Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!
Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!
Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!
Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!
Vi har 69646 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync
Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner
0 nye indlæg i dag

jeppeam skrev:Jeg havde godt nok ikke nogen af de to fag, på det niveau du har, men jeg mener jeg fik at vide, jeg skulle have et primært samfundsdag spørgsmål, et historie og så et hvor begge fag skulle indgå (jeg skrev i SA-A og HI-A, hvis du ikke havde gættet det).
Altså mht. doping kunne du snakke om doping i biologi, de processer og forskellige former der findes og undersøge hvad der sker med kroppen, celler osv. Redegørende + Undersøgende
Idræt har jeg ingen idé, jeg har lavet et par projekter i det på C, men de krav der blev stillet var så taksonomiske lave at det ikke kan være gældende i en SRP.
Vigtigst er at huske du skal helst ramme de tre taksonomiske niveauer og helst så tidligst så muligt. Højere niveau = højere karakter.

G.I Joe skrev:hvad har i af emne ? kan huske vi havde overvågning

JensL skrev:Fuck doping. Hvad med hvordan motion påvirker appetitten, insulinfølsomheden, blodtrykket eller hvordan inaktivitet påvirker kroppens sundhedstilstand. Der er simpelthen så vanvittigt meget at vælge mellem..
Er der virkelig slet ikke noget du synes er interessant og som du gerne vil vide mere om?
Emmas forslag om hæmoglobin og røde blodlegemer er sgu da også rimelig sejt. Det oplagte ville jo være, hvis man absolut vil ind på doping, også beskrive bloddoping og misbrug af EPO..

Ioxer skrev:hvis du vil skrive om doping i cykelsporten (EPO, højdetræning, bloddoping, gendoping etc), kan dit biologi-eksperiment være, at du finder din hæmatokritværdi vha fx centrifugering (tilføj heparin (antikoagulerende) --> centrifuger blodet --> de forskellige bestanddele er delt op --> mål hvor meget af blodet, der er hæmoglobin)
Nemt at udføre og nemt at smide ind i opgaven
Jeg ved ikke helt med idræt-delen, da jeg havde idræt på C

Crip'O skrev:Ioxer skrev:hvis du vil skrive om doping i cykelsporten (EPO, højdetræning, bloddoping, gendoping etc), kan dit biologi-eksperiment være, at du finder din hæmatokritværdi vha fx centrifugering (tilføj heparin (antikoagulerende) --> centrifuger blodet --> de forskellige bestanddele er delt op --> mål hvor meget af blodet, der er hæmoglobin)
jaa det kunne være en mulighed..hmm nu har jeg jo dårlig kondition. Så kunne jeg måske tage prøve af en person med god kondition og se forskellen på hæmoglobinniveauet? eller giver det ingen mening at undersøge?
det vil dog også være en god ting at pointere.
Ioxer skrev:Crip'O skrev:Ioxer skrev:hvis du vil skrive om doping i cykelsporten (EPO, højdetræning, bloddoping, gendoping etc), kan dit biologi-eksperiment være, at du finder din hæmatokritværdi vha fx centrifugering (tilføj heparin (antikoagulerende) --> centrifuger blodet --> de forskellige bestanddele er delt op --> mål hvor meget af blodet, der er hæmoglobin)
jaa det kunne være en mulighed..hmm nu har jeg jo dårlig kondition. Så kunne jeg måske tage prøve af en person med god kondition og se forskellen på hæmoglobinniveauet? eller giver det ingen mening at undersøge?
så vil du nok finde ud af, at en god kondition ikke giver en højere hæmatokritværdidet vil dog også være en god ting at pointere.
Hvis du kender en eller flere personer, der skal tilbringe en længere periode i et højt-liggende land, vil det selvfølgelig være oplagt at bruge dem til et forsøg (du kan sagtens lave dine forsøg før SRP-perioden)
Højt-liggende land --> lavt ilttryk --> mindre ilt til kroppen pr. indånding --> nyrerne producerer mere EPO --> der bliver dannet flere røde blodlegemer (erythropoiese) --> højere hæmatokritværdi
Det forsøg vil være perfekt, hvis du vil snakke om højdetræning og ilttelte, hvilket er oplagt.

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 54 gæster