Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 734
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 732

Følg bodybuilding.dk på

Ryg træning vs Brysttræning

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Hey allesammen!
Jeg har trænet i ca 1-1½ år, er markeret men ikke voldsom stor, jeg træning ca 4 gange om ugen og derudover spiller jeg fodbold 3 gange om ugen.
Mit spørgsmål lyder på hvor vigtig træningen af ryggene r for mig, jeg ønsker primært at have fokus på arme, bryst og mave når jeg styrke træner men ved samtidig at ryggen skal trænes og vedligeholdes så en kropsbygning ikk bliver deform. Mit spørgsmål er derfor, kan jeg nøjes med at træne, bryst, arm og mave også spille fodbold ved siden af som giver en god sund ryg uden at den decideret bliver trænet med vægte?

Håber i forstår mig spørgsmål og at der vil komme mange gode svare :)

Mvh. Mortenjr
den kloge nare den mindre kloge

Reputation point: 0

Geografisk sted: Årslev

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

nej du kan ikke...

Jeg vil i hvertfald fra råde det..

Du kan special lave et progtram der ligger mere vægt på noget...

Hvis du ikke træner din ryg, og pumper dit bryst, vil der opstå en form for skævhed.. Hvis du forstår...

Den samme gælder ben..

Du kan ikke sammenligene det at løfte vægte og lege bold :P
Mere fart.
Brugeravatar

Geografisk sted: Låsby

Træner her: Ry Motions Klub

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

mortenJr skrev:Hey allesammen!
Jeg har trænet i ca 1-1½ år, er markeret men ikke voldsom stor, jeg træning ca 4 gange om ugen og derudover spiller jeg fodbold 3 gange om ugen.
Mit spørgsmål lyder på hvor vigtig træningen af ryggene r for mig, jeg ønsker primært at have fokus på arme, bryst og mave når jeg styrke træner men ved samtidig at ryggen skal trænes og vedligeholdes så en kropsbygning ikk bliver deform. Mit spørgsmål er derfor, kan jeg nøjes med at træne, bryst, arm og mave også spille fodbold ved siden af som giver en god sund ryg uden at den decideret bliver trænet med vægte?

Håber i forstår mig spørgsmål og at der vil komme mange gode svare :)

Mvh. Mortenjr

hvordan giver fodbold dig en sund god ryg?
Brugeravatar
Månedens skribent: April 2009

Geografisk sted: Herlev

Træner her: Fitness World City
Fitness World Nørrebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 155.00
- Dødløft: 140.00

Man bruger øverste og nederste del af ryggen når du løber, dermed får du en sund, ret ryg... Du får den ikk trænet på samme måde som ved vægte men det styrke alligevel ryggen, mit spørgsmål gik jo på om det var nok :)

Tak for svarene

mortenJr skrev:Man bruger øverste og nederste del af ryggen når du løber, dermed får du en sund, ret ryg... Du får den ikk trænet på samme måde som ved vægte men det styrke alligevel ryggen, mit spørgsmål gik jo på om det var nok :)

Tak for svarene

Det er ikke helt nok, da din ryg ikke bliver udsat for samme belastning.

Det du kan gøre er at træne et fullbody program helt ned til 2 gange i ugen, så er der tid og energi til bolden. :wink:

Lav nogle basisøvelser der rammer mange muskler, og flere muskelgrupper.

Jeg har haft god erfaring med følgende fullbody program (mandag/onsdag/fredag) i følgende rækkefølge:

Opvarmning (sjipning/armbøjninger/løb etc. etc.)
Chinups
Squat
Dødløft*
Bænkpres
Yates Rows/Bent over Rows
Military Press/Dúmbbell shoulder press(kan anbefales)
Decline Crunches(mave)

*Dødløft vil jeg anbefale at du træner 1 gang i ugen, evt. onsdag og den skal ligge som noget af det første i programmet. Afhængigt af din ryg, vil jeg sige hver onsdag, men hvis du virkelig føler for det kan du godt træne dødløft 2 gange i ugen, jeg er måske lidt pylret, da jeg selv har haft lidt problemer med dødløft.

For at opnå både styrke og muskelvækst(hypertrofi) af din træning, vil jeg sige at du skal træne tungt med få repetitioner.
5x5 i de tre store og 3x8 i de mindre øvelser (sætxreps).

