Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

DaneBro skrev:Hej BB'er,
Jeg har en far som mener, at det meste af hvad han ved er sandt og lukker mange gange af, hvis nogen siger ham i mod.
Jeg siger ikke, at min far behøves at tage fejl, men jeg er begyndt, at trivielle på det fakta han slynger ud omkring træning og kost.
Så jeg vil være rigtig taknemmelig, hvis der var en venlig sjæl, som ville fortælle mig nogle reelle oplysninger :-)
Her er nogle af dem(Hvis i ikke forstår, hvad jeg mener, så vil jeg prøve, at formulerer mig anderledes):
1. Får at styrketræning skal man så tage lette vægte og mange gentagelser?
-Synes det var underligt at der stod flere steder at det tunge vægte og få gentagelser for at styrketræne.
2. Nå man bodybuilder(pumper) få man små muskler og nå man styrketræner få man de så kaldte lange muskler?
3. Den måde du træner/udfører øvelser på bestemmer hvordan din muskler vokser på? (Altså formen på musklen, om den er rund, aflang)

DaneBro skrev:Hej BB'er,
Jeg har en far som mener, at det meste af hvad han ved er sandt og lukker mange gange af, hvis nogen siger ham i mod.
Jeg siger ikke, at min far behøves at tage fejl, men jeg er begyndt, at trivielle på det fakta han slynger ud omkring træning og kost.
Så jeg vil være rigtig taknemmelig, hvis der var en venlig sjæl, som ville fortælle mig nogle reelle oplysninger :-)
Her er nogle af dem(Hvis i ikke forstår, hvad jeg mener, så vil jeg prøve, at formulerer mig anderledes):
-Synes det var underligt at der stod flere steder at det tunge vægte og få gentagelser for at styrketræne.
2. Nå man bodybuilder(pumper) få man små muskler og nå man styrketræner få man de så kaldte lange muskler?
3. Den måde du træner/udfører øvelser på bestemmer hvordan din muskler vokser på? (Altså formen på musklen, om den er rund, aflang)

Thomas Ø skrev:DaneBro skrev:Hej BB'er,
For at mere lidt mere præcis:
1. Styrketræning? Hvis der menes udholdenhed, jo så er det sikkert fint at tage lette vægte og 100 reps(overdrivelse). Men hvis man ønsker STYRKE, og at kunne løfte flere kilo, så skal man logisk nok løfte flere kilo
2. Det er fuldstændig hen i vejret.
3. Det er genetisk bestemt hvordan musklerne er formet. Man kan dog ændre på vinklen hvor man rammer musklen fra, fx kan du ramme upper chest med incline press.

Almond skrev:Thomas Ø skrev:DaneBro skrev:Hej BB'er,
For at mere lidt mere præcis:
1. Styrketræning? Hvis der menes udholdenhed, jo så er det sikkert fint at tage lette vægte og 100 reps(overdrivelse). Men hvis man ønsker STYRKE, og at kunne løfte flere kilo, så skal man logisk nok løfte flere kilo
2. Det er fuldstændig hen i vejret.
3. Det er genetisk bestemt hvordan musklerne er formet. Man kan dog ændre på vinklen hvor man rammer musklen fra, fx kan du ramme upper chest med incline press.
2: Hvorfor er det fuldstændig hen i vejret? Hvis drengen har en stor del type-1 muskelfibre i sin krop vil træning med fortrinsvis høje reps/volumen højst sandsynligt givet give ham lige så stor/større styrkefremgang.

Garik skrev:Almond - Type 1-fibre kan typisk ikke vokse i nævneværdig grad. Type II-fibrene er de fibre, der sørger for, du bliver større (lidt forsimplet, men at spekulere i muskelvækst i type I-fibre er spild af tid).
1. Styrketræning er at løfte vægte.
2. Hvad snakker du om? Når du løfter vægte, kan de vokse og/eller blive stærkere. Musklens form kan du ikke ændre på. Heller ikke ved at flytte stresset. Moder Natur sørger for musklens form.
Du kan dog godt træne for at blive stærk uden at vokse nævneværdigt.
3. Nej. Bare nej.
)
Almond skrev:Garik, i den seneste udgave af træningsmagasinet var der en artikel, hvori der stod noget om, at man kunne ramme forskellige dele af musklen, og derved ændre musklens udseende. (Såvidt jeg husker)

