Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69651 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 1461
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 1458

Følg bodybuilding.dk på

Stegt kød og fedtprocent

Udskriv emne

Kosten og dens betydning for optimale resultater

Tilbage til Kost & kosttilskud

Hvis jeg køber fx hakket oksekød med en fedtprocent på 8-12, så er det intet problem at stege det uden nogen form for stegemiddel. Efter et stykke tid kommer kødet til at ligge i en klar væske, som antageligt er smeltet fedt, der samler sig under processen. Dette har jeg bare for vane at hælde fra løbende; specielt hvis jeg gerne vil have kødet ordentligt brunet.

Spørgsmålet bliver så, om man ikke kommer af med en betragtelig mængde på denne måde? Det kan jo hurtigt blive til en del kalorier, hvis man spiser meget oksekød (hakket oksekød blandet med grøntsager og dressing ftw), hvorfor det også lige skal in mente i forbindelse med éns ernæringsrelaterede overslag ift. kalorier, makronutrienter og sådan. Er det et rimeligt estimat, at man måske går fra 10 til 5 procent? Jeg kan ikke forestille mig andet, end at der ryger ret meget... det er trods alt en hel del, jeg hælder fra.

Any insight? :hihi:
Brugeravatar

Reputation point: 0

Logbog: Vis logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Det falder en del. Jeg sad og læste en folder om det for ikke så længe siden, hvordan man kunne fedtreducere sin mad. Så det må findes derude et sted. Min kollega der står for slankedelen på mit arbejde (bach scient i sundhed og ernæring) har en masse foldere hvor der står relativt nøjagtigt beskrevet, hvordan fedtindholdet i kød er alt efter hvor hårdt man steger det. Jeg kan lige se om jeg kan finde et link at poste.
Brugeravatar

Geografisk sted: Roskilde

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 190.00
- Dødløft: 210.00

Kostplan: Ingen kostplan

Grundt skrev:Det falder en del. Jeg sad og læste en folder om det for ikke så længe siden, hvordan man kunne fedtreducere sin mad. Så det må findes derude et sted. Min kollega der står for slankedelen på mit arbejde (bach scient i sundhed og ernæring) har en masse foldere hvor der står relativt nøjagtigt beskrevet, hvordan fedtindholdet i kød er alt efter hvor hårdt man steger det. Jeg kan lige se om jeg kan finde et link at poste.

Det ville være super - takker!
Brugeravatar

Jenslyn87 skrev:Hvis jeg køber fx hakket oksekød med en fedtprocent på 8-12, så er det intet problem at stege det uden nogen form for stegemiddel. Efter et stykke tid kommer kødet til at ligge i en klar væske, som antageligt er smeltet fedt, der samler sig under processen. Dette har jeg bare for vane at hælde fra løbende; specielt hvis jeg gerne vil have kødet ordentligt brunet.

Spørgsmålet bliver så, om man ikke kommer af med en betragtelig mængde på denne måde? Det kan jo hurtigt blive til en del kalorier, hvis man spiser meget oksekød (hakket oksekød blandet med grøntsager og dressing ftw), hvorfor det også lige skal in mente i forbindelse med éns ernæringsrelaterede overslag ift. kalorier, makronutrienter og sådan. Er det et rimeligt estimat, at man måske går fra 10 til 5 procent? Jeg kan ikke forestille mig andet, end at der ryger ret meget... det er trods alt en hel del, jeg hælder fra.

Any insight? :hihi:

Hej Jens
Hvis vi som udgangspunkt tager 8% hakket oksekød vil der efter stegning kunne sies 1,7 g. fedt fra ved tilberedning af 100 g. råt kød.
vælger du at skylle kødet gennem sigte er der yderlige svind 3,8 g pr 100g råt oksekød (skyllet med kogende vand.
Mvh august :)

Geografisk sted: københavn

Styrkeliste
- Bænkpres: 130.00
- Squat: 160.00
- Dødløft: 170.00

Tak - det var da ret konkret!

Jeg synes dog, et par grams tab af fedt fra 100 grams oksekød med en fedtprocent på cirkus 10 lyder lavt. Det er jo en del, man kan hælde fra, hvis man ellers steger det godt igennem. Men hvad ved jeg.

Grundt: Havde du noget mere om det?
Brugeravatar

Jenslyn87 skrev:Tak - det var da ret konkret!

Jeg synes dog, et par grams tab af fedt fra 100 grams oksekød med en fedtprocent på cirkus 10 lyder lavt. Det er jo en del, man kan hælde fra, hvis man ellers steger det godt igennem. Men hvad ved jeg.

Der er jo pænt meget vand i kød også.
"At hjælpe er at forstå" - Søren Kierkegaard

Træningstøj Proteinpulver
Brugeravatar
Moderator

Reputation point: 80

Geografisk sted: Aalborg

Træner her: Unifitness

Styrkeliste
- Bænkpres: 190.00

8800 skrev:

Er selvfølgelig sandt...
Brugeravatar

Jenslyn87 skrev:
8800 skrev:

Er selvfølgelig sandt...

