Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 817
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 814

Følg bodybuilding.dk på

Progression

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hej alle sammen

Jeg sidder og keder mig lidt, og tænkte det kunne være lidt spændende at læse noget fakta omkring progression (Hvorfor bliver man stærkere af at løfte "lette" vægte, hvor ofte bør man træne tungt osv.) Kender i nogle gode e-bøger/hjemmesider som forklarer dette, og evt. giver forslag til progressions-modeller?

Ps. Har selvfølgelig rodet rundt på google, men syntes ikke jeg har fundet noget interessant.
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Der findes ikke rigtig "fakta", men derimod modeller og teorier. Læs om single-factor og dual-factor modellerne for adaption.
Brugeravatar

Reputation point: 903

Geografisk sted: Atlas

Du kan også læse lidt om Hans Selyes "General Adaption Syndrome" teorier, som oprindeligt ikke havde noget som helst med træning at gøre, men det forklare meget godt hvorfor man ikke kan blive ved med at have fremgang, hvis man bare giver den gas hver gang. Det er derfor progression virker. Fordi man tager et tilløb til at få en stor fremgang, og derefter gentager hele processen en gang til. Igen og igen og igen.

Kort fortalt handler Hans Selyes teori om at kroppens stress reaktion gennemgår 3 stadier.

Et stadie hvor kroppen sætter alle alarm beredskaber i gang i respons på det stress den udsættes for.

Et stadie hvor kroppen forsøger at tilpasse sig.

Et stadie hvor kroppen ikke længere kan følge med rent tilpasning mæssigt. I trænings verden er det det vi kalder overreaching og overtraining.

Generelt tilpasser kroppen sig bedst, når der veksles mellem hård træning og mindre hård træning. Det kræver erfaring at finde den rette balance. For lidt hård træning og man opnår ikke det man kunne. For meget hård træning, og man rammer det ene træningsplateau efter det andet. Derudover ændrer det sig med erfaring. Jo længere tid man har trænet, jo mere kan man tåle før man rammer væggen.
Månedens skribent: Oktober 2007
Redaktør

Reputation point: 173

Styrkeliste
- Bænkpres: 206.00
- Squat: 250.00
- Dødløft: 272.00

Logbog: Ingen logbog

Super, tak for det drenge! Jeg har netop læst denne artikel: artikler/bodybuilding/bodybuilding/dual-factor-hypertrophy-training.html (Skrevet af dig, Jagd :wink:), og jeg må sige, at det er spændende læsning. Jeg vil helt sikkert give mig i kast med at finde flere artikel om emnet!
Brugeravatar

Reputation point: 30

Styrkeliste
- Bænkpres: 3.20
- Squat: 4.70
- Dødløft: 9.80

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 10 gæster