Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1257
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1254

Følg bodybuilding.dk på

Squat teknik

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hey BB

Har lige et par spørgsmål angående teknikken i 2 øvelser.

1. SQUAT

Jeg er helt ny i øvelsen (I know, det skidt), men jeg forsøger nu at komme efter det i min kommende bulkperiode. Mit spørgsmål drejer sig om fodstanden. Jeg har en naturlig fodorientering udad ( en helt del) og føler det meget unaturligt at stå med fødderne pegende ret fremad og sågar også minimalt pegende væk fra hinanden.

a) Skal jeg holde fødderne i den position der er mest naturlig og så ellers være bevidst om vandringen knæ/hofte/fod? Eller skal jeg fra starten af forsøge at ændre min naturlige fodstilling?
b) Hvor bred skal min stance være? (er 1.92 høj, så lange ben - ved ikke om ændrer situationen)

2. UP-Right-Row

Jeg er også lige begyndt på denne øvelser for at spice mine rutiner lidt op. Jeg mener at have læst herinde (Thomas Jagd?), at skadespotentialet i denne øvelse er højt. Dette kan man minimere ved at limitere ROM til nederste/midterste del af brystet? Er dette korrekt? Såfremt den generelle anbefaling er at sløjfe øvelsen, må I meget gerne komme med alternative forslag til øvelser, der kan erstatte.

På forhånd tak!

/Macu
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Dødløft: 200.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

bump:)
Brugeravatar

Reputation point: 15

Styrkeliste
- Dødløft: 200.00

a. Fodstanden kommer an på hvad du allerhelst vil ramme/fokusere på. Kan ikke helt bedømme i hvilken grad dine fødder peger udad medmindre du smider en video op, men i OL-formen står man tit med en større afstand imellem benene og med fødderne pegene udad. Så medmindre du føler at det gør ondt at stå på den måde du gør lige nu, så ville jeg nok ikke ændre på det.

b. Oftest skal afstanden mellem dine fødder svare til fra skulder til skulder, altså en hel skulderbredde.
Train animal or go home
Loggen: viewtopic.php?f=21&t=44277
Brugeravatar

Reputation point: 0

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 160.00

Kostplan: Vis kostplan

Upright rows er noget hø.

Tunge lodrette presses, (rear) lateral raises og en form for high row er derimod helt formidable til store skuldre :)
Brugeravatar

Moderator

Reputation point: 185

Geografisk sted: Danmark

Kostplan: Vis kostplan

Har hørt at up right rows er utrolig dårlig for ens rotator cuff?

Køre selv military press samt lateral raises.
Billede
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Vanløse

Træner her: Anger Mangement
Fitness World Rødovre

Macu skrev:Hey BB

Har lige et par spørgsmål angående teknikken i 2 øvelser.

1. SQUAT

Jeg er helt ny i øvelsen (I know, det skidt), men jeg forsøger nu at komme efter det i min kommende bulkperiode. Mit spørgsmål drejer sig om fodstanden. Jeg har en naturlig fodorientering udad ( en helt del) og føler det meget unaturligt at stå med fødderne pegende ret fremad og sågar også minimalt pegende væk fra hinanden.

a) Skal jeg holde fødderne i den position der er mest naturlig og så ellers være bevidst om vandringen knæ/hofte/fod? Eller skal jeg fra starten af forsøge at ændre min naturlige fodstilling?
b) Hvor bred skal min stance være? (er 1.92 høj, så lange ben - ved ikke om ændrer situationen)

2. UP-Right-Row

Jeg er også lige begyndt på denne øvelser for at spice mine rutiner lidt op. Jeg mener at have læst herinde (Thomas Jagd?), at skadespotentialet i denne øvelse er højt. Dette kan man minimere ved at limitere ROM til nederste/midterste del af brystet? Er dette korrekt? Såfremt den generelle anbefaling er at sløjfe øvelsen, må I meget gerne komme med alternative forslag til øvelser, der kan erstatte.

På forhånd tak!

/Macu

1. http://www.youtube.com/watch?v=bBSKbcIVoew
2. drop up-right-rows

Reputation point: 35

Geografisk sted: Svendborg

Styrkeliste
- Bænkpres: 115.00
- Squat: 120.00
- Dødløft: 160.00