Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 953
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 950

Følg bodybuilding.dk på

Søvnproblemer

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Jeg har aldrig haft søvnproblemer, jeg er normalt altid træt, og kan sove hvornår som helst på dagen.
For lidt over en måned siden ændrede jeg min livsstil 180 grader. Jeg er begyndt at spise sundt,
drikker max 2 glas pepsi max om dagen, hvor jeg før kunne drikke helt op til 2 liter, men nu erstatter
jeg det med vand + en del mere. Og vigtigst af alt har jeg efter at have været inaktiv i 6 år begyndt at
træne 4-6 gange om ugen + tager lidt forskelligt kosttilskud i forbindelse med mit vægttab, da jeg både
skal tabe mig OG opbygge muskelmasse.

Mit spørgsmål er bare (af nysgerrighed) om andre har samme problemer som mig eller har haft, og ved
hvad det skyldes og om man kan gøre noget ved det? Det er simpelthen ved at være så belastende ikke at
kunne sove før 1-3 timer efter jeg har lagt mig. Og det er først kommet efter jeg er begyndt med at træne.

Jeg tænkte selv, at det måske kan have noget med mit kosttilskud at gøre, men alligevel synes jeg, at det
lyder lidt mærkeligt? Men hvad ved jeg. Er helt ny i træningsverdenen og generelt at leve et sundt liv, så lidt
"noob" må man vel godt have lov at være, right? :oops: anyway.. Hvis det skulle have interesse at vide, så
kommer der lige en liste over det kosttilskud, som jeg tager:

Daglig indtag:
OPS... Sidst på eftermiddagen er efter aftensmaden mellem 17-18.

4 kapsler med green tea extract, hvor der ydermere kan findes cla og l-carnitine i, morgen og sidst på eftermiddagen.
2 koffein piller, en morgen og den sidste tager jeg enten til middag eller midt på eftermiddagen.
3 kapsler CLA Advanced, morgen, middag og sidst på eftermiddagen.
2 kapsler Omega-3 70%, morgen og sidst på eftermiddagen.
Samt proteinpulver og kreatin både morgen og aften.
IF IT DOESN'T CHALLENGE YOU
IT DOESN'T CHANGE YOU!

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Jeg har samme problem hvis jeg indtager koffein piller efter kl. 13-14.. Men sover deriomod fint på en redbull.. :-k
Brugeravatar

Reputation point: 5

Geografisk sted: Århus

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 150.00
- Dødløft: 170.00

Logbog: Vis logbog

Du skærer næsten selv problemet ud i pap. Du bruger alt for mange stimulanser, du får en god workout, men din søvn bliver lort, du bliver nødt til at prioritere hvad du synes er vigtigst for dig.
I use muscle confusion.
I load up the bar in the squat rack with plates and I get under it, but then suddenly I run to the dumbbell rack and start doing curls instead.
Surprise Bitch, We trainin' arms today.  So much gains.
Brugeravatar

Reputation point: 40

Styrkeliste
- Bænkpres: 145.00
- Squat: 175.00
- Dødløft: 250.00

Du kommer ikke særligt meget ind på dine aktuelle søvnproblemer? Du nævner at du før i tiden levede en meget usund (og her antager jeg også inaktiv) livsstil og at du konstant har været træt. Nu går jeg ud fra, at du ikke er træt gennem dagen længere, og har brug for knap så meget søvn. Spørgsmålet er så, om du faktist har fået et problem, eller måske har løst et.
Brugeravatar

Reputation point: 160

Kostplan: Vis kostplan

Ligger du foran et tændt TV eller lignende? Tændte TV-apperater der larmer/lyser op og lignende kan betyde, at jeg ikke kan falde i søvn. :)
Brugeravatar

Geografisk sted: Aarhus

Prøv at droppe koffeinpillerne, eller den sidste på eftermiddagen ihvertfald.

Jeg har selv meget svært ved at kunne sove hvis jeg har indtaget koffein hen ad dagen.
Røvere forlanger pengene eller livet. Kvinder forlanger begge dele
Brugeravatar

Styrkeliste
- Bænkpres: 85.00
- Squat: 100.00
- Dødløft: 120.00

Galleri: Vis galleri (4)

Tak for alle svarene :) !

