Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

wg skrev:Det Progressiv loading/Dekonditionering øger det også styrken så man kommer til at kunne løfte mere end hvis man blot løfter så meget man nu kan hver gang, eller er det kun muskelmassen der øges mere af?

Frederlk skrev:er det ikke svært at finde ud af hvor mange kg man skal putte på fra gang til gang i de forskellige øvelser?

Frederlk skrev:det er vel lige meget om man bruger 3*8 eller 5*5 ?

Lithium skrev:Thomas Jagd skrev:Det kommer sig egentlig ikke så nøje, om man regner med et bestemt kg antal eller med en procentsats.
Der er dog forskel på hvor meget man bør øge med, afhængig af om man træner for muskelmasse eller styrke, som det primære. Når man træner for muskelmasse, så er det efter sigende bedst med relativt store spring. Når man træner for styrke er det bedst med relativt små spring.
TJ?, Så det gør ingen forskel om man starter en cyklus med 65 procent eller 90 procent intensitet...og at øvelserne varierer drastisk indbyrdes i det spektrum... Det er da overraskende for mig...

Thomas Jagd skrev:Det jeg siger er, at det er lige meget om du opererer med en procentsats rent progressionsmæssigt, eller om du bruger en fast kg-mængde. Du kan stige med en given procent hver uge, eller med en given kg-mængde. Det kommer ud på et i sidste ende alligevel.
Selvfølgelig er det ikke lige meget om du starter på 65 % eller på 90 %. Men det er lige meget om du hver uge øger med 2½ % hver uge, eller om du øger med 2½ kg. I princippet.

Frederlk skrev:Thomas Jagd skrev:Det jeg siger er, at det er lige meget om du opererer med en procentsats rent progressionsmæssigt, eller om du bruger en fast kg-mængde. Du kan stige med en given procent hver uge, eller med en given kg-mængde. Det kommer ud på et i sidste ende alligevel.
Selvfølgelig er det ikke lige meget om du starter på 65 % eller på 90 %. Men det er lige meget om du hver uge øger med 2½ % hver uge, eller om du øger med 2½ kg. I princippet.
hvor langt nede mener du man skulle starte nede i procent, cirka?

Frederlk skrev:hvor lang bør en cyklus være?

Lithium skrev:Thomas Jagd skrev:Det jeg siger er, at det er lige meget om du opererer med en procentsats rent progressionsmæssigt, eller om du bruger en fast kg-mængde. Du kan stige med en given procent hver uge, eller med en given kg-mængde. Det kommer ud på et i sidste ende alligevel.
Jeg prøver lige at forklare mig igen Thomas :-)
Som du kan se i mit eksempel vil man, hvis man bruger KG som udgangspunkt starte procentvis meget lavt i én øvelse og starte procentvis meget højt i en anden.
I eksemplet starter man meget lavt i Military og meget højt i Dødløft.
Bør man ikke starte ved samme intensitet i alle øvelser og slutte ved samme intensitet, eller er det ligegyldigt ? håber jeg har gjort mig forståelig nu...

Lithium skrev:Thomas Jagd skrev:I små øvelser tæller man tilbage med mindre intervaller. Det er sågar okay at gentage pas med samme vægt, for ikke at starte for let.
kanon, så er vi på samme side i bogen igen.![]()
Det er bare nemmere IMO altid at regne i procenter og så afrunde vægtene så pengene passer, og det indebærer netop at gentage enkelte pas ved samme vægt da det ikke altid er muligt at lave helt små vægtjusteringer, yderligere skal man jo alligevel regne i procent på et eller andet tidspunkt uanset om man tæller KG netop for at få den rette minimums intensitet i starten af en cyklus.

Lithium skrev:Frederlk skrev:Frederlk skrev:hvor lang bør en cyklus være?
- for hvis man ønsker mere masse og man ikke løfter specialt mange kg så bør cuklusen jo være kort når der siges at man bør stige med forholdsvis mange kg for at stige i masse og ikke kun styrke?Frederlk skrev:hmm, fik et rigtigt noget svar....
Hvad er dine løft ? ... Hvis du er helt nybegynder vil det IMO bedre kunne betale sig at køre på dagsform 1-rep fra failure og stige i vægt når du kan, evt indlægge deload efter behov eller hver 6 uge ca.
Jeg selv bruger korte cyklusser (3-5 uger) for motivationens skyld og fordi jeg også selv er ny og derfor kan sætte nye pr`s ret hurtigt. Men avancerede løftere kan også bruge korte cyklusser, er sikker på Thomas Jagd evt. vil uddybe for dig.

Frederlk skrev:Lithium skrev:Frederlk skrev:Frederlk skrev:hvor lang bør en cyklus være?
- for hvis man ønsker mere masse og man ikke løfter specialt mange kg så bør cuklusen jo være kort når der siges at man bør stige med forholdsvis mange kg for at stige i masse og ikke kun styrke?Frederlk skrev:hmm, fik et rigtigt noget svar....
Hvad er dine løft ? ... Hvis du er helt nybegynder vil det IMO bedre kunne betale sig at køre på dagsform 1-rep fra failure og stige i vægt når du kan, evt indlægge deload efter behov eller hver 6 uge ca.
Jeg selv bruger korte cyklusser (3-5 uger) for motivationens skyld og fordi jeg også selv er ny og derfor kan sætte nye pr`s ret hurtigt. Men avancerede løftere kan også bruge korte cyklusser, er sikker på Thomas Jagd evt. vil uddybe for dig.
så bortset fra movitationen så er det fint at køre med en cyklus på 5 uger. har trænet cirka 1½ år så er ikke helt nybegynder. Ved desværre ikke hvad IMO og deload er. Syntes jeg har læst om det men forstår det ikke rigtigt.

Lithium skrev:Frederlk skrev:okay men ellers er en cyklus på de 5 uger fin til bulk efter jeres mening ?
ja meget fin...ligesom en cyklus på 3 uger kunne være meget fin...eller 8 uger meget fin....det kommer sig ikke så nøje...
edit: husk at bulke over længere tid for optimale resultater bulk gern 2-3 måneder og cut så 1-2 måneder, f.eks

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 16 gæster