Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69647 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1321
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1318

Følg bodybuilding.dk på

Proteinpulver - Evidens!

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hej!

Der er mange forskellige holdninger omkring proteinpulver og det er som sådan også fint nok.
Personligt synes jeg det er et fremragende kosttilskud, som gør det hele en lille smule nemmere og mere effektivt.

Men der findes personer, som gør alt for at "undergrave" proteinpulverets effekt. Jeg læste sidst dag en debat, hvor en af deltagerne hårdnakket påstod af kroppen maksimum kan optage 8 gram protein pr. time. Med den påstand bag sig, var hans holdning derfor at valle/whey protein er unødvendigt og nærmest et stort fupnummer fra producenternes side.

Findes der studier, artikler eller lignende, som beviser at kroppen KAN optage mere end 8 gram protein i timen?
Jeg tror personligt at kroppen kan optage meget mere(30-40 gram), men jeg ved det ikke med sikkerhed og derfor ville jeg hører om nogle af jer kan hjælpe mig?

På forhånd tak!
Brugeravatar

Reputation point: 0

Geografisk sted: Sydney, Australien

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Kommer an på om Personen er på krudt eller ikke.
Hvis personen ikke er på krudt, så passer de 8gram per time godt, IMO. Det bliver til 8*24=192 gram Protein som man kan bruge på en dag. Hvilket lyder rimeligt, men kommer også an på en helvedes masse faktorer:
Testesteron niveau, træning udført, kalorieindtag, hvile, højde, vægt, osv...
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

romme --> så du siger simpelthen at proteinpulver er ubrugeligt? du kan på ingen måde bruge "IMO" (in my opinion?) der, det har jo ikke noget med holdninger afgøre, vi skal bruge nogen "cold facts" for lige at holde os til det nørdede sprog. IMO tror jeg det er noget værre pis at man ikke kan optage mere end 8 g protein per time, men kan ved intet om det.

edit: det var ikke ment som et personligt angreb, er lidt meget stresset pga. skolen så det kom vidst på et forkert tidpunkt.
BB'er!

Logbog: Ingen logbog

normann skrev:romme --> så du siger simpelthen at proteinpulver er ubrugeligt? du kan på ingen måde bruge "IMO" (in my opinion?) der, det har jo ikke noget med holdninger afgøre, vi skal bruge nogen "cold facts" for lige at holde os til det nørdede sprog. IMO tror jeg det er noget værre pis at man ikke kan optage mere end 8 g protein per time, men kan ved intet om det.

edit: det var ikke ment som et personligt angreb, er lidt meget stresset pga. skolen så det kom vidst på et forkert tidpunkt.

'Roid rage :P
Ja Proteinpulver er en dårlig idé i visse scenarier, f.eks. ligefør man skal sove, eller hvis der går flere timer før man spiser igen. Protein pulver bliver optaget i løbet af 30 minutter, gæt selv hvad for en "mode" kroppen går i bagefter, det er "Katabolisme".

Men jeg kan ikke stille hårde facts op, ikke noget jeg egentlig interreserer mig for hehe.
Brugeravatar

Træner her: Performance Gym

Galleri: Vis galleri (13)

hehe never roids. Det er da en underlig ting at sige du er ligeglad, du træner vel? og ja det er måske dårligt i nogen scenarier, pga. det bliver optaget hurtigt (normalt whey), men det er jo på den anden side også hele ideen med det, at man drikker det lige efter træning så musklerne får proteiner med det samme, det kan intet normalt mad gøre. Men tilbage til topic, spørgsmålet var om man kunne optage mere end 8 g proteiner i timen, kan stadig ikke underbygge det, men tvivler på så mange kloge mennesker ville bruge det, hvis det bare var salgspis fra producenterne. Proteinpulver er jo ikke ligefrem noget nyt produkt[/i]
BB'er!

Logbog: Ingen logbog

Okay Romme1.

Så det du siger er altså at når langt størstedelen af brugere af wheyproteinpulver indtager 20-40 gram pulver efter træning, så er 12-32 gram af det protein ubrugeligt?
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

Ligegyldig diskussion. Det burde var ham der ævler om de 8g der har bevisbyrden. MIg bekendt kan man optage 100-vis af gram af aminosyrer om dagen, og det harmonerer ikke med en restriktion på timebasis.

At proteinpulver så at sige ikke er "effektivt" i en i forvejen sund og proteinrig kost er der jo heller ikke noget mærkeligt i.
"Smeden er nærmest verdensmester i at fyre lort af."
- The Juice
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2008 Månedens skribent: April 2008 Månedens skribent: December 2008
Moderator

Reputation point: 5

Geografisk sted: KBH

Træner her: DTU fitness
The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 125.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 190.00

Galleri: Vis galleri (4)

Har du kigget i artikkel arkivet?

Citat:
Påstand 8: Man kan ikke optage mere end 30 gram protein pr. måltid!

Dette er en af de gode gamle kostmyter. Bodybuildere har længe prædiket at man ikke må indtage mere 25-30 gram protein pr. måltid, da kroppen ikke kan omsætte mere på engang. Problemet er bare at reglen er opstået ud af den blå luft. Ingen af de protein eksperter man finder rundt omkring i verden, aner hvor tallene er kommet. De er i hvert tilfælde ikke videnskabeligt funderet, for der findes ingen undersøgelser som bakker tallene op. Det er klart at der må være en grænse for hvor meget man kan omsætte i et måltid, men grænsen er med garanti meget højere end 30 gram. I nogle folkeslag, som f. eks eskimoerne, lever man af store mængder kød, og får op imod 100 gram protein ved hvert måltid. Hvis kroppen ikke kunne omsætte mere end 30 gram pr. måltid, så burde eskimoerne have langt flere helbredsproblemer end de har, da et protein overload på 70 gram ville belaste kroppen ekstremt meget på sigt. Så man behøver bestemt ikke sigte efter kun at få 30 gram pr. måltid.
Lift until you see God !
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Atletklubben Jyden
Fjerritslev Motioncenter
Sportshøjskolen
SPH GYM

Styrkeliste
- Bænkpres: 160.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 220.00