For lige at slå fast så er jeg ganske frisk hele dagen igennem, men det er jo klart med alt det koffein indtag.
Grunden til at jeg valgte at prøve pilleform er simpelt af den grund, at jeg ikke drikker kaffe, og plejede at få
en god sjat koffein hver dag pga det store indtag af pepsi max, og jeg har hørt at koffein
er godt for forbrændingen (om det er sandt, det ved jeg ikke!). Jeg har her til morgen og middag ikke taget
nogle piller + jeg skal ned og træne igen i aften, så jeg håber, at det viser sig, at jeg kan sove uden problemer
i aften. Jeg tænkte nok, at det var pga pillerne, men igen syntes jeg stadig at det virkede mærkeligt, eftersom
jeg normalt tager den sidste pille inden aften, og det skal lige siges, at jeg aldrig kommer i seng før omkring midnat.
Men igen tak for svarene og jeg har hermed droppet koffeinen, og så håber jeg på det bedste :)
IT DOESN'T CHANGE YOU!

Det havde jo været enkelt og ligetil hvis det bare var koffeinen. Du kan jo prøve dig ad med helt at strege koffeinpillerne for at se om det er dem der forårsager dine søvnproblemer. En god nats søvn og fornuftige madvaner dagen igennem burde desuden overflødiggøre dit behov for koffeinpiller. Får du hjertebanken eller andre symptomer på dit indtag?
In the gym
One thing counts
On the bar
Large amounts
Brugeravatar

Reputation point: 303

Geografisk sted: Genitalien

Træner her: Performance Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 170.00
- Dødløft: 220.00

vAMT skrev:Jeg har aldrig haft søvnproblemer, jeg er normalt altid træt, og kan sove hvornår som helst på dagen.
For lidt over en måned siden ændrede jeg min livsstil 180 grader. Jeg er begyndt at spise sundt,
drikker max 2 glas pepsi max om dagen, hvor jeg før kunne drikke helt op til 2 liter, men nu erstatter
jeg det med vand + en del mere. Og vigtigst af alt har jeg efter at have været inaktiv i 6 år begyndt at
træne 4-6 gange om ugen + tager lidt forskelligt kosttilskud i forbindelse med mit vægttab, da jeg både
skal tabe mig OG opbygge muskelmasse.

Mit spørgsmål er bare (af nysgerrighed) om andre har samme problemer som mig eller har haft, og ved
hvad det skyldes og om man kan gøre noget ved det? Det er simpelthen ved at være så belastende ikke at
kunne sove før 1-3 timer efter jeg har lagt mig. Og det er først kommet efter jeg er begyndt med at træne.

Jeg tænkte selv, at det måske kan have noget med mit kosttilskud at gøre, men alligevel synes jeg, at det
lyder lidt mærkeligt? Men hvad ved jeg. Er helt ny i træningsverdenen og generelt at leve et sundt liv, så lidt
"noob" må man vel godt have lov at være, right? :oops: anyway.. Hvis det skulle have interesse at vide, så
kommer der lige en liste over det kosttilskud, som jeg tager:

Daglig indtag:
OPS... Sidst på eftermiddagen er efter aftensmaden mellem 17-18.

4 kapsler med green tea extract, hvor der ydermere kan findes cla og l-carnitine i, morgen og sidst på eftermiddagen.
2 koffein piller, en morgen og den sidste tager jeg enten til middag eller midt på eftermiddagen.
3 kapsler CLA Advanced, morgen, middag og sidst på eftermiddagen.
2 kapsler Omega-3 70%, morgen og sidst på eftermiddagen.
Samt proteinpulver og kreatin både morgen og aften.

Grøn te indeholder vil også udover 1-4 % koffein omkring 0.05% theophyllin og theobromin.

