Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 677
Medlemmer: 3
Skjulte: 0
Gæster: 674

Følg bodybuilding.dk på

Stigning i kropsvægt ok?

Udskriv emne

Har du ikke den store praktiske eller teoretiske erfaring, så kom indenfor. Her findes ingen 'dumme spørgsmål'

Tilbage til Begynder forum

Hej.

Jeg har målt min vægtudvikling henover de sidste to uger.

Min kropsvægtudvikling kan ses af grafen i vedhæftede regneark - se udviklingen ok ud? - for vægten hopper jo rimelig meget op og ned! - er det normalt? -skal jeg spise mere eller mindre?

Serierne i regnearket er henholdsvis enkeltdagobservationer, 3 dages glidende gennemsnit og 5 dages glidende gennemsnit.

Jeg er påbegyndt en HST-træningscyklus (3 gange ugentligt) for to uger siden. Og den del kører umiddelbart bare som planlagt.

Mht. kosten, så vil jeg mene, at jeg må ligge på meget det samme energiindtag. Jeg vil gerne tage 300-500 gram på om ugen. Men jeg forsøger at finde balancen for indsatsen - dvs. jeg spiser stort set det samme til morgenmad, formiddagssmad, eftermiddagsmad, proteinshake efter træning (og ca. samme tidspunkt på ikke træningsdage. Til frokost spiser jeg dagens ret fra mit arbejde, så jeg føler mig mæt. Og så to måltider om aftenen (en tallerken pr. måltid). Jeg sørger for at få kød til alle måltider, så proteinbehovet burde være dækket ind, når jeg også tager 40 gr. proteinpulver dagligt. Jeg sørger også for lidt grøntsager.

/Frederik
vægt.xlsx
(11.93 KiB) Downloadet 151 gange

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Ingen kostplan

Vej dig en gang om ugen i stedet for hver dag :)
Jack S. Jonathanson: SUNDHED og FISSEFORM?! Hva fuck snakker du om?! Jeg træner for at blive en freak!
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Træner her: Fitness Center Wing Tsun Do

har du overvejet, bare sådan i 2 sek, hvor meget du forsøger at gaine på et år?
Deal with it..
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense

Styrkeliste
- Bænkpres: 155.00
- Squat: 270.00
- Dødløft: 270.00

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (1)

jonathanson skrev:Vej dig en gang om ugen i stedet for hver dag :)

Nej.

Flere observationer giver et mere retvisende billede..
Aldrig træt af at leve i skyggen?
Brugeravatar

Træner her: Lillerød Vægtløfter Klub

Kostplan: Vis kostplan

Svar på jeres kommentarer nedenfor, men for at vende tilbage til spørgsmålet - ser det ok ud? - jeg undrer mig bare over, at selv de glidende gennemsnit ser lidt "ustabile" ud, når jeg tænker, at jeg med min delvist faste madplan normalt nok ikke svinger mange hundrede kcal pr. dag i indtag.

Mht. at veje sig én gang om ugen eller hver dag.
Når min vægt hopper så meget op og ned som den gør, og en stor del af det vel skyldes udsving i væskebalancen, så giver det vel meget god mening at veje sig hver dag - og så lave en eller anden form for glidende gennemsnit. I hvert fald i den periode, hvor jeg skal finde ud af cirka hvor meget jeg skal spise for at tage et givent antal gram på pr. uge.

Mht. hvor meget jeg vil gaine på et år.
Tja, jeg synes også at 500 gr. om ugen lyder af meget. Men der er en del herinde, der anbefaler at spise 500 kcal pr. dag ud over ens ligevægtsindtag i bulk perioder, og at betyder, at man øger sin kropsvægt med 500 gram på en uge. Jeg kan dog "leve" med kun at stige 200-300 gr. pr. uge i min bulkperiode.

/Frederik

Casper.S skrev:
jonathanson skrev:Vej dig en gang om ugen i stedet for hver dag :)

Nej.

Flere observationer giver et mere retvisende billede..

Men han kan jo ikke tabe eller tage 200 gram på dag ind og ud. Så jeg syntes ikke der er nogle grund til at veje sig hver dag :)
Jack S. Jonathanson: SUNDHED og FISSEFORM?! Hva fuck snakker du om?! Jeg træner for at blive en freak!
Brugeravatar

Geografisk sted: Nakskov

Træner her: Fitness Center Wing Tsun Do

Tak for svar, Lithium.

Yes, vejer mig naturligvis hver dag på samme tid - lige når jeg står op og har slået en streg. Og ja, har tjekket, at min vægt vejer helt stabilt.

