Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1166
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 1164

Følg bodybuilding.dk på

Sæt/Reps Konstruktion

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej Forum!

Jeg har gået og tænkt på at variere min træning lidt. Jeg har så fået den idé, at det kunne være en mulighed at køre 5x5 i de tre store, også køre den reprange jeg plejer i de andre øvelser 6-8x4. Jeg ved godt at man ikke kan bestemme den bedste reprange. Men er det her en dum måde at variere på hvis ja, hvorfor?

Takker på forhånd!
It's not how you start, but how you finish!
Smut et kig forbi loggen, smiled-s-log-t56838.html

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 100.00
- Squat: 140.00
- Dødløft: 160.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

BUMP

Styrkeliste

Smiled skrev:Hej Forum!

Jeg har gået og tænkt på at variere min træning lidt. Jeg har så fået den idé, at det kunne være en mulighed at køre 5x5 i de tre store, også køre den reprange jeg plejer i de andre øvelser 6-8x4. Jeg ved godt at man ikke kan bestemme den bedste reprange. Men er det her en dum måde at variere på hvis ja, hvorfor?

Takker på forhånd!

Imo ville det ikke være dumt da jeg personligt syntes det er nemmere at sætte sig selv psykisk op til nogle tunge low rep i de store end at skulle hamre 10 reps af i fx dødløft.

Logbog: Ingen logbog

Variation vil, stort set, aldrig være dumt. At gå fra 4x6-8 til 5x5 er dog ikke den største variation der er set i menneskets historie. Hvis det er fordi du vil smide rundt med lidt tungere vægte ville jeg i stedet vælge noget alla 7x3-4 forudsat, at du har ligget i din "gamle" rep-range relativt længe.
Hvis du samtidig ændrer tempo i løftet, og evt kører afarter af de "klassiske tre" vil du sikkert kunne hente meget både på kilo, og masse siden, igen forudsat du har været låst fast i nuværende tempo og øvelser i længere tid.

Det skal måske dog nævnes her til sidst, at det er min personlige holdning, og at nogle folk af den ene eller anden grund måske ikke er enige, bare så det her ikke ender med en shit-storm, som det desværre hurtigt ka komme til herinde :)
With dreams to be a King, first one should be a man

Reputation point: 5

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 175.00

Takker for svarene. Jeg har trænet med nu værende reprange i 10 måneder nu.

@D-D når du skriver 7x3-4, mener du så 7reps og 3 - 4 sæt eller 7sæt og 3 - 4reps? For umiddelbart ville jeg mene man kunne køre tungere i 5 reps x 5 sæt.
Ja, måske er variationen ikke så stor. Men man skal jo altid eksperimentere og se, hvad der virker bedst for en selv.

Styrkeliste

Hvor længe har du kørt den nuværende rep range?

Smiled skrev:Takker for svarene. Jeg har trænet med nu værende reprange i 10 måneder nu.

@D-D når du skriver 7x3-4, mener du så 7reps og 3 - 4 sæt eller 7sæt og 3 - 4reps? For umiddelbart ville jeg mene man kunne køre tungere i 5 reps x 5 sæt.
Ja, måske er variationen ikke så stor. Men man skal jo altid eksperimentere og se, hvad der virker bedst for en selv.

'man' plejer at skrive sæt gange reps og da der bliver hentydet til at køre med tung vægt er jeg ret sikker på at der også i denne henseende menes 7 sæt af 3-4 reps.

Kostplan: Ingen kostplan

SorenB skrev:
Smiled skrev:Takker for svarene. Jeg har trænet med nu værende reprange i 10 måneder nu.

'man' plejer at skrive sæt gange reps og da der bliver hentydet til at køre med tung vægt er jeg ret sikker på at der også i denne henseende menes 7 sæt af 3-4 reps.

Har altid selv skrevet, reps først. Da det giver mest mening for mig, at du tager det givende antal reps x gange. Ville det så være bedst at ændre sæt-reps antal, i alle øvelser til 7sæt af 3 - 4 reps, eller bare i basis øvelserne?

Styrkeliste

Smiled skrev:
SorenB skrev:

Har altid selv skrevet, reps først. Da det giver mest mening for mig, at du tager det givende antal reps x gange. Ville det så være bedst at ændre sæt-reps antal, i alle øvelser til 7sæt af 3 - 4 reps, eller bare i basis øvelserne?

Prøv dig frem, vi kan ikke fortælle dig, hvad din krop responderer bedst på.
Det eneste jeg ved, er, at jeg intet ved.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 1.00
- Squat: 2.00
- Dødløft: 3.00

Animal skrev:Prøv dig frem, vi kan ikke fortælle dig, hvad din krop responderer bedst på.

Det skrev jeg jo netop i første indlæg. Jeg spørge bare om det vil være hensigtsmæssigt at ændre det til 7sæt af 3 - 4 reps, i alle øvelserne, eller om det kun gælder basis-øvelserne?

Styrkeliste

Smiled skrev:@D-D når du skriver 7x3-4, mener du så 7reps og 3 - 4 sæt eller 7sæt og 3 - 4reps?

Jeg mener 7 sæt, af 3-4 gentagelser. Hvor meget af dit 3-4 RM pr sæt kommer lidt an på din work capacity, og langt hen af vejen også smag og behag.
Hvor vidt du skal gøre det i alle øvelser eller kun i dine basisøvelser er lidt svært at give et endeligt svar på, og selvom det måske lyder lidt arrogant bare at gøre som Animal, og sige at du skal prøve dig frem, så må jeg altså give ham ret. Mennesker er forskellige, og det har meget at gøre med genetik, og endnu mere at gøre med smag og behag hvad du skal vælge, derfor bliver du nødt til, at finde ud af hva der virker bedst for dig :)

Det kommer dog også an på hvilket split du kører. Hvis du kører relativt højt split (alla 3 eller højere) vil der næsten med sikkerhed være øvelser i dit program som simpelthen ikke egner sig til lav-rep træning, og det vil du finde ud af lige så snart du afprøver det, og oftest også hvis du bare tænker scenariet igennem i hovedet :)
Du kan jo evt poste dit fulde program, og så er der sikkert flere der vil give sit bud på hvordan de ville sætte det op, men der vil du stadig kun få folks egne præferencer frem :)
With dreams to be a King, first one should be a man

Reputation point: 5

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 175.00

Tilbage til Begynder forum

Brugere online