Reputation point: 5

Jeg vil dog ærligt erkende, at jeg nok ikke spiser helt fra boget af..
Jeg kan godt have en tendens til at misse nogle af mellemmåltiderne nogle gange. Det er rigtig svært at vende sig
til at skulle spise hver 2-3 time, når jeg aldrig har været vant til det, og når jeg heller ikke er sulten, er det også
rigtig svært at huske og få spist noget. Jeg ved ikke, om det måske kan være en af grundene til, at jeg et lille behov
for koffeinen? Ellers synes jeg selv, at jeg spiser fornuftigt. Udover mine 2 protein shakes om dagen, så sørger jeg
for at spise mad med så mange proteiner som muligt, da jeg jo skal tabe mig og opbygge muskelmasse, og jeg har
hørt, at proteiner skulle være en rigtig god energi kilde? Ellers spiser jeg generelt efter kostrådene, dog spiser jeg
ikke meget brød, ris, pasta og kartofler, da jeg har hørt at der er meget stivelse i den slags, og jeg menes at have
hørt, at stivelse er svært at fordøje og også skulle have andre negative effekter, men igen om det er helt sandt, det
ved jeg faktisk ikke, men jeg kender en del, som stort set har skåret det helt ud af deres kost). Det har jeg dog ikke
tænkt mig, spiser bare meget lidt af det. Og det skal lige siges, at jeg mindes ikke at have fået hjertebanken eller
noget som helst, udover at jeg har svært ved at sove, så har jeg det ganske fint, udover at jeg kan have lidt bøvl med
maven i ny og næ, men det ser jeg ikke nødvendigvis som en dårlig ting :)
IT DOESN'T CHANGE YOU!

vAMT skrev:Jeg kan godt have en tendens til at misse nogle af mellemmåltiderne nogle gange. Det er rigtig svært at vende sig
til at skulle spise hver 2-3 time, når jeg aldrig har været vant til det, og når jeg heller ikke er sulten, er det også
rigtig svært at huske og få spist noget.

Du skal ikke partout spise hver 2-3 time. Ved ikke hvor du har fået det fra, men hvem end der har fortalt dig det, er galt på den.

vAMT skrev:Jeg ved ikke, om det måske kan være en af grundene til, at jeg et lille behov
for koffeinen?

Hvis du ikke spiser nok, så er der intet at sige til dit energi niveau er lavt. Ret op på det og lad være med at "fixe" det med CNS stimulanser.

vAMT skrev:Ellers synes jeg selv, at jeg spiser fornuftigt. Udover mine 2 protein shakes om dagen, så sørger jeg
for at spise mad med så mange proteiner som muligt, da jeg jo skal tabe mig og opbygge muskelmasse, og jeg har
hørt, at proteiner skulle være en rigtig god energi kilde?

Det der giver ingen mening. Du kan ikke opbygge muskelmasse og tabe dig samtidigt. Enten skal fokus ligge på opbygning af muskelmasse eller reduktion af fedt.

Det er selvfølgelig muligt i en kortere periode at opnå både øget muskelmasse samt fedtreduktion ved utrænede eller meget overvægtige. Men bør dog stadig lægge fokus på enten det ene eller det andet.

vAMT skrev:Ellers spiser jeg generelt efter kostrådene, dog spiser jeg ikke meget brød, ris, pasta og kartofler, da jeg har hørt at der er meget stivelse i den slags, og jeg menes at have hørt, at stivelse er svært at fordøje og også skulle have andre negative effekter, men igen om det er helt sandt, det ved jeg faktisk ikke, men jeg kender en del, som stort set har skåret det helt ud af deres kost).

Hvilke negative effekter er det stivelse skulle have? At kroppen skulle have svært ved at fordøje stivelse er ukorrekt. Stivelse metaboliseres meget effektivt i den menneskelige organisme. Derudover er kostrådene ikke meget værd.

vAMT skrev:Og det skal lige siges, at jeg mindes ikke at have fået hjertebanken eller noget som helst, udover at jeg har svært ved at sove, så har jeg det ganske fint, udover at jeg kan have lidt bøvl med maven i ny og næ, men det ser jeg ikke nødvendigvis som en dårlig ting :)

Bøvl med maven i ny og næ, er ikke en dårlig ting? Det er så sandelig heller ikke en god ting.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00

Pind skrev:Du skal ikke partout spise hver 2-3 time. Ved ikke hvor du har fået det fra, men hvem end der har fortalt dig det, er galt på den.

Det er sjovt, at du siger det, for det har jeg da hørt hele mit liv igennem, at man skal huske at spise de 3 hovedmåltider, samt mellemmåltider!? Og det siger alle eksperter fra træningsprogrammer diverse steder da også, at man skal?

Pind skrev:Det der giver ingen mening. Du kan ikke opbygge muskelmasse og tabe dig samtidigt. Enten skal fokus ligge på opbygning af muskelmasse eller reduktion af fedt.
Det er selvfølgelig muligt i en kortere periode at opnå både øget muskelmasse samt fedtreduktion ved utrænede eller meget overvægtige. Men bør dog stadig lægge fokus på enten det ene eller det andet.

