Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1403
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1400

Følg bodybuilding.dk på

Sæts, reps og volumen

Udskriv emne

Træning for større muskler og/eller en mere veltrænet krop

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Når man siger at man vil tage fx 3x8 i en øvelse, betyder det så at man tager 8 reps i alle 3 sæts?
Eller at man i første sæt sigter efter 8, og i andet og sidste sæt, hvor musklen er blevet lidt træt, måske kun får 7 og 6 reps?

For jeg kan sgu aldrig lave 8 reps i alle sæt, hvis vægten er tung og jeg har presset mig selv godt.

Jeg forstår heller ikke helt det med volumen. Er volumen hvor mange sæt hver enkel muskelgruppe bliver udsat for? Eller hænger det også sammen med reps? Altså så at 3x10 faktisk er større volumen end 5x5 fordi der er flere reps?

Hvis man nu i en cyklus går fra at træne let, til at træne tungere. Og man i starten kørte 3x12 i sin øvelse.
Er det så fint når man begynder at træne tungere, at beholde de 3 sæt og så køre med 5 reps?
Hvis jeg har bare en smule forstand, så er volumen jo blevet mindre ikke?
Er det så en bedre ide at komme flere sæts i takt med at vægten stiger og reps bliver lavere?

Og generelt, hvor mange reps ved 1sæt, 2sæt, 3sæt, 4sæt, 5sæt osv, skal man lave før det er nok?

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

3 x 8 betyder typisk 3 sæt x 8 gentagelser. Det vil sige du skal stræbe efter 8 gentagelser i 3 sæt.
Hvis du ikke kan klare 8 gentagelser er den pågældende belastning for høj.
Prøv at starte lidt lavere ud, eventuelt med nogle opvarmingssæt som kan være med til at aktivere dit system.
Lad os antage at din 8RM i bænkpres er 100 kg. Det vil selvfølgelig være dit mål at ramme de her 100 kg i løbet af dine 3 x 8, eller måske endda 102,5 for at forøge din 8RM. Du kan bygge det op sådan her:

8 x 60 kg - opvarmingssæt. Fokuser på at være super eksplosiv i den koncentriske fase (presset). Det gælder for alle sæt og alle øvelser, men brug den lave belastning (60% af 8RM) på at opvarme din muskulatur og virkelig sætte ild i systemet, så det forstår at det skal igang med noget tungt arbejde. Sagt på et nemt forståeligt niveau :)

8 x 95 kg
8 x 100 kg
8 x 102,5 kg

Pointen er at du bør forsøge at bygge sættet OP, fremfor NED. Start sikkert og lavt, istedet for at starte for højt og starte en tur ned ad bakke.
For lige at slå det fast, så bør alle 3 arbejdssæt være HÅRDE og TUNGE, men hvor det sidste sæt skal ligge tættest på din grænse.

Volumen er resultatet at dit samlede arbejde: sæt x reps x belastning.
I bænkpreseksemplet er volumen: 2860 kg, hvis jeg har regnet rigtigt :wink:
Brugeravatar

Geografisk sted: Sydney, Australien

Logbog: Vis logbog
Kostplan: Vis kostplan

Om du tager 6, 7, 8 eller 9 gentagelser i sidste sæt er fuldstændigt ligegyldigt.

Volumen = sæt x reps
Workload = sæt x reps x belastning
Brugeravatar
Månedens skribent: Maj 2010

Reputation point: 573

TheCzech skrev:Om du tager 6, 7, 8 eller 9 gentagelser i sidste sæt er fuldstændigt ligegyldigt.

What? Det er det da ikke hvis han f.eks. kører med fastlagt progression. Brug fremgangsmåden som lassah foreslår.
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

lassah skrev:3 x 8 betyder typisk 3 sæt x 8 gentagelser. Det vil sige du skal stræbe efter 8 gentagelser i 3 sæt.
Hvis du ikke kan klare 8 gentagelser er den pågældende belastning for høj.
Prøv at starte lidt lavere ud, eventuelt med nogle opvarmingssæt som kan være med til at aktivere dit system.
Lad os antage at din 8RM i bænkpres er 100 kg. Det vil selvfølgelig være dit mål at ramme de her 100 kg i løbet af dine 3 x 8, eller måske endda 102,5 for at forøge din 8RM. Du kan bygge det op sådan her:

8 x 60 kg - opvarmingssæt. Fokuser på at være super eksplosiv i den koncentriske fase (presset). Det gælder for alle sæt og alle øvelser, men brug den lave belastning (60% af 8RM) på at opvarme din muskulatur og virkelig sætte ild i systemet, så det forstår at det skal igang med noget tungt arbejde. Sagt på et nemt forståeligt niveau :)

8 x 95 kg
8 x 100 kg
8 x 102,5 kg

Pointen er at du bør forsøge at bygge sættet OP, fremfor NED. Start sikkert og lavt, istedet for at starte for højt og starte en tur ned ad bakke.
For lige at slå det fast, så bør alle 3 arbejdssæt være HÅRDE og TUNGE, men hvor det sidste sæt skal ligge tættest på din grænse.

Volumen er resultatet at dit samlede arbejde: sæt x reps x belastning.
I bænkpreseksemplet er volumen: 2860 kg, hvis jeg har regnet rigtigt :wink:

Træner i allesammen efter den fremgangsmåde der eller? Synes altid jeg har hørt man skal beholde den samme vægt gennem alle sine sæts..
Det er også lidt nemmere, så man ikke skal til at regne og hente nye skiver hele tiden :D

Men den fremgangsmåde der, er det noget du vil anbefale til alle øvelser? Eller vel mest i de største ikke?

Har bare altid været vandt til at køre med samme vægt i mine sæts, så det her er sgu nyt og forvirende for mig. Tja.. ved ikke helt hvordan jeg skal gribe min træning an nu :?
Som du er inde på i starten kan man vel også bare vælge en vægt, hvor man er ret sikker på at man kan klare 3 sæts af 8 reps. Første sæt bliver lidt let og man har sparret lidt på sig selv, andet sæt hårdere, sidste sæt slemmest heh :D Det virker på en måde lidt som det samme du fremlægger, hvor man heller ikke skal give alt hvad man kan i de første sæt fordi vægten er lidt lavere.

Nogen der har noget at sige til mit sidste spørgsmål her nedenunder? :)

Anders W skrev:Hvis man nu i en cyklus går fra at træne let, til at træne tungere. Og man i starten kørte 3x12 i sin øvelse.
Er det så fint når man begynder at træne tungere, at beholde de 3 sæt og så køre med 5 reps?
Hvis jeg har bare en smule forstand, så er volumen jo blevet mindre ikke?
Er det så en bedre ide at komme flere sæts på i takt med at vægten stiger og reps bliver lavere?

Det er jo ikke muligt at opretholde sin 3x12 gennem en hel cyklus eller? Hvis man øger vægten mindst hver 2 eller 3 gang kan det da ikke lade sig gøre. Selvom det kunne være lækkert :)
Sidst rettet af Anders W 29. nov 2009, 22:10, rettet i alt 4 gange.

-- Slettet pga dobbeltpost --

Tilbage til Fitness & bodybuilding

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster