Bruger login

Tilbudsguide, uge 45, 2019
And og æg!

Tilbudsguide, uge 44, 2019
Svinemørbrad og mandler!

Tilbudsguide, uge 43, 2019
Havregryn og oksefilet!

Tilbudsguide, uge 42, 2019
Olivenolie, granatæble og mango!

Statistik

Vi har 69544 registrerede brugere. Nyeste registrede medlem er JosephSoync

Vores medlemmer har i alt skrevet 2050006 indlæg i 100495 emner

0 nye indlæg i dag

I alt: 846
Medlemmer: 2
Skjulte: 0
Gæster: 844

Følg bodybuilding.dk på

Sprint

Udskriv emne

Alt om konditionstræning

Tilbage til Konditionstræning

Hej...
Jeg går til fodbold og sprinter 2 gange om ugen 10 x på 50 m
Kan jeg blive hurtigere styrke min hurtighed af sprint ? eller skal jeg også løbe langt.. Jeg har desværre kun en af dem til rådighed..

mvh

Fassos

Reputation point: 0

Logbog: Ingen logbog
Galleri: Intet galleri
Kostplan: Vis kostplan

Dit spørgsmål giver ikke særlig meget mening. Sætningen er underligt formuleret.

Flyttet til konditionstræning
En blind viking med influenza kan smadre omkring 850 vegetarer
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Reputation point: 650

Geografisk sted: Hvidovre

Træner her: Workout & Fitness club

Logbog: Vis logbog
Galleri: Vis galleri (18)

Fassos skrev:Hej...

Kan jeg blive hurtigere styrke min hurtighed af sprint ?

den der fik jeg ikke fat i ?
Brugeravatar

Kostplan: Ingen kostplan

Prøver igen..
Jeg vil gerne være hurtigere i mine løb med bold og uden bold. Hvordan bliver jeg hurtigere??? til fodbold

Da fodbold som regel indebærer kortere, eksplosive udbrud vil interval træning være fordelagtigt.
Jeg ville dog lægge det sammen med noget langdistance løb så du stadig kan holde dig igang i alle 90 minutter.
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

http://peecee.dk/upload/view/242318

her kan du se mit program..

Jeg sprinter jo 2 gange om ugen det er jo intervalløb det foregår i hurtigt tempoo, hvilke dage synes du at jeg skal løbe langt ?? og hvor langt ??

og om lørdagen træner jeg overkrop og en dag er ikke nok kunne du anbefale en dag mere hvor jeg kan træne overkrop..

kunne du hjælpe mig det er meget vigtigt.. Jeg vil nemlig gerne være hurtigere, tempoo i spillet. Det bliver jeg vidst ikke af kun af sprints har jeg fundet ud af.. Og jeg vil også gerne spille på højere niveau...

Hvis du gerne vil spille på højere niveau så skal du jo have dig en træner, så er net fora næppe nok. Det handler også om kontakter og networking at komme til tops
Billede
Bodyman,Bodylab
Brugeravatar

Jah, det er klart. Mit spørgsmål var nu at hvis jeg nu skulle løbe langt hvilke dage ville du så placere dem i.. og hvor langt skal jeg løbe km..??? Jeg vil gerne være hurtigere...

for at løbe hurtigere med bold - kan du evt. sprinte med en bold?
jeg ved ikke om det er det bedste men du kan evt. sprinte med bold 10x50m en gang i ugen, samtidig med at du sprinter uden bold 10x50m en anden dag,
ex.

Mandag: 10x50m - med bold
Onsdag: alm. løb 5km fx
Fredag: 10x50m uden bold

- kun et foreslag, er langt fra sikker på at det vil virke :)

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 185.00

Jeg er ikke umiddelbart glad for dit vægt program?? hvem har lavet det?

kan du udføre strakt benet (strakt ryg) dødløft rigtigt, det kender jeg ikke mange der kan?

10 * 50 m er for langt. Sprint passet indholder for stor volume og længe på sprintene. Du skriver ikke noget om pause. Det bekymrer mig.

det er ikke nødvendigt at lave 5 km løb for at løbe hurtigere. Men det kan være en ide at kunne udføre gentange sprints ved samme intensitet. Jeg mener de fleste fodbold spiller er oppe på 30, løb af ca. 15 m under en fodbold kamp.

hvad er militær hop?

Reputation point: 50

må give Rune ret her. 10x50m er alt for langt, det en halv fodboldbane ! En anden vigtig ting er netop pausernes længde. Den er også vigtig for hvad udbyttet skal være.
Circumstances doesn't matter only state of being
Brugeravatar

Reputation point: 10

Geografisk sted: Ringsted

Styrkeliste
- Bænkpres: 180.00
- Squat: 220.00
- Dødløft: 215.00

hej, altså det han mener med 10 x 50m er nok, at der f.eks. er 30 sekunders pause imellem hver sprint.

