Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 975
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 972

Følg bodybuilding.dk på

Søger lidt råd og tips til opstart

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey.

En ven og jeg har besluttet os for at begynde at træne (øge masse), men vil gerne lige have alt på plads før vi begynder. "If you fail to plan, you plan to fail" er et meget godt ordsprog synes jeg, for vi har før trænet lidt on og off i nogle perioder, men aldrig ret længe og hurtigt mistet motivationen pga. det har været for useriøst.

Lidt om selv;

Mig: 21 år, 183 cm, 76 kg.

Min ven: 21 år, 194 cm og 90 kg.

Vi har lidt basic viden omkring bodybudiling, altså f.eks. ved vi at et ordentlig kostprogram/træningsprogram er afgørende og en masse proteiner, og at man som udgangspunkt skal være i kalorieoverskud for at øge muskelmasse. Vores mål er at få en nogenlunde markeret/muskuløs krop, vi har ingen intetioner om at få en overdrevet pumpet krop, men bare bare øge muskelmasse og få en mere markeret og pænere krop.

Spørgsmål:

1). Vi har begge to en forholdsvis høj fedtprocent vil jeg tro, så vi er i tvivl om det er smart at starte ud med bulke, eller først få vores fedtprocent ned inden vi begynder at bulke? Jeg tænker det kan øge vores motivation at vi hurtigere ser resultater, ved at have lavere fedt procent (vi bliver hurtigere markeret går jeg udfra, hvorimod hvis vi har en relativ høj fedt % vil vi bare blive større, men ikke se synderligt markeret/muskuløs ud). Eller er det bare at bulke derudaf og så bagefter dyrke cardio træning, for at få fedt %'en ned?

2). Kan i anbefale et træningsprogram? Jeg tror vi foretrækker et Full-Body program, selvom jeg godt er klar over det nok ikke er det mest optimale program, men det er fint til os. Så hvis i kunne anbefale et godt FB-program, ville det være cool

3). I må ligeledes gerne anbefale et kostprogram eller bare give gode råd til at sammensætte en selv

4). Andre gode råd tager vi også imod med kyshånd

Vi ville sætte stor pris på svarende!

Tak på forhånd.

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Start med at cutte ned. Der er ingen grund til at begynde at bulke hvis man har en høj fedtprocent fra start. I har ikke erfaring med at cutte ned og så er det svært at skulle igennem sit første cut hvis i har en for høj fedtprocent.

Regn jeres ligevægtindtag ud og lig 500kcal over når i bulker og 500kcal under når i cutter.. Og så få 2g protein pr kropskg.

I kan finde et simpelt fullbody program, hvis i søger her på siden.

Og husk, i får ikke en flot krop på et par måneder. Der går mange mange år.

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00

LukasJ skrev:Start med at cutte ned. Der er ingen grund til at begynde at bulke hvis man har en høj fedtprocent fra start. I har ikke erfaring med at cutte ned og så er det svært at skulle igennem sit første cut hvis i har en for høj fedtprocent.

Regn jeres ligevægtindtag ud og lig 500kcal over når i bulker og 500kcal under når i cutter.. Og så få 2g protein pr kropskg.

I kan finde et simpelt fullbody program, hvis i søger her på siden.

Og husk, i får ikke en flot krop på et par måneder. Der går mange mange år.

3 g kvalitetsprotein pr. kg. kropsvægt, prøv ad med en 40/40/20 kostplan. 40%protein, 40%kulhydrat og 20% fedt.
Life is what YOU make IT
Brugeravatar

Geografisk sted: Højbjerg

Træner her: Fitness World Viby

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 150.00

Logbog: Vis logbog

Tak for svarene :)

Vi er lige begyndt her i tirsdags, og regner med at træne 3 gange om ugen. Hvordan vil i anbefale et cut-program skal se ud? Vi er lidt i tvivl nemlig. Skal vi bare sørge for at motionere rigeligt (ved at cykle og løbe en del) og så derefter træne let vægtræning for ikke at tabe så meget muskel-masse?

Generelt alle tråd mht. cut ville være sweet, vi er ret grøn på det område. (vi har aldrig cuttet før) eller generelt trænet seriøst.