Mit hovedmål er at tabe mig. Jeg er dog ikke overvægtig, kun på grænsen. Jeg kan tydeligt se ud fra min vægt at min fedt% er alt for høj, men jeg sørger samtidig at styrketræne så meget som muligt, da jeg også har hørt at muskler øger ens forbrænding, det kan godt ske at jeg er langt væk der også, men det kan du jo fortælle mig :wink:

Pind skrev:Bøvl med maven i ny og næ, er ikke en dårlig ting? Det er så sandelig heller ikke en god ting.

Jeg mener bare.. Jeg har altid bøvlet med maven i ny og næ, det tror jeg de fleste folk har. Hvis jeg synes, at det tager overhånd,
så er jeg selvfølgelig klog nok til at kontakte læge. Udover at jeg tager nogle forskellige piller for at booste mit vægttab, så spiser
jeg meget mere fornuftigt end nogensinde før + udover mine søvnproblemer så har det bedre, end jeg har haft i lang tid.
IT DOESN'T CHANGE YOU!

har/havde samme problem indtil lavede en play liste med min favorit musik og spiller den faktisk pænt højt den vare 45min har ikke været vågen en eneste gang når den slutter :)

Reputation point: 15

Geografisk sted: Kbh

Styrkeliste
- Bænkpres: 151.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 300.00

vAMT skrev:
Pind skrev:Du skal ikke partout spise hver 2-3 time. Ved ikke hvor du har fået det fra, men hvem end der har fortalt dig det, er galt på den.

Det er sjovt, at du siger det, for det har jeg da hørt hele mit liv igennem, at man skal huske at spise de 3 hovedmåltider, samt mellemmåltider!? Og det siger alle eksperter fra træningsprogrammer diverse steder da også, at man skal?

Nej. Folk der ved noget om emnet siger ikke at man skal spise tre hovedmåltider samt mellemmåltider. Der kan være fordele ved at gøre det, men det er absolut ikke et must.

vAMT skrev:
Pind skrev:Det der giver ingen mening. Du kan ikke opbygge muskelmasse og tabe dig samtidigt. Enten skal fokus ligge på opbygning af muskelmasse eller reduktion af fedt.

Mit hovedmål er at tabe mig. Jeg er dog ikke overvægtig, kun på grænsen. Jeg kan tydeligt se ud fra min vægt at min fedt% er alt for høj, men jeg sørger samtidig at styrketræne så meget som muligt, da jeg også har hørt at muskler øger ens forbrænding, det kan godt ske at jeg er langt væk der også, men det kan du jo fortælle mig :wink:

Styrketræning i forbindelse med vægttab er en rigtig nok en god ting. Ikke fordi det bygger muskelmasse, men fordi det hjælper med til at holde på den masse man allerede har.

vAMT skrev:
Pind skrev:Bøvl med maven i ny og næ, er ikke en dårlig ting? Det er så sandelig heller ikke en god ting.

Jeg mener bare.. Jeg har altid bøvlet med maven i ny og næ, det tror jeg de fleste folk har. Hvis jeg synes, at det tager overhånd,
så er jeg selvfølgelig klog nok til at kontakte læge. Udover at jeg tager nogle forskellige piller for at booste mit vægttab, så spiser
jeg meget mere fornuftigt end nogensinde før + udover mine søvnproblemer så har det bedre, end jeg har haft i lang tid.

Piller til at booste dit vægttab? Medmindre du decideret er ude i noget af det, som står på dopinglisterne, så er det at hælde penge ud af vinduet.

To gode råd til dig ville være: Sæt dig ind i basal ernæring og anskaf dig noget sans for kildekritik. Bare fordi det står på internettet og en så kaldt "ekspert" siger noget, gør det det ikke sandt.

Artiklerne, som er i denne tråd, er et godt sted at starte: newbies-helpfile-edit-2-t39845.html

Fixer du din kost, og indtag af andre tåbeligheder, så fixer du med stor sandsynlighed også dine søvnproblemer.
Pind - Since light travels faster than sound, some people may appear bright until you hear them speak.

Opnå dine resultater:
Facebook:Isaksen Fitness - Personlig Træning, Coaching & Kostvejledning
Hjemmeside: www.isaksen-fitness.dk
Brugeravatar

Reputation point: 502

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 255.00
- Dødløft: 230.00