Altså den måde jeg blev hurtigere i fodbold eller generelt bare eksplosivt løb, var tungt ben træning 2x gange om ugen (5x5 rep) og prøv at læs op omkring hvordan 100- eller 200 sprintere træner. De løber meget sjældent en 100 meter spurt, men noget lignende spurter af 5x 10m, 4x 20m, 3x 30m, 2x 50m 1x 70-80m og selvfølgelig med pauser imellem hver eneste lille spurt.

noget som også er meget vigtig, er de første par meter, det kommer nemlig også an på hvor eksplosiv du er, på de første meter, som andre allerede har sagt. også er der meget omkring afslapningen af skuldre og hænder når du løber, om du krydser hænderne foran dig når du løber(bad) eller om du løber som et lige lokomotiv! :D

men altså der findes vel mange måder at blive hurtigere på, det her virkede ihvertfald på mig og som 17-årig løb jeg en 100 meter på græs ved 12,4 sekunder

Styrkeliste
- Bænkpres: 111.00
- Squat: 135.00
- Dødløft: 151.00

For det første, så vil jeg anbefale at man som fodboldspiller laver meget af ens anarobe og aerobe træning med bold, da det udover at træne de forskellige kredsløb også træner teknik med bold og specifik fodbold muskler.

Cardiovaskulær træning kan trænes via mange forskellige mini-games, som træner forskellige situationer i fodbold, da speed i fodbold ikke kun handler om hvor hurtig du kan løbe, men også hvor hurtig du kan opfatte, bearbejde og reagere.

Måden du skal træne kondition afhænger af dit niveau, din alder, hvor på året det er i forhold til sin sæson, hvor tit man træner osv.
Thomas Bay
Idrætsfysioterapeut og fysisk træner
Indehaver af Sport112.dk, FysioDanmark Holstebro og FysioDanmark Videbæk
Brugeravatar
Månedens skribent: Februar 2007 Månedens skribent: Marts 2007

Reputation point: 25

Geografisk sted: Holstebro

Styrkeliste
- Bænkpres: 150.00
- Squat: 200.00
- Dødløft: 250.00

Bay skrev:For det første, så vil jeg anbefale at man som fodboldspiller laver meget af ens anarobe og aerobe træning med bold, da det udover at træne de forskellige kredsløb også træner teknik med bold og specifik fodbold muskler.

Cardiovaskulær træning kan trænes via mange forskellige mini-games, som træner forskellige situationer i fodbold, da speed i fodbold ikke kun handler om hvor hurtig du kan løbe, men også hvor hurtig du kan opfatte, bearbejde og reagere.

Måden du skal træne kondition afhænger af dit niveau, din alder, hvor på året det er i forhold til sin sæson, hvor tit man træner osv.

jeg er enig med Bay om at det vigtigste er løb med bold!

Styrkeliste
- Bænkpres: 95.00
- Squat: 125.00
- Dødløft: 185.00

KristianDK skrev:
Bay skrev:For det første, så vil jeg anbefale at man som fodboldspiller laver meget af ens anarobe og aerobe træning med bold, da det udover at træne de forskellige kredsløb også træner teknik med bold og specifik fodbold muskler.

jeg er enig med Bay om at det vigtigste er løb med bold!

Man er nødt til at være specifik i sin træning, hvis overførbarheden til ens sport skal være optimalt.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Mignon skrev:hej, altså det han mener med 10 x 50m er nok, at der f.eks. er 30 sekunders pause imellem hver sprint.

Hvordan kommer du til den konklusion? Jeg tror han mener pauser på 27 sekunder.

Det giver ingen mening at gætte på pauserne, da de ikke er nævnt, når det så er sagt er 30 sekunder ALT for kort tid hvis du gerne vil blive hurtigere af det.

For decideret speedwork har jeg læst mig til at man bør holde omkring 60s pause pr 10m sprint. Jeg ved ikke om der er hold i det, men du skal i hvert fald holde lange pauser. Se på det som et maxløft, der holder man jo heller ikke 30s pauser.

Som fodboldspiller er det klart at din teknik spiller ind (var der nogen der sagde en ung Dennis Rommedahl?!?) da det er fuldstændig ligegyldigt hvor hurtigt du løber hvis du løber bolden udover baglinjen.
For decideret sprinttræning kan du dog med fordel lave en kombination af (ikke en definitiv liste, bare eksempler):
Forskellige springvarianter.
20-50m sprints
Tung bentræning
Plyometrisk træning

Hvordan sådan noget skal struktureres kommer an på mange ting omkring din øvrige træning/erfaring og er typisk noget man betaler penge for at få folk til at gøre.

En ide kunne være at melde dig ind i en lokal atletikklub for at træne sprint eller spring 2 gange om ugen.
Jobs skrev:Du har verdens stærkeste muskler under verdens klogeste hoved.

Jeg har en blog nu!
Brugeravatar

Reputation point: 635

Træner her: The Gym

Styrkeliste
- Bænkpres: 17.00
- Squat: 54.00
- Dødløft: 23.00

Legend skrev:
Mignon skrev:hej, altså det han mener med 10 x 50m er nok, at der f.eks. er 30 sekunders pause imellem hver sprint.

Hvordan kommer du til den konklusion? Jeg tror han mener pauser på 27 sekunder.

Det giver ingen mening at gætte på pauserne, da de ikke er nævnt, når det så er sagt er 30 sekunder ALT for kort tid hvis du gerne vil blive hurtigere af det.

For decideret speedwork har jeg læst mig til at man bør holde omkring 60s pause pr 10m sprint. Jeg ved ikke om der er hold i det, men du skal i hvert fald holde lange pauser. Se på det som et maxløft, der holder man jo heller ikke 30s pauser.

Ved decideret speedtræning, så anbefaler Phd, Jens Bangsbo 50 sekunders pause ved speed træning på 2-5 sek. og 100 sekunders pause for øvelser med 5-10 sek. speedtræning. Der ingen grund til at sprinte længere end cirka 10 sekundær, da undersøgelser viser at en gennemsnits sprint i fodbold cirka er 3 sekunder.

Længden af pause er anderledes, hvis vi snakker speed endurance træning.
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

Tak for alle jeres råd.. Der er så mange råd at jeg bliver forvirret over hvilken jeg skal tage :)
tusind tak for det, hvor langt skal jeg så sprinte og hvor lang skal jeg løbe langt.. Og hvilke dage skal jeg gøre det ? Mit træningsprogram er fint nok... Der er mange der har godkendt den... Jeg tager pauser i mellem 50 meter løb den ene vej og den anden vej omkring 30 sekunder.. mellem hver 50 meter sprint.. Hvordan kan 50 meter 10 gange hver for langt ?? Jeg synes det er nemt nok men det gør mig vidst ikke hurtig???

Fassos skrev:Tak for alle jeres råd.. Der er så mange råd at jeg bliver forvirret over hvilken jeg skal tage :)
tusind tak for det, hvor langt skal jeg så sprinte og hvor lang skal jeg løbe langt.. Og hvilke dage skal jeg gøre det ? Mit træningsprogram er fint nok... Der er mange der har godkendt den... Jeg tager pauser i mellem 50 meter løb den ene vej og den anden vej omkring 30 sekunder.. mellem hver 50 meter sprint.. Hvordan kan 50 meter 10 gange hver for langt ?? Jeg synes det er nemt nok men det gør mig vidst ikke hurtig???

Læser du hvad f.eks. Legend og jeg har skrevet?
Thomas Bay
Brugeravatar

Styrkeliste

det er ikke 100 sekunder til 5-10, men over 100 sekunder (angivet >100 i bogen)

Med 13 årserfaring som sprinter vil jeg sige at 100 sekunder er for kort. Det er min oplevelse.

men tilbage til tråde starter:
det er kommet mange råd som virker forvirrende for dig. Jeg prøver lige at give et overblik omkring emnet så du forhåbenligt bliver mindre forvirrende.

Hurtighed i fodbold afhænger af (den simple version):

1. Din evne til at løbe hurtigt på en kort distance, dvs. oftest 10-20m
2. Din evne til at reagere og pladsere dig rigtigt (med og uden bold) så du kan udnytte din hurtighed
3. Din evne til at blive ved med at løbe hurtigt over en kort distance

For at forbedre:

1. Skal du træn sprints (kort (10-20m) og i langt mindre grad langt (40-60m). Derudover som der tidligere er blevet sagt vægttræning.

2. Træne minispil og spurter med bolde.

3. Træne din udholdenhed. Denne skal trænes bedst så specifikt som muligt. Dvs. kort distancer med korte pauser. F.eks. 20 sek løb/boldspil ved en høj intensitet (dvs. det er så hårdt efter et par intervaller at du ikke kan tale samtidig) og herefter 15 sekunders helt pause.

Reputation point: 50

Ok tak, for råd, ja, det var meget bedre.... Det vil jeg træne 2 gange om ugen.. Jeg løber ikke langt, for jeg vil gerne være hurtigere og holde mere ud... Tak RuneB for de gode råd... Jeg træner allerede squat, dødsløft, DB Lunges, Stående lægpress med stang.. 2 gange om ugen, Mandagen og Onsdagen...

nu går jeg ind og ændre på sprintsplaner med god opvarmning også klar til spurter og det går rigtig stærkt kan jeg love for..

Opvarmning
1. Jeg løber 10x 20 m frem og tilbage eller skal jeg løbe dem 3x10 altså 30 gange ??
Jeg løber 5x 50 m
2. Hvor mange m skal jeg løbe med bold skal det være små interval baner på 20 - 25 m ??
3. Jeg løber alt hvad jeg kan i 20 sekunder, så holder jeg en pause på 15 sekunder, hvorefter jeg løber igen på 20 sekunder alt det jeg kan, og sådan bliver jeg ved, men hvor mange gange skal jeg det???

mvh
Fassos

Er du der RuneB ??

Tilbage til Konditionstræning