Takker.

boomah skrev:Tak for svarene :)

Vi er lige begyndt her i tirsdags, og regner med at træne 3 gange om ugen. Hvordan vil i anbefale et cut-program skal se ud? Vi er lidt i tvivl nemlig. Skal vi bare sørge for at motionere rigeligt (ved at cykle og løbe en del) og så derefter træne let vægtræning for ikke at tabe så meget muskel-masse?

Generelt alle tråd mht. cut ville være sweet, vi er ret grøn på det område. (vi har aldrig cuttet før) eller generelt trænet seriøst.

Takker.

Du skal træne som du plejer når du cutter, bare sørg for at få dine proteiner så du kan holde på massen.
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 107.50
- Dødløft: 130.00

Okay, nu er vi så lige startet op og har aldrig rigtig trænet igennem en længere periode eller noget seriøst :)

Men er det ikke vigtigt at dyrke en masse cardio-træning imens? Er dog i tvivl i form af hvad? Jeg går udfra det gælder om at forbrænde en masse kalorier og lade være med at indtage for mange, således at man kommer i solidt kalorieunderskud og forbrænder fedt, right?

Kan i så komme med et forslag omkring hvilken slags cardio-træning der ville være optimal, eller i så faldt bare god. Og hvordan skal trænings-fordelingen så være, mht. vægttræning cardio? Jeg er snotforvirret for at sige det mildt, så ville sætte stor pris på lidt uddybelser og anbefalinger. Vi er ret grøn på alle træningsområder
Mange tak.

Din krop er ligeglad om du forbrænder 100 kcal fordi du løber eller 100 kcal fordi du løfter vægte.

(at en given træningsform så kan være mere effektiv i forhold til at forbrænde kcal pr tidsenhed end en anden er en anden side af sagen)
Brugeravatar

Reputation point: 20

Til og starte med kan i lave cardio på de dage i ikke træner og se hvad der sker. Hvis det er nok, så fedt, hvis ikke, så lave noget mere/andet.

HIIT træning virker, og tager kortere tid end at lave steady-state cardio 2gange om dagen som nogle gør under cut. Efterforbrandningen er også meget højere i længere tid.
The Earth slowly rots into a malignant tumor
Breeding no life for the future of the world
Brugeravatar

Geografisk sted: Forskelligt

Træner her: Roskilde Atlet Klub - RAK

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 150.00

Kostplan: Vis kostplan

Vi sætter pris på jeres hjælp, men vi er stadig meget i tvivl hvordan vi skal sammensætte vores cut-program. Nu er vi næsten lige begyndt, og har bare startet op med at dyrke en masse motion i fitness (løb, cykel, roning etc). Ikke rigtigt gået igang med vægtene endnu, men vil vi meget gerne starte op på. Kommentarer som "Træn som i plejer under cut". Er lidt svært når vi ikke normalt træner og skal til at starte op :-).

Vi vil helst kun bruge 3-4 dage om ugen til at træne, hvordan får vi både en masse cardio- og vægttræning under én træningsession? Skal vi så bare træne vægte f.eks én time med vægte, og så evt. løbe interval/cykle 30-45 min? Og har i nogle vigtige anbefalinger mht. kost under cut?

Nu siger i også at man skal sørge for at få en masse proteiner under cut. Gælder det også selvom vi ikke har alverdens masse? Beklager alle de dumme spørgsmål, men er generelt lidt forvirret.

Takker!

Hvis du har pengepungen i orden, har du vel også til hvad en personlig træner koster?
Jeg tvivler på (selvfølgelig uden at vide det), at der er nogle der arbejder gratis.

EDIT: Desuden bliver du simpelthen nødt til at læse nogle artikler omkring kost og træning. Læs evt. den der hedder newbies helpfile her på siden. Det virker som om, at du/i mangler en grundlæggende viden. Det vil hjælpe dig langt mere, end at spørge folk til råds (i første omgang).
Sidst rettet af Ittams 10. nov 2012, 10:17, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar

Kostplan: Vis kostplan

efter jeres træning kan i tage lidt intervaltræning. måske 10 min løb hvor 1 min på 80% og 1 min gå.. cykle 20 sek spurt og 10 sek alm så gange 8-10 stykker.. bare lige noget hvor vi giver den gas 10-15-20 min.
Tjek min log

viewtopic.php?t=25174&postorder=asc&start=120#p668994

"Det er godt for dine guns"
Brugeravatar

Geografisk sted: Bælum

Styrkeliste
- Bænkpres: 127.50
- Squat: 130.00
- Dødløft: 180.00