige, at jeg selv er stor tilhænger af John Broz's tilgang til træning. Folk undervurderer hvad kroppen kan når den er trænet til det. Men lad være med at ophøje ham til gud. Der er en helt masse som han tydeligvis ikke har styr på. Samtidig tror jeg det er farligt at anbefale folk med ringe træningserfaring bare at køre på med fuld skrald hele tiden. Jeg har i de snart 20 år jeg har trænet set så mange som konstant kører sig ind i langvarige træningsplateau's fordi de ikke forstår at periodisere deres træning en smule, men bare hamrer derud af med konstant failure træning og forced reps.
Jeg synes, et eller andet sted, også at det fremgår af mit indlæg at folk bare skulle lære af det, og ikke kopierer det. Det kræver selvfølgelig mange års erfaring med tung vægttræning, førend man kan opnå en bare tilnærmelsesvis så stor volumen og frekvens som nogle af hans atleter har. Men det er jo ikke det, det handler om. Det handler om at blive ved, og kæmpe for at opnå sine resultater, og ikke bare slacke en uge væk som nogle gør.
At det så, som du også påpeger, kan blive for meget i den anden retning, er selvfølgelig ikke hensigtsmæssigt, det er klart
Og ja, det er som udgangspunkt nok svært at sammenligne et fornuftigt sammensat program til en average-joe, og så et ikke fornuftigt sammensat program, som indeholder både failure og forced. Det er klart at sidstnævnte brænder ud først, men det er, alt andet lige, heller ikke en så smart en måde at træne på, hvis vi da snakker styrkeorienteret træning..