Ok, jeg forstætter med dagsmålinger. Godt at høre, at det er normalt med store udsving - ellers tydede det jo på, at jeg skulle være mere detaljeret med energiindtaget, hvilket jeg gerne vil undgå. Jeg vil så vurdere min kropsvægtudvikling ud fra ugentlige glidende gennemsnit. Det ser ud til, at det jeg har gjort hidtil giver knap 500 gr. på en uge, så jeg skal nok ikke spise mere - snarere tværtimod, hvis 300 gr. er fint. Føler nemlig, at jeg "tvangsspiser" lidt engang imellem.

Ja, tager også billeder med jævne mellemrum - og jeg måler p.t. også musklernes omkreds. Fedttang...hmmm, igen, jeg vil i første omgang gerne holde det så simpelt som muligt, så jeg ikke går død i alle de ting, som man "skal". Men jeg vil have det i baghovedet til senere.

/Frederik

Du skal helst ligge på et kalorie overskud på ca. 500 kalorier ugentlig. over den uge vil du så cirka tage 500 gram på.

lige nu tager du 1 kg på ugentligt, hvilket er mere end du har brug for til at danne muskelmasse.så du tage imo for meget på pt.

Dine informationer ligger over en realaktiv kort periode, så den kan være svært, at sige om det egentlig er ok det du gør. Ellers er ovenstående tal rigtig gode at huske på.

Til sidst vil jeg lige huske at sige talene kun er vejledende og kan variere en smule fra person til person, men det er en rigtig god "tommelfingerregel".

Træner her: OBBC

Styrkeliste
- Bænkpres: 110.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 150.00

èn gang om ugen er rigeligt.
Kan du gætte hvem jeg er? Jeg er ALUN! Den mægtigste og viseste troldmand i norden muhaha.

Geografisk sted: østerbro

Styrkeliste
- Bænkpres: 140.00
- Squat: 130.00
- Dødløft: 200.00

Selvfølgelig vil man ud fra vejninger hver dag kunne se den generelle tendens, men det kan man vel også ved at veje sig en gang om ugen?

og hvordan en måling bliver mere præcis af flere målinger ved jeg ikke, den må Lithium lige forklare :wink:

Jeg vejer mig en gang hver 14. dag, samme tid samme sted, samme vægt, efter den obligatoriske morgentur på tønden

Reputation point: 15

cfc skrev:lige nu tager du 1 kg på ugentligt

Dine informationer ligger over en realaktiv kort periode.

Til sidst vil jeg lige huske at sige tallene kun er vejledende og kan variere en smule fra person til person, men det er en rigtig god "tommelfingerregel".

Hvis man fjerner de to yderste (ekstreme) observationer ligner det maksimalt 1,3 kg. på to uger - snarere ca. 500 gram pr. uge, hvis man begynder at lave de glidende gennemsnit, som tror på er mere retvisende end dagsobservationerne. Men jeg ser, hvad der sker med vægten de næste 14 dage+.

/Frederik

FredRyg skrev:
cfc skrev:lige nu tager du 1 kg på ugentligt

Dine informationer ligger over en realaktiv kort periode.

Til sidst vil jeg lige huske at sige tallene kun er vejledende og kan variere en smule fra person til person, men det er en rigtig god "tommelfingerregel".

Hvis man fjerner de to yderste (ekstreme) observationer ligner det maksimalt 1,3 kg. på to uger - snarere ca. 500 gram pr. uge, hvis man begynder at lave de glidende gennemsnit, som tror på er mere retvisende end dagsobservationerne. Men jeg ser, hvad der sker med vægten de næste 14 dage+.

/Frederik

Jeg synes umiddelbart det ser fint ud, som du selv er inde på bør der tages hensyn til væskebalancen, øget tarmindhold m.m. Jeg vejer mig personligt også hver dag, velvidende at vægten kan svinge en hel del (+/-). Ønsker du at holde din fedtprocent under kontrol, så kan du med fordel benytte en fedttang, med jævne mellemrum.
Brugeravatar

Men hvordan bruger I dens _resultater_ i praksis?

Bruger I den på den måde, at hvis I med jeres fedttang måler øget fedt, så spiser I mindre? Eller accepterer i, at fedtprocenten også stiger lidt under en bulkperiode? For så er det jo svært at vurdere, hvornår den stiger for meget.

/Frederik

Tilbage til Begynder forum

Brugere online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte brugere og 8 gæster