Netop men som du jo også pointerer højere oppe, virker det til at mængden af fedtstof du hælder fra er større end de ovennævnte procenter jeg gav dig tidligere, dertil kan jeg tillægge til det tidligere oplyste at svindet er på ca 19 %
Mvh august

Styrkeliste

Som august siger skal du skylle kødet for at der kommer en betydelig reducering af fedtprocenten...

jeg plejer at sige ca. halvdelen når jeg skyller det og det passer jo godt med 10% og der forsvinder 5,6 gr. pr. 100 gr. ?

desuden er den væske du ser vand og det betyder at du propper for meget kød på panden af gangen. propper du alt kødet på i en omgang er det ikke stegt oksekød men kogt oksekød du får ud.
Brugeravatar

Reputation point: 10

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Dødløft: 155.00

Hej hej bodybuildere.. Hilsen Anne Larsen

Billede

:wink:
Brugeravatar

Geografisk sted: København

når man steger kød suger det fede kød mere fedt til sig end magert kød.

Fedtprocenten i hakket kød har betydning for, hvad kødet er velegnet til. En tommelfingerregel kan være at vælge de magre varianter til gryderetter og de lidt federe til stegeretter

Stegesvindet er gennemsnitlig 3% fedt som falder væk ved stegning , det er det jeg fik banket ind ved min kokke uddannelse i 2006
Life is like a coin. You can spend it any way you wish, but you only spend it once.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Galleri: Vis galleri (7)

Solosesso skrev:når man steger kød suger det fede kød mere fedt til sig end magert kød.

Fedtprocenten i hakket kød har betydning for, hvad kødet er velegnet til. En tommelfingerregel kan være at vælge de magre varianter til gryderetter og de lidt federe til stegeretter

Stegesvindet er gennemsnitlig 3% fedt som falder væk ved stegning , det er det jeg fik banket ind ved min kokke uddannelse i 2006

Jeg tror desværre at begreberne blandes lidt sammen

Det er fuldstændigt korrekt at man med fordel kan vælge magert kød til gryderetter.

Med hensyn til svindet, 2006 er jo også lang tid siden du fik din uddannelse så ting går i glemmebogen :D

test Ved stegning af 200 g oksekød er Ca 8 % , vægt efter stegning 147 g.
resultat 100%x(200-147):200 vægt af råt kød = 26,5% svind

Mvh august

Styrkeliste

august skrev:
Solosesso skrev:når man steger kød suger det fede kød mere fedt til sig end magert kød.

Det er fuldstændigt korrekt at man med fordel kan vælge magert kød til gryderetter.

Med hensyn til svindet, 2006 er jo også lang tid siden du fik din uddannelse så ting går i glemmebogen :D

Mvh august

Er det ikke både væske og fedt du hentyder til der? Det lyder som om Solosesso mener at fedtprocenten flader med 3% point?. Altså jvf. dit eksempel: 200g kød @ 8% -> 147g kød @ 5%? Det kan godt være det ikke er sådan det hænger sammen.

Logbog: Ingen logbog

Badejern skrev:
august skrev:

Mvh august

Er det ikke både væske og fedt du hentyder til der? Det lyder som om Solosesso mener at fedtprocenten flader med 3% point?. Altså jvf. dit eksempel: 200g kød @ 8% -> 147g kød @ 5%? Det kan godt være det ikke er sådan det hænger sammen.

Ups my mistake
Jeg havde kun set benævnelsen stegesvind, havde ikke lige set at der pointeres at det er ca 3 % fedt
Så dette er næsten korrekt.
oksekød 8-10% efter endt stegning og fedt fjernet ligger på gennemsnit 1,5-2,1%
Såfremt vi bevæger os op i højere fedtprocent 16-18% stegt og fedt fjernet(siet) ikke overhældt med kogende vand ala Anne Larsen da man jo på denne måde skyller vitaminer,mineraler,og musklernes byggesten ud(protein uha nej) :)
Ligger vi i snit på 3,5 %procent fedt fjernet

Solosesso da du er uddannet kok, nævn lige en lækker menu til en fredag aften :D

Mvh. august

Styrkeliste

Takker for svarene! Det er vist ikke værd at være alt for nøjeregnende omkring ligegyldigt hvad :)
Brugeravatar

Solosesso da du er uddannet kok, nævn lige en lækker menu til en fredag aften

Mvh. august

Marineret Kalkun med ovnbagt rodfrugt & Rødvinssauce
Life is like a coin. You can spend it any way you wish, but you only spend it once.
Brugeravatar

Geografisk sted: Hillerød

Træner her: FitnessWorld Hillerød

Styrkeliste
- Bænkpres: 90.00
- Squat: 110.00
- Dødløft: 130.00

Galleri: Vis galleri (7)

Solosesso skrev:
Solosesso da du er uddannet kok, nævn lige en lækker menu til en fredag aften

Mvh. august

Marineret Kalkun med ovnbagt rodfrugt & Rødvinssauce

Lyder lækkert, tror jeg napper den imorgen :)
Nu er bagekartoflerne lagt i ovnen

Styrkeliste

Tilbage til Kost & kosttilskud

Brugere online