Thomas Ø skrev:Din kære far har nok hørt lige lovligt meget brosience, eller fået dårlige råd fra den lokale fitnessinstruktør i FitnessWorld

Almond skrev:Garik skrev:Almond - Type 1-fibre kan typisk ikke vokse i nævneværdig grad. Type II-fibrene er de fibre, der sørger for, du bliver større (lidt forsimplet, men at spekulere i muskelvækst i type I-fibre er spild af tid).
2. Hvad snakker du om? Når du løfter vægte, kan de vokse og/eller blive stærkere. Musklens form kan du ikke ændre på. Heller ikke ved at flytte stresset. Moder Natur sørger for musklens form.
3. Nej. Bare nej.
Garik, i den seneste udgave af træningsmagasinet var der en artikel, hvori der stod noget om, at man kunne ramme forskellige dele af musklen, og derved ændre musklens udseende. (Såvidt jeg husker)

Garik skrev:Almond skrev:Garik skrev:Almond - Type 1-fibre kan typisk ikke vokse i nævneværdig grad. Type II-fibrene er de fibre, der sørger for, du bliver større (lidt forsimplet, men at spekulere i muskelvækst i type I-fibre er spild af tid).
3. Nej. Bare nej.
Garik, i den seneste udgave af træningsmagasinet var der en artikel, hvori der stod noget om, at man kunne ramme forskellige dele af musklen, og derved ændre musklens udseende. (Såvidt jeg husker)
Men det har ikke noget med typen af muskelfibre at gøre.
Det artiklen går på, er lokal muskelvækst. Eksempelvis i lægmuskulaturen (triceps surae). Hvis du kun laver øvelser, der fokuserer på soleus, vil den selvfølgelig vokse mere end gastrocnemius - men du bestemmer stadig ikke selv, hvordan din læg kommer til at se ud: Den former sig, som Moder Natur mener, den skal forme sig - du har blot tæsket en del af muskulaturen mere igennem.
Artiklen viser et forsøg på triceps, der jo består af tre hoveder. Her kunne man, som utrænet, tilsyneladende træne ét hoved frem for andre - men det har stadig intet med fibertypefordelingen at gøre

Legend skrev:Garik skrev:Almond skrev:Garik skrev:Almond - Type 1-fibre kan typisk ikke vokse i nævneværdig grad. Type II-fibrene er de fibre, der sørger for, du bliver større (lidt forsimplet, men at spekulere i muskelvækst i type I-fibre er spild af tid).
3. Nej. Bare nej.
Men det har ikke noget med typen af muskelfibre at gøre.
Det artiklen går på, er lokal muskelvækst. Eksempelvis i lægmuskulaturen (triceps surae). Hvis du kun laver øvelser, der fokuserer på soleus, vil den selvfølgelig vokse mere end gastrocnemius - men du bestemmer stadig ikke selv, hvordan din læg kommer til at se ud: Den former sig, som Moder Natur mener, den skal forme sig - du har blot tæsket en del af muskulaturen mere igennem.
Artiklen viser et forsøg på triceps, der jo består af tre hoveder. Her kunne man, som utrænet, tilsyneladende træne ét hoved frem for andre - men det har stadig intet med fibertypefordelingen at gøre
Garik: der er forskel på muskler der har flere funktioner (som gluteus) og muskelgrupper, der har nogenlunde samme funktioner. "Læggen" er ikke én muskel, gastroc og soleus er to forskellige muskler, triceps surae er bare en fællesbetegnelse.
Med andre ord: du snakker om noget helt andet end Peter N. Han snakker om 1 muskel med flere funktioner, du snakker om flere muskler med (groft sagt) en funktion.

Garik skrev:Sandt. Det fik jeg ikke fat i, da jeg egentlig bare fokuserede på Almonds indlæg
Derudover er jeg dog ikke af den opfattelse, at en muskel decideret former sig anderledes, ved at bruge én af dens funktioner mere end de andre (eksempelvis gluteus, som Peter N. - ville den forme sig anderledes, hvis man undlod bestemte bevægelser?). Måske der er lavet studier?
I forhold til triceps surae har du helt ret. Det var mig, der misforstod eksemplet i min "morgenbrandert"

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 62 gæster