Korrekt Squat teknik:
artikler/bodybuilding/squatthekingoflifts.php

Korrekt Bænkpres teknik:
artikler/bodybuilding/baenkpresoverkroppenskonge.php

Korrekt Dødløft teknik:
artikler/bodybuilding/doedloeftn ... glentilmassivryg.php

Tag også lige et kig i resten af artikelsektionen:
artikler/

Det er måske en lidt stor mundfuld, men tag det en bid ad gangen og pluk evt. ud det du kan bruge.

Held og lykke! :thumpup:
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 130.00

Tak for dit råd bjørnen, jeg vil prøve og køre dit fullbody program, det ser godt og overskueligt ud. Har du nogle erfaringer med kost tilskud? i øjeblikket tager jeg weight gainer da jeg ikk rigtig har noget fedt på kroppen at opbygge muskler af?

mvh. Mortenjr

mortenJr skrev:Tak for dit råd bjørnen, jeg vil prøve og køre dit fullbody program, det ser godt og overskueligt ud. Har du nogle erfaringer med kost tilskud? i øjeblikket tager jeg weight gainer da jeg ikk rigtig har noget fedt på kroppen at opbygge muskler af?

mvh. Mortenjr

Du opbygger ikke muskler af fedt. Det er en myte.
Du opbygger muskler af at være i kcal overskud :) Der er artikler i artikel sektionen som forklarer det meget enkelt.

Geografisk sted: Grenaa

Er det ikk korrekt at folk med et fx lille fedt lag hurtigere kan opbygger sine muskler?
Kan du anbefale noget andet godt kosttilskud? har hørt godt om produktet "xPand" ved ikk om du kender til det?

mortenJr skrev:Er det ikk korrekt at folk med et fx lille fedt lag hurtigere kan opbygger sine muskler?
Kan du anbefale noget andet godt kosttilskud? har hørt godt om produktet "xPand" ved ikk om du kender til det?

Hvor hurtigt man opbygger muskler afhænger jo i høj grad af ens kost og træning, men også ens gener. Så det er faktisk lidt svært at svare på. Men ved en person med et lille fedtlag, vil man hurtigere kunne se musklerne, da fedt% jo er lavere :)
Hvis der er nogen der har et bedre så svar, så skal de være velkomne til at uddybe :D

Husk at kosttilskud jo kun er kosttilskud. Det er ikke mirakelpulver som gør dig stærkere og større ved at du tager det. Din overordnede kost skal også være i orden før der rigtig kommer resultater. Mange bruger proteinpulver som tilskud da de ikke kan få deres proetein indtag dækket gennem almindelig kost. Jeg gør det selv, da en SU ikke ligefrem rækker langt ved køddiskene :)
Derudover bruger mange også kreatin. Det kan øge restituationen og styrke. Men for at opsummere: Få styr på din kost inden du køber dig fattig i kosttilskud. Alt for mange tror at det er små muskel-mirakler i pulverform. Og de fleste bliver skuffede :D

Geografisk sted: Grenaa

Sørg for at have lige så meget træk som pres i dit program, faktisk gerne end del mere træk end pres.. Du sørger for at holde en sund holdning ved det og derved undgå skulderskader og lignende problemer i fremtiden, foruden at en stor ryg giver meget til helhedsindtrykket angående størrelse!
Danmarks Stærkeste Mand 2014 og 2015

Vil du være stærkere, så skriv en PM til mig, tilbyder personlig hjælp og træning :)

Facebook: Mikkel Leicht
IG: mikkelleicht
Brugeravatar
StrongMan

Reputation point: 45

Geografisk sted: Thisted

Styrkeliste
- Bænkpres: 260.00
- Squat: 330.00
- Dødløft: 400.00

mortenJr skrev:Er det ikk korrekt at folk med et fx lille fedt lag hurtigere kan opbygger sine muskler?

Overhovedet ikke! Faktisk er der lavet undersøgelser der viser at jo lavere fedt% man har, jo nemmere har man ved at tage lean mass på. Kan godt være ham den lidt federe har nemmere ved at tage på, men så er der chancen for at en vis del af det vil være fedt!

Geografisk sted: Aalborg

Kostplan: Vis kostplan

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster