Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1608
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1606

Følg bodybuilding.dk på

Protein/Fedt - hvad bruges først?

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Jeg har en lille diskussion kørende med en kammerat:
Hvis kroppen har opbrugt alle de kulhydrater man indtager som energi, hvad vil den så bruge først? Protein eller fedt?
Gratis oddsforslag hver dag: https://www.facebook.com/SafeOddsDK
Brugeravatar

Reputation point: 5

Styrkeliste
- Bænkpres: 60.00
- Squat: 75.00
- Dødløft: 100.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det kan nu ikke opstilles så sort og hvidt, teoretisk set vil kroppen gerne benytte sig af sine fedt depoter før den tager fra musklerne men i realiteten bruger kroppen lidt fra alle tilgængelige energikilder. Desuden er det også afhængigt af hvor meget fysisk aktiv personen er, en der styrketræner vil beholde mere muskelmasse end en sengeliggende person.

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 180.00

Er der tale om en person i ketose eller blot en person som deplererer sine glykogendepoter i forbindelse med lang/intensiv træning?
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 185

Logbog: Ingen logbog
Kostplan: Ingen kostplan

Gary Oak skrev:Er der tale om en person i ketose eller blot en person som deplererer sine glykogendepoter i forbindelse med lang/intensiv træning?

Lad os hører om begge dele :) Det er da interessant, og dejligt hvis du gider forklare .
Aiming for, "Junior Fat-Ups Master"
Brugeravatar

Reputation point: 69

Geografisk sted: København k

TheAlmightyZyzz skrev:Jeg har en lille diskussion kørende med en kammerat:
Hvis kroppen har opbrugt alle de kulhydrater man indtager som energi, hvad vil den så bruge først? Protein eller fedt?

Min biologilærer har altid sagt at kroppen bruger fedt før den bruger protein - ligemeget hvad. Det vil faktisk sige, at hvis du helt undlader at spise i 3 uger, så bliver du fucking shredded! Kroppen bruger jo ikke musklerne som energi.
"Second by second, you lose the opportunity to become the person you wanna be. When are you gonna stop making excuses, and take charge of your fucking life?"

-Greg Plitt

My skin is too thick and bulletproof, to touch me!
Brugeravatar

Reputation point: 47

hjælpervenner skrev:

Min biologilærer har altid sagt at kroppen bruger fedt før den bruger protein - ligemeget hvad. Det vil faktisk sige, at hvis du helt undlader at spise i 3 uger, så bliver du fucking shredded! Kroppen bruger jo ikke musklerne som energi.
Teoretisk set så kan man overleve uden føde i en periode der lyder på omtrent 2 måneder, men inden det vil din krop have nedbrudt alle fedt depoter, såvel som overflødige muskelmasser. Hvis du holdt op med at spise i 3 uger, ville du umuligt være "shredded", da din krop vil være i en livstruende katabolsk tilstand, hvor store dele af både fedt og muskler bliver benyttet til at holde dig i live.

Har du nogensinde hørt om hvordan din krop er i en mild katabolsk tilstand når du sover? Du har sikkert også hørt nogle myter om hvordan du mister alle dine "gains", hvis du ikke spiser inden/efter søvnen. Selvom det ikke helt passer, har det stadig en fod i sandheden. Det kommer ganske enkelt af at du ikke har fået ernæring over en længere periode, og derfor nedbryder dine krop både muskel- og fedtmasse for at få næring. (Dog ikke i så omfattende mængder.)

Min pointe er, at selvom fedtet er nemmere tilgængeligt end amino syrerne, betyder det ikke at din krop udelukkende forbrænder fedt, men altså også protein i et mindre omfattende omfang. :)

(Gider ikke til at finde kilder, men hvis du tvivler, kan jeg vel godt "dykke" ned og finde nogle af de rapporter som mine teorier er baseret på.)

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog

Arladk skrev:
hjælpervenner skrev:

Teoretisk set så kan man overleve uden føde i en periode der lyder på omtrent 2 måneder, men inden det vil din krop have nedbrudt alle fedt depoter, såvel som overflødige muskelmasser. Hvis du holdt op med at spise i 3 uger, ville du umuligt være "shredded", da din krop vil være i en livstruende katabolsk tilstand, hvor store dele af både fedt og muskler bliver benyttet til at holde dig i live.

Har du nogensinde hørt om hvordan din krop er i en mild katabolsk tilstand når du sover? Du har sikkert også hørt nogle myter om hvordan du mister alle dine "gains", hvis du ikke spiser inden/efter søvnen. Selvom det ikke helt passer, har det stadig en fod i sandheden. Det kommer ganske enkelt af at du ikke har fået ernæring over en længere periode, og derfor nedbryder dine krop både muskel- og fedtmasse for at få næring. (Dog ikke i så omfattende mængder.)

Min pointe er, at selvom fedtet er nemmere tilgængeligt end amino syrerne, betyder det ikke at din krop udelukkende forbrænder fedt, men altså også protein i et mindre omfattende omfang. :)

(Gider ikke til at finde kilder, men hvis du tvivler, kan jeg vel godt "dykke" ned og finde nogle af de rapporter som mine teorier er baseret på.)

Mit indlæg var meget ironisk ment, og for at gøre grin med min gamle biologilærers udtalelse :)
"Second by second, you lose the opportunity to become the person you wanna be. When are you gonna stop making excuses, and take charge of your fucking life?"

-Greg Plitt

My skin is too thick and bulletproof, to touch me!
Brugeravatar

Reputation point: 47

Faste er en meget kompliceret process. Vil forsøge at forenkle det væsentligt. Når blodsukkeret begynder at falde, så vil koncentrationen af insulin også falde. Samtidig vil koncentrationen af glukagon øges, hvilket bevirker en begyndende nedbrydning af glykogenlageret i leveren. I takt med at glykogenlagrene begynder at blive tomme vil glukoneogenesen begynde i leveren (og sidenhen også nyrerne). Hermed opbygges glukose ud fra både aminosyrer og fedtsyrer. Tabet af protein vil de første dage af fasten udgøre omkring 75 gram fra en voksen mand, mens andelen af fedtvæv reduceres med 275 gram. Efter fjorten dage vil de tilsvarende tal være henholdsvis 35 gram og 200 gram. Det skyldes at metabolismen nedsættes med cirka 30% i løbet af denne periode. Men læg mærke til at proteinbesparende mekanismer finder sted, hvorfor dette tab reduceres til halvdelen af hvad det var i starten af fasten, mens fedtreduceringen ikke er lige så udtalt. Disse tab er selvfølgelig afhængig af personens udgangspunkt og er tyvstjålet fra en lærebog i klinisk ernæring.
"Lad din medicin være din mad og din mad være din medicin"
(af Hippokrates; år 460 til 370 før Jesu Kristi fødsel)
Brugeravatar

Reputation point: 30

Geografisk sted: Aarhus Nord

Træner her: Ny Helse og Motion

Styrkeliste
- Bænkpres: 112.50
- Squat: 117.50
- Dødløft: 160.00

Galleri: Vis galleri (2)

Meget glad for at hippokrates er tilbage :)

Virkelig flotte indlæg, du har min stemme som månedens brugere april :D
Brugeravatar

Reputation point: 25

Er totalt enig! Altid en fornøjelse, at læse hans kommentar :)

Reputation point: 100

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 180.00

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 88 gæster