Nej det er kan egentlig gøres forholdsvis kort. De principper som hst basseres på beskriver jo den generelle struktur for dit program. De eneste parametre at skrue på er intensitet, hvor meget stigningen skal være på, og volumen, hvor mange sets der foretages, IKKE repetitions antallet.
Der findes mange varianter af hst som er meget udbredte, nogle fokuserer på dit problem, andre gør i mindre grad. De to varianter som jeg har fundet frem til som overholder principperne generelt beskrives om et øjeblik, jeg undlader resten. Jeg har ikke regnet på hvilket af dem der er mest fordelagtigt mht overgangen basseret på WL endnu, men skal self finde det mest optimale når jeg skal i gang. De to jeg har valgt fokuserer ikke på intensiteten men lader denne stige på normal vis, men har derimod fokus på antallet af set.
1.
Den første variant går i alt sin simpelhed ud på at øge antallet af set med en fra fase til fase.
Faktisk så simpelt som det her:
fase 1: 1x15
fase 2: 2x10
fase 3: 3x5
Det skal dog lige siges at WL i denne vil højst sandsynligt overlappe "lidt". Din nye fase vil i starten komme lidt under slutningen af forrige fase..
2. Den anden fokuserer ligeledes på antallet af set. Denne variant går ud på at holde det samlede volumen konstant under hele cyklussen. Dette betyder f.eks:
fase 1: 2x15 = 30 repetitioner
fase 2: 3x10 = 30 repetitioner
fase 3: 6x5 = 30 repetitioner
Her vil overlappet højst sandsynligt ikke ske, men jeg skal lige regne på det når jeg kender mine 5RM, 10RM og 15RM for at være sikker.
En ny mulighed ville self. være at blande intensitets-stigningen med set-antallet, men det kan der læses en del mere om hvis det har interesse. Der er tusinde valgmuligheder. Jeg vil personligt starte med en af de ovenstående og efter bedre bekendtskab lege lidt med faktorene..
Synes IMO at det er utydeligt at set-antallet ikke er fast ligesom intensiteten i alt det jeg har læst om hst..